Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

'Permaloog' met electronenbuizen door rhberk
Vandaag om 15:00:20
Pfarrerwinkel bahn door Alewijn
Vandaag om 14:58:21
Modelwensen 2026 door Arjan6511
Vandaag om 14:52:40
kerstbaan thuis door R1954
Vandaag om 14:51:15
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:27:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door V200-G2000
Vandaag om 14:25:54
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:47:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 13:30:49
Aachenau West door Alewijn
Vandaag om 13:18:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:59:20
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door bellejt
Vandaag om 12:15:29
herrmann door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:06:58
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Jelmer
Vandaag om 11:52:36
Roco 42616 door Ronald69
Vandaag om 11:17:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:02:57
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door Dave.......
Vandaag om 10:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:37:11
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door RobVille
Vandaag om 10:26:20
Lima 149757 set Erasmus door eichddraig
Vandaag om 10:20:52
Kerstbaantjes of winterbanen.. door Keska
Vandaag om 10:20:48
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door martijnhaman
Vandaag om 08:40:06
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 02:23:47
Train o Matic smart power pack door Blausee-Mitholz
22 December 2025, 23:53:34
Goede wensen voor 2026 door Hans Reints
22 December 2025, 22:58:54
Even voorstellen Niels uit Den Haag door RallyAstra
22 December 2025, 22:53:11
Vreemd verschijnsel BR 80 017 (startset) Roco door wob
22 December 2025, 22:11:59
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
22 December 2025, 21:45:50
Raadplaatje door Sikko
22 December 2025, 21:36:57
Au bord de la Cèze door Frank 123
22 December 2025, 21:17:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
22 December 2025, 19:35:02

Auteur Topic: lengte blokken met digitaal rijden  (gelezen 5331 keer)

mallepietje

• Offline Offline
lengte blokken met digitaal rijden
« Gepost op: 08 November 2008, 20:30:22 »
Ik heb heel wat afgezocht over dit onderwerp, maar nog 1 vraag over gehouden.

-------------------------------------------------------------------------------------
--| |---------| |--------------------------------| |-----------| |-------------------
       40cm                70 of 130 cm                40 cm
     |--------------------------------------------------------- |
                         1 blok totaal 170 of 210 cm

Welke lengtes moet ik aanhouden als mijn langste trein 165 cm is?

vast bedankt, Jan

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: lengte blokken met digitaal rijden
« Reactie #1 Gepost op: 08 November 2008, 21:15:27 »
Er lopen op dit forum al een paar discussies over bloklengtes. Misschien kun je die eerst eens opzoeken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 08 November 2008, 21:19:30 »
Een blok van 170 is altijd te kort, als het blok aansluit op een wissel. Je mag namelijk niet doorrijden 'tot in de punt' en stoppen. Daarmee blokkeer je het verkeer op het andere spoor. Je zult enige afstand moeten houden, de 'echte stopstreep' ligt bij de zogenaamde vrijbalk.

Dit staat los van alle spelregels van het besturingssysteem.

Sander

Anne W

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 08 November 2008, 21:40:08 »
Vanaf het begin van de "stopmelder" tot het being van het blok minimaal 165 cm dus 130 cm is het juiste antwoord, voor mij mag de stopmelder wel iets korter.

Groet, Anne W

mallepietje

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 08 November 2008, 22:10:57 »
Bedankt voor je antwoord, ik had begrepen dat je 2 stop/bezet melder blokken per blok nodig had als je met koploper rijdt. het totale blok inclusief de 2 betzetmelder stukken moet dus 210cm zijn, als ik het goed begrijp.

Ik snap dat de wissels geen deel uit kunnen maken van een blok en dat deze vrij moeten blijven.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 08 November 2008, 22:24:51 »
Jan, het klopt vanuit de optiek van Koploper dat een wissel geen deel uit kan maken van een blok. Maar daarnaast moet je ook rekening houden met enige ruimte NA de wissel, waar je niet mag stil staan. Anders blokkeer je het nevenspoor. Dit staat helemaal los van Koploper - het is onderdeel van het "profiel van de vrije ruimte".

Koploper werkt inderdaad met 2 bezetmelder-sectie's per blok. De eerste geeft melding dat je het blok bent binnengereden, de tweede geeft aan dat je definitief (en redelijk snel) moet stoppen. (Bij tweerichting verkeer wisselt de rol van de bezetmelders om)

Sander

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #6 Gepost op: 08 November 2008, 22:40:01 »
Ik heb heel wat afgezocht over dit onderwerp, maar nog 1 vraag over gehouden.

-------------------------------------------------------------------------------------
--| |---------| |--------------------------------| |-----------| |-------------------
       40cm                70 of 130 cm                40 cm
     |--------------------------------------------------------- |
                         1 blok totaal 170 of 210 cm

Welke lengtes moet ik aanhouden als mijn langste trein 165 cm is?

vast bedankt, Jan

Alweer???!!!!, maar dan nogmaals het al even zo vaak gegeven advies, maak een proefbaan (opstelling) en ga daar mee testen, spelen, proberen. Dat geeft alle antwoorden op deze vraag.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

mallepietje

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 09 November 2008, 12:26:20 »
Alweer???!!!!, maar dan nogmaals het al even zo vaak gegeven advies, maak een proefbaan (opstelling) en ga daar mee testen, spelen, proberen. Dat geeft alle antwoorden op deze vraag.

Mvg
Wim.

