Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Betere grip voor Bedroevend locomotiefje
door
R1954
Vandaag
om 19:48:50
Minibaan Visserskaai H0
door
Frits C
Vandaag
om 19:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
timtrein
Vandaag
om 19:23:47
Exact-Train 2025
door
ModelWessel
Vandaag
om 19:05:17
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
markuspetter
Vandaag
om 18:51:19
[3D/IG] RET (R)SG3: De Rotterdamse Metro (& Randstadrail) in H0
door
Ben
Vandaag
om 18:49:39
Mijnbouw Indonesië
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:36:27
Raadplaatje
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 18:25:28
Kibri station CALW ingekort als NS station
door
Petertje
Vandaag
om 18:21:59
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
Vandaag
om 18:21:53
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:19:22
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 17:54:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 17:09:16
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:41:44
Lekker vervuilen volgens de Simplex-methode
door
Wim1969
Vandaag
om 16:39:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
IJmc
Vandaag
om 16:37:31
Stalen rijtuigen van NS
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:23:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 16:14:41
Br 38 Piko Superen.
door
puntenglijder
Vandaag
om 15:51:31
Acme nieuwe ICNG
door
Jelmer
Vandaag
om 15:37:57
Fleischmania Nostalgia
door
Sikko
Vandaag
om 15:34:29
Aachenau West
door
Jelmer
Vandaag
om 15:30:46
Frans loodsje et cetera
door
Erik_omBC
Vandaag
om 15:19:14
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 14:48:24
Onbekende gesloten goederenwagen
door
TonM
Vandaag
om 13:04:59
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
DutchModelRailroads
Vandaag
om 12:54:59
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Gert Arkema
Vandaag
om 12:42:24
Lima 708411004 NS Interregio dubbeldekker H0, Bogie kapot
door
JREN
Vandaag
om 12:31:46
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:13:20
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:11:06
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Minder vrachtvervoer per spoor door crisis
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Minder vrachtvervoer per spoor door crisis (gelezen 1553 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Online
Berichten: 12480
Minder vrachtvervoer per spoor door crisis
«
Gepost op:
27 November 2008, 15:35:04 »
De economische crisis raakt ook de vrachtvervoerders op het Nederlandse spoor. Ze merken een duidelijke teruggang van de volumes en overwegen daarom minder ritten te maken.
Ook zal het personeel rond de feestdagen mogelijk langer met verlof worden gestuurd.
Dat blijkt uit een rondvraag langs de grootste railgoederenvervoerders van Nederland.
'Wij merken beslist dat de economie aan het afkoelen is'', zegt woordvoerder Jelle Rebbers van
DB Schenker, voorheen Railion
. De marktleider op het Nederlandse railgoederenvervoer heeft vooral last van de productiebeperkingen in de Duitse auto- en staalindustrie omdat bestellingen worden afgezegd.
Om in te spelen op het verslechterende klimaat overweegt het bedrijf
minder treinen
te laten rijden en zijn werknemers met kerst en Oud & Nieuw langer met verlof te sturen, aldus Rebbers. Ontslagen zijn niet aan de orde.
DB Schenker is een dochterbedrijf van Deutsche Bahn,
het grootste spoorbedrijf van Europa. DB-topman Hartmut Mehdorn liet dinsdagavond weten rekening te houden met een
afname
van het goederenvervoer met
40 procent
. Hij sloot ontslagen niet uit.
Bij containervervoerder
ERS Railways uit Rotterdam
ondervinden ze ook hinder van de economische malaise. 'We houden rekening met een
afname
van
20 procent
de komende maanden', aldus manager Erik Tenfeld van ERS, een dochterbedrijf van het
Deense Moller-Maersk
.
ERS
merkt vooral dat het vervoer in aanloop naar de kerst dit jaar stukken lager uitvalt dan in voorgaande jaren.
Het bedrijf wil de afzwakkende vraag opvangen door
ook minder ritten
te rijden en de
goederentreinen beter in te richten
. Dat leidt er wel toe dat
minder machinisten
zullen worden
ingehuurd,
zegt Tenfeld.
