Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Rick
Vandaag om 12:08:37
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:05:58
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 11:36:57
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:29:32
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:12:00
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door 2412
Vandaag om 11:00:42
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door william_2
Vandaag om 10:06:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 10:01:49
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
Vandaag om 09:41:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:28:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 August 2025, 20:15:03
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28

Auteur Topic: Schwarzfelsen  (gelezen 41779 keer)

Julien

• Offline Offline
    • Schwarzfelsen
Schwarzfelsen
« Gepost op: 16 November 2008, 23:43:30 »
Eindelijk begonnen aan de bouw van mijn baan "Schwarzfelsen".
Het wordt een fictieve baan in het Duits/Zwitserse grensgebied.

Er zal hoofdzakelijk materiaal van epoche II/III gaan rondrijden, maar epoche IV zal er ook zijn. Ik hou me niet al te strikt aan de epoches, ik rijd namelijk met wat ik mooi vind, maar echt modern spul zal er niet te vinden zijn.

Er zal digitaal worden gereden (ik heb nog heel wat uitzoekwerk te doen) met behulp van de Multimaus, S88XPressNetLI en koploper.

De baan zal worden gebouwd met profirails in het zichtbare gedeelte en Fleischmann modelrails in het schaduwstation.

Voor de baan heb ik een hele zolder tot de beschikking. Het probleem was
alleen dat de zolder niet afgewerkt was. Dit was de oorspronkelijke zolder:

In november 2007 ben ik begonnen om de zolder "trein-proof" te maken. Ik
heb stroom aangelegd, geisoleerd, (laten) stuccen, geschilderd, verwarming aangelegd en laminaat gelegd. In oktober 2008 was het eindelijk zover en nu is de zolder een echte hobbykamer geworden:

Ik ben heel tevreden met het resultaat aangezien ik in mijn dagelijks werk
een "kantoorpikkie" ben  ;D

Nu de zolder klaar is kan met de echte treinenbouw begonnen worden.
Het baanplan heb ik lang op gepuzzeled met behulp van Wintrack. Het bestaat uit een schaduwstation:

En het zichtbare gedeelte:

Ik ben er momenteel heel tevreden mee. Misschien dat ik alleen het locdepot bij de draaischijf nog wat aanpas of de sporen bij het station.
Misschien hier en daar nog wat wissels om van spoor te wisselen, maar het
zullen maar kleine aanpassingen worden.

In 3d ziet het er als volgt uit:

Bij de echte bouw ben ik wel van plan om de bergen mooier en spitser te maken dan in deze 3d weergave. Ik had geen zin om in Wintrack de baan tot in detail te ontwerpen compleet met scenery.

Ik weet overigens dat het geen realistisch baanplan is. Ik kies meer voor
redelijk wat spoor zodat er steeds genoeg treinen te zien zijn.

Als basis gebruik ik de open frame methode. De eerste drie frames zijn
inmiddels af en op de zolder geplaatst.

Het eerste frame had ik van wat dunner hout gemaakt. Volgens mij is het wel voldoende stevig, maar om helemaal op zeker te spelen maak ik de volgende frames van iets dikker hout.

Nu de resterende frames nog en het leggen van rails kan beginnen!

groeten,
Julien
Bezig met het bouwen van "Schwarzfelsen" in H0. Materiaal: Fleischmann / Roco / profi-rails / S88XPressNetLI / LDT Wisseldecoders / RocRail.

Deetrein

• Offline Offline
Re: Schwarzfelsen
« Reactie #1 Gepost op: 17 November 2008, 00:10:11 »
Nou Julien,

je hebt ook nog een flinke spiraal nodig zo te zien ;D

Goed bezig, ziet er al mooi uit.
Een goede, stevige tafel is zeer belangrijk.
Hou er wel erg in bij de bovenste baan, uitgerekend thv de wisselaandrijvingen wil wel eens een ondersteuningslat liggen.
Daar kom je natuurlijk achter als je het niet meer veranderen kan.

Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Julien

• Offline Offline
    • Schwarzfelsen
« Reactie #2 Gepost op: 17 November 2008, 00:15:06 »
Hou er wel erg in bij de bovenste baan, uitgerekend thv de wisselaandrijvingen wil wel eens een ondersteuningslat liggen.
Daar kom je natuurlijk achter als je het niet meer veranderen kan.

