Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Karben
Vandaag om 20:11:41
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door saskia
Vandaag om 20:00:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:48:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
Vandaag om 19:38:57
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:37:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
Vandaag om 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
Vandaag om 18:14:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 17:50:25
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
Vandaag om 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
Vandaag om 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
Vandaag om 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 15:51:58
Mijn-bouw Indonesie door NS264
Vandaag om 14:45:14
44 Roco vs 44 Brawa door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 13:23:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 12:21:52
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:37:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 11:33:42
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Simplex
Vandaag om 10:01:07
Minder wissels door Eric B
Vandaag om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
Vandaag om 08:23:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:18:08
6 en 7 september terug naar toen door Wim Vink
06 September 2025, 23:34:38
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
06 September 2025, 23:05:54
Raadplaatje door Modellbahnwagen
06 September 2025, 21:50:45
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
06 September 2025, 20:12:59
Deining in Dönsdorf door Basilicum
06 September 2025, 19:19:21
  

Auteur Topic: Gebruikte materialen, technieken en ervaringen bij de bouw van Amerpoort  (gelezen 33521 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18032
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Gebruikte materialen, technieken en ervaringen bij de bouw van Amerpoort
« Reactie #15 Gepost op: 12 January 2009, 12:34:45 »
@Remco; zoals vermeld uit een ander draadje. Zijn niet mijn bevindingen. Vandaar de link naar het draadje ;)

@Herwim: Je kunt overgangs raillasjes kopen van Roco die van 100 naar 83 gaan. Ook andere firma's hebben die wel.
Maar je kunt prima doorgaan op 100. Mijn voorbeeld was alleen bedoeld om de juiste hoogtes bij de juiste codes te zetten. Wat jij gebruiken wilt is geheel aan jou :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Gebruikte materialen, technieken en ervaringen bij de bouw van Amerpoort
« Reactie #16 Gepost op: 12 January 2009, 12:36:03 »
Ja prima maar er staat helemaal niets in dat draadje dat ze niet goed zouden zijn :)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18032
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Gebruikte materialen, technieken en ervaringen bij de bouw van Amerpoort
« Reactie #17 Gepost op: 12 January 2009, 12:47:00 »
Remco, de verwarring ligt hier. Mijn excuses ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Gebruikte materialen, technieken en ervaringen bij de bouw van Amerpoort
« Reactie #18 Gepost op: 12 January 2009, 12:47:44 »
Hallo Remco

Nog even voor de duidelijkheid van mij.
Mijn hoogte 2,5 mm is dus code 100 hier ga ik gewoon mee door
Ik kan de wissels 219685-96 en 219686-96  gebruiken maar met welke onder aandrijving uitgaande van magneetpuls aandrijving.

Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Gebruikte materialen, technieken en ervaringen bij de bouw van Amerpoort
« Reactie #19 Gepost op: 12 January 2009, 12:49:41 »
Remco, de verwarring ligt hier. Mijn excuses ;)

Geen probleem hoor :D maar ik snapte het niet vandaar :)


Die aandrijving van Piko die je zelf had aangegeven Herwin, die hoort er standaard bij en zal dus prima met een schakelkastje ( Ik neem aan dat je die nog gebruikt ? ) werken!

Gr. Remco.

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Gebruikte materialen, technieken en ervaringen bij de bouw van Amerpoort
« Reactie #20 Gepost op: 12 January 2009, 12:58:13 »
Hallo Remco


Je bedoelt dus de wissels 219685 en 219686  met de aandrijving 219692-96
Maar nu staat er in de katalogus apart, onderbouw voor bovenstaande aandrijving 242324-96 en dat brengt mij in de war
Is nu de aandrijving 219692-96 een boven aandrijving of niet. en wat is dan precies die onderbouw voor deze aandrijving.
Ik wil namenlijk voorkomen dat ik de verkeerde spullen bestel

Herwim

Sorry voor misschien deze domme vragen
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Gebruikte materialen, technieken en ervaringen bij de bouw van Amerpoort
« Reactie #21 Gepost op: 12 January 2009, 13:01:45 »
Hoi Herwin,

De aandrijving is inderdaad de 219692 en de onderbouwaandrijving maakt het mogelijk deze aandrijving onder aan te sluiten. Dus je hebt minimaal de 219692 nodig en dan zit de aandrijving tegen de wissel aan. En wil je de aandrijving wegwerken dan heb je daarbij 242324 nog nodig. Ik heb het nog nooit eerder gebruikt dus hoe het precies werkt weet ik niet maar zo heb ik begrepen dat het werkt :)

