Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 02:32:51
Bahnstrecke 5867 door DJV
Vandaag om 02:19:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Albert.H0
Vandaag om 00:02:20
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door neudalhausenstadbahn
24 December 2025, 23:57:02
Goede wensen voor 2026 door Ronald Halma
24 December 2025, 23:54:07
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door saskia
24 December 2025, 23:33:36
Yamorc 7001 dood door Ronald Halma
24 December 2025, 23:32:25
US diorama in H0 door Ronald Halma
24 December 2025, 23:29:11
Modelwensen 2026 door marco
24 December 2025, 23:22:03
MoBaBro.de door Jelmer
24 December 2025, 23:17:59
Aachenau West door Jelmer
24 December 2025, 23:05:01
foto's van "Nederlandse" Tds'en door MB6400
24 December 2025, 23:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
24 December 2025, 22:59:35
Aansluiting Bezetmelding door BramFokke
24 December 2025, 22:52:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Jelmer
24 December 2025, 22:46:53
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
24 December 2025, 22:09:19
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Mispoes
24 December 2025, 22:00:05
Pfarrerwinkel bahn door wob
24 December 2025, 21:52:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
24 December 2025, 21:50:22
Japanse 2C2, 4-6-4, Hudson locomotieven in vele schalen. door sncf231e
24 December 2025, 21:02:29
Tandwielen Fleischmann BR 80 door stoombr38
24 December 2025, 20:59:57
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Carl
24 December 2025, 19:51:34
Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Rob Ellerman
24 December 2025, 19:51:05
Kerstbaantjes of winterbanen.. door R1954
24 December 2025, 19:50:14
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
24 December 2025, 19:08:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
24 December 2025, 19:07:41
Rondom Charlois door Eric B
24 December 2025, 18:57:16
VERPLAATST: Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Reinout van Rees
24 December 2025, 18:29:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
24 December 2025, 17:51:14
bestaand station of eigen bouw? door Petertje
24 December 2025, 17:38:41
  

Auteur Topic: NS Locs en zo  (gelezen 17489 keer)

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4609
Re: NS Locs en zo
« Reactie #30 Gepost op: 07 November 2008, 22:09:55 »
Volgens mij wordt er in Duitsland nog wel veel met locs gereden?

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5276
    • grootspoorfoto's
Re: NS Locs en zo
« Reactie #31 Gepost op: 07 November 2008, 22:18:07 »
Duitsland is ook ietsjes groter. Verder zou het als het zo is ook langer duren voordat het aantal locs afneemt omdat ze veel meer treinstellen zouden moeten bestellen dan de NS.
Voor grootspoorfoto's zie site

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: NS Locs en zo
« Reactie #32 Gepost op: 07 November 2008, 22:24:43 »
Wat geweest is, is geweest. Al dat krampachtige bewaargedrag.... We kunnen het hele land wel volparkeren met niet meer bij te houden schroot.

Trabantjes en zo....  ;D
Reinier

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8263
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: NS Locs en zo
« Reactie #33 Gepost op: 07 November 2008, 22:30:35 »

Eigenlijk zou je van elke interesante loc/treinstel 1 moeten behouden.
Met het meeste materieel lukt dat aardig maar met de 1200 (dat is dan ook de grote liefeling van veel spoorwegliefhebbers) loopt dat straks misschien een beetje uit de hand.
We moeten leren van de vele plan u's  ;)
Vr. groeten,
Bob

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
Re: NS Locs en zo
« Reactie #34 Gepost op: 07 November 2008, 22:32:19 »
In Duitsland wordt veel meer met getrokken treinen gereden, al is dat met de komst van de vele ICE's ook wel minder geworden. Maar een getrokken trein op een verbinding als München-Hamburg is ook net even wat anders dan Amsterdam-Amersfoort, om maar eens wat te noemen...

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5276
    • grootspoorfoto's
Re: NS Locs en zo
« Reactie #35 Gepost op: 07 November 2008, 22:35:22 »
Tja 1200 is ook gewoon fantastisch   :)

[Droom stand aan]

Hopelijk word er ook ooit eentje weer geel grijs en eentje bruin  8) En dan 2 bij ACTS in hun kleuren een in heb blauw en een in het zwart heb. Dan kun je mooi een line-up maken met 6 verschillende kleuren 1200.

[/Droom stand uit]
Voor grootspoorfoto's zie site

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 796
Re: NS Locs en zo
« Reactie #36 Gepost op: 07 November 2008, 22:54:39 »
1200, onderscheidend? Hallo, is een import product! De koploper is wel uniek, dat is dan wel te overwegen waard, net als al onze andere treinstellen.

Onderscheidend genoeg om al in de jaren 60 door de toen heersende Duitse fabrikanten, die bijna alleen modeltreinen naar Duits voorbeeld bouwden, op de markt gezet te worden.
En de meeste 20+ inwoners van Nederland denken bij de woorden Nederlandse locomotieven aan de 1200en, en niet aan hun broeders van de New Haven.

Groeten, Alexander

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6452
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: NS Locs en zo
« Reactie #37 Gepost op: 07 November 2008, 23:07:30 »
Hoeveel 1200 loc's zijn momenteel ondergebracht in musea of stichtingen, tot ik weet maar 1.
Dat is de blauwe 1200 van het spoorwegmuseum.
De andere wat nog bestaan rijden nog rond voor ACTS of staan terzijde als plukloc.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5276
    • grootspoorfoto's
Re: NS Locs en zo
« Reactie #38 Gepost op: 07 November 2008, 23:10:03 »
Uh nu vergeet je volgens mij een hele belangrijke de 1201 van stichting klok. Daar word heel hard aan gewerkt om hem weer orgineel te krijgen. Verder heeft die stichting nog de 1253 als plucloc nog in de ACTS kleuren maar zonder ACTS opschriften. Verder heeft het NSM nog de 1211 als plucloc in het geel grijs. Die loc zal nooit meer kunnen rijden want die heeft de tractiemotoren moeten afstaan aan de 1202 (zeg ik het zo goed). Verder gaan binnenkort de 1251, 1252, 1254 en 1255 uit dienst. Daar is al van bekent dat er waarschijnlijk geen gesloopt zullen worden.
Voor grootspoorfoto's zie site

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2991
Re: NS Locs en zo
« Reactie #39 Gepost op: 07 November 2008, 23:19:16 »
Volgens mij wordt er in Duitsland nog wel veel met locs gereden?
Ja in Duitsland word nog veel met locs gereden, dit is wel al vele malen minder als een jaar of 10 terug. Zoals gezegt zorgen de ICE's voor een achteruit gang van het aantal getrokken treinen in het lange afstands vervoer.

In het regionale vervoer loopt de inzet van getrokken materieel heel hard en steeds harder terug. Met treinstellen werken is veel handiger, alleen op dubbeldeks gebied word er veel met nieuw tot redelijk jong getrokken materieel gereden. Enkeldeks gaat het bijna allemaal naar treinstellen, zo heeft DB Regio in december treinstellen over in NRW door het verliesen van concesies en dat materieel word door geschoven naar o.a. de RE3 die daarmee z'n 110ers met rijtuigen verliest.

In de S/bahn diensten bijvoorbeeld rijd nu nog veel getrokken materieel maar binnen enkele jaren zorgt de nieuwe Br422 er voor dat er alleen in de spits trek/duw treinen onderweg zullen zijn, de rest zijn dan treinstellen.

De enige particulieren spoorvervoerders die daar nog met getrokken materieel rijden zijn Metronom( dubbeldeks, nieuw geleast van de deelstaat), NOB( enkeldeks nieuw) en Arriva( enkeldeks langeafstands verkeer ALEX met 2e hands materieel en geleasde nieuwe locs).

Ik kan hier nog vele voorbeelden van het verdwijnen van getrokken treinen in het regionale vervoer in Duitsland noemen maar dat doe ik niet, het punt is duidelijk lijkt me. Als ik het over getrokken treinen heb bij DB Regio dan zijn dat voor 98% of meer trek/duw treinen. Ook bij het IC verkeer is een heel groot deel trek/duw trein met stuurstandrijtuigen, daarvan rijden er zo'n 110 rond verdeelt over 3 types( ex. MET treinen mee gerekend).

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6452
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: NS Locs en zo
« Reactie #40 Gepost op: 07 November 2008, 23:21:28 »
Dat zijn wel veel 1200-en.

Stel als je de plukloc's weglaat en je hebt de onderdelen gebruikt om er een aantal rijvaardig te maken. Dan heb je 2 of 3 loc's rijvaardig.
Dat vind ik best veel.

Er was volgens mij ook ergens in dit draadje ter sprake gekomen om van elke serie maar een te bewaren.
Dus heb je ook minder stallingsruimte nodig.

En dan krijg je ook een beetje een goed historsch overzicht van electro locomotieven.
het meest logische is dan om ze in de uitvoering te zetten waarmee ze het langste hebben rondgereden.
Dus geen 3 dezelfde loc's in een ander kleurenschema of ander frontseinconfiguratie
Dus van elke serie 1 loc (met uitzondering op de 1100)

1 NS 1000
1 NS 1100 zonder botsneus
1 NS 1100 met botsneus
1 NS 1200
1 NS 1300
1 NS 1500
1 NS ......... (vul zelf maar in)

Dan heb je wat mij betreft het hele gamma bij elkaar.

Deze opzet lijkt mij het meest logische, en kost het minste, en je krijgt toch een beknopt overzicht van de electrische tractie bij de NS.

Niet mee eens? laat het maar horen.


Jos.
« Laatst bewerkt op: 07 November 2008, 23:46:46 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5276
    • grootspoorfoto's
Re: NS Locs en zo
« Reactie #41 Gepost op: 07 November 2008, 23:44:17 »
Ok maar jij gaat dus even alle museumstichtingen van Nederland herstructeren even zeggen van klok leuk man dat jullie jaren lang hebben gewerkt aan een 1201 in het turkoois breng hem nu maar naar de sloop. Ik vind deze opzet gewoon een beledeging voor de mensen die zich jaren hebben ingezet om de vele opgeknapte en evt rijvaardige locotieven zo te krijgen. Verder zou dit dus inhouden dat er maar 1 2200 bewaard blijft en als dat dan de 2225 is van SMMR er dus 2 van hun naar de sloop moeten, 4 VSM 2200, 2 van de stichting uit groningen kan even niet op de naam komen. Verder moeten er dan dus 4 1100, 7 1200, 3 1300 de nodige sikken en 600'en naar de sloop. Ik zou zeggen meld het ook even tegen Chris dan kan die meteen de 2400 die die na veel moeite heeft weten te bemachtigen in frankrijk laten slopen hoeft hij hem niet naar Nederland te halen. Want volgens jouw beredenatie hoeft die toch niet te komen want er is er al een. Nou ik zou zeggen schrijf maar alvast een e-mail naar de betreffende musea met een lijstje met locs die ze moeten slopen volgens jouw plan :S:S:S

Verder zeg je dat er 3/4 rijvaardige 1200 zijn. Mag ik vragen waar je dit op baseert. Want er zijn dalijk 2 gereviseerde 1200 rijvaardig. Die 4 van ACTS daarvan zijn er op dit moment 2 rijvaardig en 2 niet rijvaardig. Ze zijn voor ACTS kapot genoeg om er geen tijd en geld meer in te steken. Maar voor een stichting zijn ze met de nodige arbeid wel weer op te lappen. Ze moeten gewoon flink onderhoud hebben en daar heeft ACTS geen zin meer in aangezien dit waarschijnlijk hun laatste jaar word.
« Laatst bewerkt op: 07 November 2008, 23:48:31 door rail4marcel »
Voor grootspoorfoto's zie site

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6452
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: NS Locs en zo
« Reactie #42 Gepost op: 07 November 2008, 23:56:03 »
@ Marcel

Ik ga niks herstructueren.
Ik zeg ook niet breng die Turkooise maar naar de sloop.

Maar ik maakte alleen maar een lichte opsomming met wat aardig overeen zou kunnen komen om in een oogopslag de Historie van de Electrische tractie bij de NS te kunnen neerzetten.
Dat wil niet zeggen dat het ook zo moet.

Verder gaf ik al dat ik het nut er niet van in zie om van elke kleurvariant een loc te bewaren.

de arbeid wat de vrijwilligers er in steken vind ik alleen maar goed.
Dus absoluut geen belediging voor de vrijwilligers.




Jos.
« Laatst bewerkt op: 07 November 2008, 23:57:45 door J. Beckers. Reden: Iets te grove tekst weggehaald. »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: NS Locs en zo
« Reactie #43 Gepost op: 07 November 2008, 23:59:26 »
Verder gaf ik al dat ik het nut er niet van in zie om van elke kleurvariant een loc te bewaren.

En dat zegt iemand die perse de 1607 wil bewaren omdat ie met een lange trein heeft gereden. ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5276
    • grootspoorfoto's
Re: NS Locs en zo
« Reactie #44 Gepost op: 08 November 2008, 00:00:21 »
Nou ja gelukkig zien genoeg treinliefhebbers dat wel en kunnen we dus dalijk gaan genieten van 2 kleuren 1200 oa. Maar goed je vroeg om een reactie als je het er niet mee eens was nou die heb ik gegeven.

@Stig inderdaas maar dat is geen kleurvariant maar een stickervariant dan is het wel belangrijk he  ;)
Voor grootspoorfoto's zie site