Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 10:27:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 10:04:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 10:03:11
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 09:39:00
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 09:30:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:24:42
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door RikM
Vandaag om 08:53:39
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door Sikko
Vandaag om 08:12:04
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 01:22:32
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
02 August 2025, 22:11:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
02 August 2025, 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
02 August 2025, 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
02 August 2025, 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
02 August 2025, 19:00:16
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
02 August 2025, 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
02 August 2025, 18:15:26

Auteur Topic: Markt onderscheid Roco en Fleischmann  (gelezen 6128 keer)

Spoors

• Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Markt onderscheid Roco en Fleischmann
« Gepost op: 09 December 2008, 13:13:26 »
Interessant berichtje van Roco:

Citaat
Markendifferenzierung bei Fleischmann und Roco
Die beiden Marken bieten in Zukunft ein sich ergänzendes Sortiment an. Jede Marke konzentriert sich auf ihre gewachsenen Stärken und entwickelt dadurch für den Modelleisenbahner noch mehr Attraktivität.

Die beiden mehrheitlich der Modelleisenbahn Holding GmbH gehörenden Unternehmen Fleischmann und Roco haben ihren Markendifferenzierungsprozess abgeschlossen. Mit Jahresbeginn 2009 werden beide Marken in Sortiment und Philosophie deutlich unterschieden, aber gemeinsam in einem Unternehmen vertrieben. "Wir festigen die Stärken der beiden Marken und liefern sowohl dem Modelleisenbahner als auch dem Fachhandel ein noch attraktiveres Angebot, als es jede Marke einzeln bisher vermocht hat", betont der für den Vertrieb der beiden Marken zuständige Geschäftsführer Reinhold Ott, heute, Freitag, 5. Dezember in einer Aussendung in Bergheim bei Salzburg.

Die beiden Unternehmen, Fleischmann GmbH & Co KG sowie Roco Modelleisenbahn GmbH, an denen die Modelleisenbahn Holding die Mehrheit der Eigentumsanteile hält, bleiben weiterhin rechtlich und operativ selbständig. Ab 2009 bedienen sie sich aber eines einzigen Unternehmens beim Vertrieb der beiden Kollektionen, um eine höchst zweckmäßige Synergie zwischen den Schwesterunternehmen mit führender Stellung auf den europäischen Märkten für Modelleisenbahnen zu heben. Dies setze aber voraus, betonte Ott weiter, dass sich die beiden gemeinsam vertriebenen Marken in ihren Märkten mit einem klar unterschiedlichen Profil präsentieren: "Weil wir uns in Zukunft auf die Stärken der jeweiligen Marke konzentrieren, können wir unsere Märkte beim Modellprogramm und bei den jeweiligen Produktstärken noch besser bedienen."

Roco: Dynamik, Innovation, Begeisterung.
Im Zentrum der Markenwerte von Roco stehen die Kraft zur Vision und zur Innovation. Technische Lösungen bei der Antriebs- und Motorentechnologie oder bei der Digitalisierung sind dafür beispielhaft. Das Sortiment ist gekennzeichnet von starker Internationalität und einem umfangreichen Zubehörsortiment. Die Qualität spiegelt sich unter anderem im hohen Detaillierungsgrad und in der exakt maßstabsgetreuen Ausführung. Diese Markenwerte werden in Zukunft noch stärker hervorgehoben.
Das künftige Roco-Sortiment zeichnet sich also aus durch:
- Vollsortiment Spur H0
- Modelle in TT
- Wechselstrommodelle
- internationale Modelle, nationale Modelle ab Epoche 5
- technische Innovationen

Fleischmann: Tradition, Präzision, Passion.
Mehr als 120 Jahre Unternehmenstradition sind ein unüberbietbarer Trumpf in Sachen Erfahrung, Know-how und Originaltreue.
Die Marke Fleischmann steht künftig für:
- Marktführerschaft und Vollsortiment in Spur N
- Spezialisierung in Spur H0: Historische deutsche Länderbahnen, nostalgische Modelle
- traditionelles Markenverständnis

Diese Markendifferenzierung ist in der Neuheitenplanung für 2009 bereits eingegangen. Die komplette Sortimentsanpassung wird zwei bis drei Jahre in Anspruch nehmen. Unter anderem wird Roco ab sofort keine N-Modelle mehr anbieten, umgekehrt aber alleine ein TT-Sortiment im Portfolio haben. In HO wird Roco bei Neuentwicklungen den Waggonmaßstab 1:100 aufgeben und künftig für seine Personenwagen den Maßstab 1:87 verwenden. Fleischmann behält bei den Personenwagen in H0 den Längenmaßstab 1:93,5.

