Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door defender
Vandaag om 05:51:42
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Hans van de Burgt
Vandaag om 03:46:41
Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: HO Marklin herintreder... aka de Dodo  (gelezen 6381 keer)

Dodo

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
HO Marklin herintreder... aka de Dodo
« Gepost op: 25 september 2006, 16:20:48 »
Zo, daar sta ik dan...25 jaar geen nieuwe trein aangeschaft (behalve dan als kado...voelde ook een beetje goed) maar nu met kleine kinderen heb ik een nieuwe impuls (excuus) gevonden om de herintredersmarkt op te gaan.

Ik heb mijn zinnen gezet op Marklin systems (oude liefde roest niet). Daar ga ik 2 start sets van aanschaffen plus een 4-tal uitbreidingssets. Ik vind het leuk om herkenbare treinen te hebben, dus komen er ook wat NS locs bij, plus NS rijtuigen en wagons.
Nu heeft Marklin maar een beperkt assortiment voorzover ik online kan zien en dus kijk ik ook naar andere merken. Fleischmann maakt een aantal treinen die ook op Marklin passen. Lima maakt (of maakte??) een Thalys die DCC heeft...en hier wringt de schoen. Ik ben redelijk digitaal onderlegd, wanneer we het over 44.1 kHz hebben etc... DCC is voor mij Digital Compact Cassette (een Philips vinding die het niet heeft gehaald..)

Mijn 1ste doel is treinen te verzamelen die op het Marklin systeem kunnen rijden. De sets geven genoeg rail om even lekker te kunnen tuffen. Het betere railwerk komt later....
Met gebruik van een aantal specifieke termen uit de (voor mij) nieuwe digitreinenwereld:
- wat is er nodig (aan specificaties) om op een Marklin Systems baan te kunnen rijden?
- Op de plaatjes ziet Fleischmann er niet altijd even lekker uit (1471 en 1472) beetje plasticachtig klopt dit?
- tips waar ik NS treinen kan vinden? (1970 en nieuwer...?) (niet alleen locs, ook rijtuigen/wagons)

Ik woon in Azie, dus ik kan helaas niet even een modelspoorbaanwinkel binnenlopen. Hier zijn andere systemen de standaard die niet met Marklin overweg kunnen...want wat zou ik graag een Shinkansen modeltrein hebben..maar wel op de Marklin baan..

Help de Dodo overleven!

Davy

  • Gast
Re: HO Marklin herintreder... aka de Dodo
« Reactie #1 Gepost op: 25 september 2006, 18:17:17 »
Je vraagt nog al wat.

Eerst zal je een keus moeten maken welke rails. K-rails of C-rails. De laatste is de opvolger van de vroegere metaal rails. Alleen het huidige C-rail bestand is veel uitgebreider dan het vroegere m-rails bestand o.a. met slanke wissels  en veel meer verschillende bochten. Ook is de stroomvoorziening van de c-rails erg goed te noemen.
C-rails is momenteel populairder dan K-rails.

Zowat ieder merk brengt tegenwoordig ook haar lokmodellen uit in een AC uitvoering dat wil zeggen voor het Marklin systeem. Het nieuwe digitale Marklin systeem heet Marklin systeems of met andere woorden mfx. Dat zowel mfx verstaat als motorola. Dus ook al de oude digitale Marklin spullen kunnen worden blijven gebruikt.

Marklin brengt haar loks uit met motorola (hobby modellen) en mfx decoders, de rest van de andere merken maken loks voor Marklin met multiprotocol decoders die motorola en DCC verstaan en  dat zal over een jaartje ook wel mfx worden.

Marklin heeft heel veel soorten startsets van 99 euro tot 900 euro.
Aan jou de keus uit te zoeken welke je wilt hebben. In elke nieuwe Marklin lok zit al een decoder. In de sets van boven de 300 euro zit meestal een mfx lok met geluid.

