Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 18:33:37
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 18:31:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 18:31:44
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Thom
Vandaag om 18:30:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Fleischmania Nostalgia door grossraumwagen
Vandaag om 17:36:36
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
  

Auteur Topic: Nieuws rond de 2412  (gelezen 77601 keer)

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1279
Re:GROOT NIEUWS 2412
« Reactie #285 Gepost op: 05 October 2011, 13:49:12 »
Misschien willen ze voorlopig nog geen extra geld stoppen in het (uiterlijk) opknappen van een derde 2400.
Hetzelfde geldt waarschijnlijk ook voor twee van de vier 2200'en, twee in bedrijf in voldoende.

Gerard

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re:GROOT NIEUWS 2412
« Reactie #286 Gepost op: 05 October 2011, 13:53:01 »
Het lijkt me in ieder geval een goeie zaak de loc goed te conserveren. Dit door bijvoorbeeld een goeie (blauwe) lak laag. ;) Maar daar weten ze bij de vsm vast wel raad mee.
« Laatst bewerkt op: 05 October 2011, 14:26:09 door Dennis83 »

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2175
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re:GROOT NIEUWS 2412
« Reactie #287 Gepost op: 05 October 2011, 13:57:51 »
De 2203 en 2207 zijn volgens mij ook hoofdzakelijk voor onderdelen.
Wat nog leuker is, is ze opknappen en verhuren zoals met de 661..... ehh..604  ;)
Grtz!
Tedo

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:GROOT NIEUWS 2412
« Reactie #288 Gepost op: 05 October 2011, 14:51:17 »
goedenmiddag luitjes.

ik verneem net dat de 2412 niet meer zal rijden. het is duidelijk dat men niet de waarde ziet van een orgineel blauwe 2412.  ik heb persoonlijk niets meer met de vsm daar mijn contactpersoon helaas overleden is in 2009. ik heb met alle plezier de lok terug gehaald.en zou het zo nog eens willen doen. het heeft me namelijk een mooie baan bij het spoor opgeleverd. hopelijk dat de vsm eens gaat nadenken over de a status die deze lok kan krijgen.   groetjes chris  (y)

Sorry ik zal niet meer "te scherp schrijven", wist niet dat dat niet op prijs wordt gesteld alhier.

Anderzijds kijk ik enorm op van de reactie van initatiefnemer Chris. Haalt met veel moeite een lok hier naar toe, draagt deze over aan de VSM en klaar is Kees. Wat is dan het nut en motivatie geweest om zo'n avontuur aan te gaan. Lijkt wel of het slechts voor de kick is gedaan: "Kijk eens wat ik kan". Maar goed, de onderdelen kunnen nog van pas komen, de rest kan op termijn bij het oud ijzer. Immers een lok welke altijd bij wind en weer buiten staat, is helaas gauw afgeschreven....... Chris kan natuurlijk ook nog een tweede (derde of vierde) lok hier naar toe halen, kan misschien de 2412 toch nog worden opgeknapt. Draaistel wissel moet niet zo moeilijk zijn, dan zijn de tractieproblemen in ieder geval opgelost.
Ook Engelse treinen zijn leuk

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
  • Frl
    • Frieslandrail
Re:GROOT NIEUWS 2412
« Reactie #289 Gepost op: 05 October 2011, 15:05:51 »
Dan ben ik benieuwd wat de beweeg redenen zijn van hem om een St. Wadje in het leven te roepen....
Als dat ook alleen voor de kick & roem gaat....
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5371
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:GROOT NIEUWS 2412
« Reactie #290 Gepost op: 05 October 2011, 15:07:33 »
Heren (en eventuele dames),

een echte trein/loc opknappen en in conditie houden is echt iets anders dan een modeltrein. Jullie onderschatten het vele werk enorm is mijn gevoel. En al zou men de 2412 opknappen, wat voor werk heeft men nu voor zo'n loc? De VSM rangeert het meeste met een 600 of een 200/300. Daarnaast zijn er twee rijvaardige 2200'en en twee rijvaardige 2400'en. Die locs komen goed van pas om zo nu en dan samen met een stoomloc op pad te gaan (vaak zie je de samenstelling stoomloc voor, diesel achter). Maar een vijfde loc wordt echt te veel van het goede lijkt me. Vergeet niet dat de rijdende locs altijd buiten staan en er continu werk aan die karren is.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11643
    • Mijn fotoarchief
Re:GROOT NIEUWS 2412
« Reactie #291 Gepost op: 05 October 2011, 15:15:13 »
Dan ben ik benieuwd wat de beweeg redenen zijn van hem om een St. Wadje in het leven te roepen....

