Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Martijnstein
Vandaag om 00:04:33
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald A.
18 November 2025, 23:41:27
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door VictorPM
18 November 2025, 23:37:24
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door Joz
18 November 2025, 23:30:58
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door rjr
18 November 2025, 23:21:49
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door Sikko
18 November 2025, 23:14:59
Gezocht decals wit op transparant door ruudns
18 November 2025, 23:02:37
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Schachbrett
18 November 2025, 23:02:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
18 November 2025, 23:00:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sneek
18 November 2025, 22:33:14
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
18 November 2025, 22:24:13
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
18 November 2025, 22:23:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
18 November 2025, 22:18:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
18 November 2025, 22:04:15
Aachenau West door wob
18 November 2025, 22:01:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
18 November 2025, 21:51:49
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
18 November 2025, 21:40:00
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
18 November 2025, 21:06:58
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Modellbahnwagen
18 November 2025, 20:41:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
18 November 2025, 20:38:11
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door klusser
18 November 2025, 19:56:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door WimC
18 November 2025, 19:33:19
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door Thom
18 November 2025, 18:58:29
Artitec 6300 door Gerke
18 November 2025, 17:48:30
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Gerke
18 November 2025, 17:44:13
Lodewickshaven door Ronald Halma
18 November 2025, 17:40:47
Rondom Charlois door Alewijn
18 November 2025, 16:44:55
De RTM in 2008 en ver daarvoor door Eric B
18 November 2025, 16:19:59
20 jaar BNLS jubileum door Peter J K
18 November 2025, 15:46:54
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Herb73
18 November 2025, 15:15:16
  

Auteur Topic: Mijn laatste vraag  (gelezen 2937 keer)

Jos Schnitzler

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • ex-docent mvt / tekstschrijver / verhalenverteller
Mijn laatste vraag
« Gepost op: 10 December 2008, 14:54:06 »
Ondertussen ben ik zo ver dat het definitieve ontwerp van mij baan klaar is. Het hout ligt al op de zaag te wchten Er is echter nog één technische vraag.
 
De bovenste sporen in het bovenste deel van het plan heb ik op twee manieren neergelegd. Wat is de slimste, best berijdbare, pretiigste, leukste, verstandigste ........(vul maar in)?

Dank als je reageert, Jos





jakop

  • Gast
Re: Mijn laatste vraag
« Reactie #1 Gepost op: 10 December 2008, 15:32:39 »
Ik kies voor nummer 2.
In die vorm kun je vanaf alle drie sporen zonder rangeren naar rechts links  :-[ een trein laten vertrekken en de rangeermogelijkheden zijn in principe hetzelfde.
« Laatst bewerkt op: 10 December 2008, 15:37:53 door Jakop de Bruin »

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3494
    • modulebaan.nl
Re: Mijn laatste vraag
« Reactie #2 Gepost op: 10 December 2008, 15:34:28 »
Hoi Jos,

De onderste geeft de meeste mogelijkheden en verdient daarom naar mijn mening de voorkeur. Bij de bovenste variant is het bovenste spoor niet meer bereikbaar als het middelste spoor bezet is.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Mijn laatste vraag
« Reactie #3 Gepost op: 10 December 2008, 16:03:14 »
Ik sluit me aan bij bovenstaanden.
Bij optie 2 kan je alle stationssporen in en uit rijden zonder last te hebben van de andere sporen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18415
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Mijn laatste vraag
« Reactie #4 Gepost op: 10 December 2008, 17:32:34 »
Beste Jos,

Het wordt eentonig.... ;D Optie 2 uiteraard. Is ook de meest realistische optie. De eerste ben ik nog niet eerder tegen gekomen en zou ook geen logische optie zijn. Maar dat hadden mijn voorgangers al gezegd ;)

Grtz,  8) Ronald 8)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: Mijn laatste vraag
« Reactie #5 Gepost op: 10 December 2008, 17:48:41 »
Ook wel optie 2...

De titel klinkt alleen een beetje... ;D
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

Ivo R.

  • Offline Offline
  • Berichten: 788
  • niks
Re: Mijn laatste vraag
« Reactie #6 Gepost op: 10 December 2008, 18:06:13 »
je raadt het al.... optie 2   :P

ik heb alleen nog wel een vraag, in plan 1 heb je aan het eind van het bovenste spoor aan de rechterkant een bruin gebouw staan, dat in plan 2 er naast staat; waarom staat hij er in plan 2 dan naast?

gr ivo
Mooie worden van een Hc: "Bij de NS mag je meedenken, maar niet hardop."