Fachhändler im Zentrum
"Wir beweisen mit dieser Differenzierung, was es heißt, zwei starke Marken selbstständig zu führen. Beide können jetzt unabhängig voneinander ihre Stärken voll entwickeln und die jeweiligen Segmente auf neue Höhen führen. Der Tanz auf zu vielen Hochzeiten ist beendet", sagte Ott. Die Markendifferenzierung ist nur ein Teil der umfassenden Strategie von Roco und Fleischmann, seit sie unter einem gemeinsamen Eigentümerdach leben. Die Unternehmen werden weiterhin einen eigenen Unternehmenssitz haben, selbständig auf eigenen Anlagen produzieren und eine eigenständige Sortimentspolitik betreiben. Synergien sollen gehoben werden - durch den gebündelten Einkauf, gemeinsame Entwicklungsprojekte und den Vertrieb durch eine Gesellschaft mit einer statt zwei Außendienstmannschaften. Der Fachhandel ist unverändert der exklusive Vertriebspartner, der von beiden Herstellern maximal unterstützt wird.

Lijkt mij zeker een voordeel voor N-spoor. Hoop dat Fleischmann net zo agressief te werk gaat bij N-spoor als Roco bij H0 doet.

Agnes Wolter

• Offline Offline
Re: Markt onderscheid Roco en Fleischmann
« Reactie #1 Gepost op: 09 December 2008, 13:49:09 »
wat gaat er met de Fleischmann HO Profirails en de ROCO geoline gebeuren. Wat mij betreft hoop ik dat fleischmann profirails blijft en dat ze nou een de bielzen van de wissels ook van beton maken.

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #2 Gepost op: 09 December 2008, 14:16:24 »
hmm, mij is het niet 100% duidelijk, bedoelen ze met dit
Citaat
Die Marke Fleischmann steht künftig für:
- nostalgische Modelle
dat Fleischmann geen specefiek materiaal meer voor tijdperk 3 t/m 5 meer gaat ontwikkelen / maken ?
of bedoelen ze met dit
Citaat
Das künftige Roco-Sortiment zeichnet sich also aus durch:
- internationale Modelle, nationale Modelle ab Epoche 5
Dat alle modellen van Tijdperk 2 t/m 4 naar Fleischmann gaan ?
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Tinussie

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 09 December 2008, 14:22:32 »
Lijkt mij zeker een voordeel voor N-spoor. Hoop dat Fleischmann net zo agressief te werk gaat bij N-spoor als Roco bij H0 doet.

Lijkt me vooralsnog prijstechnisch geen voordeel... De huidige Fleischmann 'opruimprijzen' om hun voorraad te reduceren zijn nog altijd van een hoger niveau als de Roco producten...

mvg Tinussie.

Spoors

• Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
« Reactie #4 Gepost op: 09 December 2008, 14:32:08 »
Denk niet dat je naar de huidige prijzen moet kijken. De goedkopere Roco modellen zijn oudere modellen die weer opnieuw zijn uitgebracht. De Fleischmann modellen zijn wat nieuwer en beter van kwaliteit.

Belangrijkste is dat Felieschmann marktleider will worden in schaal N ... dan zal je toch met goede prijzen en ook kwaliteit moeten komen om Minitrix van de troon te stoten.

Regards,

Jeroen

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #5 Gepost op: 09 December 2008, 14:43:01 »
hmm, mij is het niet 100% duidelijk, bedoelen ze met dit dat Fleischmann geen specefiek materiaal meer voor tijdperk 3 t/m 5 meer gaat ontwikkelen / maken ?
of bedoelen ze met dit Dat alle modellen van Tijdperk 2 t/m 4 naar Fleischmann gaan ?

Ik lees Fleischmann maakt alleen nog historische modellen tot tijdperk V en wat de rijtuigen betreft in 1:93,5.
En Roco vanaf tijdperk V en alles in 1:87.

Voor mij dus geen Roco modellen meer en de plan D,s worden ingekort? of geldt het alleen voor duits materieel, dat is mij dus weer niet duidelijk.

