Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

firm ware voor 3 D printer door spock
Vandaag om 13:55:07
3,51° ofzoiets 😉 door rudi van der Craats
Vandaag om 13:48:54
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 13:21:26
Motorpost ombouwen ? door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:09:55
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 13:04:45
US diorama in H0 door Mark D.
Vandaag om 12:30:18
Ridder Gerco van Beelen door Edsko Hekman
Vandaag om 12:20:38
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Martijn193
Vandaag om 12:19:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:59:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
  

Auteur Topic: Ik was zes jaar destijds....  (gelezen 8960 keer)

Antoontje

  • Bingellander
  • Offline Offline
  • Berichten: 318
Ik was zes jaar destijds....
« Gepost op: 29 november 2008, 00:05:43 »
Hoi allemaal,

....en nu ben ik zesenveertig.

Destijds had mijn vader een mooie Fleischmann HO gebouwd, op een grote plank die met een pianoscharnier tegen de muur van mijn slaapkamertje omhoog geklapt kon worden.
Vanwege een verhuizing op mijn zesde, en tijd- en ruimtegebrek in de nieuwe woning, verdween de set op zolder. Veel later kreeg mijn zus twee jongens, en ging de set naar de kleinkinderen, want die hadden voorrang boven mij. Maar ook daar verdween de set naar de zolder.
Weer veel later, de kids zijn inmiddels zestien en geven taal nog teken naar de set, wil mijn schoonmoeder de set van mijn zeven jaar geleden overleden schoonvader opruimen. Ook een Fleischmann HO, dus meteen een goede reden om bij pa en zus te informeren of ik die oude set erbij mag hebben.

Tot zover de geschiedenis.

Terug naar vandaag. Ik kom (hopelijk; ik wacht nog op antwoord van zus maar de set van schoonvader is sinds vandaag in huis) dus plotseling in bezit van een prachtige combo sets die zeven dan wel veertig jaar ongebruikt zijn geweest. Ik wil dit goed doen, en ik geef ruiterlijk toe dat mijn zes jaar "ervaring" niet meer mee mogen tellen  ;).
Mijn allereerste vraag is dus: wat moet ik doen met zulke oude sets? Waar moet ik op letten bij het uitpakken en schoonmaken? Moet ik olieen, en zo ja wat, en waarmee? Moet ik borstelen, en zo ja wat? Moet ik dingen testen, en zo ja welke en op wat?
Over onderdelen van de sets kan ik later meer duidelijkheid geven. De set van schoonvader zit in ieder geval allemaal in originele dozen (juich!).

Vriendelijk bedankt voor het antwoord alvast.

Oh ja, over mijn naam alhier: mijn overleden schoonvader heette Toon, mijn vader heet Jean. Voeg een T toe en je krijgt An-toon-t-je. Vond ik wel gepast.

Met vriendelijke groet,

Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

okki

  • Offline Offline
  • Berichten: 209
  • winterswijk
    • http://www.freewebs.com/arno-modeltreinen/index.htm
Re: Ik was zes jaar destijds....
« Reactie #1 Gepost op: 29 november 2008, 08:41:39 »
hoi antoontje

als ik jou was zou ik eerst een klein ovaaltje uit legen
de rais schoon maken met een doekje met benzine  
de wielen van de loks schoonmaken [ ik gebruik hiervoor een wattestaafje met wasbenzine]
rijden ze goed verder niets aan doen.
rijden ze niet goed dan kan je hier altijd nog vragen hoe en wat
vermeld dan wel om welke lok het gaat merk type en zo

sucsess    arno

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Ik was zes jaar destijds....
« Reactie #2 Gepost op: 29 november 2008, 10:35:21 »
Hallo Antoontje

Leuk je geschiedenis verhaal te lezen, ik neem aan dat je nu zelf
een modelspoor baan wil beginnen.
Ik zelf heb ook een dergelijk verhaal tenminste het komt op het zelfde
neer dat ik weer begonnen ben met spullen die jaren op zolder hebben gelegen.
Ik heb alleen al die jaren dat ik niets aan de hobby gedaan heb en dat is ongeveer 20 jaar heb ik wel altijd over de hobby gelezen en dat is misschien nu het verschil met jou ?

