Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 00:19:05
Tams app door reinderlf
Vandaag om 00:01:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
Site Uhlenbrock door Hasenwald
08 August 2025, 23:28:39
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
08 August 2025, 22:51:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
08 August 2025, 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
08 August 2025, 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
08 August 2025, 16:23:24
  

Auteur Topic: De SP en de trein  (gelezen 6310 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12464
    • sleutelspoor
Re: De SP en de trein
« Reactie #30 Gepost op: 02 December 2008, 15:54:21 »
Ik denk zelfs dat het leeuwendeel van het NBP gemaakt wordt buiten de bewoonde Randstad en met name in het Rotterdamse havengebied! Duizende mensen verdienen daar in de continudienst hun brood! En wat schets mijn verbazing, spoor genoeg, wegen genoeg, maar waar is het OV? Als je niet de beschikking hebt over een eigen auto (en je partner ook) dan kan je niet eens naar het werk wegens gebrek aan vervoer.
 
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: De SP en de trein
« Reactie #31 Gepost op: 02 December 2008, 16:53:48 »
Nou heb ik een jaar of negen in Eindhoven gewoond, dus ik weet waar ik het over heb. ;)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8534
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De SP en de trein
« Reactie #32 Gepost op: 02 December 2008, 17:20:49 »
50% korting buiten de spits... Ik reis al jaaaaaaaaaaaren met 40% korting. Zou die tien procent er zoveel toe doen?

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8496
  • Spoor N
Re: De SP en de trein
« Reactie #33 Gepost op: 02 December 2008, 17:31:18 »
Maarten, lees even het artikel op Wikipedia over 15 kV/16,7 Hz. In Zweden, Noorwegen, Mecklenburg/Vorpommern en Sachsen/Anhalt hebben ze geen apart netwerk voor die spanning, maar wordt het via omvormers van het elektriciteitsnet afgehaald.
Maar wel een aparte transformator en bij 25 kv is die juist niet nodig.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: De SP en de trein
« Reactie #34 Gepost op: 02 December 2008, 17:46:52 »
Dat klopt helemaal, maar het ging over deze passage:

25 KV 50 Herz of 15 KV 16 2/3 Herz is al lang geen discussie meer.
Er is al besloten naar 25 KV te gaan.
Je kunt ook zelf bedenken dat het aanleggen van een kompleet net van 16 2/3 Herz en aparte centrales vele malen duurder is dan een kabeltje over een hoogspanningsleiding gooien en een trafotje tussenplaatsen. En wat denk je van alle bezwaren tegen nog meer hoogspanningsmasten?

En dat klopt dus niet noodzakelijkerwijs.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8496
  • Spoor N
Re: De SP en de trein
« Reactie #35 Gepost op: 02 December 2008, 18:50:45 »
Dan is het alleen de vraag waarom de Duitsers het op een andere manier deden.

@DE-II: Ja, want zoals ik de plannen lees hoef je er geen voordeelurenkaart of iets dergelijks voor te kopen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: De SP en de trein
« Reactie #36 Gepost op: 02 December 2008, 23:17:56 »
Waarschijnlijk omdat er nog geen hoogspanningsnetwerk door heel Duitsland lag toen ze de eerste elektrificaties doorvoerden.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: De SP en de trein
« Reactie #37 Gepost op: 02 December 2008, 23:32:29 »
Leuke plannen van de SP. Maar hebben ze dit wensenpakket ook al gecommuniceerd naar al hun lokale onderafdelingen en naar al hun verwante milieuclubjes, zodat die zich stil houden? Want ik ben toch bang dat die ernstig zullen protesteren en procederen tegen elke vergunning voor spoorverdubbeling en nieuwe spoorlijnen.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: De SP en de trein
« Reactie #38 Gepost op: 03 December 2008, 00:01:33 »
Dat de SP ooit als motto had stem tegen betekend niet
dat ze tegen alles zijn....

De SP ijvert al heel lang naar verbeterring van OV,
ik moet zeggen dat deze plannen wel ambitieus zijn,
maar we zien wel....

In ieder geval wordt Enschede vanaf de winterdienst
weer wat beter verbonden met de rest van het land :D

Mvg,

Tis
********

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: De SP en de trein
« Reactie #39 Gepost op: 03 December 2008, 10:12:25 »
Nou en dan straks hopen we dat dat voor het Noorden ook gaat gebeuren.
Die 20 km harder rijden (140 nr 160km/p/u)zal het m niet echt doen denk ik.
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: De SP en de trein
« Reactie #40 Gepost op: 03 December 2008, 10:41:50 »
Nou, momenteel zijn er maar een handjevol trajecten waar je 160 km/u mag rijden, zoals Eindhoven-Venlo, Utrecht-Duivendrecht en Schiphol-Den Haag (even grof geschat van deze kaart).

Het is een ca. 15% hogere snelheid, dus je zult wel een aardige snelheidswinst kunnen halen, zeker als je door Flevoland kunt rijden in plaats van via Amersfoort.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: De SP en de trein
« Reactie #41 Gepost op: 03 December 2008, 11:02:33 »
 Hallo ,
 Zoals Albert en anderen ook al zeggen, de lokale clubjes hebben een andere mening dan de bovenbazen.
 Zolang  b.v. de afd in Leiden tegen de RGL is vertrouw ik ze niet.
 Ik weet wel, waarom ze nu tegen zijn en dat is vanwege de ''angst'' dat als de RGL er eenmaal is, het buslijnennet wordt ingekrompen, dus niemand zou er iets mee opschieten.
 Ook wil men in Leiden eerst een rondweg  en parkeerplaatsen aanleggen, voordat de RGL wordt aangelegd.
 Dat zijn dus punten, waar de lokale SP afdeling  in Leiden kan laten zien, hoe ze echt denken over het OV.
Groeten,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8534
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De SP en de trein
« Reactie #42 Gepost op: 03 December 2008, 11:48:03 »

@DE-II: Ja, want zoals ik de plannen lees hoef je er geen voordeelurenkaart of iets dergelijks voor te kopen.
Ach, de kosten van 1 tank benzine om een jaar met 40% korting na de ochtendspits te mogen reizen kost me de kop niet..... ;)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8496
  • Spoor N
Re: De SP en de trein
« Reactie #43 Gepost op: 03 December 2008, 15:21:42 »
Maar de mensen die maar een paar reizen per jaar maken kopen niet zo'n kaart en het lijkt me dat het juist voor die mensen is bedoeld. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.