Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Rondom Charlois
door
Arjen52
Vandaag
om 21:24:51
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
hervé
Vandaag
om 21:22:45
Goede wensen voor 2026
door
cor_b
Vandaag
om 21:18:01
Pfarrerwinkel bahn
door
Wim Vink
Vandaag
om 21:10:25
Roco 10836 wissel schakelaar
door
TvdZ
Vandaag
om 20:57:28
Spoor- en tramweg parafernalia
door
sneek
Vandaag
om 20:55:38
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven
door
Daan!
Vandaag
om 20:51:29
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905
door
ruudns
Vandaag
om 20:42:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 20:05:43
BR 54 Minitrix problemen.
door
Gabriël Bergsma
Vandaag
om 19:17:17
Toon hier je (model)treinfoto's
door
Alewijn
Vandaag
om 16:44:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 16:29:58
US diorama in H0
door
Jelmer
Vandaag
om 16:28:22
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄
door
Rsd1000
Vandaag
om 16:06:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:51:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 15:27:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 14:27:32
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38
door
Gabriël Bergsma
Vandaag
om 14:04:05
Station Steenwijk poging 2
door
FredD
Vandaag
om 14:03:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:46:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald69
Vandaag
om 12:14:13
Modellbau Lingen 2026
door
Rieks
Vandaag
om 12:02:59
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:36:29
Piko EUROCITY 2869 traxx
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 09:53:52
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
door
Theo Mol
Vandaag
om 09:42:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:41:38
Bauarbeiten im gange
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:39:52
Raadplaatje
door
Gerrit H
Vandaag
om 09:04:32
Rivarossi br 56 HR2891S
door
Stefan88
Vandaag
om 09:02:11
Contact gegevens Roco NL
door
Luc2000
Vandaag
om 08:22:56
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
hoe werkt dat nou met een slakkenkuil
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: hoe werkt dat nou met een slakkenkuil (gelezen 5012 keer)
Nijboer
Offline
Berichten: 666
Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
hoe werkt dat nou met een slakkenkuil
«
Gepost op:
29 November 2008, 13:16:30 »
Ik wil dus een slakkenkuil bij mn toekomstige stoom depotje hebben.
Aangezien ik de stoommachines niet heb meegemaakt weet ik er eigenlijk
weinig van hoe dat nou ging op een depot.
Zand, water, opstookhout zijn wel duidelijk, maar ik begrijp die slakkenkuil
niet goed. Waar en hoe kwamen die slakken er nou precies uit? Blijkbaar kwamen
ze in de kuil terecht, waarna ze met een kraantje eruit geschept werden
om vervolgens in een wagon gegooid te worden.
groet,
Collin
Gelogd
Rob Bogers
Offline
Berichten: 1435
Re: hoe werkt dat nou met een slakkenkuil
«
Reactie #1 Gepost op:
29 November 2008, 13:21:15 »
Misschien wel kort door de bocht maar de slakken waren het afval van verbrande kolen. Deze werden aan de voorzijde uit de verbrandingskamer geschept en in de slakkenkuil gegooid. Als je eens kijkt op de site van Miba
http://www.miba.de/
vind je vast wel boekjes die daarover veel onderwerpen hebben. Zoek vooral ook eens in een goede boekhandel. Als je op het net wilt gaan zoeken gebruik eens de zoekterm "Bahnbetriebswerk". Ik weet zeker dat je veel informatie kunt vinden over stoom gerelateerde werkplaatsen.
Gelogd
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden
santerdam
Offline
Berichten: 3865
Re: hoe werkt dat nou met een slakkenkuil
«
Reactie #2 Gepost op:
29 November 2008, 13:28:33 »
Zie
nproject stoomdepot
. Daar staat een aardige beschrijving.
Sander
Gelogd
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12571
Re: hoe werkt dat nou met een slakkenkuil
«
Reactie #3 Gepost op:
29 November 2008, 16:35:43 »
Kleine correctie, uit de rookkamer schepte men stibbe (roet, vuil) en de slakken lagen/zaten in de asdak onder de vuurkist en/of op het rooster.
SK
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Roelof
Gast
Re: hoe werkt dat nou met een slakkenkuil
«
Reactie #4 Gepost op:
29 November 2008, 16:47:08 »
zoiets?
Groet, Ronald.
Gelogd
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12571
Re: hoe werkt dat nou met een slakkenkuil
«
Reactie #5 Gepost op:
29 November 2008, 16:57:04 »
Ja, Stibbe
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Moddemeijer
Offline
Berichten: 164
Re: hoe werkt dat nou met een slakkenkuil
«
Reactie #6 Gepost op:
29 November 2008, 19:12:47 »
Ik denk dat je niet goed weet wat slakken zijn.
Goede kwaliteit kolen brand schoon op. Na verbranding houd je niets over. Maar bij slechtere kwaliteit kolen zitten er ontbrandbare resten in de kolen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan steenresten. Die ontbrandbare resten, als ze klein zijn, vallen tijdens de verbanding door het rooster het rooster in de aslade. Dit noemen we as. De grotere resten klonteren op het rooster. Die klonten noemen we sintels of slakken. Afhankelijk van de kwaliteit van de kolen heb je geen, weinig of veel slakken.
Bij de kolenstook thuis brandde Donetz antraciet vrijwel schoon op, maar de Limburgse kolen vormde veel slakken. Als kind heb ik thuis vaak met een pook en slakkentang de slakken uit de kolenkachel mogen peuteren. Als je het kon betalen stookte je thuis liever Donetz uit Rusland dan Nederlandse kolen.
Het vuur en de kolen liggen op het rooster. Daaronder zit de asbak. Het rooster kan een vast rooster zijn of een valrooster of schudrooster. Het legen van de asbak of het uitstorten van het vuur aan het einde van de dienst bij koud wegzetten gebeurde boven de slakkenkuil. De slakkenkuil stond vol met water om het vuur meteen uit te doven.
Zie ook
http://home.hccnet.nl/wim.sels/Een%20Spoorman%20in%201943.htm
en
http://elloco.web-log.nl/world/2007/01/stoomlocomotiev.html
Gelogd
Steen
Offline
Berichten: 205
Re: hoe werkt dat nou met een slakkenkuil
«
Reactie #7 Gepost op:
29 November 2008, 20:37:25 »
Moddemeijer,
Waarom verbranden die resten dan niet als ze ontbrandbaar zijn? Of bedoel je misschien onbrandbaar?
Mvg: Steen
Gelogd
Schaal N Geen tijdperk; Geen bepaalde nationaliteit; Ik rommel maar wat aan.
br212
Offline
Berichten: 265
Re: hoe werkt dat nou met een slakkenkuil
«
Reactie #8 Gepost op:
29 November 2008, 21:05:13 »
De resten (slakken) branden niet. Onbrandbaar dus.
Gelogd
Mvg,
Frans
timtrein
Offline
Berichten: 2100
Re: hoe werkt dat nou met een slakkenkuil
«
Reactie #9 Gepost op:
29 November 2008, 22:20:19 »
Ik heb trouwens nog nooit stoomlocs gezien waarbij geen as vrij kwam. Loc-kolen slakken altijd wel een beetje. Na een rijdag ongeveer een of twee kruiwagens vol, zoiets. Sterk afhankelijk van wat je trekt en hoe groot je loc is natuurlijk
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
hoe werkt dat nou met een slakkenkuil