Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ModelSpoorExpo ModelSpoorMagazine&SpoorwegJournaal -27+28sept-Brabanthal, Leuven door hervé
Vandaag om 21:56:03
Expo & Beurs ModelSpoorMagazine-SpoorwegJournaal VerkeersInfo door hervé
Vandaag om 21:53:15
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Edwin2121992
Vandaag om 21:50:39
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 21:37:49
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 21:36:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:23:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:21:52
Piko 2025 door RikJ
Vandaag om 21:08:56
Märklin 2025 door W. Thomas
Vandaag om 20:34:19
NS 8800 in spoor 0 door Noud
Vandaag om 20:22:54
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Ronald Halma
Vandaag om 20:11:24
Roco 2025 door NL-modelspoor
Vandaag om 19:36:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 19:14:04
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 19:00:16
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:40:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric v C
Vandaag om 18:24:23
Aachenau West door 741230
Vandaag om 18:14:22
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 17:57:50
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door Ad Cleijsen
Vandaag om 16:53:38
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door NS2408
Vandaag om 16:48:56
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:39:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 16:30:19
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 16:28:15
Digitale kraan Roco 46801 door Freddy
Vandaag om 15:55:37
Welke decoder is dit? door bellejt
Vandaag om 13:08:56
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:20:26
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 11:49:38
Railhobby artikel bouw SJ G8 (1979) door Simplex
Vandaag om 10:57:57
Beilhack xrotm: rijrichting door rjr
Vandaag om 09:23:53
advies gevraagd over gelijkstroommotoren en de aansturing door MOVisser
Vandaag om 00:14:19
  

Auteur Topic: Regio Charleroi krijgt trimodale terminal  (gelezen 3102 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12482
    • sleutelspoor
Regio Charleroi krijgt trimodale terminal
« Gepost op: 18 November 2008, 15:39:57 »
Er komt een trimodale terminal in de haven van La Louvière, westelijk van Charleroi, in Wallonië. De terminal gaat 25 miljoen euro kosten. Het staalconcern Duferco brengt 11,3 miljoen euro in, Port Autonome du Centre et de l'Ouest, exploitant van de haven, legt 9,3 miljoen op tafel. Infrabel, beheerder van het Belgische spoorwegnet, draagt 5 miljoen euro bij. De bestaande kade van 200 meter wordt met 65 meter verlengd. Daardoor kunnen twee schepen tegelijk afmeren.
Verder komt er een magazijn van 6.400 vierkante meter in het verlengde van de kade. De terminal krijgt een capaciteit van 600.000 ton staalproducten en 15.000 teu aan containers per jaar en moet eind 2010 klaar zijn.
bron transport

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8238
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Regio Charleroi krijgt trimodale terminal
« Reactie #1 Gepost op: 18 November 2008, 16:56:21 »
Welke inverstering staat daar in Vlaanderen tegenover? ::)
Vr. groeten,
Bob

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12482
    • sleutelspoor
Re: Regio Charleroi krijgt trimodale terminal
« Reactie #2 Gepost op: 18 November 2008, 16:59:03 »
ze mogen blijven ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4298
Re: Regio Charleroi krijgt trimodale terminal
« Reactie #3 Gepost op: 18 November 2008, 17:08:33 »
Wat betekent "trimodale"?
Ik heb al een trein

Arreman

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: Regio Charleroi krijgt trimodale terminal
« Reactie #4 Gepost op: 18 November 2008, 17:11:14 »
Trimodaal betekend drie vervoersstromen. In dit geval dus weg, rail en binnenvaart.
H0, DCC, Intellibox, Koploper

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4298
Re: Regio Charleroi krijgt trimodale terminal
« Reactie #5 Gepost op: 18 November 2008, 17:15:21 »
Dank je wel Bart.
Ik heb al een trein

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Regio Charleroi krijgt trimodale terminal
« Reactie #6 Gepost op: 18 November 2008, 17:20:15 »
Ik wist niet dat op die plaats in Belgie nog zulke relatief grote schepen konder komen.

