Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door wob
Vandaag om 21:54:27
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door eichddraig
Vandaag om 21:53:12
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:40:15
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 21:33:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door TonM
Vandaag om 21:33:44
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 21:29:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Tommy666
Vandaag om 21:19:12
Intellibox probleem door BenPluim
Vandaag om 21:18:05
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 21:16:08
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:55:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 20:55:10
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 20:45:29
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 20:38:14
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:29:42
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Sofie
Vandaag om 20:19:38
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 20:08:03
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:26:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:07:01
Line-up foto's van modellen door ArjanB
Vandaag om 17:55:11
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 16:40:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:35:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 16:19:44
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 15:41:04
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
  

Auteur Topic: Welk vertakkingssein moet ik plaatsen?  (gelezen 6392 keer)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Welk vertakkingssein moet ik plaatsen?
« Gepost op: 07 November 2008, 00:07:02 »
Hallo allemaal,

Bekijk onderstaande tekening eens en vertel me welk vertakkingssein ik moet plaasten. Ik weet het namelijk niet.  ??? 

Zelf heb ik de volgende variant bij elkaar gefantaseerd: bordes met hoog geplaatst voorsein en links en rechts laag geplaatste vertakkingsseinen. Maar ik heb geen idee of dit een werkelijk bestaande variant geweest is. Ik heb geen Seinenspecial in bezit dus ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!

Grt,

Ger.


« Laatst bewerkt op: 07 November 2008, 00:15:08 door Ger »
Met groet,

Ger.

o_grenier

  • Gast
Re: Welk vertakkingssein moet ik plaatsen?
« Reactie #1 Gepost op: 07 November 2008, 01:31:53 »
In principe een bordes met drie palen. De buitenste allebei laag, de middelste hoog met voorsein. Is dat wat je bedoelde? Bij zo'n sein hebben wel alle hoofdbladen dezelfde vorm, dus ook de middelste.


Maar eigenlijk zit er nog een situatie in je schets die in werkelijkheid niet zo gelukkig is: de rechtstreekse aansluiting links naar het rangeerterrein. Uit de rouwbrief maak ik op dat rangeerdelen uithalen tot op het hoofdspoor. Dan moet er dus al een heel eind v'o'or het station een sein komen dat strop kan tonen (en dat ook toont zolang de rouwbrief rangeertoestemming geeft). Normaal zou er een uithaalspoor evenwijdig aan het hoofdspoor liggen (dus links naar beneden op jouw tekening). Tussen het hoofdspoor en het uithaalspoor een dubbel wissel. Die staan alleen aftakkend als er een trein van "beneden" naar de rangeersporen rijdt. Dat is dan gekoppeld met het linker vertakkingssein. Staan de wissels recht, dan kan er geen trein naar toe, en het rangeerdeel kan nooit op de hoofdbaan komen. Dan kan de rouwbrief rageren toestaan. Moet er iets van/naar de rangeersporen, dan moet de rouwbrief eerst terug, dan de wissels krom, en dan de lage linker arm omhoog. Jouw situatie zou alleen voorkomen op stations waar de rangeersporen maar zeer incidenteel gebruikt werden.
Die rouwbrief kan hier trouwens 1 of 2-zijdig zijn, daar was laatst geloof ik ook een vraag over. Als die eenzijdig is heeft hij alleen een kruis aan de kant van de rangeersporen. Als er niet meer gerangeerd mag worden moet het rangeerdeel terug naar de rangeersporen. Als hij 2-zijdig is heeft hij aan beide kanten een kruis. Zodra de rangeertoestemming dan ophoudt moet het rangeerdeel blijven aan de kant waar hij dan is. Dan kan dus zijn op de rangeersporen, maar ook op het uithaalspoor. In de situatie die jij tekent moet de rouwbrief altijd 1-zijdig zijn. Het zou wel koddig zijn als dat rangeerdeel zich terugtrekt op het hoofdspoor....;-)

Hopelijk heb ik e.e.a. een beetje duidelijk gemaakt en -nog belangrijker- was dit het antwoord op je vraag.

GG

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Welk vertakkingssein moet ik plaatsen?
« Reactie #2 Gepost op: 07 November 2008, 01:42:49 »
Is zo'n rouwbrief nou ook echt nodig? Een ontspoortong/stopontspoorblok, of wissel met afleidend spoortje is toch al voldoende?

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Welk vertakkingssein moet ik plaatsen?
« Reactie #3 Gepost op: 07 November 2008, 10:58:25 »
Hallo GG en RJ,

Ok, ik zit dus in de goede richting te denken. Maar je hebt het over 3 dezelfde hoofdbladen. Dat verwart me een beetje. Het is dus niet zo: midden hoog voorsein, links en rechts een vertakkingsblad (rood-wit met "V-vormig" uiteinde).

Bedoel jij: midden hoog voorsein en links en rechts laag sein met twee bladen (voorsein- en vertakkingsblad)? Als dat zo is wordt het evengoed een behoorlijke kerstboom...

Wat de rouwbrief betreft: ook weer een stuk wijzer. Misschien had ik de hele situatie moeten tekenen. Welnu het ziet er als volgt uit: het aftakkende spoor loopt min of meer paralel door tot aan de brug. Vervolgens liggen ter hoogte van de dikke zwarte pijl twee kopspoortjes die langs en verhoogde kop-zij lading liggen. that's it. Misschien is de rouwbrief wat "te zwaar" en is het idee van RJ een oplossing (hoe ziet zoiets uit??) Of laat ik de rouwbrief gewoon weg en vervang ik 'm voor een uitrijsein de hoofdbaan op? Wat zou een acceptabele concessie zijn óók wat het bordes betreft?
De sporen zijn namelijk niet meer één twee drie te veranderen; de baan is al helemaal klaar; ook electrisch! En dat al 2 jaar lang. Het is voor mij zaak dat er nu eindelijk eens wat aan het landschap gaat gebeuren.

Ik hoor het graag van jullie!

Grt,

Ger.

Ik vind net een voorbeeld van een seinbordes dat naar mijn mening zou kunnen volstaan:



Ik redeneer als volgt: hoge seinpaal voor "hoofdbaan" en de aftakking naar de rangeersporen; de lage paal voor het naar rechts aftakkende spoor. Is dit een acceptabel compromis?  Overigens niet de duidelijkste foto: hoge paal zwaluwstaart en voorsein, rechts alleen een zwaluwstaart. Shoot zou ik zeggen.

Grt,

Ger.



« Laatst bewerkt op: 07 November 2008, 11:36:59 door Bart Tigges »
Met groet,

Ger.

modelspotter

  • Gast
Re: Welk vertakkingssein moet ik plaatsen?
« Reactie #4 Gepost op: 07 November 2008, 11:42:40 »
Alles mag als het niet is verboden.
Elk station in Nederland was destijds (en is) qua sporenenplan uniek en dat vereist(e) voor elke situatie een nieuw seinenplan. Niet voor niets bestonden er SR (seinreglement), baanvakinstructies, bedieningsaanwijzingen voor stations enz. enz.
Het SR voorziet in basiskennis maar kennis van de situatie ter plaatse bepaalde uiteindelijk het hoe en waarom en voor welke sporen en groepen de seinen dienden. 
Omdat platen meer zeggen dan woorden hierbij wat kopieën van het SR 1954 en uit OdR seinenuitgave 1969, stations Kampen en Tiel.

www.spoorinfo.nl/images/sein-1.jpg
www.spoorinfo.nl/images/sein-2.jpg
www.spoorinfo.nl/images/sein-3.jpg
www.spoorinfo.nl/images/sein-4.jpg
www.spoorinfo.nl/images/sein-5.jpg
www.spoorinfo.nl/images/sein-6.jpg

Nb. Bordesseinen zijn ex-HSM en de seinen boven elkaar zijn ex-SS systeem. De SS-uitvoering was tot de jaren vijftig nog te vinden.

Kampen
Inrijbordessein A1b,2b en A2a (typisch een hoog sein voor uiteindelijk ook aftakkend spoor 2b), maar onder de paal zit een speciaal sein, namelijk sein 245 dat is een gele balk op een wit veld = voorzichtig rijden spoor loopt dood, aan het einde van het spoor staat altijd sein 243 = rode balk op wit veld. Hier speelt wegbekendheid een grote rol, het ging ook weleens fout, het stootjuk is weleens verplaatst naar achteren...
 
Tiel
Inrijbordessein A1,2,3 met voorzein Av type HSM, voor sporen I, II, III. 
Uitrijsein B1-3, voor sporen I t/m III, dus maar 1 sein (scheelt in de uitgave van Euries, niet?) 

Modelspotter
« Laatst bewerkt op: 07 November 2008, 12:19:53 door modelspotter »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12448
    • sleutelspoor
Re: Welk vertakkingssein moet ik plaatsen?
« Reactie #5 Gepost op: 07 November 2008, 12:54:21 »
Mocht je in de gelegenheid zijn dan adviseer ik je om de Seinen Specials 1, 2 en 3 van Railhobby eens door te nemen. In deze sopecials staan veel voorbeelden van situaties die vertaald zijn van 1 op 1 naar het model.
Helaas zijn al deze uitgaven bij de uitgever uitverkocht :'(
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Welk vertakkingssein moet ik plaatsen?
« Reactie #6 Gepost op: 07 November 2008, 13:05:48 »
Hey modelspotter!

Dank voor de plaatjes! Ik zou dus prima het volgende bordessein kunnen plaatsen: links lage zwaluwstaart met sein 245 (heb je daar ook een plaatje van?) en rechts een hoge zwaluwstaart. Om de lokale regelgeving er ook bij te betrekken zou ik nog kunnen kiezen om een snelheidsbord 4 te plaatsen. Dan is er wat snelheid betreft ook geen onduidelijkheid meer. De rouwbrief laat ik vervallen en ik plaats in de tegengetselde richting een uitrijsein. Dan heb ik het dus netjes beveiligd.

