Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 01:21:11
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Vreemd probleem door RobVille
03 August 2025, 23:37:42
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frank 123
03 August 2025, 22:53:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
03 August 2025, 19:57:09
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
03 August 2025, 13:15:07

Auteur Topic: Digitaal beginnen ??  (gelezen 8541 keer)

hansje

• Offline Offline
Re: Digitaal beginnen ??
« Reactie #15 Gepost op: 01 December 2008, 22:27:26 »
Henk....hartelijk dank voor je fijne reactie, het is me nu al een stuk duidelijker  :)

Is het misschien verstandiger om die terugmelder maar niet te nemen, en daarvoor in de plaats een sein ??

Die Viessmann 5211 was me al opgevallen, dan hoef ik alleen 4 aandrijvingen te kopen voor de wissels en geen losse decoders voor elke apart...scheelt zeker in de prijs.
Hij is nu 25 euro bij modeltreinexpress zag ik.

Hans.

« Laatst bewerkt op: 01 December 2008, 22:32:17 door Hans »

R Fongers

• Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Mooi Man
« Reactie #16 Gepost op: 02 December 2008, 00:07:21 »
Hans,

Een sein is alleen voor de decoratie, doet helemaal niets aan de baansturing. Erger nog zonder computer doet ie helemaals niets en ook hier ontkom je niet aan een decoder.
Als je wil proefrijden in een baantje heb je alleen wisseldecoders nodig om de wissels te schakelen. De bezetmelders hebben alleen zin met een programma zoals koploper gebruikt e.e.a. automatisch laat rijden

Kijk hier http://www.youtube.com/watch?v=s3DplMPUx3c en je ziet wat er kan. Er zijn nog meer filmpjes,  maar ergo  zonder computer loopt er niets, Jahaaaa puinhoop

Veel suc6

Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 02 December 2008, 00:31:24 »
@rob, het hele idee achter CS2 is dat je geen aparte PC met 'n programma nodig zult hebben. Zover is het nog niet, de bedoeling is dat met toekomstige updates in een aantal stappen de CS2 de baansturing kan gaan verzorgen. Tegen die tijd zullen bezetmelders, gekoppeld aan de CS2, dus wel zinvol gaan worden.

In welke mate de CS2 de uitgebreide functionaliteit van Koploper kan benaderen, weet ik niet. Het is maar helemaal de vraag of M* uberhaupt zo ver wil gaan. Tot nu toe zijn nog niet veel details over de toekomstplannen bekend gemaakt - en hoe lang het gaat duren weet al helemaal niemand.

Sander

hansje

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 02 December 2008, 09:03:45 »
Dat is wat je noemt een druk kruispunt Rob...leuk filmpje trouwens  :)

Als ik nu met twee treinen rij, 1 laat ik gewoon (dus niet autom) zijn rondjes rijden, met de andere trein rij ikzelf zeg de rangeertrein...kan ik het dan wel dermate beveiligen dat ik niet op de andere trein knal.

Ben niet zo slim als jullie hoor jongens  ;D

Bedankt alvast, het is gewoon fijn om te zien dat mensen ook normaal kunnen reageren, super !!

Sander, als ik een trein automatiseer (als ik dat ooit kan) ...kan ik hem dan niet meer zelf overnemen, dus zelf besturen ??

Hans  ;)
« Laatst bewerkt op: 02 December 2008, 09:07:58 door Hans »

R Fongers

• Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Mooi Man
« Reactie #19 Gepost op: 02 December 2008, 09:45:23 »
Hans,

Heden ten dage is alles mogelijk. Je moet je wel in die wereld verplaatsen. Dat van die CS2 (Sander) wist ik niet dat al die mogelijkheden er , eventueel, bij komen?? maar goed maakt niet uit, komt ook grotendeels door het feit dat ik het bij mijn TC houdt.

Ik ben er van overtuigd dat er hier veel zijn die je er wat over kunnen vertellen.

Suc6

Rob

Grtzz Rob
------------

H0eH0

• Offline Offline
  • Diesmooi!
« Reactie #20 Gepost op: 02 December 2008, 10:19:14 »
Ik heb hier nog een complete set (PC met mr direct interface, 2 S88 - zelfbouw, 2 wisseldecoders (littfinsky), 4 handregelaars (zelfbouw), Markin Delta en verbindingkabels liggen om je hele baan te digitaliseren. Tevens heb ik hafl geisoleerde M-rails die als bezetgever kunnen fungeren. Ik heb er geen ruimte meer voor en ben overgestapt op H0e. Als je geinteresseerd bent, stuur me dan een persoonlijk berichtje.