Voor mij betekende dat toen ik weer begon in 2005 ik met voorbedachte
redenen en uitgangspunten weer ben begonnen.

1e Wat wil ik bouwen een grote baan waar ik door de grote afmetingen
     me moet uit rekken om nog ergens bij te kunnen met m'n straffe lijf.
     Of een moduulbaan langs de muur waar je wel overal bij kan maar
     niet direct lange rijmogelijkheden hebt
     Je rijd van punt A naar punt B en weer terug of je moet keerlussen
     maken of een klim spiraal en weer op ander niveau terug.

2e In welk tijdperk wil ik wat gaan doen, stoomloks, diesel, electrisch, vlak
     landschap of berg traject ?

3e Handbediening analoog ( dus met oude trafo's, schakelaartjes, relettjes
     etc. of digitaal veel electronica, eventueel computer gestuurd.

4e Als je een beetje weet wat je wil, welke ruimte heb ik beschikbaar en
     past dit wel wat ik wil.

5e Welk soort rails ga ik gebruiken (kant en klaar of flexrail die jezelf op
     lengte kan maken etc.

Dit zijn een aantal uitgangspunten die je moet overdenken voor dat je onnodig geld uitgeeft en projecten start waar je later weer spijt van krijgt.
Misschien is dit allemaal overbodig wat ik opschrijf en voor velen onder ons oude koek.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt en hoor graag van je waar je uit eindelijk voor kiest.
Veel sucses

Herwim Frank

PS: Wat Arno schreef is natuurlijk prima altijd doen.
 
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Antoontje

  • Bingellander
  • Offline Offline
  • Berichten: 318
Re: Ik was zes jaar destijds....
« Reactie #3 Gepost op: 29 november 2008, 21:45:57 »
Hoi Arno en Herwim,

Bedankt voor de reacties. Vooral die van Arno, naar zoiets was ik aan het zoeken. Het ovaaltje had ik zelf al bedacht, maar de wattestaafjes met wasbenzine dat wist ik niet.
De tips van Herwim zijn meer voor een volgende fase. Nu eerst inventariseren en dan bedenken waar het spoor komt (vast, muur, plafond?). Maar daar is een andere topic al druk mee bezig zag ik.

Ik vond trouwens twee prijslijsten tijdens het uitpakken. Eentje van "Temsi metalen constructie dozen" uit 1973, en eentje van Bart Smit met veertien pagina's spooronderdelen uit 1987.
Leuk.

Groet,

Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

Gert1

  • Gast
Re: Ik was zes jaar destijds....
« Reactie #4 Gepost op: 30 november 2008, 17:45:34 »
....en nu ben ik zesenveertig.

Dan ben je (ook) van een uitstekend bouwjaar!   ;)
Welkom terug in de hobby en heel veel plezier op beneluxspoor.net.

mvg,
Gert

Antoontje

  • Bingellander
  • Offline Offline
  • Berichten: 318
Re: Ik was zes jaar destijds....
« Reactie #5 Gepost op: 02 december 2008, 22:06:07 »
Dan ben je (ook) van een uitstekend bouwjaar!   ;)
Welkom terug in de hobby en heel veel plezier op beneluxspoor.net.

mvg,
Gert

Hahaha! Ja, wat kan ik daar anders op zeggen dan dat je groot gelijk hebt, en dankjewel?  ::)

Ik ben inmiddels al wat verder met inventariseren van het spoorgedeelte (er zaten ook heel veel erg mooie huisjes bij maar die bekijk ik later nog wat beter). Foto's volgen binnenkort.
Is daar nog een protocol voor, voor wat betreft grootte in kB?

Het ovaaltje is afgelopen zondag wat uitgebreid met wisseltjes en een binnenbaantje. Was ik zomaar twee uur stil mee, twee treintjes die afwisselend rondjes reden.

