Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 21:11:39
Aanpassen baanplan bestaande baan door Bjor
Vandaag om 20:39:43
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 20:37:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:33:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:29:37
Edelweisz in model door Martijnstein
Vandaag om 20:17:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pommie
Vandaag om 20:11:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 19:31:47
Fleischmann Anna ombouw. door wob
Vandaag om 19:24:13
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 19:19:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:18:00
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:14:08
booster vraag door rvredebregt
Vandaag om 18:43:59
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 17:11:39
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 17:06:15
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40

Auteur Topic: Trossingen  (gelezen 109384 keer)

Dave81

• Offline Offline
  • Curaçao ->zucht<-
Re:Trossingen
« Reactie #195 Gepost op: 08 October 2009, 21:43:32 »
Ik ga er her en der ledjes op proppen, als het redelijk klopt vind ik t best.
Zoals SK het al zei; er zijn zoveel variaties op.
Maar ik vind het super dat jullie je best doen om het uit te zoeken (y)

Maar de vorderingen ;D

Wat houtwerk geschilderd.

Closeup van de vanavond geschuurde, geplaatste en geschilderde banken.
( de witte korreltjes op de romp is schuurstof, kwam er bij t plaatsen voor de foto op )

De lantaarn op het dak van de stuurhut.

Als het goed is komen morgen de LED's binnen, van t weekend kijken voor de rest van de verlichting, dan weer verder schuren en schilderen.
Uiteindelijk moet er nog een laag wit op, dan vallen de "knoeirandjes" van de andere kleuren weg :D

Prost
Dave
Trossingen Tp 2 Duitsland

Kijk bij wat zijn we aan het bouwen

Dave81

• Offline Offline
  • Curaçao ->zucht<-
« Reactie #196 Gepost op: 10 October 2009, 10:01:27 »
Het was nie goe nie
Geen LED's gisteren :(

Hopelijk vandaag, kan ik vanavond en morgen weer verder.

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #197 Gepost op: 10 October 2009, 18:02:45 »
KOm net thuis van een fotorondje en zie jou plaatje van de lantaarn op het dak. Als ik hem uitvergroot dan is dat volgens mij het zoeklicht. Een zoeklicht maakt geen deel uit van de navigatieverlichting, maar is wel net zo belangrijk!.
Toplicht ziet er duidelijk anders uit.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Kras

• Offline Offline
« Reactie #198 Gepost op: 10 October 2009, 18:13:46 »
En als dat zoek licht  moet dienen als en top licht dan moet dat licht ook nog in de line van kiel en steeven geplaatst worden. En der zijn ook nog voor schriften over de hoek waaronder het licht  zicht baar moet zijn en ook hoe steerk het licht moet wezen. Er zijn ook wat uitzondering dat het top licht niet in de line van kiel en steven geplaatst hoeft te worden. Maar als ik naar je model kijk dan heeft jouw vaartuig geen uit zondering.

1. een toplicht in de lengteas van het schip, op dezelfde hoogte als de boordlichten en tenminste 1 m voor deze lichten. Dit licht moet een helder licht zijn;
2. boordlichten. Deze lichten mogen gewone lichten zijn. Zij moeten zich op gelijke hoogte en in één lijn loodrecht op de lengteas van het schip bevinden; en
3. een heklicht op het achterschip, op zodanige hoogte dat het voor een oploper goed zichtbaar is;

Greetings Kras
« Laatst bewerkt op: 10 October 2009, 18:23:15 door Kras »
Met vriendelijke groeten / Bon vent à tous / Best Regards / Tanti Saluti / Mit freundlichen Grüßen / Saludos / Saudações / Hopi kumindamentu / Med vänlig hälsning / Ystävällisin terveisin / Beste Wense / Me Xairetismous / Vennlig hilsen / Sve Naj Bolje

Hans Reints

• Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #199 Gepost op: 10 October 2009, 18:51:42 »
Je blijft een Ambtenaar ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Dave81

• Offline Offline
  • Curaçao ->zucht<-
« Reactie #200 Gepost op: 10 October 2009, 21:38:36 »
 ;D ;D ;D

Heb wel gezien dat er achter de stuurhut en voor de schoorsteen een groene lamp moet volgens de tekening van Artitec.

