Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door william_2
Vandaag om 10:06:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 10:01:49
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
Vandaag om 09:41:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 09:35:31
Sfeer op je modelbaan door Nohome
Vandaag om 09:30:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:28:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Aanpassen baanplan bestaande baan door maartenvdb
Vandaag om 08:26:45
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
Raadplaatje door Lars Smelter
14 August 2025, 21:50:23
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 August 2025, 20:15:03
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
14 August 2025, 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
14 August 2025, 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
14 August 2025, 13:18:06
Yamorc booster door Ben
14 August 2025, 12:50:26

Auteur Topic: Martin - (Baanplan H0)  (gelezen 9466 keer)

Martin NL

• Offline Offline
  • Het onderste schaduwstation ligt
Martin - (Baanplan H0)
« Gepost op: 25 November 2008, 22:03:23 »
Hallo,

Na enige tijd expirimenteren met een proefbaan en met het maken van baanplannen ben ik tot een ontwerp gekomen waar ik wel wat in zie, maar ik ben ook benieuwd naar jullie meningen.

Ook bij mij is ruimte een gebrek, maar ik heb ruimte voor een tafel van 3m bij 1,2m. De tafel is verrijdbaar, dus ik kan er aan alle zijden bij. Vanwege de ruimte heb ik gekozen voor een eindstation met 5 kopsporen en een draaischijf met lokverzorging en verder op niveau -1 een schaduwstation voor treinstellen en op niveau -2 een schaduwstation met 5 sporen. Qua railsysteem heb ik gekozen voor Tillig Elite rails. Het baanplan is gebaseerd op een modelbaan die in de Miba van oktober 2003 heeft gestaan.

Niveau 0

Niveau -1

Niveau -2

Groet
Martin

« Laatst bewerkt op: 27 November 2008, 22:39:37 door Hans van de Burgt »
De bouw van Maroosheim is begonnen en vordert langzaam.

santerdam

• Offline Offline
Re: Nog zonder naam - (Baanplan H0)
« Reactie #1 Gepost op: 25 November 2008, 22:24:54 »
Je hebt het baanplan duidelijk uitgewerkt. Heel overichtelijk.

Op niveau -1 heb je twee opstelsporen, die bereikt worden vanaf niveau 0. Ik twijfel of je voldoende lengte hebt om een helling te maken die onder de opstelsporen op niv. 0 kan gaan. Volgens mij wordt het veel te stijl.

Op niveau -2 heb je een keerlus. Weet je al hoe je dat electrisch gaat aanpakken ?

Door de keerlus draait de trein om. Je hebt echter maar 1 keerlus, dus het wordt een retourtje naar het kopstation vooruit en vervolgens weer een retourtje achteruit. Meestal wordt bij een keerlus een tweede keerlus toegepast om weer terug om te kunnen keren.
In 1 rijrichting wordt het ook moeilijk de lokverzorging te bereiken omdat de loc in het kopstation is 'opgesloten' door de wagons.

Sander

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #2 Gepost op: 26 November 2008, 08:34:54 »
Hoi Martin,

Citaat
Op niveau -1 heb je twee opstelsporen, die bereikt worden vanaf niveau 0. Ik twijfel of je voldoende lengte hebt om een helling te maken die onder de opstelsporen op niv. 0 kan gaan. Volgens mij wordt het veel te stijl.

Ik twijfel net als Sander, maar heb net even zitten rekenen aan de hand van jou plan. Als ik er van uit ga dat je begint met dalen bij het begin van de gele halve boog op niveau 0 t/m het punt waar je je 2 korte opstelsporen in gaat op niveau 1 is dat een lengte van ongeveer 3 meter (boogstraal zal +/- 57 a 58 cm zijn. Lengte halve boog is dus 1/2 x (2 x pi x r)=1/2 x (2 x 3,14 x 57,5)= 180cm lengte. Rest stuk tot aan tunnel opstelsporen zal +/- 110cm zijn. Totale lengte 110 + 180 = 2,9 m.
Ik ga uit van een centimeter of 8 minimaal hoogteverschil, dus ik kom aan 3cm per meter stijging. Dat is 3% wat veel is maar voor kort materieel zou dat moeten kunnen. Mar het zit wel aan de grens.