Thema uitbreidingsets zijn momenteel in de aanbieding ze zijn geen succes geweest. Je kan nu een uitbreidingsset kopen van c-rails, met een sein, wissels, station en een overweg voor 89 of 99 euro.
http://www.modelbouwhoek.nl/aanbiedingen.html

Een goede winkel om te bestellen vanuit Azie lijkt mij www.lokshop.de

Wil je meteen professioneel beginnen koop dan een startset met het nieuwe central station. Er is echter 1 nadeel voor dat Central station komt er nog een grote update in 2007 pas daarna kan je er mee via een computer en software je treinen laten rijden tot die tijd is het een uitgebreide digitale rijregelaar waarmee je digitaal kunt rijden en al je wissels en seinen digitaal kunt bedienen. Ook komt er pas volgend jaar een mfx booster. Tot die tijd moet je indien nodig een oudere motorola booster gebruiken.

Wel kun je kiezen voor bijvoorbeeld een startset met een mobiel station. Dat is een digitale rijregelaar meer niet. Wissels en dergelijke moet je dan bedienen via een aparte trafo en dan bedien je ze nog op dezelfde manier als vroeger (analoog). Daarnaast zou je kunnen kiezen voor een losse al in one digitale centrale van bijvoorbeeld, Tams, Uhlenbrock (IB), Ecos van Esu of nog wat later de commander van Viesmann. Deze centrales verstaan motorola en DCC. Hou wel rekening ermee dat je dan geen mfx (marklin systeems) hebt en het programeren van mfx loks van Marklin die het ook goed doen in het motorola formaat moeilijker is.

Een mfx lok meldt zich de eerste keer vanzelf aan op een mobiel station of Central station en staat daarna in het geheugen. Op een andere centrale moet je eerst het adres van de lok invoeren.

Wat betreft Nederlands materiaal. Ja Marklin heeft een nieuwe NS 1200 en vele verschillende soorten diesel 6400 op de markt uitgebracht.

Een variant van deze lok is momenteel o.a. als aanbieding verkrijgbaar in de Marklinshops.
Zie onderstaande link.
klik hier

Maar ook Roco maakt veel Nederlands materiaal voor Marklin.

Kijk ook eens hier: http://www.marklin.nl/

In de hoop dat je hier wat aan hebt. En anders vraag je het maar.
Zelf ben ik in 1998 digital begonnen met een startset met 2 digitale loks en een control unit 6021, waarvan nu de opvolger is gekomen namelijk een central station.




« Laatst bewerkt op: 25 september 2006, 18:20:56 door Davy »

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: HO Marklin herintreder... aka de Dodo
« Reactie #2 Gepost op: 25 september 2006, 18:25:08 »
Citaat
dat zal over een jaartje ook wel mfx worden.

Ik denk dat dit iets is waar Märklin om bekend staat. Iets uitvinden alleen voor eigen systeem gebruik.
Ik moet nog zien of dat over genomen wordt door andere merken.
Loc herkenning zal de fabrikant wellicht nog wel eens toevoegen aan het bestaande assortiment maar nog niet binnen een jaar denk ik.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: HO Marklin herintreder... aka de Dodo
« Reactie #3 Gepost op: 25 september 2006, 20:03:48 »
Citaat
Eerst zal je een keus moeten maken welke rails. K-rails of C-rails. De laatste is de opvolger van de vroegere metaal rails. Alleen het huidige C-rail bestand is veel uitgebreider dan het vroegere m-rails bestand o.a. met slanke wissels  en veel meer verschillende bochten. Ook is de stroomvoorziening van de c-rails erg goed te noemen.
C-rails is momenteel populairder dan K-rails.
bedenk, dat er in de c rails geen flexibele rail is te krijgen, voor K-rails wel.
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Dodo

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: HO Marklin herintreder... aka de Dodo
« Reactie #4 Gepost op: 26 september 2006, 17:39:22 »
Hi Davy,
Bedankt voor je reactie. Natuurlijk vraag ik raak! Daar heb ik wat aan  :)
Het „analoog“ omzetten van de wissels ken ik nog wel. Ging niet altijd even soepel. Neem aan dat dat een ietsiepietsie verbeterd is.
Een goeie site die lokshop. Euromodellbahn.com en sc99-shop.de zijn ook niet slecht. Al met al verschillen ze niet zoveel van elkaar qua prijs, zeker daar ik met transportkosten zit, heeft het weinig nut het een hier en het ander daar te bestellen..
Wat dacht je van spielwaren-stucki.ch ?
De aanbieding link leidt niet naar een online shop..kwijlen en omdraaien dus.
Mijn bestellijstje is op het moment als volgt:
NS locs: 37120; 37644
NS rijtuig: 3*42637; 42647; 42657
NS wagon: 2*46254; 2*46625
startpakket: 29475 plus 2 x 78055 extentie
startpakket: 29790 plus 2 x 78056 extentie
Het zal dus c-rail worden voorlopig

