Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 19:32:14
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 19:31:46
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 19:31:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Simplex
Vandaag om 18:57:06
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door grossraumwagen
Vandaag om 18:53:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
Vandaag om 18:12:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:03:41
Led verlichting knippert door Menno
Vandaag om 18:02:59
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 17:54:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:19:04
Via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308 door klusser
Vandaag om 17:18:57
Seinschakelaar door klusser
Vandaag om 16:58:24
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Michiel2
Vandaag om 16:34:20
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
Vandaag om 15:29:57
Roco wagon openen door Henk Veenstra
Vandaag om 15:16:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:03:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:02:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:36
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 13:43:17
De wijntrein door spoorijzer
Vandaag om 13:39:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 09:44:21
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:06:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 07:54:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
02 October 2025, 22:46:17
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:45:27
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
02 October 2025, 20:59:27
  

Auteur Topic: Herbeginner vraag wissels  (gelezen 4267 keer)

Steven Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Herbeginner vraag wissels
« Gepost op: 09 December 2008, 16:59:19 »
Na veel jaren begin ik opnieuw met deze hobby. Ik heb sinds kort een aparte kamer die ik helemaal kan gebruiken voor mijn baan (N). Het heeft voordelen als kinderen het huis uitgaan...   :D

Ik kom er achter dat ik heel veel dingen opnieuw moet uitvinden omdat ik het niet meer weet of omdat ik vroeger minder hoge eisen stelde...
Ik ben dus nu van alles aan het proberen en uitzoeken, heel leuk!

Een van die dingen is elektrische wissels. Ik heb een aantal minitrix wissels met aandrijving en die schakel ik m.b.v. de bekende groene knoppendoosjes. Nu wil ik ze graag door de trein laten omzetten, bijvoorbeeld m.b.v. een contactrail. Hoe doe je dat? Direct aan de contactrail verbinden werkt niet want het stroompje is te zwak. Wat heb ik hiervoor nodig?

Alvast mijn dank.
Steven
Steven

N-spoorder, MM, Peco, S88XPressNetLI, Koploper
Ook N-spoorder? Check ook eens www.n-spoorforum.nl

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26814
    • Pagina van klaas
Re: Herbeginner vraag wissels
« Reactie #1 Gepost op: 10 December 2008, 10:05:33 »
Het loopt nog niet storm op deze vraag. Misschien kun je eerst eens uitleggen hoe je het precies aansluit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Steven Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: Herbeginner vraag wissels
« Reactie #2 Gepost op: 10 December 2008, 10:14:41 »
De wissel heeft 1 voedingsdraad direct vanaf de Minitrix trafo (wit). Met de Trix schakelaars (momentcontact 66595 of 66596) kun je stroom vanaf de trafo (zwart) een kort moment op groen of geel zetten, zodat de wissel de ene of andere kant op schakelt. Dat is de standaard manier (geloof ik).

Het schakelen van de wissel wil ik nu door de trein laten doen, dus zonder gebruik maken van zo'n handmatige momentcontact-schakelaar. Er moet dus kort stroom op groen of geel worden gezet zodat hij schakelt. En de vraag is dus: hoe doe je dat? Ik heb allerlei soorten relais enzovoorts gezien bij diverse aanbieders, maar wat moet je hier nu gebruiken?    ???
Wie kan mij helpen? Of wil ik iets raars?
Steven

N-spoorder, MM, Peco, S88XPressNetLI, Koploper
Ook N-spoorder? Check ook eens www.n-spoorforum.nl

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2055
Re: Herbeginner vraag wissels
« Reactie #3 Gepost op: 10 December 2008, 10:26:08 »
een mogelijkheid is om dit via reedrelais te doen.
Je vervang de standaard schakelaar voor een reedrelais. Die plaats je tussen de rails of onder de rails.
Magneetje onder de trein of wagon en die schakeld dan het wissel.
Gebruik dit zelf wel voor H0, een magneetje onder een n lokje zal misschien wat meer problemen geven, al kun je wel hele kleine magneetjes krijgen.

Eventueel kun je de stroom door de reedrelais beperken door deze een gewoon relais te laten schakelen, en die dan pas het wissel.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: Herbeginner vraag wissels
« Reactie #4 Gepost op: 10 December 2008, 10:30:45 »
Je zou dat kunnen doen met een magneetje ondere de loc te maken en tussen de rails op de gewenste plekken monteer je dan reedrelais. Je moet wel opletten dat je de reedrelais neemt die de vrij hoge stroom aankunnen. Voor één wissel heb je dus twee reedrelais nodig. De aansluiting is: de twee draden die anders naar je twee drukknopjes gaan, gaan nu naar de beide reedrelais. en van de reedrelais weer naar de bewuste wissel. Proefondervindelijk kun je de beste plek voor de reedrelais opzoeken.

Is dit iets in de richting van wat jij bedoelt?

Ik weet niet of er voor N spoor ook andere schakelmogelijkheden zijn.
« Laatst bewerkt op: 10 December 2008, 10:35:34 door HuubvG »
Ik heb al een trein

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: Herbeginner vraag wissels
« Reactie #5 Gepost op: 10 December 2008, 10:33:59 »
Sorry, een dubbel antwoord, maar hier kun je vast wel wat mee.

