Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorhumor door Tomasso
Vandaag om 07:50:22
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 07:19:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 07:08:22
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 06:58:31
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 05:21:25
wat is het merk van deze bochtwissel door saskia
Vandaag om 00:07:06
Houten 23 Augustus 2025 door Peter J K
29 July 2025, 23:22:40
Ik ben aan het opruimen. door nighttrain1
29 July 2025, 23:22:17
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
29 July 2025, 23:21:31
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door nighttrain1
29 July 2025, 23:13:57
mitropa rijtuig door Stefan88
29 July 2025, 23:11:35
US diorama in H0 door Wim Vink
29 July 2025, 23:04:15
Goederenloods Zandvoort door nighttrain1
29 July 2025, 22:56:17
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
29 July 2025, 22:50:52
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door MOVisser
29 July 2025, 22:07:07
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
29 July 2025, 21:48:46
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
29 July 2025, 21:40:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
29 July 2025, 21:20:05
schok bij vertrek door Ronald Halma
29 July 2025, 20:14:18
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door NL-modelspoor
29 July 2025, 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
29 July 2025, 19:47:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
29 July 2025, 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
29 July 2025, 19:17:42
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
29 July 2025, 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
29 July 2025, 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
29 July 2025, 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
29 July 2025, 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
29 July 2025, 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
29 July 2025, 16:15:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
29 July 2025, 16:09:07
  

Auteur Topic: Ervaringen met Liliput  (gelezen 8099 keer)

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: Ervaringen met Liliput
« Reactie #15 Gepost op: 07 October 2006, 22:22:40 »
Weet ik ook niet precies. Maar dat staat zo beschreven als zwak punt in de beschrijving. Misschien wordt er wel bedoelt dat er, zoals bij o.a. mijn fleischmann Br78's (ja ze zijn nu allebei 'thuis'. eindelijk!!! ;D) de middelste aangedreven as spelling heeft, zodat die kontact houdt als de voorste of achterste as iets opgebeurd wordt.

Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Ervaringen met Liliput
« Reactie #16 Gepost op: 07 October 2006, 22:26:22 »
Ik bedoelde eigenlijk: de modellen die WEL verende wielen hebben, hebben die echt een apart veersysteem, of veren de wielen toevallig door de druk van de stroomafnemertjes?
Reinier

Davy

  • Gast
Re: Ervaringen met Liliput
« Reactie #17 Gepost op: 07 October 2006, 22:40:44 »
Ik vraag me af wat in deze discussie nou "geveerde wielen" zijn. Veren ze niet gewoon door de druk van de stroomafnemers...?

Welke stroomafnemers? Die heb ik niet hoor. Wel sleepcontacten. Geveerde assen gebeurt gewoon door een veertje.

Wim Waleboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
  • Pluk de dag
    • Fotoalbum
Re: Ervaringen met Liliput
« Reactie #18 Gepost op: 08 October 2006, 09:05:52 »
Davy, even terug komend op je rokende tender (motor) in oorlogskleuren, is het dan niet zo dat hij gebombardeerd is , dan kan ik het roken (is nasmeulen) goed begrijpen ;D
wat betreft de "verende" assen, hebben niet alle loks verende assen = niets meer dan een grote speling in het chassis waar door middel van de drukveren het lijkt te veren . als dit niet zo zou zijn liep elke lok uit de wissel ,kruising of rails waar deze ook maar iets hoger of lager liggen.
Dus ben ik het met Klaas eens.

Wim.
Modulair SalzBurgerLandesBahn en 500m2 LGBbaan
http://salzburgerlandesbahn.multiply.com/

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: Ervaringen met Liliput
« Reactie #19 Gepost op: 08 October 2006, 09:29:24 »
In de bespreking hadden ze het over hij bij minder goed liggende wissels en rails en geringe vervuiling kontactproblemen krijgt en dat dit komt omdat er geen vering in de assen zit. Ook vermeld dat dit bij een 4 asser niet mag gebeuren. Vandaar ook mijn vraag of er wat aan gedaan kan worden.
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Davy

  • Gast
Re: Ervaringen met Liliput
« Reactie #20 Gepost op: 10 October 2006, 12:51:04 »
Davy, even terug komend op je rokende tender (motor) in oorlogskleuren, is het dan niet zo dat hij gebombardeerd is , dan kan ik het roken (is nasmeulen) goed begrijpen ;D
wat betreft de "verende" assen, hebben niet alle loks verende assen = niets meer dan een grote speling in het chassis waar door middel van de drukveren het lijkt te veren . als dit niet zo zou zijn liep elke lok uit de wissel ,kruising of rails waar deze ook maar iets hoger of lager liggen.
Dus ben ik het met Klaas eens.

Wim.


Gedeeltelijk hebben jullie wel gelijk. Maar niet helemaal. De Marklin railbus die uit 2 delen (motor en bijwagen) bestaat heeft onder 3 assen 1 veer zitten en onder 1 as 2 veren aan de zijkanten. Ook de Schone Wurtembergerin heeft veren en een metalen contactplaatje. Ook de T3 heeft onder de middelste as een veer. het staat in elk geval zo op de onderdelentekening.

