Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 15:55:02
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door spoorzeven
Vandaag om 15:51:31
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:29:08
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 14:35:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 13:48:15
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
  

Auteur Topic: bovenleidingsportalen  (gelezen 2282 keer)

eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3183
  • Einzelganger
bovenleidingsportalen
« Gepost op: 14 November 2008, 14:12:33 »
wat voor afstand kan ik aanhouden met bovenleidingsportalen op de vrije baan?

25 cm? of 40 cm?

wat is beter?

Eric

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: bovenleidingsportalen
« Reactie #1 Gepost op: 14 November 2008, 14:33:27 »
40 cm is een mooie afstand. Ik weet ook niet met wat voor materiaal je werkt. Als je met de beugel tegen de draad ga rijden zal je het proefondervindelijk moeten vast stellen. Ik zelf heb bij alle panto's de druk verminderd door er een of twee veertjes uit te halen, en daar waar nodig, ook nog eens een hoogte begrenzer aangebracht. In krappe bogen, of zoals bij de Marklin bochten, kom je misschien wel op minder dan die 25 cm uit. Let wel: in bogen loopt de draad altijd rechtuit. De afstand wordt dus bepaald door het schuitje van de stroomafnemer wat de draad moet volgen.
SK
« Laatst bewerkt op: 14 November 2008, 15:57:43 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3183
  • Einzelganger
Re: bovenleidingsportalen
« Reactie #2 Gepost op: 14 November 2008, 14:50:06 »
Het is een fotodijk die ik voor iemand bouw ;D dubbelspoors 120 cm lang, moet hem afhebben voor de volgende Houten, dan worden er weer modellen op geshowt ;)


eric

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: bovenleidingsportalen
« Reactie #3 Gepost op: 14 November 2008, 15:12:40 »
In het grootbedrijf in Nederland is de standaardafstand op recht spoor 70 meter. In H0 wordt dat 80 cm, maar als je dat zo bouwt zul je zien dat dat onhandig lang is. Op hogesnelheidslijnen is de standaardafstand 50 meter, dat wordt 57 cm. Ook rijkelijk lang.
Ik ga mee in het advies van Sobat, 40 cm is een goed compromis, en het past ook mooi op je lengte van 120 cm.

PS, bedenk ik ineens nog iets: als het voor een fotodijk is, zet dan in het midden T-masten in plaats van portalen. Dan kun je de modellen naar keuze voor of achter de mast zetten.
« Laatst bewerkt op: 14 November 2008, 15:15:12 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: bovenleidingsportalen
« Reactie #4 Gepost op: 14 November 2008, 15:17:58 »
Als de fotodijk 120 cm lang is, krijg je dus bijvoorbeeld :

  |---|---|---|   of     |---|---|---|---|

en daaruit volgt automatisch de tussenafstand.

Sander

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: bovenleidingsportalen
« Reactie #5 Gepost op: 14 November 2008, 16:09:25 »
Als het een fotodijk is kan je de raad van Klaas op volgen, maar je kan de afstand tussen de palen ook afstemmen op het te fotograven object.






Hier zie meteen wat een geen begrenzer of de druk weghalen laat zien, en dat je niet te veel "rommel" langs de baan moet plaatsen want dat is alleen maar storend voor het plaatje.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3183
  • Einzelganger
Re: bovenleidingsportalen
« Reactie #6 Gepost op: 14 November 2008, 17:11:40 »
is hier 40 cm afstand tussen de palen?? dat is genoeg ruimte voor een lok en rijtuig zo te zien.

eric

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: bovenleidingsportalen
« Reactie #7 Gepost op: 14 November 2008, 18:52:07 »
Dat moet je nu even proefondervindelijk vaststellen :)
SK
« Laatst bewerkt op: 15 November 2008, 11:26:22 door Bart Tigges. Reden: Quote van bovenstaand bericht verwijderd. »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3183
  • Einzelganger
Re: bovenleidingsportalen
« Reactie #8 Gepost op: 14 November 2008, 20:42:24 »
bytheway......gaaf seintje heb je daar staan sobat ;) ;D



eric

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: bovenleidingsportalen
« Reactie #9 Gepost op: 14 November 2008, 20:48:29 »
is hier 40 cm afstand tussen de palen?? dat is genoeg ruimte voor een lok en rijtuig zo te zien.

eric

Dat is afhankelijk van wat je fotografeert. Een 2400 is 14cm en een 'normaal' rijtuig in schaal 1:100 26 cm en dan red je dat ja, maar als je bijv een 1300 + plan W 1:87 neemt dan kom je toch even 5 cm te kort zeg maar.

Gr. Remco.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: bovenleidingsportalen
« Reactie #10 Gepost op: 14 November 2008, 20:58:28 »
bytheway......gaaf seintje heb je daar staan sobat ;) ;D
eric

beetje van mij zelf en een beetje van van der Weerd :)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3183
  • Einzelganger
Re: bovenleidingsportalen
« Reactie #11 Gepost op: 14 November 2008, 21:03:08 »
die goeie ouwe TOM?? uit brabant? oooow....maar dat komt goed ;D



eric