Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Module vliegveld Jan van Mourik door NS264
Vandaag om 13:30:21
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:26:20
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ben
Vandaag om 13:06:55
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:53:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door laurent
Vandaag om 12:48:26
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 12:34:57
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 12:26:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 11:19:41
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 10:03:11
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 09:39:00
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door Sikko
Vandaag om 08:12:04
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
02 August 2025, 19:29:23

Auteur Topic: Digitaal beginnen ??  (gelezen 8515 keer)

santerdam

• Offline Offline
Re: Digitaal beginnen ??
« Reactie #30 Gepost op: 02 December 2008, 16:08:24 »
De CS2 is een "modern" apparaat. In de folder staat niet wat je koopt, maar wat ze van plan zijn te gaan maken. In de software wereld noemen ze dat versie 1.0 - je kunt zien wat voor idee de maker heeft. Vervolgens zijn kopers nodig om de ontwikkeling te financieren.

Sander

Tim v

• Offline Offline
  • H0e analoog + H0 2rail digitaal ns 1950->2000
« Reactie #31 Gepost op: 02 December 2008, 16:25:43 »
Heb net op marklin.de een stukje manual gelezen, maar de als zodanig gepresenteerde schaduwstation-regeling stelt m.i. inderdaad niet zo veel voor.
Zeker niet als je functionaliteit a lá koploper verwacht/gewend bent.

Sorry voor de gezaaide verwarring ;)

groeten

Anne W

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 02 December 2008, 22:15:21 »
Inderdaad, wie via het CS 2 denkt "mooi" te automatiseren, komt niet goed uit, moet wachten op de toekomst als dat ooit komt, er is tot nu toe geen enkele "grote" fabrikant die "mooie" automatiseringssoftware maakt.

De vraag is waarom, het antwoord moet je zoeken in: het is niet zo makkelijk en het levert ook nog niet zo veel op in relatie tot de investering (denkwerk is duur)

Groet, Anne W

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #33 Gepost op: 02 December 2008, 23:03:21 »
- Als een trein automatisch rijdt, kun je de trein niet overnemen. En op de baanvakken van het geautomatiseerde bedrijf kun je geen 'handmatige' treinen laten rijden.

Het is een heel veel voorkomende beginners wens om een paar treinen automatische te laten rijden en er speels handmatig met 'n trein tussendoor de rangeren. Dat idee moet je uit je hoofd zetten, want dat gaat niet werken.

Treindienst regeling is essentieel anders dan autorijden, waar je zelf kijkt of er iemand van  rechts komt.

Als dat zo is vind ik dat dus wel een grote beperking van PC besturing. En volgens mij ook niet echt nodig.
Ok, als je volledig volgens dienstregeling (treindienst) en op tijd wilt rijden. Maar wat de meesten zullen willen is een aantal treinen die een vast traject (rondje of pendelen tussen 2 bestemmingen) rijden. De PC stelt dan hiervoor de rijweg in. Ook weet de PC waar elke lok zich bevindt en welk blok bezet is. Als je dan, met een aan de PC gekoppelde handregelaar een trein handmatig laat rijden en zelf handmatig de rijweg insteld "ziet" de automatisering, of liever gezegd de beveiliging aan de hand van het lokadres en de bezetmelders toch dat er een treinbeweging is? En kan op basis daarvan de treinen van het automatische bedrijf tijdig laten remmen en stoppen? En als het traject weer vrij is de rijweg instellen en ze verder laten rijden.
Sterker nog, het PC programma "weet" ook aan de hand van het adres van de lok die je handmatig bestuurt en de bezetmelders waar deze is en zou bij gevaar voor aanrijdingen of door rood rijden een remming kunnen doen, soort ATB functie (met eventueel strafpunten, zou je dan weer een game van kunnen maken....ok, ik draaf weer véééél te ver door, sorry).
Goed, zoals ik al aangaf, de treinen van het automatische bedrijf krijgen hierdoor wel "vertraging" maar ik denk dat velen dit leuker vinden dan een strak geregelde automatische treinenloop zonder mogelijkheid voor handmatig te rijden.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #34 Gepost op: 02 December 2008, 23:07:36 »
Citaat
Sterker nog, het PC programma "weet" ook aan de hand van het adres van de lok die je handmatig bestuurt en de bezetmelders waar deze is en zou bij gevaar voor aanrijdingen of door rood rijden een remming kunnen doen, soort ATB functie (met eventueel strafpunten, zou je dan weer een game van kunnen maken....ok, ik draaf weer véééél te ver door, sorry).