Roco heeft niets (dat op hun site staat) dat ik ambieer.
Piko heeft een leuke hondekop: 57320
Fleischmann heeft dus de 1471 en de 1472, (ook daar heb ik nog in gereden wat was die sprinter stil in vergelijking met de hondekop zeg!), maar zoals gezegd, de qualiteit straalt niet van het plaatje af.

NS loc 37263 zou ik ook graag lusten, maar die is helaas niet meer online te krijgen (voor normale prijzen), met de 42644, de 42645 en de 42646 zou dat een mooi setje maken.
Dan heb je ook nog de ICE3 37781 5 car en uitbreidset..hier wil ik de ICE2 dus voor laten…maar zal er dan wel even wat rails bij moeten nemen om dit gevaarte alleen al op te kunnen zetten…
Je begrijpt het al…ik word wel heel erg hebberig van al dat rondgeneus over het net!!

Ik ga nog even niet verder in de details zoals het aanschaffen van een controller. Ik heb nog geen dedicated ruimte en dus hou ik het even bij verzamelen en af en toe even een simpele baan aanleggen.

Belangrijkste dat ik wilde weten is of ik „blind“ AC 3-track locs van andere merken kan gebruiken. Ik maak hieruit op dat dat ja is.

Kom er net achter dat ik in November in Neurenberg ben voor een weekje..wanneer je een winkel aanrader hebt, dan lees ik dat graag.

Groeten!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21676
Re: HO Marklin herintreder... aka de Dodo
« Reactie #5 Gepost op: 26 september 2006, 21:43:37 »
Is niet handig als je het alleen van plaatjes moet hebben. Maar dan is hier vragen natuurlijk wel handig.

Kwalitatief is er weinig mis met de Sprinter en de Plan V van Fleischmann, ook niet in de drierailuitvoering.
Roco heeft drierailmodellen van NS-locs van na 1970: 2200, geel-grijze 1100 ook dacht ik.
Bij rijtuigen en wagens maakt het al helemaal weinig uit.

Lekker handig, in Azië wonen en per se drierail willen rijden.  ;D
Maar goed, geeft weer een extra zoekdimensie aan de hobby.  ;)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Davy

  • Gast
Re: HO Marklin herintreder... aka de Dodo
« Reactie #6 Gepost op: 29 september 2006, 02:21:56 »

Mijn bestellijstje is op het moment als volgt:
NS locs: 37120; 37644
NS rijtuig: 3*42637; 42647; 42657
NS wagon: 2*46254; 2*46625
startpakket: 29475 plus 2 x 78055 extentie
startpakket: 29790 plus 2 x 78056 extentie
Het zal dus c-rail worden voorlopig

Roco heeft niets (dat op hun site staat) dat ik ambieer.
Piko heeft een leuke hondekop: 57320
Fleischmann heeft dus de 1471 en de 1472, (ook daar heb ik nog in gereden wat was die sprinter stil in vergelijking met de hondekop zeg!), maar zoals gezegd, de qualiteit straalt niet van het plaatje af.

NS loc 37263 zou ik ook graag lusten, maar die is helaas niet meer online te krijgen (voor normale prijzen), met de 42644, de 42645 en de 42646 zou dat een mooi setje maken.
Dan heb je ook nog de ICE3 37781 5 car en uitbreidset..hier wil ik de ICE2 dus voor laten…maar zal er dan wel even wat rails bij moeten nemen om dit gevaarte alleen al op te kunnen zetten…
Je begrijpt het al…ik word wel heel erg hebberig van al dat rondgeneus over het net!!


Groeten!


