Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

VERPLAATST: Stukje verenstaal gezocht tussen 0.6 en 1 mm diameter door Duikeend
16 april 2024, 23:44:28
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Quinzeedied
16 april 2024, 23:30:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 april 2024, 23:14:45
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
16 april 2024, 23:11:37
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
16 april 2024, 23:09:43
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
16 april 2024, 23:02:10
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
16 april 2024, 23:00:53
Station Roodeschool door Huup
16 april 2024, 22:51:55
Raadplaatje door Pauldg
16 april 2024, 22:50:46
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Frank 123
16 april 2024, 22:46:18
bovenleiding Mader door saskia
16 april 2024, 22:34:31
Oude metalen trafo's gebruiken....... door grossraumwagen
16 april 2024, 22:25:46
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
16 april 2024, 22:25:09
Al mijn goede ideeën... door bask185
16 april 2024, 22:18:00
Tuinspoor en zo door RK
16 april 2024, 22:01:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door ingenium
16 april 2024, 21:48:29
US diorama in H0 door JohnRobertGrunn
16 april 2024, 21:43:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
16 april 2024, 21:23:27
lengte blok en bezetmelders door Klaas Zondervan
16 april 2024, 21:10:13
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
16 april 2024, 21:03:29
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
16 april 2024, 21:01:23
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Mispoes
16 april 2024, 20:59:38
Piko Br 78 door willem2
16 april 2024, 20:59:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
16 april 2024, 20:45:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
16 april 2024, 20:45:03
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
16 april 2024, 19:58:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS 1100
16 april 2024, 19:54:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
16 april 2024, 19:53:46
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot door Paul552
16 april 2024, 19:14:57
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
16 april 2024, 19:02:56
  

Auteur Topic: Dubbeltractie  (gelezen 5591 keer)

paultenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Dubbeltractie
« Gepost op: 25 september 2006, 23:16:09 »
Nou ik eindelijk eens overgestapt ben op digitaal vroeg ik me af of je verschillende locs in dubbeltractie kan laten rijden.

Of is dit niet mogelijk ivm andere motoren/decoders. Nou had ik het idee dat de (moderne) roco motoren wel ongeveer hetzelfde zijn of valt dit nog vies tegen ?

Ik neem aan dat de 2 locs dan gewoon hetzelfde adres moeten hebben om ze gelijk te laten reageren of werkt dat anders ?

mvg Paul

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Dubbeltractie
« Reactie #1 Gepost op: 25 september 2006, 23:22:17 »
Met een beetje digital systeem kun je 2 of meerdere loks in tractie laten rijden, je koppelt gewoon de adressen van de andere loks aan een hoofdadres en je kunt rijden. De snelheid moet ongeveer gelijk zijn, maar het hoeft zeker niet perfect gelijk te zijn. Gebruik decoders met cruise control, dat geeft het beste resultaat.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Dubbeltractie
« Reactie #2 Gepost op: 25 september 2006, 23:41:16 »
Wanneer je decoders geen cruise control hebben zou ik alleen loc's multi tractie laten rijden die geheel identiek zijn. B.v. 2 6400 loc's van het zelfde merk.

Verder kan je idd 2 loc's het zelfde decoder nummer geven maar je kan ook multie tractie rijden met verschillende decodernummers. kwestie van even aangeven in het desbetreffende control center. (Ik weet niet of je een IB hebt want daarvan zou ik het je zo kunnen uitleggen)

Dit werkt ook even makkelijk met 3 en zelfs 4 loc's!

Misschien een overbodige opmerking, maar bij multitractie heb je wel 2 loc's nodig die op het zelfde protocol rijden.
Dus een DCC loc en een Selectrix loc multitactie laten rijden is helaas geen optie (zover ik weet)


m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Gert van den Berg

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
  • Sky High is alles model(spoor)
Re: Dubbeltractie
« Reactie #3 Gepost op: 26 september 2006, 08:31:03 »
Wanneer de decoders geen cruise control hebben zul je altijd zien dat er trekken en duwen plaatsvindt. Ook al gebruik je twee identieke lok's en twee identieke decoders, dan nog zullen beide combinaties nooit exact gelijk aan elkaar zijn. Levert mijns inziens meer slijtage op aan motor en overbrenging, zodat mijn advies is om vooral decoders met cruise control hiervoor te gebruiken.

groeten,


Gert van den Berg
H0 Ep.IV en V goederenvervoer en
Ep.III-IV personenvervoer; vòòr blauw/geel;
op Profi Rail DCC via Intellibox;
vnl NL en D, nog steeds alles 1:87

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Dubbeltractie
« Reactie #4 Gepost op: 26 september 2006, 09:07:38 »
Voor het vormen van een soepel rijdende dubbeltractie is het zinvol de locs grofweg aan elkaar gelijk te maken qua snelheidsinstellingen. Afhankelijk van de snelheidscurve die je wilt gebruiken, kun je dit ofwel doen met CV 5 en 6, ofwel met de volledige tabel in de hoge CV-nummering.

