Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Joz
Vandaag om 21:43:19
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:42:37
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 21:40:57
Liliput schaal N door RodeDuivel
Vandaag om 21:38:24
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 21:24:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 21:22:19
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 21:21:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Priegelman
Vandaag om 21:19:50
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 21:09:08
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 21:03:34
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door defender
Vandaag om 20:44:40
LS Models 2025 door Corné81
Vandaag om 20:43:12
Acme nieuwe ICNG door Joz
Vandaag om 20:33:52
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
Vandaag om 20:29:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:10:20
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Ronald69
Vandaag om 20:06:38
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 20:00:47
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:56:25
3D NS HO bovenleidingmasten door NS1100
Vandaag om 19:24:53
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:21:23
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MaraNCS
Vandaag om 19:06:34
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Eric v C
Vandaag om 18:24:04
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:00:27
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
Vandaag om 17:59:44
Mobadaten.info uit de lucht door marco
Vandaag om 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:47:51
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
Vandaag om 16:13:07
Fleischmania Nostalgia door Karben
Vandaag om 15:55:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frank Bunnik
Vandaag om 15:48:16
  

Auteur Topic: 2530  (gelezen 2811 keer)

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
2530
« Gepost op: 16 November 2008, 16:51:55 »
Hallo medeforummers
Ik heb een vraagje over de 2530.
Kort geleden heeft KleiNSpoor er een kit voor uitgebracht, maar mijn vraag gaat over de echte.
Is de loc zo met die speciale cabine uit de fabriek gekomen of is dit later gedaan?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9002
  • Hengelooo 1:160
Re: 2530
« Reactie #1 Gepost op: 16 November 2008, 17:01:46 »
Af fabriek Harm.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: 2530
« Reactie #2 Gepost op: 16 November 2008, 17:33:04 »
Ah, duidelijk Mispoes
Waarom is er eigenlijk maar 1 gemaakt?
Ik had begrepen dat de cabine zo is gemaakt omdat je zo een beter zicht had.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Felix

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
Re: 2530
« Reactie #3 Gepost op: 16 November 2008, 17:34:20 »
De 2530 heeft allemaal broertjes en zusjes rondrijden in Uruguay ;)

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7883.msg120727
« Laatst bewerkt op: 16 November 2008, 17:36:12 door Felix »

fridzie

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
Re: 2530
« Reactie #4 Gepost op: 16 November 2008, 17:38:31 »
de 2530 was een kadootje van de fabrikant, de 2400/2500 serie is de uitgeklede versie van de 2530.
omdat na de oorlog zo goedkoop mogelijk een zo groot mogelijk locomotiefen park op te bouwen.

MVG fridzie

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: 2530
« Reactie #5 Gepost op: 16 November 2008, 17:44:43 »
kijk, zo leer je nog eens wat  ;D
ik dacht dat de 2530 een speciale bestelling van de NS was, maar het blijkt dus eigenlijk anderom.
Alle 2400/2500 loc's zijn dus speciale modellen  ;)
Dwz een uitgeklede 2530
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: 2530
« Reactie #6 Gepost op: 16 November 2008, 17:55:31 »
En Fridzie, wat is jouw bron dan? Ik lees in "Diesellocomotieven in Nederland" en op Wikipedia dat de 2530 een proef was m.b.t. uitzichtverbetering. Omdat de huiven lager zijn dan bij de andere locs, moesten er diverse componenten anders worden opgesteld dan bij de rest van de serie. Dit duidt er toch op dat de 2530 een variant is op de rest, en niet andersom.
Reinier

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4074
Re: 2530
« Reactie #7 Gepost op: 16 November 2008, 18:33:34 »
Zowieso lijkt het me onhandig om lokken te bouwen op basis van een machine die je daarna nog bouwt....  ;)

Is toch niet zo moeilijk om te bedenken dat dat dus niet klopt met een beetje gezond verstand?

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: 2530
« Reactie #8 Gepost op: 19 November 2008, 12:22:15 »
Fridzie, het lijkt mij niet dan de 2530 een cadeautje was van Alsthom aan NS, maar dat NS gewoon betaald heeft voor de loc. Waar staat dat dan?

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3652
    • Flickr
Re: 2530
« Reactie #9 Gepost op: 19 November 2008, 13:35:17 »
de 2530 was een kadootje van de fabrikant, de 2400/2500 serie is de uitgeklede versie van de 2530.
Dat is beide beslist onwaar
groeten Sicco

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3537
  • Mcn NSR Groningen.
Re: 2530
« Reactie #10 Gepost op: 19 November 2008, 13:48:21 »
De 2530 is inderdaad geen cadeautje van Alstom, dit is zoals aangegeven een verbeterde
versie kwa zicht voor de machinist, dit is een door alstom doorgevoerde wijziging en niet door de NS, dus vandaar dat het de spreekwoordelijke "vreemde eend in de bijt" is.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Roco Fccpps vriend
Re: 2530
« Reactie #11 Gepost op: 19 November 2008, 23:40:33 »
De NS heeft gewoon betaald voor de serie, incl. de 2530. Maar niets extra voor de afwijkende 2530. De extra kosten voor de wijzigingen heeft de bouwer voor z'n rekening genomen. Vandaar de opmerking "kadootje".
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Gerard

  • Gast
Re: 2530
« Reactie #12 Gepost op: 19 November 2008, 23:56:26 »
Als ik het goed begrepen heb was de 2530 een "vingeroefening" van de ingenieurs en/of ontwerpers van Ahlstom. Zij wilden iets doen aan het slechte uitzicht dat eem mcn had vanuit de 2400/2500.
De 2530 was een soort van prototype, die naderhand zonder extra kosten gewoon aan NS geleverd is.