Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van 2D afbeelding naar 3D model door schipcas
Vandaag om 14:59:00
Albert's fantasie in schaal 0e door Noordernet
Vandaag om 14:44:56
Baan in Los Angeles door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:38
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:28:41
Raadplaatje door Karben
Vandaag om 14:18:51
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Ronald Halma
Vandaag om 14:17:44
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 14:16:40
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door Arjan6511
Vandaag om 13:55:45
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 13:52:12
Multimaus Error 13 door henk
Vandaag om 13:49:55
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:46:01
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 13:33:23
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Wim Vink
Vandaag om 13:32:33
zoeken waar een draad zit op de baan door Hasenwald
Vandaag om 12:39:07
C12c rijtuig door spoorijzer
Vandaag om 12:31:45
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 11:53:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:49:54
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Jelmer
Vandaag om 11:42:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 11:31:24
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 11:23:30
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:41:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 10:09:36
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door bernhard67
Vandaag om 09:39:25
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door AdLoc
Vandaag om 09:29:28
Terschellinger Spoor door roco
Vandaag om 07:57:18
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 07:45:25
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frits C
Vandaag om 07:03:31
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:11:03
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
12 October 2025, 23:57:13
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
12 October 2025, 23:51:11
  

Auteur Topic: Seinbeeld inrijsein naar kopspoor  (gelezen 7503 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Seinbeeld inrijsein naar kopspoor
« Gepost op: 26 November 2008, 23:52:55 »
Hoi,

Ik blijf aanhet vragen zo ;)

Na de AKI's, nu over een normaal NS Lichtsein dat staat als inrijsein dat toegang geeft tot twee kopsporen.

Welk seinbeeld geeft dit sein ? Geel of Geel knipper. Dit omdat het kopspoor immers geen sein heeft maar een stootblok met bord...

Grtzz,

Karst

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3871
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Seinbeeld inrijsein naar kopspoor
« Reactie #1 Gepost op: 26 November 2008, 23:56:05 »
geel sein, voorafgaand aan het afsluitsein  op stootjuk.
Geel knipper kan ook, als je trein op bezet spoor binnenkomt (staat een versterkingsstel of een te combineren treindeel voor)
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Seinbeeld inrijsein naar kopspoor
« Reactie #2 Gepost op: 26 November 2008, 23:58:16 »
Citaat van: sneek
...Geel knipper kan ook, als je trein op bezet spoor binnenkomt...

Dank Wim, helaas kan Koploper dit nog niet kan ik dit nog niet met Koploper  :(

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 27 November 2008, 08:57:02 door Karst Drenth »

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Seinbeeld inrijsein naar kopspoor
« Reactie #4 Gepost op: 27 November 2008, 00:05:51 »
Dank Wim,

en dan vooral deze link

Grtzz,

Karst

Paul Haagsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
    • De software (tja waarvoor...)
Re: Seinbeeld inrijsein naar kopspoor
« Reactie #5 Gepost op: 27 November 2008, 06:59:10 »
Dank Wim, helaas kan Koploper dit nog niet  :(

Grtzz,

Karst
Hallo Karst,

Weet je dat zeker? Koploper kan je wel met een vaste treinroute bezet spoor laten inrijden. Het sein gaat dan echt op geel knipper.
Verdere uitleg doe ik niet hier.

Mvg,
Paul.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Seinbeeld inrijsein naar kopspoor
« Reactie #6 Gepost op: 27 November 2008, 08:54:14 »
@Paul

Niet helemaal zeker dus  :-[ :-[

En al helemaal niet meer nadat je me de PendelBaan.bck terug gestuurd hebt ;D ;D ;D

Ik moet direct toegeven, dat ik ( nog ) niet zie hoe het gedaan is, maar daar kom ik wel achter  :P

@Anderen

Het werkt/kan dus wel !!  8)

Grtzz en bedankt,

Karst

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: Seinbeeld inrijsein naar kopspoor
« Reactie #7 Gepost op: 27 November 2008, 09:22:03 »
Dag luitjes.

Het gaan van een trein naar een kopspoor of bezet spoor is altijd met geel knipper.
Geel knipper wordt altijd voorafgegaan door geel.

Het sein beeld geel knipper betekent rijden op zicht.
Stoppen voor elk in het spoor zich bevindend belemmerd object.

Groetjes Chris

Bezig met de opleiding machinist ;D
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Seinbeeld inrijsein naar kopspoor
« Reactie #8 Gepost op: 27 November 2008, 09:29:03 »
Citaat van: lok6494
...Het sein beeld geel knipper betekent rijden op zicht...

Precies hier doelde ik op. En vandaar ook de vraag !

Paul heeft me laten zien, dat bij de juiste keuze van seinen Koploper dit automatisch goed doet !!

Bedankt Chris, is zaterdag en zondag te zien in Rijswijk ;)

Grtzz,

Karst

Marcel mcn

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
  • Ik @work
Re: Seinbeeld inrijsein naar kopspoor
« Reactie #9 Gepost op: 27 November 2008, 10:16:30 »
Het gaan van een trein naar een kopspoor of bezet spoor is altijd met geel knipper.
Onjuist. In de praktijk kun je beide seinbeelden krijgen bij het rijden naar een kopspoor. Na geel zou je rood verwachten, maar op een juk kan gerust een afsluitbord staan (wit bord met rode horizontale streep) wat exact hetzelfde betekend als een rood sein. Stop voor het sein!