Gr. Remco

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Gebruikte materialen, technieken en ervaringen bij de bouw van Amerpoort
« Reactie #22 Gepost op: 12 January 2009, 13:27:27 »
Dit draadje gaat over de bouw van Amerpoort. Nu lijkt het langszaam een draadje over specifieke wissels en rails van Herwin te worden. Zou dat niet kunnen worden verplaatst naar een apart draadje, zodat hier het overzicht van technieken en ervaringen Remco blijft ? (Daarom heeft dit draadje immers een vaste plaats gekregen)

Sander

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Gebruikte materialen, technieken en ervaringen bij de bouw van Amerpoort
« Reactie #23 Gepost op: 12 January 2009, 21:24:18 »
Sorry Sander

Ik stelde één vraag aan Remco vanuit zijn ervaring met wissels van Piko.
Het was niet mijn bedoeling dat het draadje van Remco omgezet werd naar een draadje van Herwim's wissels.
Maar ik ben wel zeer dankbaar dat er nog personen zijn die de moeite nemen om even een zijsprong te maken zoals Remco zelf en Ronald Halma.
Per slot van rekening zijn we er toch om elkaar te helpen toch.

Misschien tot een volgend draadje
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
Re: Gebruikte materialen, technieken en ervaringen bij de bouw van Amerpoort
« Reactie #24 Gepost op: 16 February 2009, 20:44:02 »
Hallo Remco,

zou je misschien ook wat info kunnen plaatsen over het bouwen van de ruwbouw van de baan en de daarbij gebruikte cq aan te raden soorten hout ?

BVD,
Marc

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Gebruikte materialen, technieken en ervaringen bij de bouw van Amerpoort
« Reactie #25 Gepost op: 16 February 2009, 20:45:10 »
Hoi Marc,

Ik ga binnenkort dit weer eens bijschaven en dan zal ik dat ook daarin meenemen!

Gr. Remco.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Gebruikte materialen, technieken en ervaringen bij de bouw van Amerpoort
« Reactie #26 Gepost op: 27 February 2009, 22:37:53 »
Omdat ik via de PB diverse vragen krijg over welke spullen ik gebruik ben ik van plan een lijstje bij te gaan houden welke vermeld wat ik gebruik ( Vragen mogen natuurlijk altijd via PB maar het leek me gewoon handig :) ). Ik ga de moderators even lief aankijken en hoop dat ze dit misschien een vaste plek kunnen geven in de draad ( Startpost bijv. ) Inmiddels dus deze draad geworden! Bedankt daarvoor!

Ik verdeel de info in materialen, technieken en ervaringen. Als je vragen hebt stel ze!

*** Gebruikte materialen: ***

Henckens Seinen
  • Hoofdsein NS Rechts 2001
  • Dwergsein NS 2005
Wisseldecoder
Seindecoder

De oude wisselmotors

Vervangen door de volgende wisselmotors

Bovenleiding Portalen

Accesories rond Rails

Perron
Aansturing

Ruwbouw

Voor de ruwbouw heb ik gebruik gemaakt van vuren balken met 12MM MDF daarboven op. De achterwanden zijn van 8mm MDF.
Ik heb MDF gebruikt omdat het makkelijk te verwerken is en niet al te duur. En als je het voorbereid door het eerst te schilderen neemt het ook geen vocht op als je gaat ballasten. Ik heb zelf omdat het modules zijn, gewoon een 'ladder' gebouwd en deze neer gelegd en vervolgens het MDF erop geplaatst.

*** Gebruikte technieken ***

Ballasten

Portalen

*** Ervaringen ***

Planning

Planning is cruciaal. Ik heb een aantal dingen overnieuw moeten doen omdat ik of er nooit aan had gedacht of het niet goed begrepen had of gewoon niet wist. Een voorbeeld daarvan waren de blokken die ik gebruikte. Uiteindelijk met hulp van Karst en Wim is het weer goed gekomen maar omdat ik op dat moment de materie niet helemaal begreep heeft me dat wat extra werk gekost ;D

Een ander voorbeeld is mijn perron en 1:87 rijtuigen. Omdat zelfs de 15 graden tegenboog voor een wissel al krap is voor een 1:87 rijtuig heb ik iets moeten smokkelen met het grote perron en beide perrons iets moeten inkorten aan de rechterzijde. ( Eigenlijk alleen het grote perron maar voor het nette ook het andere maar meegenomen daarin ;D )

Als je goed plant ken je de beperkingen en mogelijkheden van je baan! Ik ken ze ook ondertussen maar dat heeft niet alles met planning te maken ;D

Rails leggen

Een leuk moment, de eerste treinen kunnen rollen. Bij mij is het schaduw station niet kaarsrecht omdat er door gebruik van verschillende isolatieasjes in de bochten de radius iets verschilde en ik dat te laat opmerkte ;) Maar met flex rails heb je er geen last van :)

