Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 00:19:05
Tams app door reinderlf
Vandaag om 00:01:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
Site Uhlenbrock door Hasenwald
08 August 2025, 23:28:39
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
08 August 2025, 22:51:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
08 August 2025, 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
08 August 2025, 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
08 August 2025, 16:23:24

Auteur Topic: De SP en de trein  (gelezen 6311 keer)

Arnold

• Offline Offline
De SP en de trein
« Gepost op: 01 December 2008, 13:18:16 »

JanPieter

• Offline Offline
  • Treinspotten.nl
    • Treinspotten.nl
Re: De SP en de trein
« Reactie #1 Gepost op: 01 December 2008, 13:24:45 »
Heel goed plan!

Als het inderdaad zo wordt als ze in het boekje vermelden, wordt reizen met de trein veel aantrekkelijker!

Groeten,
Jan-Pieter
Met vriendelijke groeten,
Jan-Pieter

Edde

• N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #2 Gepost op: 01 December 2008, 13:55:39 »
Tja dat had ik ook nog wel kunnen bedenken :P.
Trouwens als er door de overheden een goed plan wordt
bedacht dan is de sp toch tegen,want dat staat in de statuten
van de partij ;D. Kijk maar naar de Rijn Gouwe lijn.

gr ED.

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #3 Gepost op: 01 December 2008, 14:07:42 »
Heeft de SP weleens gedacht dat er meer is dan alleen de Randstad? Hoe zit het met de Brabanders, Zeeuwen en alle anderen die daar NIET wonen? Hoe moeten die de zegeningen van het OV zien?
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Edde

• N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #4 Gepost op: 01 December 2008, 14:22:10 »
Ja ze zijn duidelijk Oss ontgroeid!!! ;D
Trouwens ik woon  in de randstad,maar als ik met het ov naar mijn werk moet mag ik ook de dag ervoor vertrekken,dus het kan overal beter.

gr ED.

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #5 Gepost op: 01 December 2008, 15:15:42 »
Zowaar ben ik het een keer eens met iets van de SP,maar ik zie toch wel wat problemen met EU-regels.

Leuk idee: Buiten de spits voor de helft van de prijs, en tweede kaartje voor de helft van de prijs. Betaal je dan een kwart van de normale prijs? ;D

Ik mis wel waar ze het geld voor ERMTS en 25 kV vandaan halen en enkele onderbouwingen (50% lager tarief => 10% meer reizen in 2009?).
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Nijtram

• Offline Offline
  • Begint weer opnieuw
« Reactie #6 Gepost op: 01 December 2008, 17:16:31 »
De SP te top!.
Er geen enkele onderbouwing van de financiën. Het hele net ombouw naar 25KV, gaat tientallen miljarden kosten. Het gaat immers niet alleen om de 25 KV, maar ook om het aanpassen van alle beveiliging in Nederland (ATB werkt niet in combinatie met wisselstroom), afstanden tussen bovenleiding (zwerfstromen bij 25KV zijn vele malen groter dan bij 1,5 KV), aanpassen van (met name stalen) kunstwerken en aanpassen van al het in Nederland rijdend materieel. Dit zou op beide 25 KV en 1,5 KV tractiesystemen moeten kunnen rijden. De ombouw operatie zou dan ook nog eens een groot aantal jaren in beslag nemen, buiten het feit dat het bijzonder complex is en waarschijnlijk het halve treinnetwerk jaren ontwricht.

Andere leuken ideeën zijn de spoorverdubbelingprojecten die men aandraagt. Er zitten toch echt trajecten bij waar dit niet rendabel zal zijn (spoor, openbaar vervoer is per definitie niet rendabel, maar het gaat om de exploitatiekosten).

Een mooie citaat “Een investering die de trein uit het slop moet trekken om naar de toekomst te groeien”. Alsof het nu echt zo`n puinhoop is en elke trein leeg is.

Iedereen is blij dat NS, ProRail en overheid 4 miljard extra gaan investeren in de komende 5 jaar. Als je ziet wat daarvoor aangelegd en aangepast kan worden, lijkt het mij dat er tientallen miljarden nodig zijn voor de ideeën van de SP zonder enige onderbouwing.

Citaat inleiding SP-plannen voor beter vervoer per trein
“De afgelopen 25 jaar heeft het openbaar vervoer geen beduidende vernieuwingen meegemaakt. De ontwikkeling van het spoorvervoer staat al geruime tijd stil. In plaats van investeringen en innovaties volgde de ene bezuiniging na de andere (zo moet de NS nu elk jaar enkele miljoenen meer betalen aan de overheid om het spoor te gebruiken). Het openbaar vervoer groeide niet mee naar nieuwe industrie- of woongebieden. Aansluitingen werden steeds moeilijker en met de opkomst van de auto werd het openbaar vervoer een minder aantrekkelijk alternatief.
De SP wil een tweede revolutie op het spoor. De trein als onderdeel van het openbaar vervoer is van groot belang om Nederland in beweging te krijgen én te houden. Alleen op die manier kan het een bijdrage leveren in de strijd tegen de files en leiden tot betere mobiliteit. Ook het milieu is er bij gebaat als de trein meer gebruikt gaat worden ten koste van de auto. Alle aanleiding dus om het spoorvervoer te bevorderen. Het is tijd om de achteruitgang, die we op al deze terreinen hebben gezien, ongedaan te maken en te kiezen voor vooruitgang.”

SP doet weer vermoedden alsof het allemaal zo`n puinhoop is. Het vervoer (reizigers + goederen) groei al jaren gestaag en de capaciteitsgrenzen zijn reeds in zicht. Dat er nog mogelijkheden liggen om het te verbeteren zal niemand ontkennen, maar het afschilderen alsof de ontwikkelingen stilstaan en het een achteruitgag is gaat toch echt te ver.

