Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Aanpassen baanplan bestaande baan door maartenvdb
Vandaag om 08:26:45
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 07:05:34
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 00:00:04
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
14 August 2025, 23:10:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Reeks77
14 August 2025, 22:39:46
Raadplaatje door Lars Smelter
14 August 2025, 21:50:23
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 August 2025, 20:15:03
Sfeer op je modelbaan door BartvD
14 August 2025, 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
14 August 2025, 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
14 August 2025, 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
14 August 2025, 13:18:06
Yamorc booster door Ben
14 August 2025, 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
14 August 2025, 12:26:46

Auteur Topic: Veetikhet - (Baanplan H0)  (gelezen 11085 keer)

veetikhet

• Offline Offline
Veetikhet - (Baanplan H0)
« Gepost op: 04 December 2008, 15:01:22 »
hallo,

graag toon ik jullie mij eerste baanplan.
Hier een beetje informatie:

rails:          marklin C-rail
tijdperk:    n.v.t.
besturing: marklin mobile station (binnenkort een CS)
schaal:      H0

hier het plan:

mvg, jordi
« Laatst bewerkt op: 05 December 2008, 10:40:33 door Hans van de Burgt »

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
Re: mijn baanplan
« Reactie #1 Gepost op: 04 December 2008, 17:24:58 »
Hoi Jordi, dat dit het banenplan van een beginner is is wel te zien, er ligt veel te veel rails voor zo'n kleine ruimte om er een realistische modelbaan van te kunnen maken.

Als je bedoeling zou zijn een tramstation op het voorplein van een groot treinstation, dan zou je dat er met wat aanpassingen wel van kunnen maken met die ruimte.

Als het je om treinverkeer gaat en je een beetje een realistische modelbaan wil gaan bouwen, dan denk ik dat je naar iets als een rustig klein zijlijntje moet gaan kijken. Voor dingen met langere treinen en veel spoor heb je simpel de ruimte niet. Met een sporenplan als wat je nu hebt kan je wel met korte treinen rondrijden, maar daar houd het ook wel op. Een andere optie is iets van een rangeerbaantje, een spoor wat uit een klein schaduwstation komt en naar één of enkele fabrieken toe gaat.

Over de dingen die ik hierboven geschreven heb valt hier op het forum en op internet genoeg te vinden, dus ga eens rond zoeken zou ik zeggen.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

veetikhet

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 04 December 2008, 21:20:24 »
ja ik weet dat het veel spoor op een kleine ruimte is, maar ik heb volges mij is het al zo'n twee jaar geleden een startset gekocht, en daar zat al meer als de helft van de rails bij die op dit plan staan, en als ik dan rails over heb is dat ook jammer, toch ?

ik wil vooral gewoon een beetje rondrijden met een treintje van inprincipe één wagon of 6 a 7 erachter, ik heb al twee loks, deze zou je kunnen opzoeken op de site van marklin, uit mijn hoofd zijn het volgens mij 29475 en 29480, weet het niet zeker, een goederentrein en een reizigerstrein.

Ik heb nog wel meer ruimte, maarja ik weet nog niet of ik daar over kan beschikken, de kamer is na schatting ongeveer 5 bij 4 ja maar er zit ook nog een deur, daar moet ik ook mee uit kijken.

mvg, jordi

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 04 December 2008, 21:52:01 »
Als de deur in de weg zit, kun je die gewoon weghalen. Op twee bokjes leggen en je hebt meteen een extra stuk treintafel bij !  :D

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 05 December 2008, 00:32:23 »
ja ik weet dat het veel spoor op een kleine ruimte is, maar ik heb volges mij is het al zo'n twee jaar geleden een startset gekocht, en daar zat al meer als de helft van de rails bij die op dit plan staan, en als ik dan rails over heb is dat ook jammer, toch ?
Uhm ik kan een korte en een lange versie van het antwoord geven, het is al laat dus maar even de korte. Het antwoord is naar mijn mening een heel simpel NEE, als je baan er beter van word gewoon rails weg laten, rail moet je niet gaan leggen omdat je die toevallig toch hebt.

6 a 7 rijtuigen ga je op deze ruimte echt niet achter een loc kwijt kunnen, als dat met 2 of 3 lukt mag je blij zijn, vandaar dat een klein thema handiger is.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Roelof

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 05 December 2008, 01:04:25 »
@ Michiel, Dit is nu het grootste probleem bij deze groep modelspoorders(lees jonge), je geeft ze een advies en ze vegen dit goed bedoelde advies gelijk van tafel want zijlijnen en ander soort kleine lijntjes(nevenbaan) spreekt hun niet aan.
Waarom spreekt hun dit niet aan?
Ze zien 1:1 ook 6 of meer wagons achter een trein hangen en willen dit op hun eigen baan ook, zonder er bij na te denken dat dit soort lengtes geen gezicht is en onnatuurlijk overkomt.
Probleem is echter, men heeft het materieel al aangeschaft voordat de werkelijke plannen klaar waren. En ja, het is gekocht dus moet het rijden.