De NS 1200 (mfx)heeft een vijfpolige motor, de andere 6400 (mfx) een klokanker motor met een vliegwiel en de loks uit de startset hebben motoren met een vliegwiel. Waarom 2 keer uitbreidingsset 78055. Je kan deze wagens ook los kopen. En bij sommige marklinshops in Nederland zou je nog een Structon Karin lok nr 37658 kunnen kopen voor 149 euro.
De startsets hebben een ms met 18 va trafo. Dit is voldoende om 2 of 3 loks te laten rijden. Aandrijvingen voor je wissels en dergelijke moet je aansluiten op een aparte trafo en daarvoor is die 18 va in principe niet echt goed voor geschikt. Deze startset vind ik persoonlijk veel beter
http://www.suter-meggen.ch/maerklin/start_set_neu/29850.htm

Roco heeft leuk NS materiaal maar Roco AC locs zijn niet sterk, qua trekkracht zelfs bij hellingen van 2% laten ze het soms afweten. Maar wil je geen hellingen in je baan bouwen dan zijn de roco loks prima in orde.
Qua afwerking en zo zijn ze goed. Dit geldt ook voor Fleischmann. Kwaliteit is goed. Rijeigenschappen Fleischmann sprinter geen flauw idee.  Maar Roco heeft wel leuke NS goederen- en personenwagens. Hou er wel rekening mee dat deze andere koppelingen hebben dan Marklin. Het zijn geen kortkoppelingen.

Je vergeet dat Piko een hobbymodel  NS ICE3 heeft voor Marklin. Maar kwalitatief haalt die het niet bij Marklin, Roco en Fleischmann. Maar de prijs is wel oke van die Piko.
« Laatst bewerkt op: 29 september 2006, 02:25:16 door Davy »

TimeLord

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
  • GM Power
Re: HO Marklin herintreder... aka de Dodo
« Reactie #7 Gepost op: 29 september 2006, 10:03:26 »
Maar Roco heeft wel leuke NS goederen- en personenwagens. Hou er wel rekening mee dat deze andere koppelingen hebben dan Marklin. Het zijn geen kortkoppelingen.


Zowel Roco als Fleischmann hebben kort-koppelingen die zich prima laten instaleren op M* materieel. Bovendien is het mijn mening dat deze een heel stuk gebruiksvriendelijker zijn.

Zelf rij ik 3-rail digitaal met 2 M.S. naar Nederlands voorbeeld.
M* loks en wagons zijn zelden te vinden op mijn baan (uitz. 1211).
Roco heeft een zeer uitgebreide keuze met name voor het vrachtvervoer.
En van problemen qua trekkracht heb ik nog nooit iets gemerkt, terwijl er gemiddeld toch zo`n 20 wagons achter een lok worden gesleept.

Zoek eens op Marktplaats.nl voor Nederlands  marterieel wat niet meer in de handel is.

Grtz Jeroen
 
Don't look Back!

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: HO Marklin herintreder... aka de Dodo
« Reactie #8 Gepost op: 29 september 2006, 10:09:55 »
........  Roco heeft leuk NS materiaal maar Roco AC locs zijn niet sterk, qua trekkracht zelfs bij hellingen van 2% laten ze het soms afweten.  .......

Hou er wel rekening mee dat deze andere koppelingen hebben dan Marklin. Het zijn geen kortkoppelingen. 

Even twee kleine opmerkingen:

Het 'feit' dat Roco AC locs niet sterk zijn baseer je op die ene test van een 1100 die je hier ergens beschreef op het forum ?

Wat de koppelingen betreft, zo leg je dat niet uit aan een herintreder, dan vertel je er tenminste bij dat je de koppelingen makkelijk kunt omwisselen voor andere door het aanwezig zijn van een NEM schacht (gestandaardiseerde houder voor koppelingen) ....

groet,
marco-
Oldskool Fleischmann H0 Tandradbaan & NS TP 3/4.

leon

  • Gast
Re: HO Marklin herintreder... aka de Dodo
« Reactie #9 Gepost op: 29 september 2006, 12:31:03 »
Hoi Dodo,

Ik heb een kennis met de gele Fleischmanntreinen: plan V en sprinter.
Ze zien er beter uit dan op papier, eigenlijk net zo als ze in het echt rondrijden. (alleen niet zo vies ;D) Bekijk ze eens rustig op je gemakje in een modelspoorwinkel of beurs.