En dit begrijp ik niet:
Het loopt nog niet storm op deze vraag. Misschien kun je eerst eens uitleggen hoe je het precies aansluit.
Het gaat gewoon om een wissel aansluiten. Er blijkt nergens uit dat Steven niet weet hoe dat moet. En dat hij het aan jou uit moet leggen??? Waarom???
« Laatst bewerkt op: 10 December 2008, 10:35:53 door HuubvG »
Ik heb al een trein

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26814
    • Pagina van klaas
Re: Herbeginner vraag wissels
« Reactie #6 Gepost op: 10 December 2008, 10:39:14 »
Er blijkt nergens uit dat Steven niet weet hoe dat moet. En dat hij het aan jou uit moet leggen??? Waarom???
Huub, het gaat mij er om dat ik wil zien of Steven misschien iets fout doet. En hij hoeft mij niks uit te leggen, ik wil alleen maar weten wat hij heeft gedaan. Waar ik b.v. benieuwd naar ben is wat zo'n contactrail nou precies doet, en hoe hij dat heeft aangesloten. En dat allemaal met de bedoeling om hem verder te helpen, niks meer, niks minder. Maar soms moet je om een zinnig antwoord te kunnen geven eerst het probleem volkomen helder hebben.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: Herbeginner vraag wissels
« Reactie #7 Gepost op: 10 December 2008, 10:44:25 »
Klaas, vergeef me, ik heb zelf niet goed de laatste regel van de vraag gelezen... over die contactrail. Natuurlijk ben ik op de hoogte van jouw kennis op dit gebied, en begrijp nu - na herlezen - je wedervraag.
Ik heb al een trein

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26814
    • Pagina van klaas
Re: Herbeginner vraag wissels
« Reactie #8 Gepost op: 10 December 2008, 11:04:15 »
Huub, ik ben niet boos.  ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Herbeginner vraag wissels
« Reactie #9 Gepost op: 10 December 2008, 11:54:24 »
Steven,

Als je je wissel met contactrails wilt schakelen zul de voeding ook van de trein moeten gebruiken.
De zwarte draad van het wissel komt aan een van de twee voedingsdraden van de trafo. De contactrails zullen kort contact maken met de andere draad. Let goed op dat je de twee draden gebruikt. Door de contactrail is dit nogal een klus om uit te zoeken.

Succes en groeten,

Gerard van der Sel
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26814
    • Pagina van klaas
Re: Herbeginner vraag wissels
« Reactie #10 Gepost op: 10 December 2008, 14:51:15 »
De zwarte draad van het wissel komt aan een van de twee voedingsdraden van de trafo.
Bij de Trix trafo's heb je 4 aansluitingen: rood en blauw voor de trein, wit en zwart voor de wissels. Als je de wissels met een contactrail wilt schakelen, dan zul je die twee circuits dus ergens aan elkaar moeten hangen. Dus wit of zwart aan rood of blauw.
Dat was ook de achtergrond van mijn vraag hoe het in elkaar zit. Wordt het wissel wel uit de wit/zwarte voeding gevoed, en is er spraken van een gesloten circuit? Want zoals je weet is er zonder gesloten circuit geen stroom, en zonder stroom is er geen actie.

Intussen heb ik even op de Trix site gekeken. ze blijken twee dingen te heben die allebei Kontaktgleis heten. Bij de ene (14979) is een kort stukje spoorstaaf geïsoleerd. Dat maakt via de wielen van de  trein contact met de rest van diezelfde spoorstaaf. Maar dat werkt over het algemeen alleen bij voertuigen waarvan de wielen met elkaar zijn doorverbonden, dus locs.
Bij de andere Kontaktgleis (14980) ligt een reedcontact tussen de rails dat wordt geactiveerd door een magneet onder de trein. Dat contact staat dus los van de rijspanning. Gezien de prijs van dat ding kun je beter met een los reedcontact werken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Steven Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: Herbeginner vraag wissels
« Reactie #11 Gepost op: 10 December 2008, 22:20:44 »
Klaas,

Ik heb dus (de voorganger van) die contactrail 14979 (ooit ergens een zak vol van die dingen gekocht voor 50 ct/stuk). Alleen als ik die direct aan de schakeldraad van de wissel knoop, gebeurt er niets bij het contact maken. Het lijkt erop dat de stroom te zwak is om te kunnen schakelen.
Wat je bij de contactrail als "signaal" krijgt is natuurlijk een pool van de rijspanning die max. 12V gelijkstroom is. En normaal schakel je die wissels met 14V wisselstroom (wit/zwart op de trafo).

Begrijp ik goed dat het reed-relais heel kort contact maakt tussen de twee erop aangesloten draden bij een puls erop? Want dat zoek ik hier.
« Laatst bewerkt op: 10 December 2008, 22:48:25 door StevenH. Reden: foutje.... »
Steven

N-spoorder, MM, Peco, S88XPressNetLI, Koploper
Ook N-spoorder? Check ook eens www.n-spoorforum.nl

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26814
    • Pagina van klaas
Re: Herbeginner vraag wissels
« Reactie #12 Gepost op: 10 December 2008, 23:00:29 »
Begrijp ik goed dat het reed-relais heel kort contact maakt tussen de twee erop aangesloten draden bij een puls erop? Want dat zoek ik hier.
Dat begrijp je (bijna) goed. Dat reedcontact wordt gesloten door de magneet die onder de trein hangt. Dus als de trein doorrijdt, dan krijg je een puls. Maar als je de trein stopt met de magneet boven het reedcontact, dan blijft het dicht.

De contactrails die je nu hebt kun je overigens ook wel gebruiken, maar zoals ik al zei moet je daarvoor een koppeling leggen tussen het rijstroomcircuit en het wisselstroomcircuit. En ik vroeg me af of je dat gedaan hebt. Is overigens wel wat tricky, want als je iets fout doet kunnen zomaar de vonken er af spatten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.