Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:34:26
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:31:27
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Maarten.T
Vandaag om 00:51:31
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door Zeeuw
Vandaag om 00:46:20
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Bram S
12 August 2025, 23:48:12
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
12 August 2025, 23:43:50
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
12 August 2025, 23:27:50
booster vraag door Patrick Smout
12 August 2025, 23:08:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Lima Plan E ral kleuren vraag door jandcargo
12 August 2025, 22:56:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
12 August 2025, 22:26:34
US diorama in H0 door Wim Vink
12 August 2025, 22:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door MarcoK1999
12 August 2025, 21:13:19
PB Models, ICR-rijtuigen door WesleyMunnik
12 August 2025, 20:50:30
Raadplaatje door Hlv53
12 August 2025, 20:46:33
Aachenau West door puntenglijder
12 August 2025, 20:33:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
12 August 2025, 19:45:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
12 August 2025, 19:23:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
12 August 2025, 19:16:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
12 August 2025, 18:45:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
12 August 2025, 17:52:27
Zolderbaan 2025 door JoopSpoort
12 August 2025, 17:46:55
Da's Daz 2 door Huup
12 August 2025, 17:32:49
Sfeer op je modelbaan door BartvD
12 August 2025, 17:07:18
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
12 August 2025, 16:56:25
Trix BR94 ontspoort door marco
12 August 2025, 16:55:23
VERPLAATST: Zolderbaan 2025 door Reinout van Rees
12 August 2025, 16:36:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
12 August 2025, 15:37:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
12 August 2025, 15:05:06

Auteur Topic: Herbeginner vraag wissels  (gelezen 4185 keer)

Steven Hoven

• Offline Offline
Herbeginner vraag wissels
« Gepost op: 09 December 2008, 16:59:19 »
Na veel jaren begin ik opnieuw met deze hobby. Ik heb sinds kort een aparte kamer die ik helemaal kan gebruiken voor mijn baan (N). Het heeft voordelen als kinderen het huis uitgaan...   :D

Ik kom er achter dat ik heel veel dingen opnieuw moet uitvinden omdat ik het niet meer weet of omdat ik vroeger minder hoge eisen stelde...
Ik ben dus nu van alles aan het proberen en uitzoeken, heel leuk!

Een van die dingen is elektrische wissels. Ik heb een aantal minitrix wissels met aandrijving en die schakel ik m.b.v. de bekende groene knoppendoosjes. Nu wil ik ze graag door de trein laten omzetten, bijvoorbeeld m.b.v. een contactrail. Hoe doe je dat? Direct aan de contactrail verbinden werkt niet want het stroompje is te zwak. Wat heb ik hiervoor nodig?

Alvast mijn dank.
Steven
Steven

N-spoorder, MM, Peco, S88XPressNetLI, Koploper
Ook N-spoorder? Check ook eens www.n-spoorforum.nl

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: Herbeginner vraag wissels
« Reactie #1 Gepost op: 10 December 2008, 10:05:33 »
Het loopt nog niet storm op deze vraag. Misschien kun je eerst eens uitleggen hoe je het precies aansluit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Steven Hoven

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 10 December 2008, 10:14:41 »
De wissel heeft 1 voedingsdraad direct vanaf de Minitrix trafo (wit). Met de Trix schakelaars (momentcontact 66595 of 66596) kun je stroom vanaf de trafo (zwart) een kort moment op groen of geel zetten, zodat de wissel de ene of andere kant op schakelt. Dat is de standaard manier (geloof ik).

Het schakelen van de wissel wil ik nu door de trein laten doen, dus zonder gebruik maken van zo'n handmatige momentcontact-schakelaar. Er moet dus kort stroom op groen of geel worden gezet zodat hij schakelt. En de vraag is dus: hoe doe je dat? Ik heb allerlei soorten relais enzovoorts gezien bij diverse aanbieders, maar wat moet je hier nu gebruiken?    ???
Wie kan mij helpen? Of wil ik iets raars?
Steven

rjr

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 10 December 2008, 10:26:08 »
een mogelijkheid is om dit via reedrelais te doen.
Je vervang de standaard schakelaar voor een reedrelais. Die plaats je tussen de rails of onder de rails.
Magneetje onder de trein of wagon en die schakeld dan het wissel.
Gebruik dit zelf wel voor H0, een magneetje onder een n lokje zal misschien wat meer problemen geven, al kun je wel hele kleine magneetjes krijgen.

Eventueel kun je de stroom door de reedrelais beperken door deze een gewoon relais te laten schakelen, en die dan pas het wissel.

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 10 December 2008, 10:30:45 »
Je zou dat kunnen doen met een magneetje ondere de loc te maken en tussen de rails op de gewenste plekken monteer je dan reedrelais. Je moet wel opletten dat je de reedrelais neemt die de vrij hoge stroom aankunnen. Voor één wissel heb je dus twee reedrelais nodig. De aansluiting is: de twee draden die anders naar je twee drukknopjes gaan, gaan nu naar de beide reedrelais. en van de reedrelais weer naar de bewuste wissel. Proefondervindelijk kun je de beste plek voor de reedrelais opzoeken.

Is dit iets in de richting van wat jij bedoelt?

Ik weet niet of er voor N spoor ook andere schakelmogelijkheden zijn.
« Laatst bewerkt op: 10 December 2008, 10:35:34 door HuubvG »
Ik heb al een trein

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 10 December 2008, 10:33:59 »
Sorry, een dubbel antwoord, maar hier kun je vast wel wat mee.