Als ik morgen de tijd er voor heb ff kijken of t wil lukken, had er vanavond de kracht niet meer voor ;D

Ik vind zoeklicht eigenlijk ook wel ok voor toplicht denk ik.

MVG Dave

Kras

• Offline Offline
« Reactie #201 Gepost op: 11 October 2009, 00:16:27 »
Hier is een foto van hoe de verlicht wordt aan gebracht. En de graden waaronder de verlichting zicht baar moet zijn.

Hier kan je zien hoe de verlichting ongeveer geplaast moet worden.

Hier kan je zien onder welke hoek het zicht baar is. :) (y)
Met vriendelijke groeten / Bon vent à tous / Best Regards / Tanti Saluti / Mit freundlichen Grüßen / Saludos / Saudações / Hopi kumindamentu / Med vänlig hälsning / Ystävällisin terveisin / Beste Wense / Me Xairetismous / Vennlig hilsen / Sve Naj Bolje

Kras

• Offline Offline
« Reactie #202 Gepost op: 11 October 2009, 00:54:21 »

Natuurlijk heb je gelijk, op een puntje na. Op de Rijn in Duitsland mag de lokale wetgever geen aparte regels stellen als het in het RPR is geregeld. Dus als de pont in het RPR staat (en dat staat die) mag daar lokaal niet van worden afgeweken. Maar nu moet voor Trossingen in TP II voor het juiste reglement het RPR uit tijdperk II erbij worden gehaald (eerste RPR was van 1850). Dat was er toen wel, maar wat daar in stond zal niet meer zo makkelijk te achterhalen zijn.

Vooruit, nu weer on topic ;D ;D

mvg,
Ivo

Hallo ivo, Als je will wetten wat in het eerste RPR van 1850. dat moet je de ackte van Mannheim op zoeken.
De basisregels van de Akte van Mannheim 

Deze principes vinden hun oorsprong in de acten van het Congres van Wenen en vormen de basis van een geintegreerd beheerssysteem dat op uniforme wijze door de lidstaten wordt toegepast.

vrijheid van scheepvaart,
gelijke behandeling van alle schepen en schippers,
vrijstelling van belastingen die met de scheepvaart samenhangen,
vereenvoudiging van de douaneafhandeling,
verplichting voor de staten de rivier te verbeteren en te onderhouden,
uniforme voorschriften met betrekking tot de veiligheid van schip en scheepvaart,
gemeenschappelijke rechtspraak voor scheepvaartzaken en Rijnvaartrechtbanken,
bezwaarschriftprocedure bij de Centrale Commissie met betrekking tot het naleven van de Akte van Mannheim en de uitvoeringsbepalingen.

Deze basisprincipes uit 1868 bevatten reeds de kenmerken van een vrije en gemeenschappelijke transportmarkt, zoals de Europese Gemeenschap bijna 100 jaar later een gemeenschappelijke markt zou nastreven en realiseren.

De CCR, internationale organisatie (de oudste gouvernementele organisatie) 

1815 Het Wener Congres besluit tot de instelling van een diplomatieke conferentie van de Rijn-oeverstaten in de vorm van een commissie.

1816 15 augustus: de eerste bijeenkomst van de Centrale Commissie vindt plaats te Mainz.

1831 Eerste Rijnvaartakte (Akte van Mainz), die uniforme juridische principes voor de Rijnvaart vastlegt (met talrijke politievoorschriften).

1838 Eerste voorschrift met betrekking tot het vervoer van gevaarlijke stoffen.

1850 Eerste Rijnvaartpolitiereglement.

1861 De Commissie verhuist naar Mannheim.

1868 17 oktober: ondertekening van de Akte van Mannheim, die bepalingen bevat, die thans voor het merendeel nog van toepassing zijn in de Rijnvaart. 