Nieuwe vraag:
Is het mogelijk om op hetzelfde baanstuk eerst met de klok mee, en dan door slim gebruik van wissels tegen de klok in te rijden? Mijn gevoel zegt van niet, want dan sluit je de positieve kant aan op de negatieve kant, toch?
Een hypothetisch voorbeeld:
        (======================================)
      (                               \                   /                                      )
    (                                    \             /                                          )
  (                                         \       /                                               )
(                                               x                                                     )
  (                                         /       \                                               )
    (                                     /           \                                           )
      (                                 /               \                                        )
        (====================================== )

Ahem, mijn ASCII art is niet meer wat het geweest is, maar het voorbeeld is duidelijk, hoop ik.
Over noord helemaal naar rechts, dan met de klok mee. Over zuid tot de eerste wissel en dan oversteken naar noord. Via noord, linkerbocht, en zuid terug naar rechts en dan tegen de klok in.
Kan dit?
Ik spoor WEL helemaal!

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10572
Re: Ik was zes jaar destijds....
« Reactie #6 Gepost op: 02 december 2008, 22:24:48 »
10 Bonuspunten voor de tekening  :D

En in twee-rail systeem (Fleischmann?) geeft dit inderdaad kortsluiting.
No dress rehearsel, this is our life.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7849
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Ik was zes jaar destijds....
« Reactie #7 Gepost op: 02 december 2008, 22:25:23 »
Dat kan alleen maar als je het midden uit de twee lange rechte stukken haalt, want nu komen plus en min met elkaar in aanraking. Zodat je dus een 8 krijgt.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Antoontje

  • Bingellander
  • Offline Offline
  • Berichten: 318
Re: Ik was zes jaar destijds....
« Reactie #8 Gepost op: 02 december 2008, 22:32:21 »
Hoi Marc en Sven,

Juist ja, mijn vermoedens bewaarheid. Gelukkig dat ik het vraag voordat ik investeer om het zelf te kunnen proberen.
Bedankt voor de snelle reaktie.

Groet,

Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

Antoontje

  • Bingellander
  • Offline Offline
  • Berichten: 318
Re: Ik was zes jaar destijds....
« Reactie #9 Gepost op: 07 december 2008, 02:23:08 »
Hoi,

Ondertussen heb ik al wat kunnen spelen en testen met het materiaal van schoonvader. Morgen ga ik, met behulp van wat tips van de dichtsbijzijnde treintjeswinkel, wissels electrisch bedienen. Hoop ik.
Iedere keer een stapje verder.
Volgende stap: boeken.
Op mijn verlanglijstje voor kerst, een boekenbon. Welk boek raad je me aan? En dan niet de catalogus van Roco, want die heb ik al  ;D. Ik zoek een goede beginnersgids voor enerzijds materiaalkennis en anderzijds basisinstructies en -ideeen voor spoorontwerp.
Engels- of duitstalig geen enkel probleem. Nederlands ook niet uiteraard, maar ik vermoed dat de spoeling op dat taalgebied een beetje dun is?
Prijs-kwaliteit verhouding is een pre  ;), maar geen vereiste.
Wie roept? Bedankt alweer eens  :D.

Met groet, Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

Antoontje

  • Bingellander
  • Offline Offline
  • Berichten: 318
Re: Ik was zes jaar destijds....
« Reactie #10 Gepost op: 07 december 2008, 02:38:55 »
Overigens, morgenmiddag heb ik een afspraak met mijn vader (zie topic-starter) in Maastricht, op een open dag van treintjesliefhebbers. Ga ik daar mensen van hier ontmoeten? Dat zou natuurlijk ontzettend leuk zijn! Zoek naar de man met de hoed met brilletje en een sikje, en spreek me aan!
Tot morgen?
Ik spoor WEL helemaal!

Aspelix

  • Gast
Re: Ik was zes jaar destijds....
« Reactie #11 Gepost op: 07 december 2008, 05:00:54 »
Dag Antoontje,
Gezellig weer terug tussen die andere grote kindertjes. Ik loop een dozijn jaartjes langer mee.

