Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Bert Jolink
Vandaag om 13:21:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 13:10:05
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door KNed
Vandaag om 12:54:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 12:34:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 12:33:04
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 11:47:20
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 11:37:41
Mijn geweatherde modellen door RikM
Vandaag om 11:34:33
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort door puntenglijder
Vandaag om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 08:53:33
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
  

Auteur Topic: Peelo - (Baanplan H0)  (gelezen 4382 keer)

Mo

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
  • H0 Nederland in aanbouw...
Peelo - (Baanplan H0)
« Gepost op: 05 December 2008, 14:13:27 »
Op dit moment is in het draadje Nederlandse baan in opbouw te zien en te lezen dat ik mijn huidige baan aan het slopen ben. In dat draadje staan ook al wat baanplannen voor mijn nieuwe baan. Na twee ontwerpen ben ik vandaag tot het volgende baanplan gekomen.



Het is een wat klein plaatje, maar je kan hier klikken voor een vergroting van het baanplan. Het deel linksonderin is het schaduwstation. De rasters van dit baanplan zijn 20cm bij 20cm en de gebruike rails is Fleischmann Profi Rails.

Ik heb met kleuren de verschillende sporen binnen mijn baanplan aangegeven (let op dat de rode en de blauwe baan naar het schaduwstation gaan). Alle grijze delen zijn wisselsporen of rangeer- of opstelsporen.

De drie opstelsporen bovenin worden voor kortere goederentreinen gebruikt. De langere sporen onderin het baanplan worden samen een (simpele) containerterminal.

Tussen het langere grijze spoor (dat loopt van het blauwe spoor naar het groene spoor) en het groene spoor komt een klein perron. Ook langs het oranje spoor (op het baanplan gezien eronder) komt een perron. Dan is er nog het roze spoor en dat kruist het grijze spoor richting de containerterminal... Echter wordt dit een ongelijkvloerse kruizing. Het roze spoor komt op palen te staan (een soort spoorviaduct). Langs dit roze spoor komt ook een perron. De drie perronnen samen vormen dan een groot station. Onderling worden de perronnen verbonden met tunnels en trappen.

Wellicht dat sommigen gaan zeggen dat het wat veel rails is... Daar heb ik echter niet zo heel veel problemen mee. Het wordt ook niet een grote railmassa met enorm veel sporen naast elkaar, omdat er veel hoogteverschil zit tussen de verschillende sporen. Daardoor krijgt, volgens mij, dit baanplan een speelse en erg ruimtelijke uitwerking

Ik benieuwd naar jullie visie en of jullie wellicht nog tips/aanpassingen hebben.

Maurice
« Laatst bewerkt op: 05 December 2008, 14:49:39 door Hans van de Burgt »

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: baanplan (h0) - Peelo
« Reactie #1 Gepost op: 05 December 2008, 14:44:12 »
OK Veel rails vindt je niet erg. Gaan we daar niet meer over beginnen.

Wat denk ik het grootste probleem is met dit sporenplan zijn de rode en blauwe sporen die vanuit het bovenste plaatje lins en rechtsom gaan. Die gaan naar je schaduwstation. Gezien de relatief korte afstand die deze afleggen voordat ze onder de groene en oranje sporen duiken krijg je daar steile hellingen. Ruim over de 3%. Je moet rekening houden met de houten spanten van je onderbouw waar je onderdoor moet en verder de dikte van je rijplaat, isolatie (als je die gebruikt) en je rail hoogte.
Ik zou hier eens goed naar kijken.

Verder is het gewoon rondjes rijden dus je hebt geen last van keerlussen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Peelo - (Baanplan H0)
« Reactie #2 Gepost op: 05 December 2008, 15:55:39 »
Terecht merk je zelf al op : Heel veel rails.

Mij valt op dat je op 'n paar plaatsen meerdere bogen naast elkaar laat lopen. Dat geeft mij het vermoeden dat je naast R4 en R3 ook wel R2 en wellicht R1 bogen gebruikt. Die laatste 2 zouden wel eens problemen kunnen opleveren, niet iedere trein is geschikt voor R2 en eigenlijk is R1 helemaal niet toepasbaar. Technisch loopt het niet zo goed en optisch ziet het er niet uit.

Zoals Eric ook al opmerkte, de hellingen lijken te stijl.

Sander

Mo

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
  • H0 Nederland in aanbouw...
Re: Peelo - (Baanplan H0)
« Reactie #3 Gepost op: 06 December 2008, 11:49:40 »
Allereerst bedankt voor de (postivieve en meedenkende) kritieken. Ik snap de 'bezorgdheid' over de tunnels ook wel. Maar met een foto van mijn oude baan wil ik het een beetje verduidelijken.



Net als op deze foto zullen verschillende sporen in mijn nieuwe baanplan ook omhoog lopen. Het roze spoor loopt sowieso al hoog, daar het een spoorviaduct wordt. Het groene en oranje spoor zullen vanaf het station ook omhoog lopen. Die gaan na de boch namelijk over een brug (net als bij de oude baan). Tegelijkertijd dalen de blauwe en rode sporen direct vanaf de wisselstraat. Volgens mij is de onderlinge hoogte bij de tunnel dan precies goed, dit omdat de groene en oranje sporen stijgen en de blauwe en rode sporen dalen.

Maurice