Davy
« Laatst bewerkt op: 10 October 2006, 13:02:39 door Davy »

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 894
  • LE II
Re: Ervaringen met Liliput
« Reactie #21 Gepost op: 12 October 2006, 21:23:28 »
Harry, ik zou zeggen, ga na je winkelier en vraag of hij hem wilt laten rondrijden, dan kan je het zelf zien.
Eerlijk gezegd denk ik dat je daar meer aan hebt, dan het hier te vragen. De br 92 is namelijk een gloednieuw model en ik weet niet of je die zomaar mag vergelijken met oudere modellen. De test die je hebt gelezen, zal dus waarschijnlijk het meeste van nut zijn.
Maar goed als je mijn mening wilt weten over Lilliput, over het algemeen best goed. De buffers zijn al genoemd. Zelf rijdt hier thuis de Br 05, 18 en 62 en nog twee 6400'en. Negatieve punten:
Br 05: niets,
Br 18: 8-polige nem-stekker was fout aangesloten, waardoor er een lichtfunctie in rook opging. Ondertussen veranderd. Dit is niet van toepassing op de Br 92 omdat die een 21-polige stekkerverbinding heeft en de Br18 uit het begintijdperk van digitaal kwam, waar vier functies niet gemeengoed waren.
Br 62. Krijg dat ding voorlopig nog niet lekker open (laat hem dus voorlopig dicht). Niet van toepassing op de Br 92, omdat deze volgens mij een andere manier van openen heeft.
6400 (nog gemaakt in Oostenrijk): heeft last van gierende motoren
6400 (uit china): hekwerkjes
Positieve punten:
Alles locs zien er heel erg goed gedetailleerd uit, mijns inziens destijds boven de standaard van de grootseriefabrikanten.
Ik zou het model hebben gekocht als het Beiers zou zijn. (En nu moeten geen mensen bijdehand gaan doen en "Weinert!" roepen. :))

Groeten Henk
p.s. Davy, ik denk dat je de br 81 van F* bedoeld, br 86 was een 1D1.
K.Bay.Sts.B

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: Ervaringen met Liliput
« Reactie #22 Gepost op: 12 October 2006, 21:48:22 »
@henk, zal ik eens doen. Ze hebben hem volgens mij niet op voorraad. Maar ik heb een mond en een telefoon, dus dat komt goed. Dat ik hier mijn vraag stelde, is omdat er hier gebruikers zijn. Bij de meeste winkels is het toch van is goed spul....
Dat Davy waarschijnelijk een Br 81 bedoelde (welke ik niks speciaals vindt), had ik wel door. De Br 86 is anders ook wel een schier ding.

Blijft de vraag over, wat is er een goed merk decoder hiervoor. Zowieso aanwezig in de winkel: Lens, Tams, Fleischmann, Uhlenbrock, Mut en Piko.
Tams en Piko hebben mijn voorkeur niet. Meestal donder ik erin wat ze me adviseren. Maar wat is het beste merk volgens jullie. Moet wel een 21 polige uitvoering hebben.

Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 894
  • LE II
Re: Ervaringen met Liliput
« Reactie #23 Gepost op: 13 October 2006, 00:23:35 »
Volgens mij heeft alleen Trix die tot nu toe. Is trouwens gelijk aan een LokPilot, alleen de prijs is anders (misschien spreektie geen Selectrix). En LoPi's staan nou niet echt bekend dat ze ongekend goed met kleine stroomonderbrekingen omgaan (verder zijn het topdecoders, je kan alles prachtigmooi programmeren en zijn er veel opties).
Verder zou ik geen leveranciers weten van 21-polige decoders. In de toekomst zou Zimo er mee komen (hoorde ik Maarten van den Burght hier eens zeggen).
Ik verwacht dat in Neurenberg de nodige 21-polige varianten van decoders zullen komen.
K.Bay.Sts.B

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: Ervaringen met Liliput
« Reactie #24 Gepost op: 13 October 2006, 16:48:11 »
Henk, Zimo heeft hem al de MX64T. En het mooiste zou zijn dat ie DCC 'spreekt'. Heb ik mooi alles gelijk.

Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 894
  • LE II
Re: Ervaringen met Liliput
« Reactie #25 Gepost op: 13 October 2006, 23:11:29 »
spreken weet ik niet, maar verstaan lijkt me wel. :)
K.Bay.Sts.B

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • MartOnTheWeb
Re: Ervaringen met Liliput
« Reactie #26 Gepost op: 14 October 2006, 16:46:52 »
Mede-hobbyïsten;
dankzij een draadje draadje over Liliput heb ik de ETA 180 (Akkutriebwagen) aangeschaft. Dez rijdt (nog analoog) uitstekend. Hij bezit weliswaar geen trekkracht, maar dat hoeft bij dit kleine treinstel ook niet.

Van Liliput bezit ik de wagenset van het DB-museum en een bijbehorende 4-assige Postwagen. Ofschoon ik het niet gewend ben om er nog van alles aan te monteren (Fleischmann kent dit niet) zijn de rijtuigen van ongekende klasse en rijden perfect.
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!