Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:30:40
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:25:46
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 20:20:25
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door henk
Vandaag om 20:17:17
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 20:04:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Cc72000
Vandaag om 20:02:55
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
Vandaag om 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
Vandaag om 19:52:58
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 19:24:53
Gewoon wat busfoto's door R1954
Vandaag om 19:21:26
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
Vandaag om 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
Vandaag om 19:00:11
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 17:56:13
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
Vandaag om 17:51:41
Motor geluid door Johnwater
Vandaag om 17:35:12
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 17:21:42
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Ronald69
Vandaag om 17:09:48
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
Vandaag om 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
Vandaag om 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
Vandaag om 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 15:57:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:38:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:31:50
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 14:44:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:42:38
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door spoorzeven
Vandaag om 13:59:40
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door martijn v m
Vandaag om 13:03:59
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door tothebeach
Vandaag om 12:29:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 11:24:33
  

Auteur Topic: Peelo - (Baanplan H0)  (gelezen 4463 keer)

Mo

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
  • H0 Nederland in aanbouw...
Peelo - (Baanplan H0)
« Gepost op: 05 December 2008, 14:13:27 »
Op dit moment is in het draadje Nederlandse baan in opbouw te zien en te lezen dat ik mijn huidige baan aan het slopen ben. In dat draadje staan ook al wat baanplannen voor mijn nieuwe baan. Na twee ontwerpen ben ik vandaag tot het volgende baanplan gekomen.



Het is een wat klein plaatje, maar je kan hier klikken voor een vergroting van het baanplan. Het deel linksonderin is het schaduwstation. De rasters van dit baanplan zijn 20cm bij 20cm en de gebruike rails is Fleischmann Profi Rails.

Ik heb met kleuren de verschillende sporen binnen mijn baanplan aangegeven (let op dat de rode en de blauwe baan naar het schaduwstation gaan). Alle grijze delen zijn wisselsporen of rangeer- of opstelsporen.

De drie opstelsporen bovenin worden voor kortere goederentreinen gebruikt. De langere sporen onderin het baanplan worden samen een (simpele) containerterminal.

Tussen het langere grijze spoor (dat loopt van het blauwe spoor naar het groene spoor) en het groene spoor komt een klein perron. Ook langs het oranje spoor (op het baanplan gezien eronder) komt een perron. Dan is er nog het roze spoor en dat kruist het grijze spoor richting de containerterminal... Echter wordt dit een ongelijkvloerse kruizing. Het roze spoor komt op palen te staan (een soort spoorviaduct). Langs dit roze spoor komt ook een perron. De drie perronnen samen vormen dan een groot station. Onderling worden de perronnen verbonden met tunnels en trappen.

Wellicht dat sommigen gaan zeggen dat het wat veel rails is... Daar heb ik echter niet zo heel veel problemen mee. Het wordt ook niet een grote railmassa met enorm veel sporen naast elkaar, omdat er veel hoogteverschil zit tussen de verschillende sporen. Daardoor krijgt, volgens mij, dit baanplan een speelse en erg ruimtelijke uitwerking

Ik benieuwd naar jullie visie en of jullie wellicht nog tips/aanpassingen hebben.

Maurice
« Laatst bewerkt op: 05 December 2008, 14:49:39 door Hans van de Burgt »

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re: baanplan (h0) - Peelo
« Reactie #1 Gepost op: 05 December 2008, 14:44:12 »
OK Veel rails vindt je niet erg. Gaan we daar niet meer over beginnen.

Wat denk ik het grootste probleem is met dit sporenplan zijn de rode en blauwe sporen die vanuit het bovenste plaatje lins en rechtsom gaan. Die gaan naar je schaduwstation. Gezien de relatief korte afstand die deze afleggen voordat ze onder de groene en oranje sporen duiken krijg je daar steile hellingen. Ruim over de 3%. Je moet rekening houden met de houten spanten van je onderbouw waar je onderdoor moet en verder de dikte van je rijplaat, isolatie (als je die gebruikt) en je rail hoogte.
Ik zou hier eens goed naar kijken.

Verder is het gewoon rondjes rijden dus je hebt geen last van keerlussen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Peelo - (Baanplan H0)
« Reactie #2 Gepost op: 05 December 2008, 15:55:39 »
Terecht merk je zelf al op : Heel veel rails.

Mij valt op dat je op 'n paar plaatsen meerdere bogen naast elkaar laat lopen. Dat geeft mij het vermoeden dat je naast R4 en R3 ook wel R2 en wellicht R1 bogen gebruikt. Die laatste 2 zouden wel eens problemen kunnen opleveren, niet iedere trein is geschikt voor R2 en eigenlijk is R1 helemaal niet toepasbaar. Technisch loopt het niet zo goed en optisch ziet het er niet uit.

Zoals Eric ook al opmerkte, de hellingen lijken te stijl.

Sander

Mo

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
  • H0 Nederland in aanbouw...
Re: Peelo - (Baanplan H0)
« Reactie #3 Gepost op: 06 December 2008, 11:49:40 »
Allereerst bedankt voor de (postivieve en meedenkende) kritieken. Ik snap de 'bezorgdheid' over de tunnels ook wel. Maar met een foto van mijn oude baan wil ik het een beetje verduidelijken.



Net als op deze foto zullen verschillende sporen in mijn nieuwe baanplan ook omhoog lopen. Het roze spoor loopt sowieso al hoog, daar het een spoorviaduct wordt. Het groene en oranje spoor zullen vanaf het station ook omhoog lopen. Die gaan na de boch namelijk over een brug (net als bij de oude baan). Tegelijkertijd dalen de blauwe en rode sporen direct vanaf de wisselstraat. Volgens mij is de onderlinge hoogte bij de tunnel dan precies goed, dit omdat de groene en oranje sporen stijgen en de blauwe en rode sporen dalen.

Maurice