Welke waarden je moet kiezen moet je een beetje een gevoel bij krijgen, maar dat is gewoon proefondervindelijk vast te stellen: als je de locs in multitractie zet op je digitaalsysteem, maar ze op enige afstand van elkaar los laat rijden, zie je vanzelf of de snelheid ongeveer gelijk is.

Succes,
groet,
Julius

paultenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re: Dubbeltractie
« Reactie #5 Gepost op: 26 september 2006, 10:05:18 »
Bedankt voor de antwoorden, ik gebruik trouwens de multimaus van Roco

mvg Paul

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Dubbeltractie
« Reactie #6 Gepost op: 26 september 2006, 10:15:37 »
@ Mark
Zou jij dat eens willen uitleggen , hoe dat met een IB gaat, tenminste als dat van de TS mag  :D
Groeten uit Hoogeveen

Hub

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Dubbeltractie
« Reactie #7 Gepost op: 26 september 2006, 10:48:18 »
Hallo,

Voor multitractie via de IB zie handleiding IB punt 6.7 Multi-tractie (blz 43).

Hub

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Dubbeltractie
« Reactie #8 Gepost op: 26 september 2006, 11:13:10 »
Hallo,

Dank je wel

Geert
Groeten uit Hoogeveen

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1598
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Dubbeltractie
« Reactie #9 Gepost op: 26 september 2006, 12:29:50 »
Inderdaad probreren de  loks  zoveel mogelijk op mekaar afgestemt te krijgen en steeds met  cruise  control.

Rij zelf veel in multitractie 2 tot 3 loks  gekoppeld  en zelfs bij 3 identiek loks uit de Roco stal zie je erg grote verschillen in snelheidsgedrag waar  je logischerwijze zou mogen verwachten dat  dit toch practisch gelijk zo moeten zijn.   

Heb dit zowel met  de Sbb re 460, re6/6, Bls Re 465 .  De oude Ae 6/6 lopen redelijk gelijk op.    Het  fijntunen  dmv van het spelen met de Cv instellingen kan hierin verbetering brengen maar is een tijdrovend werkje.


Petdig1

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Dubbeltractie
« Reactie #10 Gepost op: 26 september 2006, 16:04:19 »
Waarom MET cruise control ??
In theorie gaan dan de loc's elkaar tegenwerken, met bijv. een kapotte cardan tot gevolg (praktijk).
Cruise control prima, maar dan de werking wel gedimd (zoals bij sommige decoders ingesteld kan worden.

Maarten.

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Dubbeltractie
« Reactie #11 Gepost op: 26 september 2006, 16:09:13 »
Maarten

Wat gebeurd er dan als je bijv. de eerste lok zonder cruise control doet, en de tweede met cruise control ?, zal dan de tweede zich aan de eerste aanpassen ?
Groeten uit Hoogeveen

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Dubbeltractie
« Reactie #12 Gepost op: 26 september 2006, 16:58:33 »
Rijden in multitractie met locs met ingeschakelde tractieregeling kan heel goed werken - ik doe niet anders - maar dan moeten de snelheden wel goed op elkaar afgestemd zijn. Als de een veel harder rijdt dan de ander kan ik me de situatie die Maarten beschrijft wel indenken.

groet,
Julius

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Dubbeltractie
« Reactie #13 Gepost op: 26 september 2006, 17:41:23 »
Wat gebeurd er dan als je bijv. de eerste lok zonder cruise control doet, en de tweede met cruise control ?, zal dan de tweede zich aan de eerste aanpassen ?

2 mogelijkheden:
A/ de voorste lok wil harder dan de tweede. Gevolg: de tweede lok met CrC gaat op de rem staan om zijn ingestelde snelheid te bewaren. De voorste lok zal blijven doortrekken en warm worden. Waarschijnlijk geen ernstige gevolgen, tenzij de decoder of de motor er niet tegen kunnen. De trekkracht van de voorste loc wordt dus opgebruikt door de rem van de tweede.
B/ de achterste lok wil harder dan de voorste. Gevolg: de CrC gaat extra gas bijgeven om de remming teniet te doen. De voorste lok zal daardoor voortgeduwd worden, dus geholpen worden, dus lekker rustig aan doen en al het werk aan de achterste overlaten. De trekkracht van de voorste loc wordt dus maar ten dele gebruikt.

Wanneer de verschillen niet te groot zijn, zal het dus hooguit ten nadele van de trekkracht zijn. Maar de verdeling over de twee loc's wordt ongelijk.

Maarten.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25259
    • Pagina van klaas
Re: Dubbeltractie
« Reactie #14 Gepost op: 26 september 2006, 17:51:11 »
Het advies om met cruise control te rijden komt op mij heel vreemd over. De cruise control heeft juist als doel om de snelheid vast te houden. Dus als de ene loc iets sneller is dan de andere, dan zal de snelle er aan gaan sleuren om de andere mee te krijgen en de langzame zal in de ankers gaan omdat het te snel gaat naar zijn zin.
Mijn technische intuítie zegt dat je in dubbelstractie de cruise control juist moet uitzetten, of op hoogstens één van de locs ingeschakeld laten.