Veolia Cargo
blijft evenmin
buiten schot.
'In de logistiek merk je de gevolgen van de afzwakkende economie altijd als eerste', aldus zegsman Raymond Broere van
Veolia
. 'Minder bezetting op de treinen en lagere vrachtvolumes.'
Ontslagen sluit hij uit
, maar er wordt wel gekeken naar manieren om de teruglopende vraag op te vangen.
In het Nederlandse railgoederenvervoer zijn ongeveer tienduizend mensen werkzaam.
Deutsche Bahn
voorziet voor de komende maanden een zeer
sterke terugval
van het goederenvervoer per spoor. In december zouden wel eens
40 procent
minder goederentreinen kunnen rijden, zei topman Hartmut Mehdorn op een persbijeenkomst in Berlijn. De slapte zal ook in januari aanhouden. In de internationale expeditie en in de logistiek verwacht Mehdorn geen 'dramatische' gevolgen van de economische teruggang. Mehdorn overweegt
tijdelijke arbeidskrachten naar huis te sturen.
Het concern is op zoek naar bezuinigingen. Niet dringende investeringen worden uitgesteld en de
arbeidsplaatsen
van zo'n
vierduizend tijdelijke werknemers staan op het spel.
Mehdorn ziet al enkele maanden een
daling van opdrachten voor spoorvervoer
. In oktober lag het spoorvervoer al
4 procent
onder de verwachting. Ook in de logistiek is sprake van slapte. Daar staat wel tegenover dat sommige verladers hun logistiek juist uitbesteden, waarvan
Deutsche Bahn
dan weer
profiteert.
In de eerste negen maanden ging het
redelijk met Deutsche Bahn
. De omzet steeg 9 procent tot ruim
25 miljard euro
. De winst voor rente en belastingen steeg echter
slechts 3,7 procent
tot ruim
2 miljard euro
. Goederenvervoer per spoor is goed voor ongeveer een zesde deel van de totale omzet. In de logistiek wordt 45 procent van de omzet geboekt en in het reizigersvervoer 40 procent-SK
bron transport
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Kl
Offline
Berichten: 653
Periode III - heden
Re: Minder vrachtvervoer per spoor door crisis
«
Reactie #1 Gepost op:
27 November 2008, 15:39:18 »
Beetje tegenstrijdig met het bericht dat er binnenkort meer treinen over de Betuweroute gaan.
Zou 200 km file schelen elke dag.
Dit was vanochtend op het nieuws.
«
Laatst bewerkt op: 27 November 2008, 15:53:17 door Hans Kl
»
Gelogd
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Online
Berichten: 12480
Re: Minder vrachtvervoer per spoor door crisis
«
Reactie #2 Gepost op:
27 November 2008, 15:47:34 »
Dit ook :-|
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Felix
Offline
Berichten: 735
Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
Re: Minder vrachtvervoer per spoor door crisis
«
Reactie #3 Gepost op:
27 November 2008, 15:50:48 »
Op
Z24
staat ook een ANP bericht.
Gelogd
Albert.H0
Offline
Berichten: 1888
Roco Fccpps vriend
Re: Minder vrachtvervoer per spoor door crisis
«
Reactie #4 Gepost op:
27 November 2008, 19:10:11 »
ls het vrachtvervoer over de weg ook zoveel terugloopt scheelt dat misschien ook aardig in de files.
Gelogd
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.
Luc
Offline
Berichten: 129
Re: Minder vrachtvervoer per spoor door crisis
«
Reactie #5 Gepost op:
27 November 2008, 20:41:26 »
Citaat van: Hans Kl op 27 November 2008, 15:39:18
Beetje tegenstrijdig met het bericht dat er binnenkort meer treinen over de Betuweroute gaan.
Oh ja? Er verhuizen wel degelijk de nodige van het conventionele net naar de BR met ingang van de nieuwe dienstregeling. "Een redenering als "Minder goederenvervoer dús meer treinen op de BR is tegenstrijdig" is natuurlijk kort-door-de-bocht... en flauwekul.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Minder vrachtvervoer per spoor door crisis