1900 Bepalingen met betrekking tot het vervoer van bijtende en giftige stoffen.

1904 Eerste Reglement Onderzoek Schepen op de Rijn.

1905 Bepalingen voor het vervoer van aardolie en raffinageproducten

1919 Verdrag van Versailles, dat nieuwe regels voor de Commissie bevat. 

1920 De Commissie verhuist naar Straatsburg. Instelling van een permanent secretariaat.

1922 Eerste Reglement Rijnschipperspatenten.

1945 Hervatting van de werkzaamheden van de Centrale Commissie na de tweede wereldoorlog.

1963 Ondertekening van de Conventie van Straatsburg, die de Akte van Mannheim amendeert.

1968 Eerste radarvoorschriften voor binnenschepen.

1971 Verordening voor het vervoer van gevaarlijke stoffen op de Rijn (ADNR).

1979 Aanvullend Protocol nr. 2 bij de Akte van Mannheim, dat bepalingen vastlegt met betrekking tot het toebehoren van schepen tot de Rijnvaart.

1989 Aanvullend Protocol nr. 4 met betrekking tot de structurele sanering.

1995 Inwerkingtreding van het nieuwe, aan de technische ontwikkeling aangepaste Rijnvaartpolitiereglement, het Reglement van Onderzoek en het ADNR.

1996 Ondertekening van een verdrag met betrekking tot de verwijdering van afvalstoffen.

1998 Inwerkingtreding van het aan de technische ontwikkeling aangepaste Reglement Rijnpatenten.

1999 28 april: Ondertekening van het Aanvullend Protocol nr. 5 bij de Akte van Mannheim, inzake de "oud-voor-nieuw regel". 

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #203 Gepost op: 11 October 2009, 09:56:22 »
 :)

Maar wat staat er nu in het in Tp II, dus 1920 - 1940 ongeveer in het RPR? Het eerste RPR is van 1850, maar dat wordt zonodig 2 keer per jaar aangepast.

Maar goed, in Trossingen heeft de boot al een zoeklicht, nu nog een toplicht. Ik zag trouwens op de doos van Artitec wel al het groene positielicht staan.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Dave81

• Offline Offline
  • Curaçao ->zucht<-
« Reactie #204 Gepost op: 11 October 2009, 10:18:53 »
Toplicht zo heet zo'n ding dus!

ff het plaatje van de website van Artitec geleend, hij is nog niet klaar ;D

Ok van links naar rechts:

pijl1: Op 't dak, dat moet dus een witte worden (heklicht als ik het goed onthouden heb )

pijl2: op de stuurhut, die heb ik dus al, is wit en is officieel een zoeklicht, brand straks bij mij.

pijl3: op de mast, positielicht, groen, word een uitdaging, maar ga het proberen.

pijl4 en "5:
bak en stuurboord, groen en rood, moet ook gaan lukken.

Is kijken of ik er straks mee verder kom, ben nog niet helemaal wakker, dus moet er nu niet mee gaan beginnen ;D

