Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
Vandaag om 06:09:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:23:30
PB models: koplopers (voorbespreking) door M@rk
Vandaag om 01:35:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 00:36:13
pantograaf vastzetten door joespoor
22 August 2025, 23:58:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
22 August 2025, 23:38:37
Stalen rijtuigen van NS door KNed
22 August 2025, 23:20:55
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
22 August 2025, 23:04:52
US diorama in H0 door Wim Vink
22 August 2025, 23:04:19
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 August 2025, 22:33:12
Aachenau West door MichielB
22 August 2025, 22:26:36
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
22 August 2025, 22:21:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
22 August 2025, 22:11:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
22 August 2025, 22:04:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 August 2025, 21:46:33
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Te 2/2
22 August 2025, 21:26:21
De projecten van Ruben (NL H0) door Huup
22 August 2025, 21:17:57
Da's Daz 2 door Huup
22 August 2025, 21:13:36
MiWuLa door Miniature Holland
22 August 2025, 21:05:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
22 August 2025, 20:33:23
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Ellerman
22 August 2025, 20:29:56
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald Halma
22 August 2025, 19:41:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
22 August 2025, 19:39:26
Magneet koppelingen voor Bemo door Rob Ellerman
22 August 2025, 19:39:09
RhB H0m, Albulisch door Boertje
22 August 2025, 19:06:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
22 August 2025, 17:21:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
22 August 2025, 16:42:47
De Projecten van RetroJack door RetroJack
22 August 2025, 16:29:51
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
22 August 2025, 16:08:56
maatvoering AKI door MOVisser
22 August 2025, 15:46:52
  

Auteur Topic: Rail Magazine 238, oktober 2006  (gelezen 5214 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Rail Magazine 238, oktober 2006
« Gepost op: 05 October 2006, 20:36:10 »
Na al het gekrakeel over mijn vorige geweldige bespreking hier mijn nieuwste meesterwerk, de bespreking van Rail Magazine 238. Weer geheel oblectief en ongekleurd en zo…
Ook ditmaal weer een cover vol treurige moderniteiten, zoals een 6400-achtig campingaggregaatje in ACTS-blauw met een trein vol betonnen tunneldelen met op de achtergrond een paar gebouwen waarvan de architect later met veel flair zal beweren dat hij zich liet inspireren door de doos van z’n nieuwe schoenen en een vel ruitjespapier. Goe gedoan, menneke.
Dan nu naar de inhoud. Eerst het nieuws (jeeej, arriva GTW in Nederland! Jeej! Weer een zuurstokloc met een sleep containers! Dit keer met aardbeiensmaak!)
Daarna een stuk over de Bombardier TRAXX-locs die in Italië gebouwd worden, met veel foto’s uit de fabriek. Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks. Gelukkig staat er als schrale troost nog een fotootje van een oude draaistroom-eloc bij, in die lekkere Italiaanse melk/puur-chocolade-kleur.
Terug naar Nederland nu, want er volgt een stuk over het goederenvervoer op de hofpleinlijn. Alleen de vrij recente geschiedenis helaas, maar voor wie graag eens voorbeelden wil zien van treintjes die op elke modelbaan passen (6400 of mP met 1 of 2 wagens) zijn de foto’s aan te raden. Erge geelgrijsheid allemaal… zucht.
Inmiddels vond ik dat ik wel lang genoeg had afgezien en gelukkig, men heeft ook aan mij gedacht: Indonesische stoom bij de suikerfabriek Tasik Madoe anno 2006. De Cubaanse suikerstoom kennen we allemaal wel inmiddels en er is niets mis mee, maar de Indonesische heeft natuurlijk een wat Nederlands tintje en is daarom net wat leuker. (al zien de locjes er minder gammel uit dan de Cubaanse)
Daarna is ’t uit met de pret: een heel stuk over de arriva-stellen met foto’s uit de fabriek. Blader.
Hehe, gelukkig, een zwartwitfoto. Erop te zien is de SNCF BB9004, een van de recordlocs waarmee in 1955 331 km/u gereden is. Hierna wordt met de nodige sjeu beschreven hoe de recordpoging verliep. Enigszins jongensboekachtig kwaliteitsvermaak.
Daarna, geloof het of niet, nog een fabrieksbezoek! Nu is Siemens in Krefeld de pineut. Weer fabriekshallen met glimmende aluminium aspirant-treinstellen en glimmende gladde felgekleurde eindproducten. Gelukkig hoef je maar 2 bladzijden om te slaan om bij de modelbouw te komen.
Dat begint meteen goed met Mariahöhe van Henk Wust en Derk Huisman. Een Duitse baan met normaal- en smalspoor gesitueerd in de zestiger jaren. De zelfgebouwde scenery is erg kwijlbaar, maar dat viel te verwachten. Het sterke punt van de RM vind ik altijd dat Len de bouwwerken eer aan doet door ze mooi te fotograferen.
Nu is het dus tijd voor Len om zijn primitieve driften te botvieren op een paar ketelwagentjes door die met de airbrush van wat viezigheid te voorzien, als je regelmatig de railmagazine leest zou je bijna de indruk krijgen dat die kerel daar lol aan beleeft. Wie net een airbrush heeft en eens wil knoeien op ketelwagens kan er het nodige van opsteken, maar ik geloof het wel (ik ben meestal toch te lui om te weatheren trouwens)
Voor alle klagers over “weer een messing kitje bakken” die hier rond lopen is het nu even afzien, want Len attaqueert na zijn epische airbrushavontuur een MK-kitje van een uit een oude Staatsspoor-C5 omgebouwde werkwagen. Ik vind het wel leuk, want m’n eerste kitje moet ik nog bakken… Len laat ons wel achter met een ongeschilderd model, daar moeten we nog even op wachten tot volgende maand.
Het hele gekrakeel hier over de mehano-ICE3 wordt nog even dunnetjes overgedaan, voorzien van de nodige foto’s uiteraard. Len vindt het stel ondanks de tekortkomingen een koopje, ik vind het een lintworm.
In de productinformatie tot slot nog wat moppige stoomtramlocjes van Erwin Werps en een zo mogelijk nog moppiger rijtuigje. Ook leuk is de kit van een HSM-ezeltje van etchmodels. Hoeven ze die van mij niet te jatten. Jeej.
Dawassum.
grtz
Floris