Nee hoor, lees de Koploper handleiding er maar eens op na. ::)
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 02 December 2008, 23:12:05 »
Albert, ik kan je hele redenering volgen ...... maar er is een klein detailpuntje : De "huidige automatisering" kan helemaal geen lokadressen lezen.

En daarmee komt jouw verhaal een beetje op losse schroeven .....

Overigens, in m'n oorspronkelijke bericht stond een essentieel stukje, wat je weg hebt gelaten in het citaat : "Er bestaan uitzonderingen ..... Het is dan in ieder geval geen beginners niveau meer."

Sander

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #36 Gepost op: 02 December 2008, 23:19:26 »
Ga ik zeker doen Wim, alle 300+ pagina's. Maar is dit niet kunnen volgen van de positie van een handmatig bestuurde lok lok een beperking in Koploper of gewoon een algemene technische onmogelijkheid?

Ik bedoel, in de beginsituatie staat lok x in blok y, verandert de toestand van de bezetmelders in blok y en in een aansluitend blok (eventueel in combinatie met een rijopdracht naar dit lokadres x), geeft dit toch een verplaatsing van lok x aan die bijgehouden kan worden?

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #37 Gepost op: 02 December 2008, 23:23:53 »
Albert, ik kan je hele redenering volgen ...... maar er is een klein detailpuntje : De "huidige automatisering" kan helemaal geen lokadressen lezen.

Dat klopt. Je zal natuurlijk wel de beginsituatie bekend moeten maken, waar elke lok zich bevindt. Maar het volgen zou toch moeten kunnen aan de hand van de bezetmelders. Ik bedoel, Koploper kan nu bij automatisch bedrijf ook aan de hand van de bezetmelders volgen waar de trein zich bevindt en deze waar nodig laten stoppen. Ook zonder lezen van lokadressen.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 02 December 2008, 23:32:55 »
Albert, nee dat verhaal klopt niet. Wim gaf al een heel goed advies : Lees de handleiding van Koploper. Ik sluit me helemaal aan bij dat advies. Volgens mij zit je nu gewoon zelf te verzinnen, hoe jij denkt dat Koploper werkt.

Sander

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #39 Gepost op: 02 December 2008, 23:41:43 »
Sander, ik refereer niet specifiek aan Koploper, en verzin zeker niet hoe dit programma werkt. Zoals ik al aangaf zal ik mij verdiepen in de laatste handleiding.
Maar mijn 1e reactie was over PC automatisering, niet specifiek Koploper. Koploper is een goed programma, zonder twijfel, maar misschien vanwege het ontbreken van zo'n tracking functie niet voor iedereen de ultieme oplossing voor rijden met behulp van een PC.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #40 Gepost op: 02 December 2008, 23:50:00 »
Koploper is een goed programma, zonder twijfel, maar misschien vanwege het ontbreken van zo'n tracking functie niet voor iedereen de ultieme oplossing voor rijden met behulp van een PC.

Nogmaals lees de koploper handleiding, en trek dan je conclusies. En ga niet uit van speculaas. Daar schiet niemand iets mee op.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 02 December 2008, 23:54:36 »
Albert, je schreef "Koploper kan nu bij automatisch bedrijf ook aan de hand van de bezetmelders volgen". Dus hoezo refereer je niet aan juist Koploper ?

Maar constructief : Je zegt dat Koploper wellicht niet de ultieme oplossing is voor rijden met een PC. Ik zie graag een nieuw draadje van je met de bespreking van bestaande wel ultieme programma's.

Laten we hier maar verder gaan over de CS2.

Sander

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #42 Gepost op: 03 December 2008, 00:25:43 »
Sorry Sander, maar in mijn 1e reactie heb ik het woord Koploper niet gebruikt. Als reactie verwees Wim hiernaar. Maar voor mij hoeft baanbesturing met een PC niet per definitie Koploper te zijn, al lijkt het erop dat voor velen dit wel zo is.

Einde van deze discussie, terug naar de CS2.