Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door Ruud Teunissen
Vandaag om 00:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
booster vraag door Hasenwald
05 August 2025, 23:37:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
05 August 2025, 22:20:51
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
05 August 2025, 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
05 August 2025, 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
MoBaBro.de door henk
05 August 2025, 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 August 2025, 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
05 August 2025, 16:20:35
  

Auteur Topic: Loks uit de Marklin megastartsets 29820, 29825, 29850, 29851  (gelezen 7285 keer)

Davy

  • Gast
Loks uit de Marklin megastartsets 29820, 29825, 29850, 29851
« Gepost op: 12 August 2006, 22:05:09 »
Omdat deze locs nu ook in de mega startsets zitten met een central station nr 29825 en 29851 hiereven een beschrijving van de loks met de functies die ze hebben.

Märklin digitale mfx startset 29820.
http://www.marklin.be/model.html?nr=927

In de set zitten twee locs met een mfx sounddecoder.

In de set zit een serie 50 stoomlok en een V160 diesel van Marklin.

De stoomloc heeft 9 functies en is ingesteld op adres 50 en 51 zodat mensen met een IB of control unit 6021 alles kunnen bedienen.
De loc rijdt met rijstap 1 (eerste blokje op het mobiel station) ongeveer 50 cm per minuut dat is omgerekend volgens de tabel die ik heb minder dan 3 km per uur.
Rijstap 5 (vijfde blokje op een mobile station) ongeveer 20 km per uur en bij 14 een ietsje meer dan 100 km per uur. Kruissnelheid wordt ergens tussen rijstap 6 en 11 bereikt. Dit is echt beter te noemen dan met de 60901 decoder. De locs zijn beide niet snel te noemen.

De stoomloc kan je via 6021 of IB als volgt bedienen:
adres 50
F1 rookgenerator
F2 telexkoppeling
f3 geluid stoomaandrijving
F4 rangeerstand alleen optrek- afremvertraging

adres 51
F1 lokfluit zolang de toets is indrukt hoor je de fluit. Nogmaals duwen om de fluit uit te zetten.
F2 luchtpomp
F3 kolenscheppen
F4 geluid van piepende remmen aan/uit

De diesel heeft 7 functies en is ingesteld op 16 en 17. Al is de zevende functie erg ver gezocht.

Bij beide locs stond de snelheid op 100% dat gold ook voor het volume.
Via wijzig loc kan je heel gemakkelijk de maximale snelheid veranderen. Dit wordt weergegeven in procenten, dit geldt ook het het volume. Ik heb dit voor de stoomloc op 60% gezet.

Ook het optrekken en afremmen kan je op deze manier instellen. Dit is in te stellen ergens de 0 en 16s, waarbij ik denk dat s staat voor seconden.
Meer is met een mobiel station niet instelbaar. Met een central station is veel meer instelbaar. Bovendien heb je dan 128 rijstappen en kan je nog kiezen tussen 6 andere snelheidsgrafieken.

De locs melden zich zelf aan. Dit duurt de eerste keer ergens tussen de 15 of 20 seconden. Met een central station duurt dit veel langer, denk aan ruim 1 minuut en is de procedure wat anders. De diesel duurt er korter over dan de stoomloc. Wanneer het mfx symbool niet meer knippert heeft de loc zich aangemeld en gebruikt hij dan 2 (twee adressen) van de 10 geheugen plaatsen voor locomotieven die direct oproepbaar zijn. Mits je de loc niet wist uit het geheugen zal hij zich de volgende keer dan niet opnieuw aanmelden. Omdat hij al in het geheugen staat.

Bij het central station kunnen er onbeperkt locs in het geheugen worden gezet. Met een central station schijn je ook nog andere functies te kunnen toevoegen aan de serie 50 stoomloc en dieselloc. Over het hoe wat zie ook onderstaande link. Wel in het Duits
http://www.nexusboard.de/showthread.php?siteid=2408&threadid=297133

Het geluid is goed te noemen.
De stoomloc heeft naast stoomloc geluid, een fluit, luchtpomp en kolen scheppen geluid. Alle geluiden zijn ook door elkaar te gebruiken.

De diesel heeft naast het dieselgeluid, een compressor en twee fluiten. Ook het chasis is veranderd. In het midden is een metalen houder gemaakt voor de luidspreker en hierdoor is ook een goede klankkast onstaan. Na het uitschakelen van het dieselgeluid duurt het nog zo'n 12 seconden voordat al het geluid is uitgestorven. Ook is bij het afremmen als de loc hard genoeg rijdt een piepend remgeluid te horen.