Een fijne stemming makerij zonder degelijke onderbouwing. SP ten top. (sorry, ik ben niet echt SP fan, maar dat was waarschijnlijk al opgevallen)

Martijn

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #7 Gepost op: 01 December 2008, 17:21:39 »
uh, ombouw naar 25kV staat toch al jaren op de planning? En dan ook t hele net, want om in nederland nog met 2 systemen te gaan werken... zo'n 25kV-verhaal is niet alleen n luchtballonnetje van de SP.

Lvdwerf

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 01 December 2008, 17:24:27 »
bij mijn weten is het zelfs een ballonnetje van de EU :D en zijn ook veel moderne treinstellen voorbereid op ombouw naar 25 kV

IC 2000

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 01 December 2008, 17:27:52 »
Nederland moet zonodig zelf het wiel weer gaan uitvinden. Ik ben het met ze eens dat er wat moet gaan gebeuren, maar niet met de manier waarop. ''reizen zonder spoorboekje'' zal denk ik niet gaan werken, daarintegen zou werken met verschillende lijnen (zoals de S-Bahn Zürich), die elk halfuur rijden, voor drukke trajecten wel werken. zo krijg je bijvoorbeeld op Bussum-Zuid richting Naarden=Bussum elk halfuur 2 treinen naar Schiphol, 2 naar Amsterdam en 2 naar Almere. de andere kant op 2 naar Amersfoort, 2 naar Utrecht via Soest en 2 naar Utrecht via Hollandsche Rading. toch is er dan een spoorboekje nodig.
De Intercity lijnen kunnen ook sneller gemaakt worden door een ander beveiligings systeem, en andere treinstellen (denk aan ICN en ICE-T) ERMTS, is een goed systeem, maar ETCS kan nu al worden toegepast.
25 kv, donder daar eens gouw een heel eind mee op (Sorry dat ik boos wordt, maar zo denk ik erover). dan zitten we weer met een eiland bedrijf, zoals we nu ook al hebben. we hebben eerder 16kv nodig, want dan kunnen we tenminste door over de grens met duitsland, en zelfs tot in Italië doorrijden met dezelfde spanning, dat is onmogelijk met 1.5kv en 25kv.
er valt genoeg te verbeteren, maar niet op deze manier.

Lvdwerf

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 01 December 2008, 17:31:12 »
ik bedoelde te zeggen met dat het een ballonnetje van de eu is dat het de bedoeling is dat heel de EU naar 25 kV gaat zodat je geen multicourante loc's meer nodig hebt. dat zou dus betekenen dat we geen eilandbedrijf meer worden/zijn/zullen zijn geworden.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 01 December 2008, 17:47:28 »
Alle VIRM'etjes zijn toch al voorbereid (traforuimte) voor 25kV, en alle nieuw geplaatste boveleidingmasten worden toch al voorzien van grote isolatoren geschikt voor 25KV? Zo nieuw is het idee dus niet.

Het argument voor 25 kV "dan kunnen treinen sneller optrekken" is wel discutabel....
« Laatst bewerkt op: 01 December 2008, 17:50:41 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #12 Gepost op: 01 December 2008, 18:09:36 »
''reizen zonder spoorboekje'' zal denk ik niet gaan werken, daarintegen zou werken met verschillende lijnen (zoals de S-Bahn Zürich), die elk halfuur rijden, voor drukke trajecten wel werken.
Zoals in de jaren '70 op de hoofdlijnen is ingevoerd?

Citaat
De Intercity lijnen kunnen ook sneller gemaakt worden door een ander beveiligings systeem, en andere treinstellen (denk aan ICN en ICE-T)
Zo simpel gaat dat niet, ook alle overwegen moeten er dan uit en de bovenleidingsspanning moet dan omhoog want 1800 V haalt dat niet. Andere treinstellen zijn dan inderdaad ook nodig, al schijnt IRM 200 te kunnen (?).

Citaat
25 kv, donder daar eens gouw een heel eind mee op (Sorry dat ik boos wordt, maar zo denk ik erover). dan zitten we weer met een eiland bedrijf, zoals we nu ook al hebben. we hebben eerder 16kv nodig, want dan kunnen we tenminste door over de grens met Duitsland, en zelfs tot in Italië doorrijden met dezelfde spanning, dat is onmogelijk met 1.5kv en 25kv.
Weet je dat ze in Duitsland eigenlijk ook 25 kV willen hebben, dan is het aparte stroomnet voor hun 15 kV ook niet meer nodig (ik neem aan dat de 16 een tikfout is). Tot in Italië doorrijden is wel wat ver, daar rijden ze met 3000V. Zwitserland kan je trouwens niet door zonder aparte stroomafnemers.

@Marc: Klopt. En de treinen zullen met 25 kV misschien niet sneller optrekken maar er kunnen er wel meer op het spoor.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #13 Gepost op: 01 December 2008, 18:12:43 »
Ach Martijn, een ieder heeft zijn gebrek.
Ik vind het dapper van je om dat van jou kenbaar te maken  ;)
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Alexander

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 01 December 2008, 18:38:05 »
De SP was wel de enige bij mijn weten, bezwaar maakte tegen de sterfhuis constructie van de BENELUX treinen door NS ten gunste van de meer winst opleverende hogesnelheidstreinen van NS.
Ze hebben er dus wel iets meer zicht op dan de andere zgn groene en milieu partijen in Den Haag.

Groeten Alexander