Het sporenplan is natuurlijk voor deze ruimte erg aan de krappe kant, maar als je het thema bijpassend houd (bv kort materieel, railbusjes e.d.) is het erg leuk. het lijkt op dit:

Plan is van Oktober 1986. Heb het ooit gebouwd in vroeger jaren, maar inmiddels al lang naar de eeuwige jachtvelden getransporteerd ;D Het is ook nooit verder gekomen als de ruw versie, maar het plan was wel erg uitdagend voor me. Op het onderste niveau is het ook een keerlus, net als jou plan.
Ik heb in ieder geval de EM bewaard met het idee om er ooit nog iets mee te gaan doen... wie weet!

Leuk plan! En laat ons jou vorderingen zien :)

Grtz,  8) Ronald 8)
« Laatst bewerkt op: 26 November 2008, 08:38:02 door Ronald Halma. Reden: Toegevoegd zin \"ik heb in..... »

Camickaeze

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 26 November 2008, 08:45:31 »
Nostalgie  8) Ook ik heb deze nog ergens op zolder liggen met het idee hier ooit wat mee te doen!! Tof baanplan..
« Laatst bewerkt op: 26 November 2008, 09:23:12 door Marco Reparon. Reden: onnodige quote weg »
Ik bén vreemd, en sta daarom altijd normaal op de foto!

Saraan

• Offline Offline
    • Brussel-Noord anno 1920
« Reactie #4 Gepost op: 26 November 2008, 11:36:10 »
Martin,

Je hebt knap liggen puzzelen, want wat je hier bijelkaar hebt gebracht op de beperkt oppervakte is niet evident. Maar nu mijn opmerkingen:
- De eerste aftakking op het dalende spoor zal je beter wegnemen. Hierdoor wordt de helling te stijl (schatting, op het eerste zicht). Leg die schaduw-kopsporen ook helemaal beneden. Dat veranderd niet veel aan de rijmogelijkheden.

- De 2 bovenste perronsporen komen meteen uit op het hoofdspoor waardoor de wisselende of kerende lok het hoofdspoor blokkeert. Misschien het uitwijkspoor na deze laatste wissel aanleggen (als het gaat)

- Je kan maar 1 locomotief gelijktijdig wisselen, want je hebt geen alternatieve uitwijkmogelijkheden opdat wisselende locomotieven mekaar kunnen kruisen.

- De locomotief van de aangekomen trein is ingesloten. Het was normaal in den tijd om op het einde van elk kopspoor overloopwissels te hebben.

- De keerlus in het schaduwstaion is geen probleem. Digitaal al helemaal niet, en analoog zijn er ook mooie oplossingen te bedenkem.

Voor de rest een prima ontwerp, dat je veel rijplezier kan geven.
groeten,
Michiel

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 26 November 2008, 14:41:05 »
Vergeet een opmerking over een tweede keerlus, want juist bij een kopstation is het de bedoeling dat lok's gewisseld worden. Dus juist maar 1 keerlus !
De andere opmerking over de twee eindsporen: zou ik ook niet doen, ziet niet uit, zijn nauwelijks te realiseren (hoogteverschil) en naar ik denk slaan ze ook nergens op (niet natuurgetrouw)

Maar dan een ander voorstel.
Ik zou de hele draaischijf met aansluiting anders leggen, voor zover mogelijk. Kijk daarvoor naar de wissel die aansluiting geeft op de bovenste 2 stationssporen.
Ik zou hier een Engelsman neerleggen, waarbij de extra "poot" doorsteekt naar wat nu het korte eindspoortje is, dus met een kruising van het andere spoor, en daarop aansluiten.
Een kruiswissel (dubbele spoorverbinding) met 1 Engelsman dus.
Dat korte spoortje trek je compleet in de boog door (alsof het dubbelspoor is) tot waar nu je aftakspoor ligt, en daar maak je een aansluiting op de draaischijf.
En dan mag je het hele draaischijf/lokloods/rangeerterrein naar eigen inzicht op de schop gooien en er iets moois van maken.
Grote voordeel is, dat "verse" lokomotieven alle sporen via de boog kunnen bereiken, en een deel van de te onderhouden lok's het terrein van de andere kant (zoals nu) kunnen benaderen.
Ik heb geen programma's, dus kan het niet in een tekening verwerken.