Sander

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12482
    • sleutelspoor
Re: Regio Charleroi krijgt trimodale terminal
« Reactie #7 Gepost op: 18 November 2008, 17:40:28 »
Als er maar voldoende water in de Maas staat is dat geen enkel probleem. Voorwaarde is wel dat het veel, ja  heel veel regent. :)
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Regio Charleroi krijgt trimodale terminal
« Reactie #8 Gepost op: 18 November 2008, 18:12:54 »
Sobat, heb je toevallig ook enig idee hoe lang een zo'n (geladen) schip onderweg is van 'het Rotterdamse' via de Maas naar La Louvière ?

Sander

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12482
    • sleutelspoor
Re: Regio Charleroi krijgt trimodale terminal
« Reactie #9 Gepost op: 18 November 2008, 18:16:25 »
Ga ik even uitzoeken.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Regio Charleroi krijgt trimodale terminal
« Reactie #10 Gepost op: 18 November 2008, 18:26:34 »
Aardig dat je het probeert uit te zoeken.

Ik heb via Google Earth gekeken - via de Maas is best wel een fikse route. Daarom verbaasd het me dat dit economischer is dan vanuit de Antwerpese haven via de weg naar La Louvière.  Dat moet haast betekenen dat de binnenvaart flinke ladingen kan meenemen en toch wel een groot deel van het jaar de route bevaarbaar is. Anders pomp je geen 25 miljoen in een nieuwe terminal.

Sander

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12482
    • sleutelspoor
Re: Regio Charleroi krijgt trimodale terminal
« Reactie #11 Gepost op: 18 November 2008, 19:17:12 »
Ik heb het even nagekeken, De kortste weg van Antwerpen naar La Louviere is over Brussel. Als je over de Maas en Sambre gaat kom je toch bij Sjaarloos in een lagere klasse vaarweg terecht. Zowel vanuit Brussel als over Sjaarloos is de maximale tonnemaat 1350 ton bij 8o meter lengte en een breedte van 9.50 meter. De diepgang is 2.50 mtr en de vrije doorvaarthoogte is gesteld op 4.40 meter. Het zijn vaarwegen met vele obstakels zoals sluizen en scheepsliften. Je hoeft het dus niet voor de snelheid te doen
SK

Kreeg nog een berichtje van iemand die regematig op Walonie vaart:
Van Rotterdam naar Charleroi.
Met een 1000 tons schip (moria)

citaat
Je heb ongeveer 35 uur nodig om van A naar B te komen.
Van Rotterdam naar Brussel kan je Ongeveer 16 km per uur varen en als je 1maal op het kanaal zit ga je een kilometertje of 7 a 8 lopen per uur (dus voordelig in de brandstof)

Je kan ook via de Maas naar Charleroi en dan doe je er ook zo'n 35 uur over alleen via de Maas loop je in Kilometers harder dan via Brussel
Op de Maas kom je alleen 2 sluizen tegen waar het altijd stervens druk is en dat is Klein Ternaaien.
Maar als je Via Brussel ga ben je met Brandstof goedkoper uit
einde citaat
SK

« Laatst bewerkt op: 18 November 2008, 19:25:02 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Regio Charleroi krijgt trimodale terminal
« Reactie #12 Gepost op: 18 November 2008, 20:18:22 »
35 uur ! Dat valt mee, ik had verwacht dat je langer onderweg zou zijn. En dat beide routes evenlang duren had ik niet verwacht.

Dank je voor het uitzoeken.

Sander

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12482
    • sleutelspoor
Re: Regio Charleroi krijgt trimodale terminal
« Reactie #13 Gepost op: 18 November 2008, 20:23:49 »
Graag gedaan ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Regio Charleroi krijgt trimodale terminal
« Reactie #14 Gepost op: 18 November 2008, 20:39:58 »
Ik weet even niet precies hoe t daar in elkaar zit hoor, maar betekent dit dat ze die scheepslift van strépy-thieu nu eindelijk echt fatsoenlijk gaan gebruiken?