Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller
door
Gino
Vandaag
om 23:06:00
Piko 2025
door
Huup
Vandaag
om 22:53:15
D236 Nord-West-Expres
door
Huup
Vandaag
om 22:50:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald69
Vandaag
om 22:49:27
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
Vandaag
om 22:48:07
Acme nieuwe ICNG
door
Teoalessandro
Vandaag
om 22:41:32
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 22:34:02
Pfarrerwinkel bahn
door
Schachbrett
Vandaag
om 22:31:22
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 22:18:44
Au bord de la Cèze
door
Schachbrett
Vandaag
om 21:46:20
Bahnstrecke 5867
door
Schachbrett
Vandaag
om 21:38:35
Modelspoorbaan van Einte
door
Schachbrett
Vandaag
om 21:36:58
NS 8800 in spoor 0
door
Huup
Vandaag
om 21:25:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
GD
Vandaag
om 21:12:22
Exact-Train 2025
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 21:11:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 21:10:07
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM
door
Seinhuis
Vandaag
om 21:06:52
Mijnbouw Indonesië
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 21:06:02
Z21 en het programeren met de Z21App.
door
Frank 123
Vandaag
om 20:09:46
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 19:56:30
Lima 708411004 NS Interregio dubbeldekker H0, Bogie kapot
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 19:55:11
Fleischmania Nostalgia
door
tothebeach
Vandaag
om 19:49:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
einte
Vandaag
om 19:49:01
Veevervoer ss/ ns
door
Huup
Vandaag
om 18:42:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 18:40:32
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen
door
antoni-a
Vandaag
om 18:12:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
Vandaag
om 17:59:45
Halling aandrijvingen
door
Silvolde
Vandaag
om 17:28:10
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie
door
008200
Vandaag
om 17:13:39
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
5166
Vandaag
om 16:07:51
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Wissel aandrijvingen rustiger laten verstellen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Wissel aandrijvingen rustiger laten verstellen (gelezen 4513 keer)
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26780
Re: Wissel aandrijvingen rustiger laten verstellen
«
Reactie #15 Gepost op:
08 December 2008, 22:34:30 »
Huub, het is me helemaal duidelijk. Het wordt in die handleiding haarfijn beschreven. Wat ze in die schakeling doen is het elektronisch nabootsen van de Fleischmann MSF-trafo. De regelaar begint met halve golven die in amplitude opgeregeld worden, daarna komen de tussenliggende halve golven erbij, tot je uiteindelijk de volledige spanning hebt van de dubbelzijdig gelijkgerichte spanning. Het is dus geen PBM regelaar.
Als je het simpel wilt houden kom je dus weer terug op mijn idee van halve golf gelijkrichting, en dan de spanning zo laag kiezen dat de motor nog betrouwbaar omloopt.
Maar de Conrad aandrijving blijft een draak. Ik heb wel eens tandjes zitten tellen, voor de complete slag maakt de motor 8 omwentelingen. Dus je kunt vantevoren op je klompen aanvoelen dat langzaam omlopen een bijna onmogelijke taak is.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Steen
Offline
Berichten: 205
Re: Wissel aandrijvingen rustiger laten verstellen
«
Reactie #16 Gepost op:
09 December 2008, 14:48:05 »
Dag Klaas,
Ik heb eens even gestoeid met deze schakeling:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/17
Bij de aangegeven componentengeeft het motortje een hinderlijke pieptoon. Ik heb daarom de C van 1N aan pin 2-6 vervangen door één van 220P.De frekwentie wordt zodoende hoger en komt boven de gehoorgrens te liggen. Het blijkt met deze schakeling inderdaad mogelijk te zijn om de harde klap uit de aandrijving te halen en een wissel wat rustiger om te laten lopen. Kruipsnelheid is echter niet haalbaar. De kracht van de aandrijving wordt dan toch te klein om een wissel bedrijfszeker om te leggen. Ook de toch al niet geweldige eindschakelaars schakelen bij lagere snelheden niet betrouwbaar. Ik heb er geen scoop aan gehangen, dus over frekwentie en duty-cycle kan ik je niets melden. Ik ben niet van plan om met de Conrad aandrijvingen door te gaan. Ik ben inmiddels zover dat ik servo's redelijk kan aansturen d.m.v. een PIC. Dat vind ik toch mooier werken. En Conrad verkoopt ook goedkope servo's.
Mvg: Geert Steenbergen.
Gelogd
Schaal N Geen tijdperk; Geen bepaalde nationaliteit; Ik rommel maar wat aan.
Jeroen1975
GTW in de tuin
Offline
Berichten: 1482
45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
Re: Wissel aandrijvingen rustiger laten verstellen
«
Reactie #17 Gepost op:
14 December 2008, 19:32:48 »
Hoi allen,
bedankt voor de reacties, ik denk dat ik het geluidsniveau op een andere manier maar moet proberen te temmen.
Groeten Jeroen
Gelogd
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Wissel aandrijvingen rustiger laten verstellen