Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door defender
Vandaag om 05:51:42
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Hans van de Burgt
Vandaag om 03:46:41
Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: Loks uit de Marklin megastartsets 29820, 29825, 29850, 29851  (gelezen 6709 keer)

Davy

  • Gast
Loks uit de Marklin megastartsets 29820, 29825, 29850, 29851
« Gepost op: 12 augustus 2006, 22:05:09 »
Omdat deze locs nu ook in de mega startsets zitten met een central station nr 29825 en 29851 hiereven een beschrijving van de loks met de functies die ze hebben.

Märklin digitale mfx startset 29820.
http://www.marklin.be/model.html?nr=927

In de set zitten twee locs met een mfx sounddecoder.

In de set zit een serie 50 stoomlok en een V160 diesel van Marklin.

De stoomloc heeft 9 functies en is ingesteld op adres 50 en 51 zodat mensen met een IB of control unit 6021 alles kunnen bedienen.
De loc rijdt met rijstap 1 (eerste blokje op het mobiel station) ongeveer 50 cm per minuut dat is omgerekend volgens de tabel die ik heb minder dan 3 km per uur.
Rijstap 5 (vijfde blokje op een mobile station) ongeveer 20 km per uur en bij 14 een ietsje meer dan 100 km per uur. Kruissnelheid wordt ergens tussen rijstap 6 en 11 bereikt. Dit is echt beter te noemen dan met de 60901 decoder. De locs zijn beide niet snel te noemen.

De stoomloc kan je via 6021 of IB als volgt bedienen:
adres 50
F1 rookgenerator
F2 telexkoppeling
f3 geluid stoomaandrijving
F4 rangeerstand alleen optrek- afremvertraging

adres 51
F1 lokfluit zolang de toets is indrukt hoor je de fluit. Nogmaals duwen om de fluit uit te zetten.
F2 luchtpomp
F3 kolenscheppen
F4 geluid van piepende remmen aan/uit

De diesel heeft 7 functies en is ingesteld op 16 en 17. Al is de zevende functie erg ver gezocht.

Bij beide locs stond de snelheid op 100% dat gold ook voor het volume.
Via wijzig loc kan je heel gemakkelijk de maximale snelheid veranderen. Dit wordt weergegeven in procenten, dit geldt ook het het volume. Ik heb dit voor de stoomloc op 60% gezet.

Ook het optrekken en afremmen kan je op deze manier instellen. Dit is in te stellen ergens de 0 en 16s, waarbij ik denk dat s staat voor seconden.
Meer is met een mobiel station niet instelbaar. Met een central station is veel meer instelbaar. Bovendien heb je dan 128 rijstappen en kan je nog kiezen tussen 6 andere snelheidsgrafieken.

De locs melden zich zelf aan. Dit duurt de eerste keer ergens tussen de 15 of 20 seconden. Met een central station duurt dit veel langer, denk aan ruim 1 minuut en is de procedure wat anders. De diesel duurt er korter over dan de stoomloc. Wanneer het mfx symbool niet meer knippert heeft de loc zich aangemeld en gebruikt hij dan 2 (twee adressen) van de 10 geheugen plaatsen voor locomotieven die direct oproepbaar zijn. Mits je de loc niet wist uit het geheugen zal hij zich de volgende keer dan niet opnieuw aanmelden. Omdat hij al in het geheugen staat.

Bij het central station kunnen er onbeperkt locs in het geheugen worden gezet. Met een central station schijn je ook nog andere functies te kunnen toevoegen aan de serie 50 stoomloc en dieselloc. Over het hoe wat zie ook onderstaande link. Wel in het Duits
http://www.nexusboard.de/showthread.php?siteid=2408&threadid=297133

Het geluid is goed te noemen.
De stoomloc heeft naast stoomloc geluid, een fluit, luchtpomp en kolen scheppen geluid. Alle geluiden zijn ook door elkaar te gebruiken.

De diesel heeft naast het dieselgeluid, een compressor en twee fluiten. Ook het chasis is veranderd. In het midden is een metalen houder gemaakt voor de luidspreker en hierdoor is ook een goede klankkast onstaan. Na het uitschakelen van het dieselgeluid duurt het nog zo'n 12 seconden voordat al het geluid is uitgestorven. Ook is bij het afremmen als de loc hard genoeg rijdt een piepend remgeluid te horen.

