Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelwensen 2026 door VAM65
Vandaag om 18:57:32
Goede wensen voor 2026 door Jan Bennink
Vandaag om 18:55:50
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door Jos B.
Vandaag om 18:49:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
Vandaag om 18:35:30
Trix wielen vanvangen van rijtuigen en wagons door Petertje
Vandaag om 18:31:31
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Hans1963
Vandaag om 18:23:33
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:44:21
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:38:56
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 17:36:30
Pfarrerwinkel bahn door Ronald69
Vandaag om 17:18:55
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Ronald69
Vandaag om 17:11:56
bestaand station of eigen bouw? door Falcon10
Vandaag om 17:11:32
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:09:41
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:57:23
'Permaloog' met electronenbuizen door Peter Kleton
Vandaag om 16:09:20
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Alewijn
Vandaag om 15:15:47
kerstbaan thuis door R1954
Vandaag om 14:51:15
Aachenau West door Alewijn
Vandaag om 13:18:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:59:20
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door bellejt
Vandaag om 12:15:29
herrmann door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:06:58
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Jelmer
Vandaag om 11:52:36
Roco 42616 door Ronald69
Vandaag om 11:17:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:02:57
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door Dave.......
Vandaag om 10:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:37:11
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door RobVille
Vandaag om 10:26:20
Lima 149757 set Erasmus door eichddraig
Vandaag om 10:20:52
Kerstbaantjes of winterbanen.. door Keska
Vandaag om 10:20:48
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door martijnhaman
Vandaag om 08:40:06

Auteur Topic: Greenfield approach  (gelezen 3258 keer)

Henk Uijterwaal

• Offline Offline
Greenfield approach
« Gepost op: 06 November 2008, 15:09:01 »
Voor degenen die hier niet bekend mee zijn: dit is de situatie wanneer je niets hebt, anders dan een leeg stuk terrein en een pot met geld.  Om het naar treinen terug te brengen...

Stel je hebt helemaal niets behalve wat ruimte in de hobbykamer en wil (weer) beginnen een modeltrein op te zetten.  Om te beginnen
niet al te groot (zeg 1x2 m), digitaal, minstens 2 treinen.  Wat zou je dan als eerste kopen (en waarom):
  • Een start set waar alles in zit.
  • Zelf een boodschappenlijstje maken en de onderdelen kopen
Voordeel van (1) is dat je waarschijnlijk iets krijgt waarmee je vanaf dag 1 kan rijden, ook al ligt het onder de kerstboom (en zijn alle winkels dicht), prijzen zijn goedkoper dan de losse componenten en verder is het handiger om een verlanglijstje aan de kerstman te geven met daarop maar 1 bestelnummer. Nadelen: je krijgt waarschijnlijk nooit precies wat je wilt.
Voor (2) lijkt het precies omgekeerd...

Henk

santerdam

• Offline Offline
Re: Greenfield approach
« Reactie #1 Gepost op: 06 November 2008, 15:23:24 »
Volgens mij hoort er nog een stap voor de genoemde. Bepalen wat je wilt.
- De schaal. Je hebt beperkt ruimte (1x2m). In schaal H0 zul je niet veel verder komen dan een ovaal, schaal N laat meer optie's open.
- Tijdperk. Wat voor materiaal wil je hebben, het stoomtijdperk of hypermoderne treinen. Of iets er tussen in.
- Technologie. Als je schaal H0 kiest, heb je keuze uit 2-rails en 3-rails. Deze keuze bepaald in redelijke mate meteen uit welke merken je kunt kiezen. Bij de keuze voor N-spoor kom je bijna automatisdch bij 2-rails uit.

Bij de keuze voor een startset of losse componenten zal waarschijnlijk de prijs een belangrijke rol spelen. Een tijd geleden heb ik een paar digitale Roco startsets doorgerekend aan de hand van de nieuwprijzen. Dan kom je globaal op 38-39% uit. Dat is nog onder het prijspeil van Marktplaats.

Sander

EgMaf

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 06 November 2008, 15:27:26 »
Toevallig zat ik een half jaartje terug met dezelfde vraag, en zo heb ik het aangepakt:

Eerst ben ik begonnen met een leuke startset met een trein die ik zoiso mooi vindt (werd voor mij een DB BR03 Ep.III personentrein), en toen dat inderdaad echt leuk bleek, een grotere startSet met digitale centrale en 2 andere treinen die erg in de smaak vielen (br55 & br85).

Toen gaan ontwerpen, en tegelijk met een testbaantje gaan spelen en stoeien met de treinen en de digitalisering (via Koploper).

Omdat ik verwacht binnen een jaar ofzo te gaan verhuizen, en ik niet van modules hou (beter gezegd: dat niet aandurf), heb ik de buitenmaten moeten laten afhangen van de grootte van de lift hier: 2x1,50. Het ontwerp is 2,00x1,22m gewroden.
En inmiddels is zelfs de bouw gestart!

Doe er je vordeel mee :)

Henk Uijterwaal

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 06 November 2008, 15:43:45 »
Volgens mij hoort er nog een stap voor de genoemde. Bepalen wat je wilt.

Die stap heb ik al genomen: Schaal 00, 1960-1970, zijlijn.

Ik heb ook wel wat ideeen voor een baanplan.   De overlap tussen de baanplannen die ik kan bedenken en wat er in een startset zit is dermate groot dat dat me niet interessant lijkt.  Stap 1
is om een trein te laten rijden.