Mocht je problemen hebben met de uitvoering van de wisselstraat aan het begin van het station:  enig zaagwerk doet wonderen, komt alles ook mooi dicht op elkaar.

Maarten.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 26 November 2008, 14:47:10 »
De lengte van de sporen in het schaduwstation lijken me wat aan de krappe kant. Verder een leuk plan, ik heb een zwak voor kopstations.
No dress rehearsel, this is our life.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 26 November 2008, 14:58:49 »
Maarten, natuurlijk is het primair de bedoeling om met 1 keerlus te werken en bij het kopstation een lokwissel. Ik heb echter het vermoeden, dat daarvoor enkele sporen in het kopstation te kort zijn.

Sander

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 26 November 2008, 16:58:01 »
Daarom had ik de foto geplaatst van het baantje dat ikzelf zo leuk vond. Hier zie je dat in de beperking het antwoord ligt.... Geen draaischijf, maar gewoon een zijlijn kopstationnetje met wat extra spoor voor goederen e.d. En zelfs een locloods met voorzieningen.

Citaat
Mocht je problemen hebben met de uitvoering van de wisselstraat aan het begin van het station:  enig zaagwerk doet wonderen, komt alles ook mooi dicht op elkaar.

Ik zou er niet te veel aan zagen.... dat brengt juist de problemen.... ::) ;) Als je bij dit soort kleine baantjes ook nog aan de geometrie van wissels e.d. moet gaan zagen om de handel te laten passen schiet je in mijn optiek volledig je doel voorbij. Dan heb je simpelweg het verkeerde thema gekozen of het in ieder geval verkeer uitgevoerd.

Grtz,  8) Ronald 8)

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 26 November 2008, 18:40:31 »
Hoezo brengt zagen problemen?
De geometrie wordt hooguit zo veranderd, dat de sporen wat dichter op elkaar komen te liggen, dus door bijvoorbeeld de 30 graden kruising aan de kanten die nodig zijn, wat in te korten. Of het rechte uiteinde van een wissel wat in te korten.
Flexrail zaag je toch ook af?
Zo kun je prachtige constructies maken, zonder moeilijk te doen.

Maarten

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 26 November 2008, 19:19:53 »
Maarten, het gaat er meer om dat, als je zagen moet om de zaak passend te krijgen, je of te weinig ruimte hebt of dat je het thema verkeerd (te groot) gekozen hebt. Niet meer, en niet minder.

Grtz,  8) Ronald 8)

Martin NL

• Offline Offline
  • Het onderste schaduwstation ligt
« Reactie #11 Gepost op: 26 November 2008, 20:07:04 »
Leuk al die reacties. Bedankt. Nu is het weer mijn beurt.

Om met enige ruimte op niveau -1 te komen heb ik een helling aangehouden van 3,5%. Ik heb nu een hoogteverschil van 76mm tussen de wissel voor de twee opstelsporen op niveau -1 en de sporen bij het station op niveau 0. Ik vrees dat dit inderdaad te weinig is. De reden om dit schaduwstation te maken was dat het een meer afwisselend verkeer mogelijk maakt omdat ik nu 2 schaduwstations heb. Gezien de opmerkingen moet ik er toch maar eens over nadenken of dit nu echt het geval is en of ik er niet beter aan doe dit gedelte weg te laten en eventueel te verplaatsen naar niveau -2.

De keerlus op niveau -2 wil ik oplossen met de ultieme keerlus module. Naar wat ik gelezen heb een perfecte oplossing

De bovenste twee sporen van het station zijn alleen bedoeld voor treinstellen; op deze sporen zullen geen stoomlokomotieven komen. Het hoofdspoor blijft zo ook vrij.

De overige sporen kunnen bereden worden door stoomlokomotieven. Mijn idee was inderdaad om bij aankomst te ontkoppelen en een nieuwe lok aan te koppelen. Na vertrek van de nieuwe lok met wagons kan de achterbleven stoomlokomotief naar het depot. Er is inderdaad maar ruimte voor 1 lokwissel tegelijkertijd. Ook hier moet ik maar eens over nadenken. Misschien dat het idee van Maarten hierbij ook een oplossing kan zijn.