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: Mijn laatste vraag
« Reactie #7 Gepost op: 10 December 2008, 18:25:23 »
Ik denk Ivo - om maar eens voor mijn beurt te spreken - , dat dat is om de lengte van het spoortje terug te winnen, die met het omwisselen van de wissel verloren is gegaan.

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1081
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re: Mijn laatste vraag
« Reactie #8 Gepost op: 10 December 2008, 21:28:00 »
Ik ga voor optie 1

Omdat je op deze manier meer speel mogelijkheden hebt wat treinbewegingen betrefd. Het is een baantje waar juist de bedoeling van is dat er gerangeerd gaat worden. Je komt dan langs het perron binnen (personen wagons.) Goederen komen binnen op het middelste, daar koppel je loc af en kun je eventueel omlopen langs perron. Dan koppel je een aantal wagons aan en rijd je richting uithaal spoor dan achteruit terug naar het havenspoortje. Daar weer afkoppelen en bijv met de rest van de trein weer vertrekken enz.

Neem je optie 2 kom/kun je gelijk 'binnen denderen' op het havenspoor en dan? Waar gebruik je het uithaal spoor links boven dan voor? Waar laat je de loc dan, dan heb je een 2e loc nodig om bijv met je wagons te gaan rangeren.

Kortom , de speelmogelijkheden worden mijns inziens beter benut in plan 1 dan met plan 2.
« Laatst bewerkt op: 10 December 2008, 21:29:46 door Thurbo »
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

Saraan

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
    • Brussel-Noord anno 1920
Re: Mijn laatste vraag
« Reactie #9 Gepost op: 11 December 2008, 09:44:46 »
Mijn voorkeur gaat naar voorstel nummer 1

Bij nummer 2 moet je steeds het hoofdspoor op met het rangeerwerk. Met nummer 1 kan je mooi een goedentrein ontvangen, omlopen en op het kadespoor rangeren, terwijl een personentreintje op het perronspoor aankomt en vertrekt.

Mijn voorkeur is duidelijk nummer 1: origineel maar onverwacht praktisch!

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Mijn laatste vraag
« Reactie #10 Gepost op: 11 December 2008, 10:28:45 »
Bij nummer 2 moet je steeds het hoofdspoor op met het rangeerwerk. Met nummer 1 kan je mooi een goedentrein ontvangen, omlopen en op het kadespoor rangeren, terwijl een personentreintje op het perronspoor aankomt en vertrekt.
Dat lukt nou juist niet als er een trein langs het perron staat. Dan kan je niet omlopen. Je moet dan wachten tot de personentrein vertrokken is voordat je kan omlopen en rangeren.

Jos, misschien een idee om ook nog een wisselverbinding aan te leggen vlak voor de goederenloods. Een trein kan dan binnenkomen op het bovenste spoor. De lok kan via het middelste spoor omlopen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Jos Schnitzler

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • ex-docent mvt / tekstschrijver / verhalenverteller
Re: Mijn laatste vraag
« Reactie #11 Gepost op: 11 December 2008, 14:48:55 »
Ik lees en geniet, wat een geweldige reacties. Aanvankelijk had ik 1 ontworpen, tot op het moment waarop ik dacht: "Kan dat? Welke consquenties heeft dat?"

Eric, een extra wissel toevoegen, is een prima idee, maar het is niet te doen. Dat zou grotere afmetingen betekenen en dat wil niet i.v.m. de beschikbare ruimte en opzet.

Wellicht dus toch maar bij 1 blijven. Later is het m.i. een kleine ingreep om de verandering naar 2 te bewerkstelligen, mocht het ontwerp belachelijke treinbewegingingen teweegbrengen.


Maal niet om de titel van deze topic. Ik heb nog levenslust en vitaliteitgenoeg om lang te genieten.
Gr. Jos

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Mijn laatste vraag
« Reactie #12 Gepost op: 11 December 2008, 14:55:01 »
Misschien als je die 2 kopsporen rechtsboven nog iets verlengd dat je dan nog de wissels kwijt kunt ?

Gr.
Eric
Gr.
Eric