Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 19:53:44
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:40:38
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 19:19:01
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 19:12:39
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:51:55
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 18:33:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
  

Auteur Topic: Ik was zes jaar destijds....  (gelezen 9459 keer)

Antoontje

  • Bingellander
  • Offline Offline
  • Berichten: 318
Re: Ik was zes jaar destijds....
« Reactie #15 Gepost op: 28 December 2008, 02:03:18 »
Hoi Menno,

Ja, bedankt, gekrijs is het woord dat ik zocht. Dus: een versleten lager denk je? Hoe kan ik dat controleren, en verhelpen?

De geur is inderdaad heel herkenbaar, voor mij dan toch. Een lang niet gebruikt electrisch apparaat, of een apparaat dat over zijn toeren gaat.  Een hartstikke nieuwe boormachine, of een heel oude boormachine: die geur. Snap je wat ik bedoel?

Groet,

Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3444
    • Mijn van-alles website
Re: Ik was zes jaar destijds....
« Reactie #16 Gepost op: 28 December 2008, 02:20:11 »
Ja ik snap precies wat je bedoelt. Mijn allereerste loc was hier een prachtig voorbeeld van: in het donker was het meer een soort vuurwerk: tussen de rails zag je 1 vonkenregen (van wielen schoonmaken, zonder schuurpapier te gebruiken had ik nog niet gehoord) en dat rook heel erg lekker.

Tegenwoordig komt dat niet zo veel meer voor, de motoren worden kwalitatief steeds beter. M'n vader was dan ook helemaal terug in zijn kinderjaren toen ik een paar maanden geleden een fleischmann O&K locje van en jaar of 30 (zo mogelijk 40) jaar oud, langzaam weer draaiende kreeg en er een geweldige stank van verbrand vuil uit kwam.

OM terug te keren naar het probleem:
Een versleten motorlager is moeilijk op te lossen, behalve dan door het lager te vervangen. Een tijdje geleden kwam er wel een draadje voorbij hier op het forum, waar een of andere 'brons' pasta als oplossing aangedragen werd: dat moest je aanbrengen in het motorlager, verhitten en dan weer uitboren of zo iets... maar het leek mij danig specialistisch werk dat het motorlager vervangen mij handiger, makkelijker en sneller lijkt.

Een versleten lager kenmerkt zich vooral door het feit dat de as een beetje op en neer kan bewegen in het lager: zodra de boel dan gaat draaien (en dan vaak boven een bepaalde snelheid) zal het asje niet alleen ronddraaien om zijn eigen as, maar ook nog in het lager rondjes gaan draaien, wat het - vaak erg luidruchtige - gekrijs veroorzaakt.

Antoontje

  • Bingellander
  • Offline Offline
  • Berichten: 318
Re: Ik was zes jaar destijds....
« Reactie #17 Gepost op: 28 December 2008, 02:26:44 »
(...) en dat rook heel erg lekker.

 :D ;D :D
Niet doorvertellen, maar stiekem vind ik het eigenlijk ook wel best een lekker luchtje  ::).
Bedankt voor je reacties, hier kan ik wat mee. Ik zal je op de hoogte houden van eventuele vorderingen.

Groet,

Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

vervallen

  • de LAATSTE loodjes!
  • Offline Offline
  • Berichten: 656
Re: Ik was zes jaar destijds....
« Reactie #18 Gepost op: 28 December 2008, 11:40:32 »

Dat gekrijs zijn droge lagers, een beetje olie of vet en het loopt weer.
Dat luchtje komt omdat er stof en vuil inde motor kan zitten en dat verbrand dan...

Tenminste dat denk ik ......

veel treinplezier, hier,
Frederico

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Ik was zes jaar destijds....
« Reactie #19 Gepost op: 28 December 2008, 12:31:58 »
Old memories ;D

Mijn eerste marklinlocje zorgde ook altijd voor vonken-
spektakel, vooral in het donker.....

