Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 00:19:05
Tams app door reinderlf
Vandaag om 00:01:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
Site Uhlenbrock door Hasenwald
08 August 2025, 23:28:39
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
08 August 2025, 22:51:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
08 August 2025, 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
08 August 2025, 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
08 August 2025, 16:23:24

Auteur Topic: De SP en de trein  (gelezen 6313 keer)

Robin

• Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: De SP en de trein
« Reactie #15 Gepost op: 01 December 2008, 19:29:24 »
Voor het eerst een best wel aardig idee van de SP, om wat meer aandacht te schenken aan de trein. Toch zijn er een aantal zaken die ik niet helemaal zie zitten. Nationalisatie is nu niet echt iets waar ik voorstander van ben, af en toe een bank redden oké, maar dit lijkt me nogal permanent. Verder zijn er een aantal ideeën waarvan ik betwijfel of het wel zo simpel is als men zich voorstelt.

Wel fijn dat de trein eindelijk eens een keer positief onder de aandacht komt in politiek Den Haag, maar ik denk toch dat de ideeën weer ergens in een bureaula verdwijnen.

MVG,
Robin
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #16 Gepost op: 01 December 2008, 19:31:41 »
Het klinkt allemaal goed... maar ze mogen mij uit gaan leggen hoe ze dit denken te gaan regelen met de OV-chipkaart: het wordt al een grote tarievenjungle, maar met deze plannen helemaal (vooropgesteld dat het chipkaartsysteem het überhaupt kan begrijpen, al die kortingen in de spits)

IC 2000

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 01 December 2008, 19:43:58 »
Zoals in de jaren '70 op de hoofdlijnen is ingevoerd?
ja, zo iets, elk half uur een verbinding, en op de drukkere routes meerdere lijnen
Citaat
Zo simpel gaat dat niet, ook alle overwegen moeten er dan uit en de bovenleidingsspanning moet dan omhoog want 1800 V haalt dat niet. Andere treinstellen zijn dan inderdaad ook nodig, al schijnt IRM 200 te kunnen (?).
Ok dat de bovenleiding niet de topsnelheden haalt, maar een ICE-3 kan (op papier) onder 1800 Volt toch 220 halen, wat mij meer dan voldoende lijkt om veel tijdswinst te halen.
Citaat
Weet je dat ze in Duitsland eigenlijk ook 25 kV willen hebben, dan is het aparte stroomnet voor hun 15 kV ook niet meer nodig (ik neem aan dat de 16 een tikfout is). Tot in Italië doorrijden is wel wat ver, daar rijden ze met 3000V. Zwitserland kan je trouwens niet door zonder aparte stroomafnemers.
maar wacht dan in iedergeval met de aanleg tot het moment dat duitsland het ook invoerd, anders is het in een woord nutteloos.

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #18 Gepost op: 01 December 2008, 21:17:14 »
1: Zoals er nu dus al is.

2: De bovenleiding haalt niets, die staat stil. Dat een ICE3 onder 1800 V 220 haalt geloof ik wel, maar er rijden ook andere treinen en die hebben ook stroom nodig. Met 1800 V gaat dat ecth niet lukken.

3: Waarom zouden we? Of we aan de grens nu een loc wisselen van 15 kV voor 1800 V of voor 25 kV maakt niet uit. Dat er in Nederland dan jarenlang een situatie is met 1800 en 25000 V is een ander verhaal.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #19 Gepost op: 01 December 2008, 23:00:18 »
Er stond ook iets in van diverse spoorlijnen verdubbelen.
De Maaslijn werd hierbij genoemd.
Volgens Wikipedia is de maaslijn in het verleden een 2 sporig traject geweest.

Maar ook nu zou het intresant zijn om die lijn te verdubbelen, want niet alleen het reizigersvervoer, maar ook het goederen vervoer profiteert daar weer van.

Verder heb ik ergens opgevangen dat de Intercity  van Alkmaar naar heerlen wordt doorgetrokken naar Aken,
En ook hiervoor is het dan handig om de lijn Heerlen-Landgraaf-Hersogenrath te verdubbelen.
Want voor een Intercity en een stoptrein is dit niet genoeg.
Er zijn op dit stuk ook geen inhaalsporen.

En als de Intercity wil doorrijden wil dat theoretisch zeggen dat het een getrokken intercity moet worden.
Want er is vanaf Landgraaf tot herzogenrath geen bovenleiding.
Dus zal in Heerlen de trein moeten worden overgenomen door een diesellok.

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 01 December 2008, 23:22:21 »
Hmm, daar zit een hoog speculaas-gehalte aan. En de Maaslijn is naar mijn weten nooit dubbelsporig geweest. De IJzeren Rijn wel, maar dat is wat anders.

Zoals al eerder gezegd, er bestaat totaal geen financiële onderbouwing voor de plannen van de SP. En dat ERTMS/ETCS relatief goedkoop ingevoerd zouden kunnen worden lijkt me stug, laat staan de 25 kV. Of is alle geld voor de HSL-Zuid alleen in de rails gaan zitten?

Wat ik ook niet snap is waarom men in Nederland op 15 kV zou moeten gaan rijden. Ten eerste krijg je dan het gerommel met de 16,7 Hz frequentie; verder is het niet zo'n standaard als 25 kV, aangezien het alleen in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Noorwegen en Zweden gebruikt wordt. België en Frankrijk hebben voor 25 kV gekozen, net als behoorlijk veel landen in Oost-Europa. Want Europa houdt immers niet langer op bij de Duitse oostgrens.

Het probleem met de invoer van 25 kV is dat je met bicourante locs en treinstellen moet gaan rijden. Die heeft NS vrijwel geen, of ze nou voorbereid zijn of niet. Weliswaar lijkt het in Frankrijk (waar ze ook met 25 kV ~ en 1,5 kV = rijden) goed te gaan, maar daar zijn ze er ook al wat langer mee bezig.

Maar goed... een financiële onderbouwing zou leuk zijn geweest.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Ronzol

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 01 December 2008, 23:22:58 »
Ik heb het gelezen.

De ideëen zijn goed, de (financiële) onderbouwing is minder, het realistische gehalte is nog veel minder.

"Zo zal het verhogen van het kortingspercentage naar 50 procent voor alle reizigers het
komend jaar tot een omzetverlies van 270 miljoen euro bij de NS leiden.Door een reizigersgroei zal een deel hier -
van gecompenseerd worden,waardoor een verlies van zo ’n 150 miljoen euro overblijft.Maar hiertegenover staat
dat er in 2009 al zo ’n 10 miljoen extra treinreizen gemaakt zullen worden buiten de spits."

Dit kan ik dus echt geen (goede) financiële onderbouwing noemen en hiermee zal NS echt niet overgehaald worden om dit idee uit te gaan voeren... ::)

Ik ben een SP'er, maar soms schaam ik me ervoor.... :-[ ::)

Maar laten we niet vergeten dat er ook wèl realistische betaalbare ideëen tussen zitten zoals meer toezicht op (kleine) stations, OV-kaart voor minderjarige MBO studenten, meldpunt voor klachten over OV, betere informatievoorzieningen voor reizigers, toegankelijkheid voor gehandicapten, goede aansluitingen op diverse ov-mogelijkheden, perronverlengingen waar nodig, OV plan bij nieuwbouwwijken (geen idee of dat er al is),en extra fietsenstallingen/parkeerplaatsen!
« Laatst bewerkt op: 01 December 2008, 23:25:54 door Ronzol »

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 02 December 2008, 00:00:01 »
25 KV 50 Herz of 15 KV 16 2/3 Herz is al lang geen discussie meer.
Er is al besloten naar 25 KV te gaan.
Je kunt ook zelf bedenken dat het aanleggen van een kompleet net van 16 2/3 Herz en aparte centrales vele malen duurder is dan een kabeltje over een hoogspanningsleiding gooien en een trafotje tussenplaatsen. En wat denk je van alle bezwaren tegen nog meer hoogspanningsmasten?

Het besluit is vorig jaar of het jaar daarvoor al genomen. Bron: diverse kranten op grond van uitspraken ProRail (meen ik).

De grote vraag is wanneer. En die wordt met name door grote industrieen en bouwbedrijven bepaald, niet door de politiek. Die hobbelt altijd achter de feiten aan. Dat wil zeggen, dat wanneer bijvoorbeeld de grote bouwjongens geen projecten meer voorhanden hebben, er wel weer een derde Maasvlakte komt, of een hogesnelheidslijn van Amsterdam naar Haarlem, via het laantje van Van der Gaag  ;D  Dus als we met zijn allen even wat minder te doen hebben: handen uit de mouwen. Komend jaar bijvoorbeeld.

Kosten? Wie alle investeringen zo lang onrendabel laat liggen als Nederland, die mauwt niet over een miljardje meer of minder. Dat is een kwestie van op het juiste moment (durven) investeren en daarna een andere politieke richting de oogst binnen te laten halen. Uieindelijk levert het veel meer op in besparing, zowel direct als indirect. Met indirect bedoel ik, dat we anders nog veel meer miljarden kwijt zijn om iedere keer maar weer een onderstation en een extra kolencentrale bij te bouwen. De mussen hebben al zo'n warme pootjes.

Maarten.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 02 December 2008, 09:12:16 »
Maarten, lees even het artikel op Wikipedia over 15 kV/16,7 Hz. In Zweden, Noorwegen, Mecklenburg/Vorpommern en Sachsen/Anhalt hebben ze geen apart netwerk voor die spanning, maar wordt het via omvormers van het elektriciteitsnet afgehaald.

- Peter

Menno 1846

• NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Frl
    • Frieslandrail
« Reactie #24 Gepost op: 02 December 2008, 12:40:50 »
Het bedrijf had nooit bij de staat weg gemoeten!!
En er bestaat meer als de Randstad!!
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 02 December 2008, 12:49:08 »
Als ik een euro kreeg voor ieder bericht dat je neerzet dat:
  • uit twee regels bestaat
  • twee uitroeptekens achter iedere regel heeft
  • geen moeite doet om ergens dieper op in te gaan of om uitleg te geven
dan zou dat een aardige aanvulling op mijn modelspoorbudget zijn. ::)

- Peter

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #26 Gepost op: 02 December 2008, 12:56:37 »
  ;D, funny post!     
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #27 Gepost op: 02 December 2008, 13:22:08 »
Het bedrijf had nooit bij de staat weg gemoeten!!
En er bestaat meer als de Randstad!!
Greetz:Menno

OK dan mag dat volgens  Peter kretelogieen zijn, maar de kern blijft wel staan; Nederland is meer dan alleen de Randstad!! Dat gegeven wordt ook op dit forum wel eens snel vergeten.

Waar zou ik zijn zonder de trein auto.!?
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 02 December 2008, 14:58:59 »
Ja, goed, nou en? De helft van Nederland woont in de Randstad en is waarschijnlijk ook nog een stuk mobieler, afgezien van die mensen die iedere dag naar de Randstad reizen. Hoe je het ook wendt of keert, de Randstad en Noord-Brabant (tot aan Eindhoven, zeg maar) is waar Nederland het grootste deel van het BNP vandaan haalt.

Dat andere nogal belangrijke uitvoerproduct, dat van de landbouw, heeft niet zozeer die vervoersstroom van reizigers nodig. Immers, hoeveel mensen heb je nodig om een paar hectare landbouwgrond te bewerken, en hoeveel kantoorwerkers kun je op diezelfde oppervlakte kwijt.

Waar werkte jij trouwens ook alweer? ;)

- Peter

Bert Roefs

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 02 December 2008, 15:21:59 »
Hoe je het ook wendt of keert, de Randstad en Noord-Brabant (tot aan Eindhoven, zeg maar) is waar Nederland het grootste deel van het BNP vandaan haalt.

- Peter

Tot aan Eindhoven of tot en met Eindhoven?
Volgens mij is dat maar een klein verschilletje...

;D