MVG Dave

Hans Reints

• Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #205 Gepost op: 11 October 2009, 11:18:30 »
Even kijken, er staan bij mij geen cijfers maar daar gaat tie van links naar rechts:
Achter is het heklicht, mag daar eigenlijk niet staan, moet naar het hek en dat is dus beneden op het potdeksel (weer wat nieuws) Het witte licht heeft een gelig schijnsel daar de lampen waarschijnlijk op petroleum branden! Electrische lantaarns waren nog niet zo ingevoerd in het uiterst conservatieve wereldje van de binnenvaart.
Op het dak van het stuurhuis staat een 358 graden draaibaar zoeklicht met een gebundelde straal. Dit licht was dan wel weer elec. maar moest met de hand bediend worden
In de mast komen het toplicht en het groene rondom schijnende positielicht (petroleum?)Bij petroleum lantaarns moet wel een instalatie koen voor het op en neer halen van de lantaarns.
In de lichtbakken komen de boordlichten. Let wel, in jou tijd zijn de binnenkanten van de bakken geschilderd in de kleur van het licht Rechts= stuurboord= groen , en links Bakboord=rood. In het geusje, dat is de stok op het voorschip, kan een vast rondom schijnend wit licht geplaatst worden wat dienst kan doen als ankerlicht. Bij gebruik van het ankerlicht moet het schip inderdaad voor anker liggen en alle navigatie lichten gedoofd zijn. Vergeet niet dat in jou tijdperk Brasso overwerk maakte. Alle lantarens, zo heten ze namenlijk, warenvan koper ;D
SK
« Laatst bewerkt op: 11 October 2009, 11:28:47 door Sobat Kras »

Dave81

• Offline Offline
  • Curaçao ->zucht<-
« Reactie #206 Gepost op: 11 October 2009, 12:41:10 »
Pfff denk ff een bootje bouwen ;D

Ben net met mini SMD LED's bezig geweest en wel met de bakboord en stuurboord verlichting.

In de lengte, de houder aan bakboord ( rood) was kapot, dus moest een nieuwe maken, gelukkig zie je 't bijna niet.
Moet er her en der nog wat putty tegenaan smijten, en natuurlijk schilderen tegen het doorlekken van het licht, en uiteindelijk op kleur maken.

Van de zijkant

Even een 1 cent er bijgehouden, kunnen jullie zien hoe belachelijk klein het allemaal is :o

@ SK

Had ook geen nummers in 't plaatje zie ik nu  :-[
Ben wel benieuwd wat die lantaarn op het dak bij de meest linkse pijl dan moet voorstellen.
Weet eigenlijk ook niet of dit schip officieel wel in tp2 kan, maar ik vond het wel passen..

MVG Dave

Biertje1150

• Offline Offline
« Reactie #207 Gepost op: 11 October 2009, 12:42:11 »
Vergeet niet dat in jou tijdperk Brasso overwerk maakte. Alle lantarens, zo heten ze namenlijk, warenvan koper ;D

Ook schipperrs zitten niet om werk verlegen dus die mooie koperen lantaarns werden keurig geschilderd.
Het koperpoetsen beperkte zich meestal tot de scheepsbel en de helm van het kompas.
Ik kan het weten want ik heb die dingen vaak genoeg moeten poetsen bij m'n vader

groet
Johan
Wie verandering ervaart als tegenwind, loopt de verkeerde kant op.

Hans Reints

• Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #208 Gepost op: 11 October 2009, 13:03:15 »
Dat is nu. Rond de vorige eeuwwisseling was het wel iets wat anders. Ik zelf heb heel watvan dat spul op de kompasketel, Barometer, Cronometer, patrijspoorten, knevels, lantaarns en het matrozen k.tje van het haspel moeten smeren :-\ ;D
Ja bootje bouwen valt niet mee, toch?
SK

Biertje1150

• Offline Offline
« Reactie #209 Gepost op: 11 October 2009, 13:03:59 »
Hallo Dave

Na mijn kwinkslag over het koperpoetsen heb ik dit draadje eens even verder gelezen.
En dan verbaas ik me waarom je er de verlichting van een vrijvarende veerpont (dus op vaste plek van de ene walkant naar de ander walkant overstekend vaartuig) wilt maken terwijl imho het model van artitec toch bedoelt is als vaartochtjes langs de rijn met passagiers/dagjesmensen.
Dus in dat geval dient het rondschijnend groene en witte toplicht te verdwijnen en vervangen van een naar vorend schijnend toplicht.
Maar goed misschien heb jij je model express wel bedoeld als "veerpontje" en dan heb ik niets gezegd.

groet
Johan

P.S. wat wel een passagiers/voetgangers pontje is van artitec is nr 50.106

Wie verandering ervaart als tegenwind, loopt de verkeerde kant op.