Groet, Ronald.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 05 December 2008, 10:37:08 »
Ronald

Helaas deel ik je mening.
Volplempen die plaat met zoveel mogelijk rails, lange treinen laten rijden en dan waarschijnlijk de rijregelaar ook nog vol open.

Jordi
Over het baanplan nog de volgende opmerking.
Vanuit de binnenbaan kan je nooit op de lus linksonder (soort van schaduwstation?) komen.
Wil je alleen maar rondjes rijden, houden zo. Vrijheid blijheid.
Wil je iets realistisch maken zoek eens op internet naar kleine baanplannen.
Vergeet die lange reizigersteinen en goederentreinen. Dat is onmogelijk met dit baanplan en deze ruimte.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

jentje

• Offline Offline
Re: Veetikhet - (Baanplan H0)
« Reactie #7 Gepost op: 05 December 2008, 11:50:41 »
Ik herken het wel om zoveel mogelijk rails neer te leggen. Na een aantal jaar kwam ik er alleen achter dat het toch niet zo realistisch was ;D Tegenwoordig heb ik een enkelsporige baan :P(nevenlijn met diesels 8))

En dat je rails niet gebruikt, is toch geen probleem? Je kunt het verkopen en er andere benodigdheden voor kopen, b.v. huisjes, scenery etc.

veetikhet

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 05 December 2008, 16:54:18 »
nou ik denk dat ik toch jullie advies ga opvolgen, ik haal wat rails weg. en ik denk dat ik vraag voor wat extra ruimte, maar jullie moeten begrijpen dat k niet volwassen ben zoals de meeste van jullie, en dus niet zelf kan bepalen welke ruimte ik neem, hoeveel ruimte ik neem, enz. Ik heb wel een best grote ruimte als je erin staat, maar dan komt het schuine dak weer in de weg en de deur, en nogmaals ik bepaal niet welke ruimte en ik neem(dat kun je zien aan de levens grote kast die er staat.

mvg jordi

GertjanSierd

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 05 December 2008, 18:50:35 »
Jordi, ook als je volwassen bent dan ben je niet altijd de baas in huis  :P.

Moet voor mijn ruimte ook onderhandelen met de echte baas. ;)

Succes met jou onderhandeling en je baan

mvg Gertjan

veetikhet

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 06 December 2008, 08:36:19 »
bedankt Gert-Jan, en ik snap het:D'

Beusi

• Offline Offline
  • Pindakaas is lekker
« Reactie #11 Gepost op: 06 December 2008, 09:13:43 »
Mijn vader is de baas in huis, maar wat mijn moeder zegt zal gebeuren!

veetikhet

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 06 December 2008, 09:33:00 »
ja idd, maar mijn vader gaat toch echt over zolder, haha  :D ;D

veetikhet

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 08 December 2008, 12:14:30 »
ik heb een andere ruimte gekregen, en dus ook een nieuw baanplan.

hierbij mijn baanplan:

de blauwe sporen zijn voor getrokken materiaal, en de rode sporen zijn voor treinstellen

ik hoop op betere reacties dan de vorige keer

mvg, jordi

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 08 December 2008, 12:44:12 »
Dit gaat zeker de goede kant uit, paar dingen waar je nog eens naar kan kijken, die 2 goederensporen op de rechts zouden niet mooier uitkomen als je ze iets opschuift zodat die na de bocht van de hoofdlijn aftakken.

Het 3e spoor wat links boven aan de binnenkant van de 2 hoofd sporen loopt, wat heb je gepland daarmee te doen? Getrokken treinen daar naar toe terug duwen om de loc te laten omlopen?

Als je nu over het rechter( buitenste) spoor van jou hoofdlijn aan komt rijden kan dan kan je niet op het meest rechtse rode spoor binnen komen. Heb je dat bewust zo aangelegd, en wat is de functie van dat spoor? Als het puur een opstel spoor is is het geen probleem, en als het een perronspoor is en je het niet erg vind als sommige treinen links moeten rijden over de hoofdlijn dan is het ook geen probleem, dat gebeurd/gebeurde in het echt ook( dat deed de stoptrein Nijmegen-Venraij o.a. een paar jaar).

Op je station het linkse blauwe spoor, vanaf daar kan je niet rechts rijdend vertrekken, je zal denk ik ergens toch wat wissel verbindingen bij moeten maken, misschien kan je van je 2 parallelle wisselverbindingen er eentje weg halen, dan heb je meer ruimte voor een wissel verbinding in de andere richting.

Groetjes Michiel

Ps; Ik neem aan dat je zelf ook in de gaten hebt dat je je 6 a 7 rijtuig nog steeds niet kwijt kan en dat je het met treinen van 3 rijtuigen moet doen.