Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 16:09:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 15:21:47
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door skiptram
Vandaag om 15:20:57
BR-18.6 Schaal-0. door moonlicht
Vandaag om 15:14:39
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:10:47
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Rick
Vandaag om 15:07:10
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door BartvD
Vandaag om 15:04:42
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 15:00:08
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door MOVisser
Vandaag om 14:54:16
Heroplage Artitec Plan W? door Rob Ellerman
Vandaag om 14:52:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 14:49:54
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 14:29:03
Sfeer op je modelbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:11:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Besselspoor
Vandaag om 14:06:02
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 13:47:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:16:48
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 13:03:02
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
Vandaag om 12:36:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
Vandaag om 12:08:10
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door orientexpress
Vandaag om 12:05:44
Roco 2025 door IJmc
Vandaag om 11:52:00
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:50:19
Goederenloods Zandvoort door MOVisser
Vandaag om 11:45:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Ronald69
Vandaag om 11:44:52
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:49:46
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:44:05
vervolg op "veel AC wielen" door henk
Vandaag om 07:55:23
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Dave.......
12 July 2025, 22:40:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Modellbahnwagen
12 July 2025, 22:29:43
Nahmertaler Kleinbahn door NS264
12 July 2025, 20:44:34
  

Auteur Topic: 2530  (gelezen 2696 keer)

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
2530
« Gepost op: 16 November 2008, 16:51:55 »
Hallo medeforummers
Ik heb een vraagje over de 2530.
Kort geleden heeft KleiNSpoor er een kit voor uitgebracht, maar mijn vraag gaat over de echte.
Is de loc zo met die speciale cabine uit de fabriek gekomen of is dit later gedaan?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8984
  • Hengelooo 1:160
Re: 2530
« Reactie #1 Gepost op: 16 November 2008, 17:01:46 »
Af fabriek Harm.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: 2530
« Reactie #2 Gepost op: 16 November 2008, 17:33:04 »
Ah, duidelijk Mispoes
Waarom is er eigenlijk maar 1 gemaakt?
Ik had begrepen dat de cabine zo is gemaakt omdat je zo een beter zicht had.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Felix

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
Re: 2530
« Reactie #3 Gepost op: 16 November 2008, 17:34:20 »
De 2530 heeft allemaal broertjes en zusjes rondrijden in Uruguay ;)

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7883.msg120727
« Laatst bewerkt op: 16 November 2008, 17:36:12 door Felix »

fridzie

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
Re: 2530
« Reactie #4 Gepost op: 16 November 2008, 17:38:31 »
de 2530 was een kadootje van de fabrikant, de 2400/2500 serie is de uitgeklede versie van de 2530.
omdat na de oorlog zo goedkoop mogelijk een zo groot mogelijk locomotiefen park op te bouwen.

MVG fridzie

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: 2530
« Reactie #5 Gepost op: 16 November 2008, 17:44:43 »
kijk, zo leer je nog eens wat  ;D
ik dacht dat de 2530 een speciale bestelling van de NS was, maar het blijkt dus eigenlijk anderom.
Alle 2400/2500 loc's zijn dus speciale modellen  ;)
Dwz een uitgeklede 2530
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: 2530
« Reactie #6 Gepost op: 16 November 2008, 17:55:31 »
En Fridzie, wat is jouw bron dan? Ik lees in "Diesellocomotieven in Nederland" en op Wikipedia dat de 2530 een proef was m.b.t. uitzichtverbetering. Omdat de huiven lager zijn dan bij de andere locs, moesten er diverse componenten anders worden opgesteld dan bij de rest van de serie. Dit duidt er toch op dat de 2530 een variant is op de rest, en niet andersom.
Reinier

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: 2530
« Reactie #7 Gepost op: 16 November 2008, 18:33:34 »
Zowieso lijkt het me onhandig om lokken te bouwen op basis van een machine die je daarna nog bouwt....  ;)

Is toch niet zo moeilijk om te bedenken dat dat dus niet klopt met een beetje gezond verstand?

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: 2530
« Reactie #8 Gepost op: 19 November 2008, 12:22:15 »
Fridzie, het lijkt mij niet dan de 2530 een cadeautje was van Alsthom aan NS, maar dat NS gewoon betaald heeft voor de loc. Waar staat dat dan?

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3597
    • Flickr
Re: 2530
« Reactie #9 Gepost op: 19 November 2008, 13:35:17 »
de 2530 was een kadootje van de fabrikant, de 2400/2500 serie is de uitgeklede versie van de 2530.
Dat is beide beslist onwaar
groeten Sicco

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: 2530
« Reactie #10 Gepost op: 19 November 2008, 13:48:21 »
De 2530 is inderdaad geen cadeautje van Alstom, dit is zoals aangegeven een verbeterde
versie kwa zicht voor de machinist, dit is een door alstom doorgevoerde wijziging en niet door de NS, dus vandaar dat het de spreekwoordelijke "vreemde eend in de bijt" is.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: 2530
« Reactie #11 Gepost op: 19 November 2008, 23:40:33 »
De NS heeft gewoon betaald voor de serie, incl. de 2530. Maar niets extra voor de afwijkende 2530. De extra kosten voor de wijzigingen heeft de bouwer voor z'n rekening genomen. Vandaar de opmerking "kadootje".
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Gerard

  • Gast
Re: 2530
« Reactie #12 Gepost op: 19 November 2008, 23:56:26 »
Als ik het goed begrepen heb was de 2530 een "vingeroefening" van de ingenieurs en/of ontwerpers van Ahlstom. Zij wilden iets doen aan het slechte uitzicht dat eem mcn had vanuit de 2400/2500.
De 2530 was een soort van prototype, die naderhand zonder extra kosten gewoon aan NS geleverd is.