En er kwam idd altijd een speciaal geurtje vrij van de
motor, warme olie met een vleugje ozon ;D

mvg,

Tis
********

Antoontje

  • Bingellander
  • Offline Offline
  • Berichten: 318
Re: Ik was zes jaar destijds....
« Reactie #20 Gepost op: 02 January 2009, 02:06:43 »
Hoi,

@Menno (en Frederico en Tis),
Zoals beloofd een update over het resultaat van mijn pogingen.
Het probleem liet zich niet 1, 2, 3 oplossen. Olieen leek niet te helpen, ook niet na een dag "intrekken". Het leek na nadere beluistering van de asjes van de wielen te komen. Dus besloot ik om, tijdens restauratie-werkzaamheden aan een ernstiger geval*, het locje op laag tempo een tijdje te laten lopen. Het gekrijs duurde een tiental minuten, en heel plotseling: niks meer. Na opvoeren van snelheid wel weer gekrijs, maar ook dat hield na een tijdje op.
De olie heeft blijkbaar wat tijd op het spoor nodig om tot de kern door te dringen. Maar: het heeft resultaat. Bedankt voor de tips.

*een diepblauwe NL electroloc die duidelijk een keer iets te enthousiast had toegegeven aan de verleidingen van vriend zwaartekracht: diverse breuken in het kunststoffen chassis. Een aantal sessies met geduldig lijmen heeft dat verholpen. Maar dat gaf gelijk ook een blik op de motor, en eerlijk gezegd denk ik dat die nog veel lekkerder gaat ruiken  ;D. Nee, even zonder grapjes, aan deze loc zal ik zeker wat meer aandacht moeten besteden voordat ik die loslaat op het spoor. Foei wat een hoop stof en smeer! Maar wat wil je na veertig jaar....
Ik spoor WEL helemaal!

vervallen

  • de LAATSTE loodjes!
  • Offline Offline
  • Berichten: 656
Re: Ik was zes jaar destijds....
« Reactie #21 Gepost op: 02 January 2009, 13:31:40 »
@  Antoontje

Ja dat komt omdat de olie in het metaal, messing of brons moet trekken.

Hoewel dit materiaal prima geschikt is al lager is het wel poreus genoeg om olie op te slaan waardoor het enige tijd soepel blijft lopen.

Het gekrijs zal dus nog wel eens terug komen, mits je regelmatig "zuinig" olie toedient.

Maar voor nu is het opgelost,
Frederico

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Ik was zes jaar destijds....
« Reactie #22 Gepost op: 02 January 2009, 14:09:08 »
Antoontje
Welke diepblauwe Nl electroloc heb je?
ik gok op een 1200
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Antoontje

  • Bingellander
  • Offline Offline
  • Berichten: 318
Re: Ik was zes jaar destijds....
« Reactie #23 Gepost op: 02 January 2009, 17:02:08 »
Hoi Harm,

Een 1220, donkerblauw met een gele streep. Met twee bijbehorende personenwagons.

Maar wat vreemd is... ik had hem aan het lopen. Na eerst wat restauratie, en daarna wat gepoets en gesmeer reageerde hij net als de andere loc (zie eerdere posts): veel gekrijs dat langzaam minder werd.
En toen plotseling niks meer. Als ik hem over de baan verschuif reageert hij af en toe nog wel eens, maar heel kort, en het meest vreemde was dat toen ik hem een heel weinig optilde hij heel goed leek te gaan. Maar zodra ik los liet, niks meer. Ik vermoedde eerst dat het met de flensgrootte te maken zou kunnen hebben, omdat ik daar toevallig gisteren over gelezen had hier, maar dat lijkt het na visuele controle niet te zijn. Bovendien verklaart dat niet waarom hij het eerst wel en nu niet meer doet....
Wie kan helpen?
Ik spoor WEL helemaal!

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Ik was zes jaar destijds....
« Reactie #24 Gepost op: 02 January 2009, 17:15:32 »
Kun je eens de kap van de loc halen en de voeding van de trafo rechtstreeks op het koolborstels van het motortje zetten?
Als het motortje draait dan heeft het te maken met de stroomafname van de rail.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Antoontje

  • Bingellander
  • Offline Offline
  • Berichten: 318
Re: Ik was zes jaar destijds....
« Reactie #25 Gepost op: 21 January 2009, 01:34:11 »
Kun je eens de kap van de loc halen en de voeding van de trafo rechtstreeks op het koolborstels van het motortje zetten?
Als het motortje draait dan heeft het te maken met de stroomafname van de rail.
Harm

Hoi Harm,

Sorry voor de late reactie, ik moest het ovaaltje op de huiskamertafel opruimen van de vrouw des huizes omdat we visite kregen vorige week. Tssss...  ::)
Jouw suggestie heb ik niet geprobeerd, nog niet in ieder geval, omdat me gisteren is opgevallen dat het voorzichtig bewegen van de koppeling (en daardoor de wielen) een reactie van de motor teweegbracht. Standje voorzichtig links: doodse stilte. Standje voorzichtig rechts: actie! Dat doet mij vermoeden dat het inderdaad met de stroomafname heeft te maken. Nu nog zien hoe ik beter contact kan bewerkstelligen.