Bestaat die stichting dan al daadwerkelijk? Bij mijn weten was het vooral een plan, nog niet uitgewerkt in de daadwerkelijke oprichting.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
  • Spoor N
Re:GROOT NIEUWS 2412
« Reactie #292 Gepost op: 05 October 2011, 20:53:14 »
Schijnbaar toch niet goed gekeken naar de staat waarin de lok verkeerde.
Heb je er aan gedacht dat dat misschien wel is gedaan en dat dit het beste exemplaar was?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2175
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re:GROOT NIEUWS 2412
« Reactie #293 Gepost op: 05 October 2011, 21:47:16 »
De Raerense 2454, 2424 en 2413 waren/zijn in ieder geval beter. Laatstgenoemde kan ook in het blauw. Toch dacht ik dat de loc zelf kon rijden toen hij kwam. De 2459 was bij verkoop aan de SNCF al een van de mindere loc 's (zelfs botsschade) en was later ook plukloc in Frankrijk. Als zodanig ook aan de VSM verkocht.
« Laatst bewerkt op: 05 October 2011, 21:49:56 door Tedo »
Grtz!
Tedo

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re:GROOT NIEUWS 2412
« Reactie #294 Gepost op: 05 October 2011, 22:29:19 »
Sorry ik zal niet meer "te scherp schrijven", wist niet dat dat niet op prijs wordt gesteld alhier.

Anderzijds kijk ik enorm op van de reactie van initatiefnemer Chris. Haalt met veel moeite een lok hier naar toe, draagt deze over aan de VSM en klaar is Kees. Wat is dan het nut en motivatie geweest om zo'n avontuur aan te gaan. Lijkt wel of het slechts voor de kick is gedaan: "Kijk eens wat ik kan". Maar goed, de onderdelen kunnen nog van pas komen, de rest kan op termijn bij het oud ijzer. Immers een lok welke altijd bij wind en weer buiten staat, is helaas gauw afgeschreven....... Chris kan natuurlijk ook nog een tweede (derde of vierde) lok hier naar toe halen, kan misschien de 2412 toch nog worden opgeknapt. Draaistel wissel moet niet zo moeilijk zijn, dan zijn de tractieproblemen in ieder geval opgelost.
Achwel ja, we halen gewoon nog even een lok uit Frankrijk joh....

Denk je nou werkelijk dat dat niks kost?

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re:GROOT NIEUWS 2412
« Reactie #295 Gepost op: 05 October 2011, 22:32:07 »
*speculaasmodus aan* Wie weet dat de ZLSM er nog belangstelling voor
gaat krijgen... Raeren-Simpelveld is nog niet zo'n mega-afstand :)
*speculaasmodus uit*

Het vele onderhoud is helaas wel een factor die zwaar weegt bij een grote
collectie 1:1 treinen...

wat de onderdelen betreft, ik dacht dat de techniek van een 2400 sterk verwant
was met de BB63000 ???

Mvg,

Tis
********

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:GROOT NIEUWS 2412
« Reactie #296 Gepost op: 05 October 2011, 22:44:03 »
bb63000, ja hoor, draaistellen zijn bijvoorbeeld al precies hetzelfde...
http://www.vhenk.de/eisenbahntouren/images/stories/ftp_eisenbahnfieber/vl_frankreich/sncf_bb63000.jpg
https://images.beneluxspoor.net/bnls/BB02.jpg

maar het idee om meer 2400'en hierheen te halen is zo gek nog niet, over 50 jaar hoef je t niet te proberen, desnoods pleur je ze ergens onder een zeiltje en negeer je ze voor 20 jaar, dan worden ze alsnog beter geconserveerd dan in een hoogoven.

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2175
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re:GROOT NIEUWS 2412
« Reactie #297 Gepost op: 05 October 2011, 22:55:17 »
Uit Frankrijk halen kost een hoop centen (als je al wat kunt losweken).
Maar de NSM 2498 is toch ook compleet maar niet rijvaardig? En volgens mij zijn daar ook geen plannen voor. Kan die mooi wat afstaan, zou ik zeggen.
Grtz!
Tedo

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:GROOT NIEUWS 2412
« Reactie #298 Gepost op: 05 October 2011, 23:16:37 »
Thom en Robin; voorlopig dus naast (of beter op..) de 2498 slapen! Voor je het weet ben je onderdelen kwijt, met al die fauteuil-techneuten hierzo... ;D
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re:GROOT NIEUWS 2412
« Reactie #299 Gepost op: 05 October 2011, 23:19:24 »
De 2498 moet compleet zijn ja, alleen heeft die loc al 20 (als het geen 25 is) jaar niet meer gelopen. Alles kan natuurlijk, maar voor hoeveel tijd, geld en moeite...
En besef nou eens dat de VSM ook geen wonderclub is waar ze tot in het oneindige locs erbij kunnen opknappen naast de enorme vloot locs die daar al rijden. Ook daar kan ieder poppetje maar een x-aantal uren per dag werken.

Overigens heeft de 2459 al een A-status. De kans is dan niet groot dat de 2412 alsnog een A-status krijgt, of de VSM moet al voor beide locs een herwaardering aanvragen, dat zal vast wel kunnen op een of andere manier? Maar dan zal de 2459 wel terugvallen naar een B- of C-status. Ik denk dat er behalve een select groepje liefhebbers weinig mensen wakker van liggen. En wil je het anders, meld je dan vooral bij de VSM met je handen en het liefste ook je portemonnee.