Bedankt voor de tip!
De wisselaandrijvingen in het zichtbare gedeelte wil ik onzichtbaar maken (ondervloer montage). Dan moet inderdaad geen lat in de weg zitten.

groeten,
Julien
Bezig met het bouwen van "Schwarzfelsen" in H0. Materiaal: Fleischmann / Roco / profi-rails / S88XPressNetLI / LDT Wisseldecoders / RocRail.

Hansepansje

• Offline Offline
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
« Reactie #3 Gepost op: 17 November 2008, 14:44:34 »
Hoi Julien,

Je zolder ziet er toppie uit! En ook de onderbouw is keurig. M'n complimenten.

Er staan geen afmetingen bij, maar een vraag komt wel bij me boven: Kun je met deze afmetingen wel overal goed bij?
En dan is 'erbij kunnen' ook nog divers: een ontspoorde wagon van de rails tillen lukt nog wel op grotere afstand. Maar ver rijkend bouwen aan je scenery houd je niet lang vol en een 4-assige wagon op de rails zetten over 80 cm is een uitdaging!
De rasterafmetingen van je onderbouw lijken me niet dusdanig dat je daar met 'kop en schouders' doorheen kunt. En ook al staat de onderbouw niet overal tegen de muur, toch vraag ik me af hoe je straks bij het station achteraan komt. Want tussen onderbouw en het schuine dak houd je ook niet veel ruimte over.

Kortom, mijn advies: probeer eens even wat priegelklusjes te doen midden op je onderbouw, met als doel om te bepalen of je overal goed bij kunt. Want niets is straks frustrerender dan je boel weer deels te moeten afbreken omdat blijkt dat je er toch onvoldoende bij kunt.

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

Julien

• Offline Offline
    • Schwarzfelsen
« Reactie #4 Gepost op: 17 November 2008, 17:06:05 »
Hoi Hans,

Je hebt helemaal gelijk wat betreft de ruimte rondom de baan, maar ik heb er rekening mee proberen te houden.
De lange kant van de L-vorm is 420 cm, de korte kant 320 cm.
De diepte van de baan is 150 cm.

Ik heb er rekening mee gehouden dat ik straks om de baan heen kan lopen. De maximale reikafstand wordt dan 75 cm (de helft van 150 cm).
Aan de achterkant van de baan heb ik minimaal 50 cm loopafstand over.
Het enige minpuntje zal zijn dat ik onder het schuine gedeelte van het dak wel gebukt zal staan.
Misschien dat ik daar spijt van ga krijgen, maar nu vind ik dat ik teveel consessies aan het baanplan zou moeten doen als ik daar de baan inkort.

De onderkant van de poten bestaat uit vilt. Op de laminaat glijdt dit goed. Ik monteer straks de frames zodanig aan elkaar dat ik (eventueel met hulp) de baan iets kan verschuiven mocht het nodig zijn.
De frames staan nu helemaal tot aan de muur, dat zal straks niet zo zijn.

De grootte van de rasters is ongeveer 30 cm. Een arm kan er gedeeltelijk doorheen, maar geen heel bovenlijf!

Ik zal inderdaad bij de bouw erop moeten letten dat ik een aantal toegangsmogelijkheden open houd. Welke precies zal ik nog moeten bekijken.

groeten,
Julien

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #5 Gepost op: 17 November 2008, 17:07:53 »
Wat een grote ruimte heb je... en wat schoon! Hoe doe je dat? Elke keer als je hebt gewerkt opruimen en stofzuigen?

Is dit een meer jaren project of heb je op iets snellers ingezet?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Nico Hoogerwerf

• Offline Offline
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
« Reactie #6 Gepost op: 17 November 2008, 17:56:38 »
Hoi,
complimenten voor je plannen en begin van de uitwerking.
Met betrekking tot vilt en verschuiven: zou je onder de poten van de frames geen wielen zetten, dat gaat veel handiger om de zaak dan te verplaatsen op je zolder. Kun je er gelijk goed bij, aan de achterzijde...
Groet en succes
Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

Julien

• Offline Offline
    • Schwarzfelsen
« Reactie #7 Gepost op: 17 November 2008, 18:27:33 »
Wat een grote ruimte heb je... en wat schoon! Hoe doe je dat? Elke keer als je hebt gewerkt opruimen en stofzuigen?

Is dit een meer jaren project of heb je op iets snellers ingezet?

Hoi Sven,

Meestal als ik gewerkt heb probeer ik op te ruimen, maar ik maak de foto's natuurlijk op de meest gunstige momenten  ;D

Zeker zal dit een meerjarenproject worden. Ik denk niet dat het realistisch is om dit in korte tijd te bouwen. Alleen al de verbouwing van de zolder zelf heeft zo'n 11 maanden geduurd.