Volgende vraag: ik heb wat gestoeid met baanplannen. Heel veel en heel lang. Ik denk dat ik een goed idee heb. Wat is de voorkeur alhier? Hieronder doorgaan, omdat ik mijzelf nog steeds een beginner vind, of toch gewoon in forumsectie Baanplannen in de groep gooien?
Bedankt alweer.
Geweldig forum, dit.
Ik spoor WEL helemaal!

Antoontje

  • Bingellander
  • Offline Offline
  • Berichten: 318
Re: Ik was zes jaar destijds....
« Reactie #26 Gepost op: 21 January 2009, 21:03:49 »
Hoi,

Bij nader inzien toch nog maar even hier in plaats van in baanplannen. Ik ben tenslotte nog steeds een (her)beginner.

Welnu: hieronder mijn baanplan:



Gemaakt met het duitse (en gratis) Trackplanner, dat niet werkte onder Vista. Onder Linux wel met Wine, maar daar crasht het bij opslaan. Leuk om achter te komen als je bijna klaar bent  :'(.
Vandaar dus schermafdrukken, en sommige sporen kreeg ik niet sluitend. Omdat ik niet kon opslaan moest het in een avond af, vandaar.
Ik heb overigens vijf meter flexspoor liggen, dus als ik me aan de maten in de tekening houd krijg ik die sporen wel sluitend zonder al te veel natuurwetten met voeten te treden.

Maar goed: het noorden is heuvelland, het zuiden vlakte. Het noorden ligt dus hoger dan het zuiden. Bocht 1 stijgt, bij 2 en 4 daalt het spoor. Nummers 3 (het schaduwstation) en 4 (zowel naar schaduwstation alsmede doorlopend spoor) liggen niet zichtbaar onder de heuvels.
Verder wil ik in het midden van de tafel, over een groot deel van de lengte, een dubbele horizon maken zodat als ik aan het noorden zit ik alleen het noorden zie met horizon, en in het zuiden alleen het zuiden:





De vierkanten verbergen -bij benadering- wat er niet zichtbaar zou moeten zijn, of dat nu is door heuvels of door de dubbele horizon. Foto op canvas biedt tegenwoordig genoeg mogelijkheden, maar dat is nog maar een idee.
Zo hoop ik op minimale ruimte toch een divers spoortje te maken.
Jullie mening?

Met vriendelijke groet,

Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re: Ik was zes jaar destijds....
« Reactie #27 Gepost op: 21 January 2009, 21:12:31 »
Als
 je links omvanuit 1 vertrekt naar 4 kom je er nooit meer uit.
Rij je rechts om kom je nooit in 3 3n 4.groet Bram.

Antoontje

  • Bingellander
  • Offline Offline
  • Berichten: 318
Re: Ik was zes jaar destijds....
« Reactie #28 Gepost op: 21 January 2009, 21:26:04 »
Als
 je links omvanuit 1 vertrekt naar 4 kom je er nooit meer uit.
Rij je rechts om kom je nooit in 3 3n 4.groet Bram.

Hahaha! Je hebt gelijk. Wat stom van mij. Zoals ik al zei: geweldig forum dit! En al weer goed dat ik zo'n enorme beginnersfout in (her)beginners plaats  ;).
Beiden waren me niet opgevallen, ook al omdat ik bij het ontwerpen alleen rechtsom dacht. Bedankt Bram! Je inzicht wordt meegenomen naar het uiteindelijk ontwerp.

Met vriendelijke groet,

Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Ik was zes jaar destijds....
« Reactie #29 Gepost op: 21 January 2009, 22:11:40 »
Hoezo werkt Trackplanner niet onder MS Vista.

Gebruik het sinds deze week onder MS Vistaa Ultimate X64 en werkt gewoon!!

Mogelijk dat je niet de laatste versie hebt van het progje?
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube