Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Frits Westers
Vandaag om 18:21:53
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 17:49:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:17:39
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
Koppelingsmechanisme klemt? door Herb73
Vandaag om 16:40:25
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door stoombr38
Vandaag om 15:13:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 08:44:29
  

Auteur Topic: Marklin spoor 1  (gelezen 3375 keer)

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Marklin spoor 1
« Gepost op: 19 November 2008, 19:24:42 »
Ben onlangs in het bezit gekomen van loc BR 55 3964 2-rail (art. 5744) van Marklin spoor 1. Deze is voorzien van rookgenerator en geluid.
Behalve het onderdelenblad heb ik verder geen documentatie over deze loc kunnen vinden.
Bijgeleverd een rijregelaar van Trans Electronic Railways, n.l de electronische thyrister treinsturing artikel 2013.  De bijgeleverde documentatie is niet erg uitgebreid en op het net kan ik er verder niets over vinden.
Nou is het mijn bedoeling om deze loc in een vitrine te plaatsen en deze daar te laten draaien op een rollerbank met geluid en rook.
Nu is mijn vraag aan de deskundigen, dit zal met voornoemde artikelen best wel lukken of is het beter deze loc te digitaliseren? Dan denk ik b.v. aan het geluid.
Overigens mijn excuses als deze vraag in de verkeerde rubriek staat.

Groet, Dolf.

 

br194

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
Re: Marklin spoor 1
« Reactie #1 Gepost op: 19 November 2008, 22:13:24 »
Hoi Dolf,

Het aansturen met de elektronische regelaar lijkt me geen probleem, dus wat dat betreft is ombouw niet nodig.
Maar ik vraag mij alleen af indien je ook geluid hebt, hoe klingt dat dan?
Als je hierover niet tevreden bent, kun je hem misschien beter maar wel ombouwen naar digitaal met een sounddecorder.

Willem

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: Marklin spoor 1
« Reactie #2 Gepost op: 20 November 2008, 19:35:50 »
Hallo Willem,

Op het verkeerde been gezet door de magere documentatie en het van inet gehaalde onderdelenblad bleek, nadat ik de tender geopend heb, helemaal geen geluid aanwezig te zijn.  :-[
Dus denk ik dat de door jouw genoemde optie de juiste is.
Nog een vraagje, thyristor gestuurd is hetzelfde als pulsbreedte sturing ?

Groet, Dolf.


br194

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
Re: Marklin spoor 1
« Reactie #3 Gepost op: 21 November 2008, 10:07:48 »
Hallo Dolf,

Thyristor gestuurd is niet hetzelfde als pulsbreedte gestuurd.
Bij thyristor sturing wordt er gebruik gemaakt van fase aansnijding, waarbij een wisselspanning wordt gelijkgericht  (niet afgevlakt) en een deel van de spanning wordt doorgelaten.
Bij pulsbreedte sturing wordt de duur van de pulslengte gestuurd, waarbij een gelijkspanning (wel afgevalkt) met de volle spanning wordt aangeboden maar slechts een kort tijd.
Voordeel van pulsbreedte sturing is dat telkens het maximale vermogen wordt ontwikkeld maar voor een korte periode waardoor de motor maximaal kan presteren.
Zal vanavond even een plaatje uploaden, wordt het wat duidelijker.(is momenteel niet mogelijk)

Willem

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: Marklin spoor 1
« Reactie #4 Gepost op: 21 November 2008, 13:50:53 »
Thanks, lijkt me interresant.

br194

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
Re: Marklin spoor 1
« Reactie #5 Gepost op: 25 November 2008, 18:00:57 »
Dolf ( en andere lezers),  ;)

Zoals beloofd.... 



Aan het donkere gedeelte (dus het oppervlak) in de spanningsvorm is ook het vermogen af te leiden dat wordt ontwikkeld.
De linker geeft het fase aansnijdigsprincipe weer en de rechter de zogenaamde pulsbreedte sturing.
De laatse golf in beide tekeningen hebben nagenoeg dezelfde oppervlaktte, terwijl de tijdsduur bij de rechter veel korter is.
De pulsbreedte regeling is dus veel effectiever.
Overigens de motor sturing bij een docoder is ook een pulsbreedte sturing.
Dit is een van de rede dat een zelfde motor mooier en beter presteerd met een decoder dan zonder.

Willem

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: Marklin spoor 1
« Reactie #6 Gepost op: 26 November 2008, 22:42:49 »
Hallo Willem,

Dit maakt het inderdaad iets duidelijker. Het is mij trouwens al opgevallen dat de snelheid instellen met de thyristor treinregelaar een heel gedoe is. Niet in het minst veroorzaakt door de 5 aanwezige schuifregelaars.
Ben dus serieus aan het overwegen er een geluidsdecoder in te zetten.
Bedankt voor de uitleg.

Dolf.