De laatste weken heb ik heel fanatiek aan de onderbouw getimmerd, maar helaas kan ik niet 24 uur per dag met mijn baan bezig zijn  ;)

groeten,
Julien
« Laatst bewerkt op: 17 November 2008, 18:33:47 door Julien »

Julien

• Offline Offline
    • Schwarzfelsen
« Reactie #8 Gepost op: 17 November 2008, 18:31:25 »
Hoi,
complimenten voor je plannen en begin van de uitwerking.
Met betrekking tot vilt en verschuiven: zou je onder de poten van de frames geen wielen zetten, dat gaat veel handiger om de zaak dan te verplaatsen op je zolder. Kun je er gelijk goed bij, aan de achterzijde...
Groet en succes
Nico

Hoi Nico,

Ik heb inderdaad gedacht over wielen, ik zou dat nog steeds kunnen doen. De poten van de baan zijn balkjes van 44x44mm. Ik heb eens bij de bouwmarkten gekeken. De wielen die ze er hadden waren stevig geprijsd.

Elk frame wordt 1m50 x 1m met 4 poten per frame.
Ik ga 5 en een half frame bouwen, dat zouden dan al 22 wielen worden, dan lopen de kosten wel hoog op vrees ik!  :-[

groeten,
Julien

Nico Hoogerwerf

• Offline Offline
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
« Reactie #9 Gepost op: 18 November 2008, 09:43:42 »
Julien,
zoals een bekend Spaans-Nederlandse voetballer al zei: "elk nadeel hep se voordeel...;D
Ik zou de investering toch sterk overwegen. Nu kan je het nog doen, als de treinen erop staan niet meer!

nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

Julien

• Offline Offline
    • Schwarzfelsen
« Reactie #10 Gepost op: 18 November 2008, 18:17:59 »
Ik zou de investering toch sterk overwegen. Nu kan je het nog doen, als de treinen erop staan niet meer!

Ik zal er inderdaad nog eens over nadenken. In totaal heb ik straks 24 poten die ik van een wiel zou moeten voorzien.

Daarnaast zou ik dan met de wielen ook rekening moeten houden met de laminaat (zachte wielen).

De poten zijn balkjes van 44 x 44mm. Ik zal dan wielen nodig hebben die ik daarop (of daarin) moet kunnen monteren.

groeten,
Julien

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #11 Gepost op: 18 November 2008, 18:20:57 »
Ik zou het zeker doen. Ik heb ook wielen onder mijn treintafel zitten die waren 10 euro per stuk en ik had er 6 nodig. Maar ik heb er echt al heel veel plezier van gehad. Bijvoorbeeld toen ik nieuwe vloerbeddeking kreeg.
Voor grootspoorfoto's zie site

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #12 Gepost op: 18 November 2008, 18:31:00 »
Als je baan met of zonder wielen er net zo mooi uit komt te zien als je zolder dan belooft dit een mooi draadje te worden!
Ik ben benieuwd.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 18 November 2008, 18:42:23 »
Julien, als alternatief voor losse wielen kun je bij Gamma ook eens gaan kijken bij "plankjes met wielen". Ze hebben allerlei zogenaamde 'hondjes' om meubels te verhuizen en 'vlondertjes' voor grote plantenbakken. Die dingen hebben 3 of 4 zwenkwielen.

Op de plaatsen waar je dubbel-poten hebt, schroef je zo'n ding kompleet onder de poten - dat is waarschijnlijk veel stabieler dan losse zwenkwielen per poot. Voor de enkelvoudige poten zaag je zo'n transport ding doormidden.

Over het algemeen zijn die dingen goedkoper dan losse zwenkwielen.

Sander

Julien

• Offline Offline
    • Schwarzfelsen
« Reactie #14 Gepost op: 18 November 2008, 19:09:37 »
Als je baan met of zonder wielen er net zo mooi uit komt te zien als je zolder dan belooft dit een mooi draadje te worden!
Ik ben benieuwd.

Groet Jaap

Ik ga mijn best doen  ;D

Mijn praktijkervaring met een baan bouwen gaat nu nog niet verder dan een kant en klare grasmat op een plank timmeren om er vervolgens rails op te leggen (weliswaar was ik toen pas 10 of zo....  ;))

Maar alles valt te leren, ik had een jaar geleden ook nog nooit een zolder verbouwd....

groeten,
Julien