Voor de veiligheid zou je kunnen zeggen dat je misschien maar beter altijd geel knipper zou moeten krijgen bij het rijden naar een kopspoor. Maar de praktijk leert ons anders.

Chris let dus goed op als je in de praktijk gaat rijden. Voor je het weet ben je te zien op TV en sta je in de kranten.

Voor Karst misschien een idee om zo'n bord op het juk te plaatsen en je kunt met geel binnen komen  ;)

Groeten Marcel
Uut Grunn....

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Seinbeeld inrijsein naar kopspoor
« Reactie #10 Gepost op: 27 November 2008, 21:05:46 »
Citaat van: Marcel mcn
...Voor Karst misschien een idee om zo'n bord op het juk te plaatsen en je kunt met geel binnen komen  ;) ...

Er zitten borden op mijn stootjukken, maar dat zijn helaas de Duitse... en die begrijpen nederlandse machinisten niet ;)  ;D

Dus heb ik toch maar geel-knipper gemaakt, wel zo veilig :)

Nog wel even een noot, over hoe goed Koploper het doet ! Na het instellen van geel knipper op de inrijder, bleef het voorgaande sein keurig geel ipv groen/groen-knipper. Geheel conform de werkelijkheid.  8) 8)

Daar het baantje waarop het gebruikt wordt voornamelijk als demo baan voor digitale componenten dient, heb ik een beetje vals gespeeld... zodat nu het voorgaande sein toch groen/groen-knipper toont  :-[ :-[
( anders was er nooit een groen sein te zien  :( )


Grtzz,

Karst

Ruud Br

  • Online Online
  • Berichten: 12
Re: Seinbeeld inrijsein naar kopspoor
« Reactie #11 Gepost op: 27 November 2008, 22:40:44 »
Karst,
Er zijn twee mogelijkheden:
Seinbeeld naar kopspoor zonder spoorstroomloop (=treindetectie) is altijd geelknipper.
Seinbeeld naar kopspoor met treindetectie is geel.

De seinbeelden naar de kopsporen van Den Haag Centraal zijn Geel omdat de sporen van treindetectie zijn voorzien.

Opstelsporen zijn in het algemeen niet van treindetectie voorzien; dus seinbeeld geelknipper.

(voor mijn werk ontwerp ik seinwezeninstallaties)
Groet,
Ruud
H0=DR5000+Koploper

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Seinbeeld inrijsein naar kopspoor
« Reactie #12 Gepost op: 27 November 2008, 22:42:27 »
Mooi Ruud,

prima info :)

Weet jij toevallig ook hoe het zit met wel gedetecteerde kopsporen die te kort zijn voor een normale remweg ??

Grtzz,

Karst

Ruud Br

  • Online Online
  • Berichten: 12
Re: Seinbeeld inrijsein naar kopspoor
« Reactie #13 Gepost op: 01 December 2008, 12:24:07 »
Karst,

Dit weekend druk bezig geweest met testen in verband met de ombouw van het emplacement Baarn.
Vandaar deze late reactie.
Als de remweg te kort is toont het sein voorafgaand aan het sein dat toegang geeft tot het kopspoor geel met een cijfer of er is een snelheidsbord geplaatst.
Per situatie moet bepaald worden wat de beste oplossing is.

Twee voorbeelden:
Baarn: de trein uit Soest komt na de ombouw van afgelopen weekend binnen op spoor 4 (=kopspoor).
Het sein voor het kopspoor toont geel en het sein daarvoor geel 6.

Den Haag Centraal: Voor het sein dat toegang geeft tot de kopsporen staat een snelheidsbord 4. De wisselstraat mag hier met maximaal 40 km/h bereden worden.

Groet,
Ruud
H0=DR5000+Koploper

guest7823

  • Gast
Re: Seinbeeld inrijsein naar kopspoor
« Reactie #14 Gepost op: 01 December 2008, 14:55:33 »
Citaat
Karst: Weet jij toevallig ook hoe het zit met wel gedetecteerde kopsporen die te kort zijn voor een normale remweg ??

Karst,

In het Nederlandse seinstelsel KAN een (sein)afstand NOOIT te kort zijn voor een remweg. Het Nederlandse seinstelsel is een zgn. snelheidsstelsel. Dit in tegenstelling tot de meeste andere landen waarbij een zgn. richtingsstelsel gebruikt wordt.

In een richtingsstelsel moet je allerlei truccen uit gaan halen om te zorgen dat je de snelheid in de hand houdt en krijg je o.a. te maken met zaken als "doorschietruimte"

In Nederland stuurt het seinstelsel op snelheid. Het voorgaande seinbeeld is altijd dusdanig dat je het seinbeeld van het volgende sein kan opvolgen, of dit nu een "normaal" sein is, een afsluit sein (op een stootblok) of een sluitsein (van een trein als je bezet spoor oprijdt). Daarom hebben we in Nederland ook "koeiekoppen" omdat het soms WEL handig is om te weten welke kant je opgaat. Meestal kan je in Nederland uit het seinbeeld wel afleiden welke route je gaat rijden, maar bij het uitrijden van een station na stoppen (Heerhugowaard richting het Noorden) of bij een hogesnelheidswissel is het wel handig om te weten of je de goede kant op gaat.
« Laatst bewerkt op: 01 December 2008, 15:13:56 door guest7823 »