Ik kan nu niet inschatten, hoe jouw electrotechnisch inzicht is, maar met wat schakeltechtniek kan jouw ASCII-baan wel hoor.
Wel moet ik er bij zeggen, dat ik de vloeiende vaardigheid van schematekenen niet meer zo vlot beheers als in m'n UTS-tijd.

Voorlopig wens ik je heel veel plezier met je opleving in Modelspoorland.

Groet, Ruurd

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Ik was zes jaar destijds....
« Reactie #12 Gepost op: 07 december 2008, 10:30:53 »
Hallo Antoontje
Ook namens mij welkom op het forum.
En daarmee heb je ook al de eerste goede stap gezet.
Als je vragen hebt over waarom een loc of een trein niet wil rijden of je hebt een andere vraag, op het forum is zoveel kennis aanwezig dat we er met zn allen altijd ( nou ja bijna altijd) uitkomen.
Leuk dat je vertelt hoe je aan de naam bent gekomen, ik vraag me dat wel vaker af.  ;D
Ik heb begrepen dat je weer wilt gaan rijden met de treinen van je grootvader en eventueel die van je oom zeggers.
Dan is digitaal eerst nog niet aan de orde.
En de tips zijn eigenlijk al gegeven, rails en wielen goed schoon maken.
Wil het daarna rijden zonder rare geluiden of geuren, niets meer aan doen
En mocht er onverhoopt toch een trein of loc niet willen rijden, probeer dan zo duidelijk mogelijke foto's te maken en te plaatsen op het forum.
Dat tesamen met een zo duidelijk mogelijke omschrijving helpt ons om het probleem te analyseren ( bah wat klinkt dat deftig) maar zo kunnen we wel de oplossing sneller vinden.
Zelf heb je ook al een probleem voorkomen doordat je zelfd al zag dat je baan zoals je die had getekend (niets mis mee hoor) kortsluiting zou geven.
Er zijn wel oplossingen voor, maar eerst maar even rustig beginnen, en zien of alles weer gaat rijden
Veel succes en ik hoop dat je ons op de hoogte wilt houden
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Antoontje

  • Bingellander
  • Offline Offline
  • Berichten: 318
Re: Ik was zes jaar destijds....
« Reactie #13 Gepost op: 28 december 2008, 00:44:29 »
Ruurd en Harm,

Ook jullie weer bedankt voor de tips.
Inmiddels is de >40 jaar oude set van mijn vader sinds vandaag ook in huis. Meteen getest natuurlijk. Het pronkstuk, een FL 1324 stoomloc (tegenwoordig 4065) liep meteen als een trein  ;D.
Maar een ander locje, dat wilde wel, maar met veel tegenzin. Het reed langzaam, maakte een hels kabaal (RRRRIIIIIIII), en het rook bovendien aangebrand.
Wat kan ik hier aan doen? Bedankt alweer.

PS: onder de kerstboom lag Bernhard Stein's "Modelspoorbanen", en drie wagonnetjes van het land en de periode dat ik gekozen heb. Welk verklap ik nog niet, eerst maar eens doorgaan met inventariseren en testen.

Groet,

Antoontje
Ik spoor WEL helemaal!

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Ik was zes jaar destijds....
« Reactie #14 Gepost op: 28 december 2008, 01:32:44 »
Na zo'n tijdje kan het zijn dat het vet uitgehard is: dan wil de boel inderdaad wel eens erg stroef lopen, alhoewel het kabaal dat je beschrijft me niet bekend voorkomt: klinkt dit als een soort gekrijs? Zo ja, dan zou het kunnen dat het motorlager versleten is (het is een nogal karakteristiek geluid, niet te missen als het echt zo is)

Dat de boel wat verbrand ruikt is ook niet gek: na zo'n periode zal er zich toch wel wat vuil op de contactvlakken van de motor verzameld hebben: zodra de motor ineens weer gaat draaien vonkt dat een beetje, en verbrand daarmee het vuil, en dat ruik je inderdaad (voor mijn vader een geur van herkenning, daar hij vroeger ook een baan had (hij is nu 56))