Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:11:03
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 00:27:56
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
12 October 2025, 23:57:13
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
12 October 2025, 23:51:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
12 October 2025, 23:27:56
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
12 October 2025, 23:21:04
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
12 October 2025, 23:01:42
zoeken waar een draad zit op de baan door Dirk
12 October 2025, 22:59:35
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
12 October 2025, 22:18:35
C12c rijtuig door maartenvdb
12 October 2025, 22:15:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
12 October 2025, 22:06:11
Kato ETA 515 door Benelux795
12 October 2025, 21:29:39
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
12 October 2025, 21:22:44
Dissel loc-tender van fleischmann BR 50, 4179 door Spoorzoeker58
12 October 2025, 21:03:32
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
12 October 2025, 20:39:51
Show je realistische treinsamenstelling door Cegielski
12 October 2025, 20:23:13
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
12 October 2025, 20:10:15
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Camickaeze
12 October 2025, 19:44:40
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
12 October 2025, 19:41:40
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
12 October 2025, 19:34:29
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door vpeters1984
12 October 2025, 18:58:33
HSM D1715 door vpeters1984
12 October 2025, 18:56:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
12 October 2025, 18:34:40
Tsjechische Sikken door maartenvdb
12 October 2025, 18:30:24
Overstap naar HTM door Jan Bennink
12 October 2025, 18:29:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
12 October 2025, 17:50:31
Project seaside Germany door Ronald Halma
12 October 2025, 17:10:54
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
12 October 2025, 17:07:58
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ben
12 October 2025, 16:57:30
NS motorpost in h0 van Piko.. ? door Arjan6511
12 October 2025, 16:22:28
  

Auteur Topic: Marklin wagons volgorde  (gelezen 1633 keer)

Michael666

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
    • http://www.bloggen.be/modeltreinen/
Marklin wagons volgorde
« Gepost op: 30 November 2008, 21:52:21 »


Wat hang je eerst pakrijtuigen of reizigerswagons? Wat als je 2 pakrijtuigen hebt? ook achter mekaar hangen?

het gaat om Schnellzugwagens van de deutsche reichsbahn
Kijk zeker eens op mijn blog -->

http://www.bloggen.be/modeltreinen/

HarryS

  • Gast
Re: Marklin wagons volgorde
« Reactie #1 Gepost op: 30 November 2008, 22:20:03 »
Hallo,

allereerst: heb je misschien catnrs van je rytuigen??
Soms zaten bagagerytuigen achter de lok, maar ze waren ook wel achteraan de trein te vinden. Verschilde nog wel eens.

Groetjes

Harry Stipkes

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 939
Re: Marklin wagons volgorde
« Reactie #2 Gepost op: 30 November 2008, 22:38:36 »
achter de loc en als die kop heeft gemaakt aan de andere kant en dan weer andersom. wagentje bijplaatsen en hij zit als tweede!

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5427
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Marklin wagons volgorde
« Reactie #3 Gepost op: 30 November 2008, 22:52:26 »
Hoi Michael,

Deutsche Reichsbahn: tijdperk 2, 3 of 4?

Als het om tijdperk 2 gaat, dan hoort het bagagerijtuig direct achter de lok. Zeker in de jaren 20 van de vorige eeuw was dat voorschrift. Stoomloks zouden de passagiers in het eerste rijtuig te veel kunnen vervuilen. Was er geen bagagerijtuig voorhanden, dan werd een personenrijtuig met afgesloten deuren als eerste rijtuig na de lok gevoerd. Passagiers konden toen dus nooit direct achter de lok meerijden.

Na 1930 was men niet meer zo streng en konden bagagerijtuigen ook achteraan in de trein ingedeeld worden.

Michael666

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
    • http://www.bloggen.be/modeltreinen/
Re: Marklin wagons volgorde
« Reactie #4 Gepost op: 30 November 2008, 22:57:55 »
Hoi Michael,

Deutsche Reichsbahn: tijdperk 2, 3 of 4?

Als het om tijdperk 2 gaat, dan hoort het bagagerijtuig direct achter de lok. Zeker in de jaren 20 van de vorige eeuw was dat voorschrift. Stoomloks zouden de passagiers in het eerste rijtuig te veel kunnen vervuilen. Was er geen bagagerijtuig voorhanden, dan werd een personenrijtuig met afgesloten deuren als eerste rijtuig na de lok gevoerd. Passagiers konden toen dus nooit direct achter de lok meerijden.

Na 1930 was men niet meer zo streng en konden bagagerijtuigen ook achteraan in de trein ingedeeld worden.

het is tijdperk twee men loc's zijn BR 0310 van marklin gestroomlijnde dus
Kijk zeker eens op mijn blog -->

http://www.bloggen.be/modeltreinen/

Michael666

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
    • http://www.bloggen.be/modeltreinen/
Re: Marklin wagons volgorde
« Reactie #5 Gepost op: 30 November 2008, 23:01:32 »

de nrs zijn 43261 , 43266 en een setje 43259
Kijk zeker eens op mijn blog -->

http://www.bloggen.be/modeltreinen/

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5427
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Marklin wagons volgorde
« Reactie #6 Gepost op: 01 December 2008, 08:32:51 »
Een 0310 is van 1939. De Schürzenwagen zijn ook van kort voor WOII. De bagagewagen kun je dus of direct achter de lok koppelen of als laatste wagen.