Wat een warm welkom, ik had informatie gevraagd op jullie stand bij eurospoor 2008, je kunt altijd een vraag op ons forum stellen was de laatste tip.  En ik heb voor ik deze vraag stelde heel wat zoek opties geprobeert op dit forum, maar geen goed antwoord gevonden.

Ik ben aan t kijken met Wintrack wat er mogelijk is op mijn zolder en rij nog met roco multi mouse. de test baan met koploper zal moeten wachten tot de nieuwe intellibox uit is, dus vandaar mijn vraag.
Jan

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 09 November 2008, 12:44:31 »
Ook al eens de koploper handleiding gelezen. Staat een hoop nuttige informatie in. 8)
Ook eens goed zoeken op dit forum levert echt wel een aantal draadjes op met de antwoorden.
De vraag komt maar een paar keer per maand voorbij  ;D

Blijft het advies staan. Bouw eerst een proefbaan.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #9 Gepost op: 09 November 2008, 12:49:42 »
Zo'n blok gaat als ik het goed heb met 3 melders. Een 'begin'-melder, een 'rem'-melder en een 'stop'-melder. Nu bouw ik een baan met daarin een spiraal met daarin ruim 10 meter rijlengte. Nu heb ik het liefst dat dat slechts 1 blok is, in verband met het gevaar van ontkoppelende wagons. Maar als de middelste melder de 'rem'-melder is, dan doet hij er wel erg lang over om omhoog te rijden. Hoe kan ik dat het beste aanpakken ?
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

mallepietje

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 09 November 2008, 12:50:03 »
Ook al eens de koploper handleiding gelezen. Staat een hoop nuttige informatie in. 8)
Ook eens goed zoeken op dit forum levert echt wel een aantal draadjes op met de antwoorden.
De vraag komt maar een paar keer per maand voorbij  ;D

Blijft het advies staan. Bouw eerst een proefbaan.

Gr.
Eric

De handleiding van koploper is al een tijdje geleden uitgeprint en gelezen, staat veel informatie in, maar net niet die van de lengte van een blok met de lengte van de trein.

waarom mag een bezetmeld stuk eigenlijk niet bezet zijn op een station spoor of ander stuk?

En de proefbaan is t eerste wat ik bouw zodra de nieuwe intellibox verkrijgbaar is. dat heb ik ook al gedaan voor de wisseldecoders etc wat nu al wel mogelijk is.

Ik heb in het verleden grote analoge banen gebouwd met baanvakken, blokspanningn incl de zelf gemaakte electronica. Nu dus naar digitaal.

C_Jabaaij

• Offline Offline
  • Eschburg
« Reactie #11 Gepost op: 09 November 2008, 13:00:41 »
Maar als de middelste melder de 'rem'-melder is, dan doet hij er wel erg lang over om omhoog te rijden. Hoe kan ik dat het beste aanpakken ?

Eigenlijk een vraag voor het Koploperforum. Antwoord staat ook in de helpfile.

Je kan leren remmen aanvinken en dan na een paar keer rijden en stoppen in dit blok weet Koploper wanneer de remming ingezet moet worden.

Koos Jabaaij.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

Sander

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 09 November 2008, 13:21:43 »
Mallepietje,

Beetje rare naam om je aan te spreken, heb je ook een echte naam? Praat stukken leuker  ;)

Ik lees een aantal dingen in dit draadje die ik even bij wil stellen.

Wim geeft terecht aan dat het alweer gevraagd is, sinds kort is onze zoekfunctie verbeterd zodoende dat je nu meer info zou moeten kunnen vinden. Ook geeft wim terecht aan om een testovaal te bouwen, zeker wanneer je de materie nog niet onder de knie hebt.

Sander Fondse spreekt over 3 melders, dit is niet nodig! Je kan prima met 2 melders zoals je het nu in je hoofd hebt een blok opbouwen.

Lengte van je stopmelder is deels afhankelijk van het feit hoe je een en ander instelt.
Ik zelf op mijn gebruik 1 raillengte (pakweg 20 cm) als stopsectie. Kwestie van goed afregelen.

Niet alle blokken hoeven te voldoen aan de lengte van 210 cm.
Ikzelf heb bijvoorbeeld een perronspoor dat in het midden een kruiswissel heeft, aan beide kanten van deze wissel ligt ongeveer 1 meter spoor.
Toch staan er treinen op dit perronspoor van meer dan 2 meter lang. Ze staan dus over de wissel en houden in feite 2 kortere blokken bezet.
Kortere treinen staan keurig op die ene meter stil.

Ik vraag me af waarom je wilt wachten op de nieuwe IB.
Je kan veel goedkoper digitaal rijden!!! ook pc gestuurt, neem volgende link: KLIK
Dit heb je op Eurospoor al in werking kunnen zien op onze stand.
Hopelijk kan je met deze info weer een stukje verder.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #13 Gepost op: 09 November 2008, 14:35:27 »
en rij nog met roco multi mouse. de test baan met koploper zal moeten wachten tot de nieuwe intellibox uit is, dus vandaar mijn vraag.
Jan

Waarom wachten op de nieuwe IB, je hebt nu al een perfect systeem. Zie deze actie hiermee kun je perfect je baan aansturen en gebruik maken van Koploper.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 09 November 2008, 17:53:25 »
De berichten die van het onderwerp afweken zijn verwijderd. Bij deze een vriendelijk verzoek aan iedereen om zich aan het onderwerp te houden en als je merkt dat dit niet gebeurt, om de link 'Meld dit bericht aan de moderator' te gebruiken (wat een oplettende lezer dan ook gedaan heeft, waarvoor dank).

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40