De locs moet je wel laten inrijden.
Toen dat was gebeurd, ben ik gaan experimenteren wat ze kunnen qua rijeigenschappen. Op rijstap 2 op een mobile station rijdt de stoomloc door een wisselstraat van 3 wissels en 1 Engelse wissel van metaal rails.


De locs uit Zwitserse Mfx startset nr 29850 hebben ook complete mfx locsounddecoders onboard.

Omdat ik allebei de locs los uit zo'n set los heb gekocht. Voor 149 euro per stuk kon dit toen niet laten. Als eerste de serie Ae 610  (Ae 6/6). Het betreft een 21 cm lange 6 assige groene eloc.

Deze staat standaard op adres 66 heeft inclusief de lichtfunctie in totaal 8 functies. Maar via IB of 6021 zijn in totaal maar 5 functies te bedienen. Er is geen sprake van een tweede adres.

Via een mobiel station kan je de naast het licht de volgende functies bedienen:

Geluid van de hoofdschakelaar noemen ze het. Je hoort dan het zoemen van elektro motoren afgewissels door sommige andere geluiden die willekeurig hier door heen komen.
Geluid ventilator dit hoor je dan continue en kan je in combinatie met eerder genoemde geluid tot een heel doordringend geluid laten maken.
Geluid persluchtfluit
En dan zijn er nog twee andere geluiden die je ook niet continue kan laten horen. Maar wat deze nu precies inhouden ik weet het niet omdat in de locbeschrijving hierbij fouten zijn gemaakt. Daar wordt gesproken over schijnwerper terwijl er eigenlijk een geluidsfunctie wordt bedoeld. Het beschrijven van eloc geluiden is nogal moeilijk.

Daarnaast is er nog sprake van een rangeerstand.
Er zijn in totaal zes geluidfuncties.

Het bedienen van 1 geluidsfunctie kan alleen maar via een toets zonder symbool het betreft de toets aan de linkerbovenkant. Dit staat wel vermeld in de beschrijving trouwens via het centraal station kan je deze functie wel via een symbool bedienen. Ook kan je de piepende remmen aan en uitzetten via een toets zonder symbool het betreft de tweede toets aan de rechterkant van boven bij een mobiel station.

Via een IB of controlunit zijn via adres 66 te bedienen de volgende functies. Er is bij de Zwitserse locs geen tweede adres.
F1 geluid hoofdschakelaar. Geluid eloctromotoren en op gezette tijden ook andere eloc geluiden komen hier nog doorheen.
F2 Ventilator dit is ook een continue geluid en kan tegelijkertijd worden aangezet met de eerste.
F3 Fluit die pas weer uit gaat als je nog een keertje op de f3 toets drukt.
F4 Rangeerstand uitzeten optrek- afremvertraging

In elk geval is het een hele mooie loc. De luidspeaker zit in het midden van loc en is van het formaat 40 bij 20 mm en hierin zitten dan twee luidspeakers. Deze loc heeft verlichting via lampjes de rode 460 via ledjes.

De rode serie 460 heeft de volgende functies:
De loc is ingesteld op 46. Rijeigenschappen zijn goed te noemen. Ik heb 1x keer een hapering gezien op de vereningsbaan.

Met de IB kan je bijna alle functies bedienen behalve de schijnwerper.
F1 Geeft het geluid van de signaalhoorn. Dubbeltonig
F2 Bedrijfsgeluid van de loc
F3 Geeft extra optrekgeluid. Dit duurt zo'n 5 seconden.
F4 Rangeerstand alleen optrek- afremvertraging

Met een mobiel station kan je nog de schijnwerpers aan / uit zetten.

Bij het afschakelen van het geluid duurt het zo'n 10 seconden voordat het geluid ook echt uit is.

Zelf vind ik persoonlijk het geluid minder dan die van de oudere serie ae 610. Daar zit wat meer afwisseling en leven in. Het geluid van de 460 komt mij wat te modern over.

Prijzen los van deze locs zullen ergens tussen de 150 en 200 euro zijn.

De regelbaarheid van de locs over alle rijstappen zijn goed te noemen. Alle locs rijden weg in rijstap 1. Ze zijn volgens mij wat stiller dan met de oude 60901 decoder.
Rijden met geluid in de lage rijstappen (kruipen). Ik denk dan aan rijstap 1 tot met 3 (een mobile station heeft 14 blokjes, maar wel 28 rijstappen) kan bij een niet schone baan problemen opleveren. Alle vier de locs rijden goed op de digitale vereningsbaan en bij mij thuis op de oude marklin metaalrails.


« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2006, 22:07:25 door Davy »