Groet Stephan
« Laatst bewerkt op: 09 December 2008, 14:45:37 door prutser »

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 09 December 2008, 14:46:41 »
lekker dan roco! :D :o ;D

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #7 Gepost op: 09 December 2008, 14:46:57 »
Duidelijk F is al marktlijder spoor n dus geen concurrentie meer behalve van minitrix. Betekent slecht nieuws voor N rijders want prijzen van beide merken zijn (te) hoog)
F. blijft setjes met oude pruisen uitbrengen en oude zwarte stoomloks in HO . Andere tijdperken naar Roco en dus goedkoper marktsegment.
En het allerslechtste nws is dat F nog steeds te kleine rijtuigen blijft maken.

Je ziet hier duidelijk dat men nog steeds niet aan voldoende marktonderzoek doet en zich blijft focussen op technisch (qua schaal)verouderde producten.  ???
Vergelijk de Hobbytrade dubbeldekkers eens met die van F en kijk dan ook eens naar de prijs van beide.

Gemiste kans jongens, zowel van roco als van fleischmann.

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Tinussie

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 09 December 2008, 14:47:28 »
De goedkopere Roco modellen zijn oudere modellen die weer opnieuw zijn uitgebracht.

Jeroen, grotendeels ga ik daarin met je mee, echter denk aan nieuwontwikkelingen als de BR101 of de Renfe E250, digitaal voorbereid, etc. terwijl deze toch prettig(er) geprijsd zijn (waren).

Maar goed, we zullen zien wat het (prijs)beleid wordt...

mvg Tinussie.

Harry

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 09 December 2008, 15:14:57 »
Dit was toch wel te verwachten. Anders werden ze elkaars concurent.
Dus Fleischmann blijft stoomloks maken, hopen dat ze voor de sleeptenders de techniek van Roco overnemen, toch een paar stappen beter.
Jammer dat de N-afdeling bij Roco verdwijnd, maar is ook wel logisch. Roco gaat zich dus verder richten op wisselstroom (Marklin) om hier een groter marktaandeel te krijgen. Dit was toch ook al bekend, ik meen hier op de site te hebben gelezen dat ze verwachten op de 3-rail een kwart meer omzet te kunnen halen.
Met de schaal TT heeft Roco toch een mooi assortiment
Vraagje: wat gaan ze doen met de H0e??

Al met al is het toch een verschraling voor ons als liefhebber, maar ik had ook een grote inkrimping van het assortiment verwacht.
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #10 Gepost op: 09 December 2008, 15:26:35 »
Voor mij dus geen Roco modellen meer en de plan D,s worden ingekort? of geldt het alleen voor duits materieel, dat is mij dus weer niet duidelijk.

"Roco : internationale Modelle"
Oftewel alles niet-Duits in h0 is Roco, en dus gewoon 1:87 begrijp ik uit de tekst als geheel. Of mag internationaal nog wel verkort blijven?
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Edwin van den Bergh

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 09 December 2008, 16:39:52 »
Wat er staat is dat alle nieuw ontwikkelde modellen 1:87 worden. Nummer- en kleurvarianten van oudere modellen blijven dus 1:100.
« Laatst bewerkt op: 10 December 2008, 12:05:27 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

henk

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 09 December 2008, 16:48:51 »
Hetgeen een beetje vreemde opmerking lijkt, omdat het bij mijn weten al heel lang geen geleden is dat Roco nog een 1:100 model nieuw ontwikkelde.

Begrijp er uit dat Fleischmann nu helemaal niets interessants voor mijn voornaamste periode meer zal ontwikkelen. Vind ik wel jammer. Blij dat ze de Lint nog hebben gemaakt. Fraai gedetailleerd en toch zet je het op de baan en begint het probleemloos te functioneren. Ideaal.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #13 Gepost op: 09 December 2008, 17:02:32 »
Hetgeen een beetje vreemde opmerking lijkt, omdat het bij mijn weten al heel lang geen geleden is dat Roco nog een 1:100 model nieuw ontwikkelde.
In de nieuwe catalogus staat er nog een aangekondigd voor 2009. (45156, slaaprijtuig van de SBB). Maar dat zal dan waarschijnlijk niet meer doorgaan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 09 December 2008, 19:04:15 »
Maar da's misschien "maar" een kleurvariant.
Reinier