Mocht je nog 2e hands aan gaan schaffen: Vergeet die vermadelijde M-rail.
Ze vragen er relatief nog veel geld voor. Het geeft een hoop herrie en je hebt vaak uitgebogen railasjes aan de uiteinden.
De C-rail heeft deze nadelen niet.
Bovendien rijdt bovengenoemd Fleischmann-materieel niet altijd echt lekker over alle Marklin-M-wissels.

Ik heb wel eens aan leden van M-track (vind je onder Beneluxspoor.net links) gevraagd wat de rijeigenschappen van Rocolocs zijn: Zij waren daar zeer lovend over, volgens hen deed het zeker niet onder voor Marklin!

Enne: Piko komt binnenkort nog met het mat. 54 treinstel ook voor wisselstroom.

Veel plezier met de herstart!!

Dodo

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: HO Marklin herintreder... aka de Dodo
« Reactie #10 Gepost op: 02 oktober 2006, 16:33:13 »
Wouw, dit bericht lijkt ook wel een diesel...gaat in het begin langzaam maar is dan niet meer te houden TOP! Dit soort reacties is precies wat ik nodig heb. De ervaring die jullie als collectief hebben en doorspelen geeft mij vertrouwen in mijn aankopen. Vergeet niet dat ik het van de on-line handel moet hebben vanwege mijn woonplaats in verweggiestan  ;D

Ben toevallig dit weekend even naar een modelspoorwinkel geweest...ben niet helemaal / helemaal niet weg van de kwaliteit hier...ik zie ook eigenlijk alleen maar analoog..en Marklin "z".

Anyweg, ik heb de sprong gemaakt.. Bedankt voor de tip Davy, echter ik ben voor de nieuwe versie 29851 gegaan met het central station. Ik wil geen spijt hebben achteraf maw: doe het goed of doe het niet. (Dit betekent ook dat ik een hoop niet doe trouwens  :D )
In dit geval wil graag op de 1ste rang zitten. Ik heb ook de ICE3 van Marklin besteld en wat rail uitbrijdings sets zodat die gigant baan heeft om op te staan... Alles via de lokshop, daar euromodellbahn van de ene op de ander dag zijn prijzen heeft verhoogd...
Nu maar even zien hoe het met het transport zit en de snelheid. Transport kosten haal ik terug door geen btw te betalen. Wanneer dit goed gaat, dan maar geleidelijk door mijn wishlist heen. (de Porsche trein staat daar nu bij..erg cool!)
Ik hou het even op C track voor het gemak van het in elkaar en uit elkaar halen.

Leon, bedankt voor de Fleischmann feedback. Die twee staan staan direct op de hebbuh hebbuh lijst. De m-rail heb ik nog van voorheen..ik ben niet vergeten wat de nadelen waren.
Piko is al uit met de hondekop (ook op de lijst hahaha), wil hem ook erg graag in de gele uitvoering hebben, en die heeft Fleischmann..
Marco en Jeroen, bedankt voor de Roco info. Roco heeft op het moment een mooie serie met 1100 en plan D wagons. Passen die wagons tijd technisch ook met de 1200?

Al met al ben ik dus bezig te doen wat niet kon als klein jongetje...het jongetje is groter geworden maar heeft nog een aantal dromen te verwezenlijken en te delen met het eigen nageslacht.

Bedankt voor de tips. Leuk her-begin.
D

Davy

  • Gast
Re: HO Marklin herintreder... aka de Dodo
« Reactie #11 Gepost op: 02 oktober 2006, 16:39:52 »
Hoi Dodo,

Goede keus en veel plezier met het bouwen en laten rijden van je treinen. Je CS kan je instellen op de Nederlandse taal.

Voor een beschrijving van de loks uit die startset zie onderstaande links. Locs wel even laten inrijden.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=898.0

« Laatst bewerkt op: 02 oktober 2006, 16:43:47 door Davy »

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: HO Marklin herintreder... aka de Dodo
« Reactie #12 Gepost op: 02 oktober 2006, 19:09:36 »
Piko komt met een echte "Hondekop", Fleischmann heeft een planV, dat is geen "hondekop", maar een "apekop". 1100 en 1200 stammen allebij uit het begintijdperk na WO-II van de elektrische locs, die plan D's ok.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz