Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Invoering SGNS containerwagens bij NS door hans nahon
Vandaag om 22:33:05
Rondom Charlois door Benelux795
Vandaag om 22:30:06
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door 008200
Vandaag om 22:13:45
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 22:11:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 22:06:34
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 21:52:56
Grappige foto's door René 4312
Vandaag om 21:34:01
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:32:21
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
Vandaag om 21:27:15
Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 21:13:45
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:06
Mijn geweatherde modellen door cor_b
Vandaag om 21:09:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 20:36:51
Zelfgemaakt BiDiB modules door Patrick Smout
Vandaag om 20:31:28
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:19:52
Raadplaatje door René 4312
Vandaag om 20:19:45
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door virmfan
Vandaag om 19:52:15
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:47:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:46:55
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
Vandaag om 19:35:50
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 19:19:24
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
Vandaag om 19:09:50
Bf Kibronn door Luit
Vandaag om 18:15:12
Uhlenbrock Intellibox 3 door ArnodeBruin
Vandaag om 18:02:38
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Falkenberg
Vandaag om 17:06:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Streamliner
Vandaag om 16:10:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:01:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:21:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Mispoes
Vandaag om 15:17:11
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 15:06:34
  

Auteur Topic: LS models Reeks 15 en de vergelijking met Olaerts reeks 15  (gelezen 20092 keer)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8249
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
LS models Reeks 15 en de vergelijking met Olaerts reeks 15
« Gepost op: 12 November 2008, 08:21:41 »
Na lang wachten komt dan ook LSModels met een reeks 15 op de markt:



Naast zijn 1/1 opvolger de Thalys :D
Ik heb de versie in afleveringstoestand aangeschaft zonder B logo.
Al eerder had ik de reeks 15 van treinshop Olaerts gekocht:

Was ik al zeer onder de indruk van dat model, dan blijkt de LS versie nog indrukwekkender te zijn...
Maar oordeel zelf, de uitvoering in de laatste livrei is dus de Olaerts versie (gemaakt door Heljan).

Naast elkaar valt de grote van de ruiten op.

Het donkere dak is de LSmodels daar zitten iets meer losse onderdelen op.

Aan de onderzijde is alvast een klankkast voor een speakertje gemaakt bij de versie van Olaerts, bij Lsmodels zijn op die plaats allerlei details aangebracht. wat ook opvalt is dat de draaistellen breder zijn bij de LSmodels versie.

De fabrieksplaat van de LSmodels is groter


Erg veel details bij de LSmodels...


De fabrieksplaat van de Olaerts reeks 15

Bij LSmodels is ook aandacht besteed aan de machinekamer.
De rijeigenschappen zijn nagenoeg gelijk, ook zijn beide fluisterstil.


En als laatste foto alle 3 mijn reeks 15'en: LSmodels,Olaerts en de bekende Lima (die laatste heb ik destijds verlaagd).
« Laatst bewerkt op: 12 November 2008, 19:11:42 door Bob »
Vr. groeten,
Bob

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1666
Re: LS models Reeks 15 en de vergelijking met Olaerts reeks 15
« Reactie #1 Gepost op: 12 November 2008, 11:04:19 »
Bedankt voor je mooie foto's [ami]bob. ;)

Kijken of ik ook zo'n mooie lok kan scoren, voor de PBA Inox rijtuigen van Trix.

De eerste oplage schijnt alweer uitverkocht te zijn.
LSM blijft wat dat aangaat een moeilijk merk.
Jarenlang aankondigen en als de modellen verschenen zijn, zijn ze vrijwel meteen uitverkocht.

Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22710
Re: LS models Reeks 15 en de vergelijking met Olaerts reeks 15
« Reactie #2 Gepost op: 12 November 2008, 15:43:48 »
Er staat me bij dat de 5 exemplaren van de reeks 15 oorspronkelijk waren genummerd: 150.001, 150.002, 150.003 en dan 150.011 en 150.012. Dus nou net geen nummer 150.004.

Zit er nou een opvallende gietnaad op de kop of is die alleen maar door het licht zichtbaar?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re: LS models Reeks 15 en de vergelijking met Olaerts reeks 15
« Reactie #3 Gepost op: 12 November 2008, 16:33:10 »
Het lijkt er wel op... m.i. bij beide.  >:(

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8249
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: LS models Reeks 15 en de vergelijking met Olaerts reeks 15
« Reactie #4 Gepost op: 12 November 2008, 19:09:59 »
Oh jee, een gietnaad.
Inderdaad bij LSmodels het meest zichtbaar, bij Olaerts met veel moeite.
Dus een punt voor Olaerts ;D

Persoonlijk vind ik dat niet hinderlijk zo'n gietnaad.
Ik heb eens willekeurig gekeken in mijn collectie en daar komt geen enkel model voor wat niet ergens een gietnaad heeft....

Die nummering vind ik wel bijzonder, helaas kan ik daar nergens iets over vinden in mijn grootspoor boeken.
Wel vreemd (en eigenlijk ook wel weer grappig) dat LSmodels voor dat nummer heeft gekozen mocht het waar zijn  :-| ::)
Vr. groeten,
Bob

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9012
  • Hengelooo 1:160
Re: LS models Reeks 15 en de vergelijking met Olaerts reeks 15
« Reactie #5 Gepost op: 12 November 2008, 19:16:04 »
Dat nummer is inderdaad een beetje twijfelachtig. Frank Stenvalls Förlag vermeldt ook alleen: 150.001-150.003, 150.011, 150.012. Op zich is die nummering merkwaardig. Alleen maar omdat de eerste drie een gelijkrichter van Siemens hebben en de laatste twee eentje van Schneider-Westinghouse?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Jos Gillard

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
Re: LS models Reeks 15 en de vergelijking met Olaerts reeks 15
« Reactie #6 Gepost op: 12 November 2008, 20:06:04 »
Er staat me bij dat de 5 exemplaren van de reeks 15 oorspronkelijk waren genummerd: 150.001, 150.002, 150.003 en dan 150.011 en 150.012. Dus nou net geen nummer 150.004.
Ik ben juist een gaan neuzen in de boek : LES LOCOMOTIVES POYCOURANT DE L'ARTERE PARIS - BRUXELLES
Daar staat op blz 181 een foto van DE 150004 met als uitleg dat dit de latere 150011 en 1504 zou worden.
Datum van opname foto is 18 maart 1963.
Wel is de loc hier voorzien van twee verschillende pantos zoals de huidige 15 nog hebben, en niet zoals het model van LSM er 2 gelijke heeft !

Jos

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re: LS models Reeks 15 en de vergelijking met Olaerts reeks 15
« Reactie #7 Gepost op: 12 November 2008, 20:58:11 »
En nog twee plaatjes van de lok gemaakt in Köln.




nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1453
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: LS models Reeks 15 en de vergelijking met Olaerts reeks 15
« Reactie #8 Gepost op: 12 November 2008, 21:08:27 »
Beste,

Als je er één wilt hebben (LSM) moet je snel zijn want ze zijn al bijna uitverkocht

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22710
Re: LS models Reeks 15 en de vergelijking met Olaerts reeks 15
« Reactie #9 Gepost op: 12 November 2008, 21:12:55 »
Ik ben juist een gaan neuzen in de boek : LES LOCOMOTIVES POYCOURANT DE L'ARTERE PARIS - BRUXELLES
Daar staat op blz 181 een foto van DE 150004 met als uitleg dat dit de latere 150011 en 1504 zou worden.
Datum van opname foto is 18 maart 1963.
Wel is de loc hier voorzien van twee verschillende pantos zoals de huidige 15 nog hebben, en niet zoals het model van LSM er 2 gelijke heeft !

Jos

Helder.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9012
  • Hengelooo 1:160
Re: LS models Reeks 15 en de vergelijking met Olaerts reeks 15
« Reactie #10 Gepost op: 12 November 2008, 21:52:03 »
Voor mij niet, ik zou de ware reden achter deze vreemde nummering wel willen weten. Staat er een reden genoemd in dat boek Jos?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Jos Gillard

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
Re: LS models Reeks 15 en de vergelijking met Olaerts reeks 15
« Reactie #11 Gepost op: 12 November 2008, 22:38:34 »
De 150.001 tot 003 werd gebouwd met Siemens gelijkrichters en de 150.004 - 005 met A.C.E.C gelijkrichters.
De NMBS vond het blijkbaar nodig om dit onderscheid in techniek ook nog eens duidelijk te maken door de nummers van deze locs te veranderen !
Ik heb onder tussen nog een foto gevonden van een 150004, en dan met de panto's zoals LSM hem leverde.
Volgens de eerder geciteerde boek zouden de 150004 en 005 einde zomer 1963 zijn omgenummerd naar 150011 en 012.

Jos

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9012
  • Hengelooo 1:160
Re: LS models Reeks 15 en de vergelijking met Olaerts reeks 15
« Reactie #12 Gepost op: 12 November 2008, 22:45:26 »
Aha, het zat hem dus toch in de gelijkrichters. Bedankt Jos.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8249
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: LS models Reeks 15 en de vergelijking met Olaerts reeks 15
« Reactie #13 Gepost op: 13 November 2008, 08:21:19 »
Hij is wel voor een lange periode inzetbaar met dit nummer  :P ;D

Vanaf welk jaar kwam het B logo er eigenlijk op ?
« Laatst bewerkt op: 13 November 2008, 08:23:29 door Bob »
Vr. groeten,
Bob

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: LS models Reeks 15 en de vergelijking met Olaerts reeks 15
« Reactie #14 Gepost op: 13 November 2008, 12:40:22 »
Zelf beschik ik over de treinshop Olaerts uitvoering. Niets mis mee ziet er gewoon goed uit, rijeigenschappen zijn ook in orde.
Waar voor je geld en een mooie loc.

Echter vind ik persoonlijk de Lsmodels uitvoering net iets meer hebben.
Zijn misschien maar kleine zaken maar dat doet het hem toch.

Dion
groetjes Dion