De locs moet je wel laten inrijden.
Toen dat was gebeurd, ben ik gaan experimenteren wat ze kunnen qua rijeigenschappen. Op rijstap 2 op een mobile station rijdt de stoomloc door een wisselstraat van 3 wissels en 1 Engelse wissel van metaal rails.


De locs uit Zwitserse Mfx startset nr 29850 hebben ook complete mfx locsounddecoders onboard.

Omdat ik allebei de locs los uit zo'n set los heb gekocht. Voor 149 euro per stuk kon dit toen niet laten. Als eerste de serie Ae 610  (Ae 6/6). Het betreft een 21 cm lange 6 assige groene eloc.

Deze staat standaard op adres 66 heeft inclusief de lichtfunctie in totaal 8 functies. Maar via IB of 6021 zijn in totaal maar 5 functies te bedienen. Er is geen sprake van een tweede adres.

Via een mobiel station kan je de naast het licht de volgende functies bedienen:

Geluid van de hoofdschakelaar noemen ze het. Je hoort dan het zoemen van elektro motoren afgewissels door sommige andere geluiden die willekeurig hier door heen komen.
Geluid ventilator dit hoor je dan continue en kan je in combinatie met eerder genoemde geluid tot een heel doordringend geluid laten maken.
Geluid persluchtfluit
En dan zijn er nog twee andere geluiden die je ook niet continue kan laten horen. Maar wat deze nu precies inhouden ik weet het niet omdat in de locbeschrijving hierbij fouten zijn gemaakt. Daar wordt gesproken over schijnwerper terwijl er eigenlijk een geluidsfunctie wordt bedoeld. Het beschrijven van eloc geluiden is nogal moeilijk.

Daarnaast is er nog sprake van een rangeerstand.
Er zijn in totaal zes geluidfuncties.

Het bedienen van 1 geluidsfunctie kan alleen maar via een toets zonder symbool het betreft de toets aan de linkerbovenkant. Dit staat wel vermeld in de beschrijving trouwens via het centraal station kan je deze functie wel via een symbool bedienen. Ook kan je de piepende remmen aan en uitzetten via een toets zonder symbool het betreft de tweede toets aan de rechterkant van boven bij een mobiel station.

Via een IB of controlunit zijn via adres 66 te bedienen de volgende functies. Er is bij de Zwitserse locs geen tweede adres.
F1 geluid hoofdschakelaar. Geluid eloctromotoren en op gezette tijden ook andere eloc geluiden komen hier nog doorheen.
F2 Ventilator dit is ook een continue geluid en kan tegelijkertijd worden aangezet met de eerste.
F3 Fluit die pas weer uit gaat als je nog een keertje op de f3 toets drukt.
F4 Rangeerstand uitzeten optrek- afremvertraging

In elk geval is het een hele mooie loc. De luidspeaker zit in het midden van loc en is van het formaat 40 bij 20 mm en hierin zitten dan twee luidspeakers. Deze loc heeft verlichting via lampjes de rode 460 via ledjes.

De rode serie 460 heeft de volgende functies:
De loc is ingesteld op 46. Rijeigenschappen zijn goed te noemen. Ik heb 1x keer een hapering gezien op de vereningsbaan.

Met de IB kan je bijna alle functies bedienen behalve de schijnwerper.
F1 Geeft het geluid van de signaalhoorn. Dubbeltonig
F2 Bedrijfsgeluid van de loc
F3 Geeft extra optrekgeluid. Dit duurt zo'n 5 seconden.
F4 Rangeerstand alleen optrek- afremvertraging

Met een mobiel station kan je nog de schijnwerpers aan / uit zetten.

Bij het afschakelen van het geluid duurt het zo'n 10 seconden voordat het geluid ook echt uit is.

Zelf vind ik persoonlijk het geluid minder dan die van de oudere serie ae 610. Daar zit wat meer afwisseling en leven in. Het geluid van de 460 komt mij wat te modern over.

Prijzen los van deze locs zullen ergens tussen de 150 en 200 euro zijn.

De regelbaarheid van de locs over alle rijstappen zijn goed te noemen. Alle locs rijden weg in rijstap 1. Ze zijn volgens mij wat stiller dan met de oude 60901 decoder.
Rijden met geluid in de lage rijstappen (kruipen). Ik denk dan aan rijstap 1 tot met 3 (een mobile station heeft 14 blokjes, maar wel 28 rijstappen) kan bij een niet schone baan problemen opleveren. Alle vier de locs rijden goed op de digitale vereningsbaan en bij mij thuis op de oude marklin metaalrails.


« Laatst bewerkt op: 12 August 2006, 22:07:25 door Davy »