Groet,
Martin

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #21 Gepost op: 02 December 2008, 11:46:34 »
Gisteren wilde ik als eerste een antwoord geven op jouw vraag maar deed dit niet omdat niet helemaal duidelijk was wat je vraag nu eigenlijk is. Ik weet zeker dat alle mensen jou op het forum graag willen helpen maar de ervaring leert (en dat geldt ook voor mij) dat wanneer je een vraag hebt je deze duidelijk moet stellen. Voorbeeld: Een vraag als "mijn trein doet het niet", helpt ons niet veel verder en wat je met 100 Euro kunt doen werpt meer vragen op dan antwoorden. Niet veel!! Wil je uiteindelijk met een PC de baan sturen gaat dit bij jouw systeem voorlopig niet door, de redenen staan hierboven. Niet om jouw investering de grond in te drukken maar als je niet al te veel te besteden hebt begrijp ik niet helemaal waarom je voor Marklin gekozen hebt, dit is achteraf praten maar de mogelijkheden (lees ik nogal eens) van dit systeem zijn nogal beperkt t.o.v tweerail systemen (DCC). Je zit aan Marklin vast v.w.b. heel veel zaken (behalve het rijdend materieel) en die zijn niet goedkoop. Voor 100 Euro heb je niet zo veel, dat zei ik al. In ieder geval heb je de site van Riny Smetsers al gevonden waarin je duidelijk wordt gemaakt hoe de rails om te bouwen tot rails die geschikt zijn voor terugmelding maar daarmee ben je er nog lang niet. Zoals eerder al aangegeven moet je zelf uitzoeken welke mogelijkheden de CS2 heeft en die uitproberen nadat je de rails hebt aangepast. Als je specifieke vragen hebt over dit kleinood kun je misschien de vraag op het 3-rail forum beter stellen of op het H0 forum van Riny Smetsers, want zoals je merkt zijn er misschien nu nog te weinig gebruikers van de CS2 op dit forum om een bruikbare mening te geven. Maar je kunt altijd proberen een vraag te stellen aan ons allen. ;)
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

hansje

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 02 December 2008, 13:42:43 »
Bedankt Rob, het is duidelijk.

Wim had iets hoffelijker kunnen reageren, maar ja... laten we dat maar weer gauw vergeten, zonde van de energie  :)

Hans.

R Fongers

• Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Mooi Man
« Reactie #23 Gepost op: 02 December 2008, 13:49:53 »
in de trant van

Ja meneer

Goed meneer?

Wat wilt meneer?

enz.....
Grtzz Rob
------------

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 02 December 2008, 14:14:22 »
Citaat van: Hans  link=topic=15512.msg234187#msg234187 date=1228205025
(....)
Sander, als ik een trein automatiseer (als ik dat ooit kan) ...kan ik hem dan niet meer zelf overnemen, dus zelf besturen ??
Hans, ja en nee. Het hangt er van af, hoe ik je vraag moet lezen.

- Als een trein automatisch rijdt, kun je de trein niet overnemen. En op de baanvakken van het geautomatiseerde bedrijf kun je geen 'handmatige' treinen laten rijden.
- Wel kun je op op ieder moment de automatische besturing stopzetten en alles handmatig gaan doen. Dan heb je zelf de volle regie.
- Ook kun je later de handmatige besturing weer herstarten - mits je de regelaar verteld waar de treinen inmiddels staan, of je brengt de treinen eerst zelf naar een vooringestelde startpositie.

Essentie is dat 'handmatig' en 'automatisch' niet op het zelfde moment op dezelfde baanvakken kan. Wel kun je je totale baan verdelen in twee stukken - een deel voor 'de automaat' en een deel 'voor jezelf'. Uitgangspunt is dan, dat je niet 'op elkaars baanvakken' gaat komen. Dus ook geen gecomineerde wissels, geen kruisingen, geen gemeenschappelijk gebruik van baanvakken.
(Er bestaan uitzonderingen, geen idee op CS2 die gaat inbouwen. Het is dan in ieder geval geen beginners niveau meer.)

Het is een heel veel voorkomende beginners wens om een paar treinen automatische te laten rijden en er speels handmatig met 'n trein tussendoor de rangeren. Dat idee moet je uit je hoofd zetten, want dat gaat niet werken.

