Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onshape gebruikersgroep door Joz
Vandaag om 21:25:13
Station Steenwijk poging 2 door Spoor010
Vandaag om 21:19:32
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Jan Bennink
Vandaag om 21:18:34
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 21:11:08
Resin kits best met of zonder grondlaag door Sikko
Vandaag om 20:52:29
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 20:41:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 19:41:54
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 19:38:36
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
Vandaag om 19:14:52
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 19:13:05
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 18:53:51
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
Vandaag om 18:24:08
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
  

Auteur Topic: Marklin wagons volgorde  (gelezen 1689 keer)

Michael666

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
    • http://www.bloggen.be/modeltreinen/
Marklin wagons volgorde
« Gepost op: 30 November 2008, 21:52:21 »


Wat hang je eerst pakrijtuigen of reizigerswagons? Wat als je 2 pakrijtuigen hebt? ook achter mekaar hangen?

het gaat om Schnellzugwagens van de deutsche reichsbahn
Kijk zeker eens op mijn blog -->

http://www.bloggen.be/modeltreinen/

HarryS

  • Gast
Re: Marklin wagons volgorde
« Reactie #1 Gepost op: 30 November 2008, 22:20:03 »
Hallo,

allereerst: heb je misschien catnrs van je rytuigen??
Soms zaten bagagerytuigen achter de lok, maar ze waren ook wel achteraan de trein te vinden. Verschilde nog wel eens.

Groetjes

Harry Stipkes

André82

  • Online Online
  • Berichten: 944
Re: Marklin wagons volgorde
« Reactie #2 Gepost op: 30 November 2008, 22:38:36 »
achter de loc en als die kop heeft gemaakt aan de andere kant en dan weer andersom. wagentje bijplaatsen en hij zit als tweede!

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5415
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Marklin wagons volgorde
« Reactie #3 Gepost op: 30 November 2008, 22:52:26 »
Hoi Michael,

Deutsche Reichsbahn: tijdperk 2, 3 of 4?

Als het om tijdperk 2 gaat, dan hoort het bagagerijtuig direct achter de lok. Zeker in de jaren 20 van de vorige eeuw was dat voorschrift. Stoomloks zouden de passagiers in het eerste rijtuig te veel kunnen vervuilen. Was er geen bagagerijtuig voorhanden, dan werd een personenrijtuig met afgesloten deuren als eerste rijtuig na de lok gevoerd. Passagiers konden toen dus nooit direct achter de lok meerijden.

Na 1930 was men niet meer zo streng en konden bagagerijtuigen ook achteraan in de trein ingedeeld worden.

Michael666

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
    • http://www.bloggen.be/modeltreinen/
Re: Marklin wagons volgorde
« Reactie #4 Gepost op: 30 November 2008, 22:57:55 »
Hoi Michael,

Deutsche Reichsbahn: tijdperk 2, 3 of 4?

Als het om tijdperk 2 gaat, dan hoort het bagagerijtuig direct achter de lok. Zeker in de jaren 20 van de vorige eeuw was dat voorschrift. Stoomloks zouden de passagiers in het eerste rijtuig te veel kunnen vervuilen. Was er geen bagagerijtuig voorhanden, dan werd een personenrijtuig met afgesloten deuren als eerste rijtuig na de lok gevoerd. Passagiers konden toen dus nooit direct achter de lok meerijden.

Na 1930 was men niet meer zo streng en konden bagagerijtuigen ook achteraan in de trein ingedeeld worden.

het is tijdperk twee men loc's zijn BR 0310 van marklin gestroomlijnde dus
Kijk zeker eens op mijn blog -->

http://www.bloggen.be/modeltreinen/

Michael666

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
    • http://www.bloggen.be/modeltreinen/
Re: Marklin wagons volgorde
« Reactie #5 Gepost op: 30 November 2008, 23:01:32 »

de nrs zijn 43261 , 43266 en een setje 43259
Kijk zeker eens op mijn blog -->

http://www.bloggen.be/modeltreinen/

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5415
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Marklin wagons volgorde
« Reactie #6 Gepost op: 01 December 2008, 08:32:51 »
Een 0310 is van 1939. De Schürzenwagen zijn ook van kort voor WOII. De bagagewagen kun je dus of direct achter de lok koppelen of als laatste wagen.