En dit begrijp ik niet:
Het loopt nog niet storm op deze vraag. Misschien kun je eerst eens uitleggen hoe je het precies aansluit.
Het gaat gewoon om een wissel aansluiten. Er blijkt nergens uit dat Steven niet weet hoe dat moet. En dat hij het aan jou uit moet leggen??? Waarom???
« Laatst bewerkt op: 10 December 2008, 10:35:53 door HuubvG »
Ik heb al een trein

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #6 Gepost op: 10 December 2008, 10:39:14 »
Er blijkt nergens uit dat Steven niet weet hoe dat moet. En dat hij het aan jou uit moet leggen??? Waarom???
Huub, het gaat mij er om dat ik wil zien of Steven misschien iets fout doet. En hij hoeft mij niks uit te leggen, ik wil alleen maar weten wat hij heeft gedaan. Waar ik b.v. benieuwd naar ben is wat zo'n contactrail nou precies doet, en hoe hij dat heeft aangesloten. En dat allemaal met de bedoeling om hem verder te helpen, niks meer, niks minder. Maar soms moet je om een zinnig antwoord te kunnen geven eerst het probleem volkomen helder hebben.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 10 December 2008, 10:44:25 »
Klaas, vergeef me, ik heb zelf niet goed de laatste regel van de vraag gelezen... over die contactrail. Natuurlijk ben ik op de hoogte van jouw kennis op dit gebied, en begrijp nu - na herlezen - je wedervraag.
Ik heb al een trein

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #8 Gepost op: 10 December 2008, 11:04:15 »
Huub, ik ben niet boos.  ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #9 Gepost op: 10 December 2008, 11:54:24 »
Steven,

Als je je wissel met contactrails wilt schakelen zul de voeding ook van de trein moeten gebruiken.
De zwarte draad van het wissel komt aan een van de twee voedingsdraden van de trafo. De contactrails zullen kort contact maken met de andere draad. Let goed op dat je de twee draden gebruikt. Door de contactrail is dit nogal een klus om uit te zoeken.

Succes en groeten,

Gerard van der Sel
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #10 Gepost op: 10 December 2008, 14:51:15 »
De zwarte draad van het wissel komt aan een van de twee voedingsdraden van de trafo.
Bij de Trix trafo's heb je 4 aansluitingen: rood en blauw voor de trein, wit en zwart voor de wissels. Als je de wissels met een contactrail wilt schakelen, dan zul je die twee circuits dus ergens aan elkaar moeten hangen. Dus wit of zwart aan rood of blauw.
Dat was ook de achtergrond van mijn vraag hoe het in elkaar zit. Wordt het wissel wel uit de wit/zwarte voeding gevoed, en is er spraken van een gesloten circuit? Want zoals je weet is er zonder gesloten circuit geen stroom, en zonder stroom is er geen actie.

Intussen heb ik even op de Trix site gekeken. ze blijken twee dingen te heben die allebei Kontaktgleis heten. Bij de ene (14979) is een kort stukje spoorstaaf geïsoleerd. Dat maakt via de wielen van de  trein contact met de rest van diezelfde spoorstaaf. Maar dat werkt over het algemeen alleen bij voertuigen waarvan de wielen met elkaar zijn doorverbonden, dus locs.
Bij de andere Kontaktgleis (14980) ligt een reedcontact tussen de rails dat wordt geactiveerd door een magneet onder de trein. Dat contact staat dus los van de rijspanning. Gezien de prijs van dat ding kun je beter met een los reedcontact werken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Steven Hoven

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 10 December 2008, 22:20:44 »
Klaas,

Ik heb dus (de voorganger van) die contactrail 14979 (ooit ergens een zak vol van die dingen gekocht voor 50 ct/stuk). Alleen als ik die direct aan de schakeldraad van de wissel knoop, gebeurt er niets bij het contact maken. Het lijkt erop dat de stroom te zwak is om te kunnen schakelen.
Wat je bij de contactrail als "signaal" krijgt is natuurlijk een pool van de rijspanning die max. 12V gelijkstroom is. En normaal schakel je die wissels met 14V wisselstroom (wit/zwart op de trafo).

Begrijp ik goed dat het reed-relais heel kort contact maakt tussen de twee erop aangesloten draden bij een puls erop? Want dat zoek ik hier.
« Laatst bewerkt op: 10 December 2008, 22:48:25 door StevenH. Reden: foutje.... »
Steven

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #12 Gepost op: 10 December 2008, 23:00:29 »
Begrijp ik goed dat het reed-relais heel kort contact maakt tussen de twee erop aangesloten draden bij een puls erop? Want dat zoek ik hier.
Dat begrijp je (bijna) goed. Dat reedcontact wordt gesloten door de magneet die onder de trein hangt. Dus als de trein doorrijdt, dan krijg je een puls. Maar als je de trein stopt met de magneet boven het reedcontact, dan blijft het dicht.

De contactrails die je nu hebt kun je overigens ook wel gebruiken, maar zoals ik al zei moet je daarvoor een koppeling leggen tussen het rijstroomcircuit en het wisselstroomcircuit. En ik vroeg me af of je dat gedaan hebt. Is overigens wel wat tricky, want als je iets fout doet kunnen zomaar de vonken er af spatten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel