Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Nieuwe handregelaar van Lenz LH101
door
robstuart
Vandaag
om 10:19:00
Rangeren met een pec
door
j.ossebaar
Vandaag
om 10:17:49
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:13:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 09:59:22
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 09:42:55
modulebaan in spoor 1
door
hervé
Vandaag
om 09:40:23
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail
door
Medtskie
Vandaag
om 09:33:01
NS 8100 in 0
door
FritsT
Vandaag
om 09:32:40
Piko 2025
door
Benelux795
Vandaag
om 08:52:40
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Arjen52
Vandaag
om 08:40:55
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:29:08
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:26:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 08:25:46
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Ben
Vandaag
om 07:57:27
Line-up foto's van modellen
door
Rsd1000
Vandaag
om 02:31:36
W.V. Kalender 2026
door
barry1972
Vandaag
om 01:23:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
barry1972
Vandaag
om 01:03:35
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal
door
Wim Vink
28 October 2025, 23:14:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Blausee-Mitholz
28 October 2025, 22:56:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sikko
28 October 2025, 22:46:27
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans van de Burgt
28 October 2025, 21:45:18
Station Roodeschool
door
Torikoos
28 October 2025, 21:39:18
Rijnstraat
door
R1954
28 October 2025, 21:17:15
PBM/PWM met joystick
door
Eric v C
28 October 2025, 20:59:39
Digitaal-delta
door
Dick Bernard
28 October 2025, 20:57:28
Rondom Charlois
door
Wim1969
28 October 2025, 20:16:47
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes.
door
Huup
28 October 2025, 19:44:33
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
prutser
28 October 2025, 19:20:01
vrijgavecode z21 centrale
door
VAM65
28 October 2025, 18:56:05
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
RobbertJan
28 October 2025, 18:16:15
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Roco DKW15 wissel (42451) en puntstuk polarisatie?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Roco DKW15 wissel (42451) en puntstuk polarisatie? (gelezen 10474 keer)
Joost V
Offline
Berichten: 277
Roco DKW15 wissel (42451) en puntstuk polarisatie?
«
Gepost op:
03 November 2008, 20:07:24 »
Hoi,
Ik kom er niet uit... De eerste 'engelse wissel' DKW van Roco (zonder bedding) aangesloten en dit wilde ik doen met puntstuk polarisatie, maar helaas... zodra het lokje de wissel oprijd dan is het tijd voor kortsluiting...
Heb het nu als volgt aangesloten...
2 x electrische aandrijving 40295 waarbij vanaf elke aandrijving 3 draden naar de wissel lopen.
Zodra ik 1 van de twee aansluitingen (3 draden) voor polarisatie weer los haal, dan komt de lok op de helft (en dan kortsluiting), Het lijkt het me logisch dat mijn manier van aansluiten het probleem is, maar...
Wie o wie???
Thx,
Joost
Gelogd
Joost V
Offline
Berichten: 277
Re: Roco DKW15 wissel (42451) en puntstuk polarisatie?
«
Reactie #1 Gepost op:
03 November 2008, 20:32:54 »
Hmmm,
Even terug naar de 'tekentafel' geweest en de diverse onderdelen eens doorgemeten om te doorgronden hoe het e.e.a. met elkaar in verbinding staat.
Oplossing: bij beide aandrijvingen de draden A en C omgewisseld.
Weer wat geleerd
Groet,
Joost
Gelogd
Arnold
Offline
Berichten: 1715
Re: Roco DKW15 wissel (42451) en puntstuk polarisatie?
«
Reactie #2 Gepost op:
03 November 2008, 20:34:57 »
Inderdaad, het staat dacht ik niet in de handleiding. Let er ook nog op dat ze niet diagonaal naast elkaar kunnen liggen.
Gelogd
Joost V
Offline
Berichten: 277
Re: Roco DKW15 wissel (42451) en puntstuk polarisatie?
«
Reactie #3 Gepost op:
03 November 2008, 20:36:42 »
Hoi Arnold.
Wat bedoel je met "Let er ook nog op dat ze niet diagonaal naast elkaar kunnen liggen."??
Groet,
Joost
Gelogd
Arnold
Offline
Berichten: 1715
Re: Roco DKW15 wissel (42451) en puntstuk polarisatie?
«
Reactie #4 Gepost op:
03 November 2008, 20:57:21 »
Foto volgt...
Gelogd
IPIO'er
Offline
Berichten: 341
"Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
Re: Roco DKW15 wissel (42451) en puntstuk polarisatie?
«
Reactie #5 Gepost op:
03 November 2008, 21:33:15 »
Hallo Joost,
Je kan deze Engelse wissels op twee manieren aansluiten en staat in de handleiding. (bij de wissel of bij de aandrijving)
1. de manier die jij nu heeft gedaan met de aandrijvingen nr. 40295 (links)
maar dan moet je de draden inderdaad verwisselen A met C.