De rails op de module voor Amerpoort zelf ligt zo strak als dat ik voor mekaar kon krijgen. Ongetwijfeld dat anderen het beter kunnen maar ik ben dik tevreden :)

Wat ik lastig vond is je rails goed vast zetten maar niet te strak zodat je het niet de isolatielaag in trekt. Dat is gewoon even heel precies werken. Zeker met de flexrails van Piko, die echt HEEL flexibel zijn, is dat wel even lastig :)

Verven van de rails

Het verven van de rails is een werkje waar je veel plezier van hebt als het eenmaal klaar is! Ik heb het als volgt gedaan:
Een kleine kwast heb ik nog ietsjes kleiner geknipt en hiermee verfde ik de railstaaf in de juiste kleur. Niet te precies werken, roest is ook niet precies recht ;) Ik verfde dan een railstaaf +- 20 cm aan beide kanten en haalde er dan mijn vinger overheen.
Om mijn vinger had ik dan een stukje stof gewikkeld. Als je meer verft is de bovenkant van de railstaaf al te hard, dus daarom niet teveel in 1 keer verven.

Als het droog is haal je de railgum er nog een keer overheen en je hebt een prachtig verroeste railstaaf!

Ballasten

Het ballasten is niet heel erg moeilijk maar wel arbeidsintensief. De manier zoals Kees-Jan uitlegt is erg goed uit te voeren.

Mijn ervaringen zijn:

- Ik heb kleine stukjes per keer geballast. Anders is het gewoon te langdradig.
- Als je lastige stukjes wilt ballasten en je ballast schuift de hele tijd weg, zorg dat globaal goed ligt en maak het dan nat, het is dan steviger en blijft beter liggen. ( Denk hierbij aan de schuin aflopende zijkanten bijv. )
- Werk zorgvuldig, als er ballast aan je rails zit, haal dit weg voor het droogt, anders trek je je verf er weer af als je het later weghaald. ( Mede hierdoor, kleine stukjes ballasten dan is het goed te beheersen )

Testen

Het testen van je rails, erg belangrijk, als het ligt, testen tot je erbij neervalt ;D het voorkomt teleurstellingen als alles mooi is aangekleed. Ik heb erg veel modelspoor kilometers gemaakt, +-700 volgens Koploper maar de baan werkt feilloos! Geen enkel krakkemikkig punt in de baan en alles verloopt soepel!

Aankleding

Dat gaat eigenlijk best goed. Wat ik eigenlijk met alles doe is een teststukje maken en eventueel ( Meestal wel ;D ) even hier vragen of er nog tips en/of tools zijn. Iedereen kijkt nu eenmaal anders tegen dingen aan. En vaak zitten er heel bruikbare tips tussen en voor je het weet heb je prachtige dingen gemaakt, zoals bijv. mijn stootblok nav een tip van Jaap ( Jajo )

Toen ik de perrons van Gerco kreeg aangeboden heeft het mij uiteindelijk een dag verbouwen gekost om de perrons te plaatsen. Het is het allemaal waard geweest want ze zijn prachtig. Ik moet zeggen dat het me erg meeviel. Ik had erger verwacht want ik was bang dat de houtlijm voor het ballast onder het bestaande perron was gelopen en daarmee dit muurvast aan elkaar had gelijmd, dit bleek erg mee te vallen!

Nou tot dusverre is dit het even,

Een update met de laatste stand van zaken! Als een moderator zo vriendelijk zou willen zijn deze info 1 op 1 te kopieren naar de startpost ( Wat daar staat mag worden vervangen door deze post ) dan ben ik weer een blij man! Bedankt alvast.

Gr. Remco.
« Laatst bewerkt op: 27 February 2009, 22:42:46 door Remco »

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Gebruikte materialen, technieken en ervaringen bij de bouw van Amerpoort
« Reactie #27 Gepost op: 08 March 2009, 23:59:29 »
En Bart, bedankt voor het verplaatsen!

Gr. Remco.

Wesley J

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
Re:Gebruikte materialen, technieken en ervaringen bij de bouw van Amerpoort
« Reactie #28 Gepost op: 18 June 2009, 12:53:41 »
Hoi Remco,

Als de volgende update komt, zou je hierin ook wat meer kunnen/willen vertellen over Loconet (daar ben je toch ook mee bezig) en dan hoe je het aangesloten heb, en welke componenten je gebruikt?

groeten Wesley
Weer opnieuw beginnen vanaf (h)0

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Gebruikte materialen, technieken en ervaringen bij de bouw van Amerpoort
« Reactie #29 Gepost op: 19 June 2009, 19:08:38 »
Hoi Wessley,

Komt goed (y)

Gr. Remco.