Eigenlijk is de situatie bijna hetzelfde als op de tekening van Kampen met die uitzondering dat sein 245 niet op de hoge, maar op de lage mast van sein A1b/2b zit. Hier is immers ook een aftakking naar links en daarna naar rechts. Wat betekent overigens het sein aan de voet van het bordes (witte rondje)?

Grt,

Ger.

Met groet,

Ger.

modelspotter

  • Gast
Re: Welk vertakkingssein moet ik plaatsen?
« Reactie #7 Gepost op: 07 November 2008, 18:36:44 »
Hierbij een foto van JGCvdM uit het artikel OdR 1969
(ik heb hem ook in kleur maar niet bij de hand, dus zo maar even)

www.spoorinfo.nl/images/sein-7.jpg

Modelspotter



Nb. Het sein 245 dat waarschuwt voor een doodlopend spoor werd niet toegepast voor zijsporen maar alleen voor hoofdsporen zoals 1b en 2b.
Het waarschuwingssein 241  is mijns inziens overbodig temeer 40 km/h wordt geeist door het lage sein en 30 km/h door het hoofdsein!
Maar doordat er jaarlijks wel een trein door het juk ging is dat misschien er bij gezet in de jaren '50.

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: Welk vertakkingssein moet ik plaatsen?
« Reactie #8 Gepost op: 07 November 2008, 19:27:19 »
Modelspotter, alvast sorry dat ik zo onbeleefd ben om hier in te breken. Heb je ook van dit soort informatie dat betrekking heeft op Nijkerk e.o.?

Alvast bedankt,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8512
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Welk vertakkingssein moet ik plaatsen?
« Reactie #9 Gepost op: 07 November 2008, 20:50:35 »
Hierbij een foto van JGCvdM uit het artikel OdR 1969
(ik heb hem ook in kleur maar niet bij de hand, dus zo maar even)

Kleur?! Hm, als je die toch zou kunnen vinden, hou ik me aanbevolen. Ben juist dat sein aan het maken voor, jawel, Kampen.... ;)



Groet,

Huibert

Ps. Ja, ik weet dat rood en wit verkeerd om zitten. Wordt nog helemaal rood.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1279
Re: Welk vertakkingssein moet ik plaatsen?
« Reactie #10 Gepost op: 07 November 2008, 23:15:03 »
Ger,

Armseinen worden hoofdzakelijk gebruikt voor trienen welke volgens een dienstregeling sporen berijden. Met nadere woorden, de linker aftakking naar het rangeerspoor zal niet volgens dienstregleing gebruikt worden (tenzij het een uitgebreid rangeerspoorwegnet betreft). Voor het middelste (personen)spoor een bordensein met een hooggeplaatst vertakkingssein, voor het rechter (personen)spoor een laaggeplaatste seinarm.
Eventueel kan je voor het rangeersporencomplex een laaggeplaatste seinarm op het vertakkingsbordes aanbrengen met daaronder een waarschuwingssein met horizontale gele balk.



In het plaatje zie je de drie varianten, waarbij het middelste plaatje voorzien is van een voorsein voor het verderopgelegen hoofdsein.

Gerard

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Welk vertakkingssein moet ik plaatsen?
« Reactie #11 Gepost op: 08 November 2008, 02:49:29 »

hallo Gerard,

Wanneer komt jouw site weer in de "lucht" ? Even terug naar je voorbeelden: Is de linker variant maar dan met de seinpalen OMGEDRAAID ook een optie, of redeneer ik dan verkeerd? ( dus de lage paal links en de hoge rechts)

Kun je me de stand van de seinen en de ligging van de wissels duidelijk maken in de door mij getekende situatie -uitgaande van de linker variant?   ???

Ik hoor het weer graag van je!

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12448
    • sleutelspoor
Re: Welk vertakkingssein moet ik plaatsen?
« Reactie #12 Gepost op: 08 November 2008, 09:39:11 »
Hoge paal geef altijd het hoofdspoor weer, en de lage paal staat aan de die zijde waar het aftakkende spoor heen gaat.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Welk vertakkingssein moet ik plaatsen?
« Reactie #13 Gepost op: 08 November 2008, 10:51:41 »
Hoi alweer,

Sobat: duidelijk. Maar nu de stand van de seinen: Stel: aftakkend naar rechts: staat de zwaluwstaart aan de hoge paal dan waterpas en die van de rechter onder een hoek van 45 graden? (bij variant één en twee)

En bij aftakkend naar links de linker 45 graden omhoog en de middelste en rechter waterpas? ( bij variant drie)

En bij rechtdoor de hoge zwaluwstaart onder 45 graden en de overige waterpas?

Ik hoor het weer graag van jullie!

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8512
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Welk vertakkingssein moet ik plaatsen?
« Reactie #14 Gepost op: 08 November 2008, 11:31:08 »
Ger, volgens mij vind je die antwoorden in het bericht van modelspotter hier boven. Of de seinen op bordes of niet staan, maakt voor de betekenis niet uit.

Groet,

Huibert