2. De aandrijvingen nr. 40296 (rechts) gebruiken dan hoeven de draden niet
verwisseld worden.
mvg.
Marc
Gelogd
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.
Joost V
Offline
Berichten: 277
Re: Roco DKW15 wissel (42451) en puntstuk polarisatie?
«
Reactie #6 Gepost op:
03 November 2008, 22:07:20 »
Hoi Marc,
Ik begrijp 't, maar niet gevonden (of overheen gelezen) in de handleiding. Daar vond ik alleen "polarisatie verplicht" als ik het goed vertaald heb
Houd het spannend he?
Groet,
Joost
Gelogd
GerritM
Offline
Berichten: 485
Re: Roco DKW15 wissel (42451) en puntstuk polarisatie?
«
Reactie #7 Gepost op:
03 November 2008, 22:56:48 »
Polarisatie is inderdaad verplicht anders is dat hele metalen middendeel spaningsloos en komt er geen loc overheen.
Groet Gerrit
Gelogd
H0, 2-rail DCC, Lenz
randmeer
Offline
Berichten: 34
Re:Roco DKW15 wissel (42451) en puntstuk polarisatie?
«
Reactie #8 Gepost op:
02 March 2012, 11:38:26 »
Hallo,
Ik heb het een en ander gelezen over de aansluiting van Roco engelsman 42451.
Ik heb voor dit wissel twee condrad wisselmotors aangeschaft, maar heb problemen met het aansluiten.
(nog)Niet me het besturen maar hoe welke draadjes waar moeten worden aangesloten.
Op het wissel zitten een aantal aansluitingen ( 4 x drie in de bielzen)
Van de conrad wisselmotor heb ik een gele draad die naar het puntstuk moet. twee blauwe draden die naar de rails moeten.
en dan nog twee bruine voor de schakelaar(s)
Moet ik nu alleen de gele aansluiten op de middelste van de drie bielsaansluitingen en de twee blauwe aan de ringleiding of moet er ook nog wat naar de twee andere bielsaansluitingen.
--
een en ander dus voor de " twee geisoleerde" helften van het wissel.
--
Kunt u het nog volgen???
Ik niet en in de doos van het wissel zat geen handleiding DKW wissel, wat info " wissel zonder ballastbed"
Wie helpt??
Alvast bedankt
Gelogd
Ronaldk
Offline
Berichten: 8821
Re:Roco DKW15 wissel (42451) en puntstuk polarisatie?
«
Reactie #9 Gepost op:
02 March 2012, 12:13:41 »
Hoi,
Je moet de blauwe draden ook in de bielzen steken. anders werkt het niet.
Het is even uitzoeken of het puntstuk goed gepolariseerd wordt als de spanning op de baan staat. Als het sluiting geeft moet je de twee draden omdraaien.
Op de foto zie je twee groene draden aangesloten op de blauwe draden en een zwarte op de gele. De groene zijn de twee buitenste aansluitingen en de zwarte de middelste. Let erop dat je het tegenovergestelde puntstuk polariseerd bij deze wissels.
zie ook puntstuk polariseren
Succes,
Groeten Ronald.
Gelogd
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen:
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
!
hubertus
Offline
Berichten: 3270
Re:Roco DKW15 wissel (42451) en puntstuk polarisatie?
«
Reactie #10 Gepost op:
02 March 2012, 13:04:26 »
Als je die twee blauwe draden aan de beide polen van de ringleiding van je baan aansluit, werkt het ook gewoon (even aangenomen dat de sporen van het wissel ook direkt op diezelfde ringleiding zijn aangesloten).
Van de drie gaatjes in de bielzen zijn er twee gewoon met de spoorstaven verbonden. Of je die blauwe draden nu direkt aan de ringleiding aansluit of via de gaatjes in de biels aan de spoorstaven van het wissel die ook aan de ringleiding zit, maakt voor de werking niet uit.
Huub
Gelogd
randmeer
Offline
Berichten: 34
Re:Roco DKW15 wissel (42451) en puntstuk polarisatie?
«
Reactie #11 Gepost op:
02 March 2012, 13:44:10 »
Hallo Ruud en Robertus!
Bedankt voor de uitleg!
De wissel liggen in de baan en de gehele baan is op diverse plekken aansloten op de ringleiding.
Wissel moet dus werken zonder aansluiting met de blauwe draadjes direct op het wissel.
Ik ga een en ander weer uitpluizen enevtl. de blauwe draden omdraaien
Nogmaals bedankt!
prettig weekend
Chris - randmeer
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Roco DKW15 wissel (42451) en puntstuk polarisatie?