Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Goede wensen voor 2026 door Erik01
Vandaag om 09:26:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 09:17:47
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 09:10:06
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 09:06:23
HO wisselnietjes gezocht..... door Frank 123
Vandaag om 09:05:47
Pfarrerwinkel bahn door bigboynl
Vandaag om 07:28:11
Rondom Charlois door Alewijn
19 December 2025, 23:16:54
Raadplaatje door Eric B
19 December 2025, 22:59:08
Achtergrond met AI door Ronald Halma
19 December 2025, 22:40:15
Spoor- en tramweg parafernalia door Menno
19 December 2025, 22:33:26
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
19 December 2025, 22:24:19
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
19 December 2025, 22:19:10
Bauarbeiten im gange door Sikko
19 December 2025, 22:05:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
19 December 2025, 21:50:03
Zee. Land. door Huup
19 December 2025, 21:43:11
Roco 10836 wissel schakelaar door TvdZ
19 December 2025, 20:57:28
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Daan!
19 December 2025, 20:51:29
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door ruudns
19 December 2025, 20:42:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
19 December 2025, 20:05:43
BR 54 Minitrix problemen. door Gabriël Bergsma
19 December 2025, 19:17:17
Toon hier je (model)treinfoto's door Alewijn
19 December 2025, 16:44:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
19 December 2025, 16:29:58
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
19 December 2025, 16:06:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
19 December 2025, 15:51:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
19 December 2025, 15:27:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
19 December 2025, 14:27:32
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door Gabriël Bergsma
19 December 2025, 14:04:05
Station Steenwijk poging 2 door FredD
19 December 2025, 14:03:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
19 December 2025, 13:46:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
19 December 2025, 12:14:13
  

Auteur Topic: hoe werkt dat nou met een slakkenkuil  (gelezen 5017 keer)

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 666
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
hoe werkt dat nou met een slakkenkuil
« Gepost op: 29 November 2008, 13:16:30 »
Ik wil dus een slakkenkuil bij mn toekomstige stoom depotje hebben.

Aangezien ik de stoommachines niet heb meegemaakt weet ik er eigenlijk
weinig van hoe dat nou ging op een depot.
Zand, water, opstookhout zijn wel duidelijk, maar ik begrijp die slakkenkuil
niet goed.  Waar en hoe kwamen die slakken er nou precies uit? Blijkbaar kwamen
ze in de kuil terecht, waarna ze met een kraantje eruit geschept werden
om vervolgens in een wagon gegooid te worden.

groet,
Collin

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re: hoe werkt dat nou met een slakkenkuil
« Reactie #1 Gepost op: 29 November 2008, 13:21:15 »
Misschien wel kort door de bocht maar de slakken waren het afval van verbrande kolen. Deze werden aan de voorzijde uit de verbrandingskamer geschept en in de slakkenkuil gegooid. Als je eens kijkt op de site van Miba http://www.miba.de/ vind je vast wel boekjes die daarover veel onderwerpen hebben. Zoek vooral ook eens in een goede boekhandel. Als je op het net wilt gaan zoeken gebruik eens de zoekterm "Bahnbetriebswerk". Ik weet zeker dat je veel informatie kunt vinden over stoom gerelateerde werkplaatsen.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: hoe werkt dat nou met een slakkenkuil
« Reactie #2 Gepost op: 29 November 2008, 13:28:33 »
Zie nproject stoomdepot. Daar staat een aardige beschrijving.

Sander

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12570
    • sleutelspoor
Re: hoe werkt dat nou met een slakkenkuil
« Reactie #3 Gepost op: 29 November 2008, 16:35:43 »
Kleine correctie, uit de rookkamer schepte men stibbe (roet, vuil) en de slakken lagen/zaten in de asdak onder de vuurkist en/of op het rooster.
SK ;)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Roelof

  • Gast
Re: hoe werkt dat nou met een slakkenkuil
« Reactie #4 Gepost op: 29 November 2008, 16:47:08 »
zoiets?



Groet, Ronald.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12570
    • sleutelspoor
Re: hoe werkt dat nou met een slakkenkuil
« Reactie #5 Gepost op: 29 November 2008, 16:57:04 »
Ja, Stibbe
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Moddemeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re: hoe werkt dat nou met een slakkenkuil
« Reactie #6 Gepost op: 29 November 2008, 19:12:47 »
Ik denk dat je niet goed weet wat slakken zijn.

Goede kwaliteit kolen brand schoon op. Na verbranding houd je niets over. Maar bij slechtere kwaliteit kolen zitten er ontbrandbare resten in de kolen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan steenresten. Die ontbrandbare resten, als ze klein zijn, vallen tijdens de verbanding door het rooster het rooster in de aslade. Dit noemen we as. De grotere resten klonteren op het rooster. Die klonten noemen we sintels of slakken. Afhankelijk van de kwaliteit van de kolen heb je geen, weinig of veel slakken.

Bij de kolenstook thuis brandde Donetz antraciet vrijwel schoon op, maar de Limburgse kolen vormde veel slakken. Als kind heb ik thuis vaak met een pook en slakkentang de slakken uit de kolenkachel mogen peuteren. Als je het kon betalen stookte je thuis liever Donetz uit Rusland dan Nederlandse kolen.

Het vuur en de kolen liggen op het rooster. Daaronder zit de asbak. Het rooster kan een vast rooster zijn of een valrooster of schudrooster. Het legen van de asbak of het uitstorten van het vuur aan het einde van de dienst bij koud wegzetten gebeurde boven de slakkenkuil. De slakkenkuil stond vol met water om het vuur meteen uit te doven.

Zie ook
http://home.hccnet.nl/wim.sels/Een%20Spoorman%20in%201943.htm
en
http://elloco.web-log.nl/world/2007/01/stoomlocomotiev.html

Steen

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: hoe werkt dat nou met een slakkenkuil
« Reactie #7 Gepost op: 29 November 2008, 20:37:25 »
Moddemeijer,
Waarom verbranden die resten dan niet als ze ontbrandbaar zijn? Of bedoel je misschien onbrandbaar? ???

Mvg: Steen
Schaal N  Geen tijdperk; Geen bepaalde nationaliteit; Ik rommel maar wat aan.

br212

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: hoe werkt dat nou met een slakkenkuil
« Reactie #8 Gepost op: 29 November 2008, 21:05:13 »
De resten (slakken) branden niet. Onbrandbaar dus.
Mvg,
Frans

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
Re: hoe werkt dat nou met een slakkenkuil
« Reactie #9 Gepost op: 29 November 2008, 22:20:19 »
Ik heb trouwens nog nooit stoomlocs gezien waarbij geen as vrij kwam. Loc-kolen slakken altijd wel een beetje. Na een rijdag ongeveer een of twee kruiwagens vol, zoiets. Sterk afhankelijk van wat je trekt en hoe groot je loc is natuurlijk :P