Treindienst regeling is essentieel anders dan autorijden, waar je zelf kijkt of er iemand van  rechts komt.
- Met een auto rijdt je door een straat en kijkt aan het einde van de straat, bij het kruispunt, of er een rood verkeerslicht staat. Een auto gaat remmen bij het naderen van het verkeerslicht.
- Een trein rijdt 'een straat' in en de machinist weet aan het begin van de straat al of aan het einde een rood of groen licht zal verschijnen. Een machinist beslist om te gaan remmen bij het inrijden van de straat.

Sander

Tim v

• Offline Offline
  • H0e analoog + H0 2rail digitaal ns 1950->2000
« Reactie #25 Gepost op: 02 December 2008, 14:35:00 »
als ik hier: http://www.marklin.nl/nieuws/central-station-ii/ de folder download, zie ik rechts onderin op pagina 3 dat zowel een bloksysteem als een schaduwstation al tot de mogelijkheden hoort. in dat geval is een s88 terugmeld decorder nog niet zo gek bedacht.

ik heb zelf geen SC2 in bezit (heb zelf helemaal geen digi centrale), dus kan het niet voor je testen, maar ik kan wel folders bekijken :D

groeten, Tim

zie net in dezelfde pagina dit stukje text:
Citaat
13 (dertien) geïntegreerde schakelborden (memory) met elk 32 wisselstraten, kunnen zowel handmatig als via de terugmeldmodule s88 door treinen in werking gesteld worden. Automatische of veiligheidsschakeling zoals het bloksysteem, schaduwstation e.d. kunnen met de memory-functie net zo eenvoudig geraliseerd worden als een comfortabele baanbesturing waarbij steeds weer gelijke bedrijfsaflopen met een druk op de knop uitgevoerd moeten worden.
« Laatst bewerkt op: 02 December 2008, 14:37:34 door Tim v »

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 02 December 2008, 14:45:37 »
Tim, staar je niet blind op 'n kreet als "schaduwstation". Dat staat nog heel ver af van geautomatiseerde dienstregeling.

Gelukkig staan de echte mogelijkheden er ook "een comfortabele baanbesturing waarbij steeds weer gelijke bedrijfsaflopen met een druk op de knop uitgevoerd moeten worden."
Het ding kan dus een 'kunstje' leren en iedere keer als je op het knopje drukt, wordt hetzelfde kunstje vertoond. Als een soort "bandrecorder afspelen'.

Dat is nog heel ver weg van een automatische treinbesturing. Je kunt wellicht folders bekijken maar lees ook eens een folder van een echte besturing.

Sander

Tim v

• Offline Offline
  • H0e analoog + H0 2rail digitaal ns 1950->2000
« Reactie #27 Gepost op: 02 December 2008, 15:04:11 »
hoi Sander,

Als die gelijke bedrijfsaflopen door een s88 contact getriggerd worden, kun je m.i. wel degelijk van een schaduwstation spreken.

Zal verder eerlijk toegeven dat je aan de hand van een (verkoop)folder niet goed kan zien in hoeverre iets ook daadwerkelijk goed genoeg werkt. maar ik zag de kreet staan en was van mening dat dit wellicht een klein onderzoekje waard is. Ik heb het volledige manual ook niet, daar zou als het goed is, meer in te vinden zijn over hoe e.e.a. werkt.

groeten, Tim

henk

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 02 December 2008, 15:50:27 »
Wat mij niet helemaal duidelijk is, is in hoeverre deze voorzieningen nu al in het CS2 actief zijn. Uit de bespreking in MiBa begrijp ik dat de automatiseringsmogelijkheden pas in een toekomstige softwareupdate zitten. In die zin geeft de folder dan meer aan wat uiteindelijk de bedoeling is.
Viessmann Commander zelfde laken en pak trouwens.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

hansje

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 02 December 2008, 16:04:15 »
in de trant van

Ja meneer

Goed meneer?

Wat wilt meneer?

enz.....

Jij begrijpt me tenminste  ;D
Ben nog van de oude stempel, waarin nog dank U wel werd gezegd als je een koekje kreeg..kwestie van opvoeding noem ik dat.

Sander bedankt voor je uitleg...dank U meneer  :)

Hans.

« Laatst bewerkt op: 02 December 2008, 16:06:14 door Hans »