De 5 sporen van boven naar beneden hebben de volgende lengtes: 1m, 1,05m, 1,70m, 1,55m en 1,1m. Voor handmatige bediening is dat voldoende, maar voor gebruik met koploper moet ik nog uitzoeken of ik met deze lengtes wegkom en dan met name de sporen voor de stoomlokomotieven. Maar goed dat is een koplopervraagstuk.

Groet
Martin

Oh ja: wanneer de echte bouw begint zal ik uiteraard proberen jullie op de hoogte te houden.
De bouw van Maroosheim is begonnen en vordert langzaam.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 26 November 2008, 20:37:09 »
Goede analyse, Martin.

Aanvullend kan ik nog aangeven dat het hoogteverschil van 76mm technisch gezien nog net kan om de wagons onderdoor te laten rijden. Als het tenminste netto ruimte is - je hebt ook nog de dikte van de tafel en de hoogte van de rails.
Praktisch gezien zit je dan nog steeds krap. De trein kan er door, maar kun je ook je hand door zo'n opening wurmen (om iets te doen, loc oppakken bijvoorbeeld) ? Als je het jezelf makkelijk wilt maken, kom je al snel op 12 cm of meer.

Sander

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 27 November 2008, 12:24:45 »
Maarten, het gaat er meer om dat, als je zagen moet om de zaak passend te krijgen, je of te weinig ruimte hebt of dat je het thema verkeerd (te groot) gekozen hebt. Niet meer, en niet minder.

Helemaal niet mee eens.
Het betekent in mijn ogen, dat het door de fabrikant geleverd kant en klaar materiaal maar voor een deel voldoet aan heel normale wensen van een bouwer. Zie bijvoorbeeld maar een dubbele spoorverbinding: welk merk heeft dat ???  En toch veel voorkomend!
En wie dus geen genoegen neemt met een exorbitante spoorafstand zal dus de zaag ter hand kunnen nemen. Met de nadruk op kunnen, want in jouw ogen dient hij van het projekt af te zien. Kan altijd nog.

Dus de ruimte is vaak groot genoeg, het thema is perfect, alleen dient er een zaag gehanteerd te worden om iets moois te maken, omdat het kant en klaar geleverde materiaal aangepast moet worden.

Want waarom zou ik me aan moeten passen aan wat een fabrikant levert, binnen bepaalde grenzen natuurlijk? Dat is de zaak omdraaien, vind ik. Dat is goed voor "spelen" of "tapijtrijden" of iedere keer opbouwen en afbreken van een baan, zonder enige denigrerende betekenis in mijn woorden. Want daar kun je niet iedere keer aanpassingen doen.

Dus Martin, maak eens een mooi ontwerp en schuw een zaagje niet als dat nodig is. En als je voorbeelden wil hebben: laat maar horen.

Overigens is bovenstaande geheel produkt-ongebonden: elke fabrikant heeft zijn eigen, al dan niet passende, geometrie.

Maarten.

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 27 November 2008, 12:43:34 »
Helemaal niet mee eens.

Maarten.

Maarten, ik was er al bang voor.... ;) Lees nogmaals het draadje en fixeer je even niet op het railmateriaal. Wat ik bedoel is niet het te gebruiken railmateriaal, maar meer het thema en de uitvoering in het algeheel daarvan.

Voorbeeld; ik bouw zelf een modelbaan voor TT's met het thema "logging", ofwel Amerikaans houthakken. Als ik dat wil imiteren in zijn geheel zal ik met 10 bakken nog niet klaar zijn. Nee, ik neem bepaalde delen uit het thema, en zet ze om naar mijn modelbaan. Zo laat ik stukjes zien die samen als totaal toch een goed beeld geven van het gekozen thema en ook passen in de door mij gekozen ruimte.

Citaat
Met de nadruk op kunnen, want in jouw ogen dient hij van het project af te zien. Kan altijd nog.

Nee dus, hij dient alleen de uitvoering kritisch te bekijken. En zich dan misschien realiseren dat het gekozene simpelweg niet in de gewenste ruimte kan worden uitgevoerd.

Maar goed, het is mijn visie, en die hoeft niet overeen te komen met de jouwe. Het is alleen als advies richting Martin bedoeld.

Grtz,  8) Ronald 8)