Henk

Rocodil

• Offline Offline
  • Ik ga voor het poldermodel
    • My Railroad
« Reactie #4 Gepost op: 06 November 2008, 17:42:06 »
Ik zou eerst eens lekker gaan zitten nadenken en spoorbaantjes tekenen, beetje rondneuzen op internet op zoek naar mooie "micro layouts", bedenken welke schaal ik zou willen hebben (ik zou voor HO gaan N is te pietepeuterig). 1 x 2 zou ik niet doen. Eerder 50 of 60 x 2 m met een fiddle yard, klein stationnetje met een paar rangeerspoortjes. Vermoedelijk Engels of Nederlands onderwerp, misschien Amerikaans of Zwitsers. Dat zou ik doen. ;)
Met vriendelijk groet, Hans  (HO-3-rail NL rond 1950)

Henk Uijterwaal

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 06 November 2008, 23:29:53 »
Ik zou eerst eens lekker gaan zitten nadenken en spoorbaantjes tekenen, beetje rondneuzen op internet op zoek naar mooie "micro layouts", bedenken welke schaal ik zou willen hebben (ik zou voor HO gaan N is te pietepeuterig). 1 x 2 zou ik niet doen. Eerder 50 of 60 x 2 m met een fiddle yard, klein stationnetje met een paar rangeerspoortjes. Vermoedelijk Engels of Nederlands onderwerp, misschien Amerikaans of Zwitsers. Dat zou ik doen. ;)

Dat ben ik nog met je eens ook :-)  maar die stap heb ik al genomen.  Zoals gezegd, schaal 00, mijn globale idee voor een sporenplan lijkt een beetje op wat egmaf bedacht heeft maar dan met ongeveer de helft van de rails, tijdperk ergens jaren '60 (zodat je zowel met stoom als diesel kan rijden), en een zijlijn met korte treinen.  Brits, maar dat volgt uit 00, niet.  (En hiervoor bestaan startssets).

Maar, het is ook 30+ jaar geleden dat ik voor het laatst een trein heb laten rijden. Digitaal bestond nog niet. Dat wil ik ook eens proberen. Vandaar de vraag: als je niets hebt anders dan ideeen, wat doe je dan.

Henk

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 06 November 2008, 23:43:39 »
In de openingspost leg je de focus op de wel/niet keuze voor een startset. In de vervolgberichten blijken veel meer overwegingen en gedachten te spelen. Sterker nog, in feite heb je redelijk vastomlijnd plan. Valide argumenten, maar ik mis inmiddels de relatie naar de vraagstelling van de openingspost.

Sander

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #7 Gepost op: 07 November 2008, 08:08:10 »
Citaat
Vandaar de vraag: als je niets hebt anders dan ideeen, wat doe je dan.

Heel simpel; dan werk je die uit en gaat beginnen.... ;) Dat is wat bij de meeste mensen niet lukt, maar ik persoonlijk denk dat gewoon beginnen met iets te bouwen de beste optie is. Op welke manier dan ook. Het hoeft toch niet direkt perfect te zijn? ALs je iets meerdere keren over moet doen laat je alleen maar meer ervaring krijgen.

Ik zou het advies van Rocodil volgen, en zeker geen baanplan nemen zoals bij gebruiker egmaf (met alle respekt trouwens!) omdat dat voor een herintreder (mag ik het zo noemen?) veel te omslachtig is en gedoemd te mislukken. Beter is iets kleins te bouwen, af te maken en te genieten en geleerd te hebben. Met die ervaring in je zak kun je goed verder gaan met iets nieuws.

Zou ik doen ::) ;) En kijk maar hier wat ik tussendoor bouw, kun je veel lol mee beleven. Leent zich uitermate goed om te experimenteren met je eerste stappen in digitaal, bakbouw en landschapsbouw.

Grtz,  8) Ronald 8)

Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Henk Uijterwaal

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 07 November 2008, 08:48:52 »
Heel simpel; dan werk je die uit en gaat beginnen.... ;)

Juist en vandaar mijn vraag. Wat koop je als eerste om te beginnen. Zelf een boodschappenlijstje maken en precies dat kopen. (Nadeel: duurder, reele kans dat je iets essentieels vergeet te kopen. Voordeel: je krijgt precies wat je denkt nodig te hebben) of een startset (Voordeel: goedkoper, compleet. Nadeel: het is niet precies wat je denkt nodig te hebben).  Ander praktisch punt: als ik zeg dat ik startset #1 wil hebben, dan is er een reele kans dat dat onder de kerstboom ligt en dat ik 26 december wat kan doen.  Geef ik een lijstje aan de kerstvrouw, dan gaat dat bijna gegarandeerd niet.

Henk

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #9 Gepost op: 07 November 2008, 09:38:29 »
Opnieuw beginnen doe je aan het eind.
Kryptische zin nietwar? Toch werkt het zo. Bepaal eerst wat je einddoel is. Vervolgens kijk je naar je beschikbare ruimte om dat te realiseren. Dan kijk je naar je capaciteiten om dat doel te verwezenlijken.  En dan bedoel ik niet alleen de centjes maar ook de handjes en de tijd. daarna bepaal je wat je nodig hebt om je einddoel te bereiken. en daarna volgt vanzelf de keus of een startset handig is of niet.

Tip om het voor jezelf op een rij te zetten. Gebruik het programma Free mind. dat helpt je je gedachten op een rij te zetten en een structuur op te bouwen van wat je allemaal nodig hebt en kunt.

Of huur een profi voor dat doel in dat kan natuurlijk ook. ;D
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #10 Gepost op: 07 November 2008, 09:45:39 »
Om te beginnen niet al te groot (zeg 1x2 m),

Dit vind ik een onhandige afmeting. Kun je er niet 0,5x4 m van maken? Zelfde oppervlakte, meer mogelijkheden, beter bereikbaar.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.