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6723
  • Spaar ze allemaal.
Re: Rail Magazine 238, oktober 2006
« Reactie #1 Gepost op: 05 October 2006, 20:41:02 »
Prima bla(at)d bespreking  ;D

Anoniem

  • Gast
Re: Rail Magazine 238, oktober 2006
« Reactie #2 Gepost op: 05 October 2006, 20:41:18 »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Rail Magazine 238, oktober 2006
« Reactie #3 Gepost op: 05 October 2006, 20:43:46 »
Gaaf stukje Floris! Maar moet ik RM nu kopen of niet...
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Anoniem

  • Gast
Re: Rail Magazine 238, oktober 2006
« Reactie #4 Gepost op: 05 October 2006, 20:47:26 »
Dat moet je natuurlijk zelf weten. Dat is het mooie van een objectieve en ongekleurde recensie ;D.

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: Rail Magazine 238, oktober 2006
« Reactie #5 Gepost op: 05 October 2006, 20:49:38 »
Altijd kopen Jaap,ondanks Floris zijn recensies :'(

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3355
Re: Rail Magazine 238, oktober 2006
« Reactie #6 Gepost op: 05 October 2006, 20:58:35 »
Ik had 'm gelukkig al gelezen vóór de bespreking  ;D

Maar ik geef toe dat de bespreking een goeie reden was om 'm nog een keer te bekijken. En ik ben dus serieus aan het zoeken geweest naar de zuurstoklok met aardbeiensmaak  ;D
Reinier

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: Rail Magazine 238, oktober 2006
« Reactie #7 Gepost op: 05 October 2006, 20:59:51 »
Wat Floris uiteraard is vergeten te vermelden is dat er een prachtige foto instaat van de 6504 in Railpro uitvoering. En het zijn niet eens zuurstokkleuren.

Wat mij ook verbaasde is dat PLan T toch ook weer op de nominatie staat voor een levensduurverlenging.(materiaal tekort vanaf januari)
Ook bijna alle ICK schommelbakken worden weer in dienst genomen vanwege het aankomende materiaal tekort door het nieuwe rooster.

Heb je nog nooit in een ICK schommelbak gereden en je krijgt nog een keer de kans dan moet je dit zeker doen. Een geweldige ervaring, zeker over de wissels heen ;D ;D ;D

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Rail Magazine 238, oktober 2006
« Reactie #8 Gepost op: 05 October 2006, 21:50:17 »
met op de achtergrond een paar gebouwen waarvan de architect later met veel flair zal beweren dat hij zich liet inspireren door de doos van z’n nieuwe schoenen en een vel ruitjespapier

Das mn werk ;D

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6723
  • Spaar ze allemaal.
Re: Rail Magazine 238, oktober 2006
« Reactie #9 Gepost op: 05 October 2006, 21:57:05 »
Koop dan niet te vaak nieuwe schoenen.  ;D

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re: Rail Magazine 238, oktober 2006
« Reactie #10 Gepost op: 05 October 2006, 22:08:19 »
Mooie recensie.
Ik vind het knappe van Floris dat hij zijn verhaal zeer persoonlijk inkleurt, en desondanks toch objectief vertelt wat er te zien is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: Rail Magazine 238, oktober 2006
« Reactie #11 Gepost op: 06 October 2006, 12:19:08 »
Ga maar vast krom staan want daar komen de veren weer.

Mooi stukje. Nu kan ik ook beginnen met lezen. Niet alles want de afdeling grootspoor is voor mij  niet bepaald interessant. Ik ben nou eenmaal niet gecharmeerd van al die felle kleurtjes locs en de nieuwe uitwassen die op den Hollandsche spooren omgaan.
Het modelspoordeel daarentegen mag zich verheugen op mijn vollen aandacht
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re: Rail Magazine 238, oktober 2006
« Reactie #12 Gepost op: 06 October 2006, 17:17:49 »
sorry maar vond bij het grootspoor twee fouten, er staat er worden 12 BDs-en gebouwd, zijn er dus 11 (23-34 nummers) en dat van plan t is gewoon plan V, dus oud nieuws.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • Spoor N
Re: Rail Magazine 238, oktober 2006
« Reactie #13 Gepost op: 06 October 2006, 17:19:55 »
@Johnny: 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34 = 12 ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22532
Re: Rail Magazine 238, oktober 2006
« Reactie #14 Gepost op: 06 October 2006, 20:14:13 »
Tot nu toe was ik niet helemaal tot aan het messing-kitjes-bouwen gekomen. Kan het tijdschrift momenteel ook nergens vinden.  ??? Moet dus tot januari daaromtrent wachten om verder te kunnen lezen.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.