Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail
door
Medtskie
Vandaag
om 21:57:35
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2
door
Rob Bennis
Vandaag
om 21:52:59
NS 8100 in 0
door
moonlicht
Vandaag
om 21:45:27
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 21:45:18
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal
door
cor_b
Vandaag
om 21:43:56
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 21:39:18
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 21:32:25
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Eric v C
Vandaag
om 21:26:01
Rijnstraat
door
R1954
Vandaag
om 21:17:15
PBM/PWM met joystick
door
Eric v C
Vandaag
om 20:59:39
Digitaal-delta
door
Dick Bernard
Vandaag
om 20:57:28
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
Rick
Vandaag
om 20:43:43
modulebaan in spoor 1
door
hervé
Vandaag
om 20:17:37
Rondom Charlois
door
Wim1969
Vandaag
om 20:16:47
W.V. Kalender 2026
door
basjuh1981
Vandaag
om 20:03:18
Piko 2025
door
Eelco Storm
Vandaag
om 19:58:52
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes.
door
Huup
Vandaag
om 19:44:33
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
prutser
Vandaag
om 19:20:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:56:57
vrijgavecode z21 centrale
door
VAM65
Vandaag
om 18:56:05
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
RobbertJan
Vandaag
om 18:16:15
Line-up foto's van modellen
door
Martijn193
Vandaag
om 18:15:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Flevodienst 1976
Vandaag
om 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief
door
Menno
Vandaag
om 17:31:15
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 16:56:34
Yet Another Servo Decoder
door
bask185
Vandaag
om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 16:29:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag
om 16:06:29
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 15:53:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
R1954
Vandaag
om 15:33:08
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Roco DKW15 wissel (42451) en puntstuk polarisatie?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Roco DKW15 wissel (42451) en puntstuk polarisatie? (gelezen 10470 keer)
Joost V
Offline
Berichten: 277
Roco DKW15 wissel (42451) en puntstuk polarisatie?
«
Gepost op:
03 November 2008, 20:07:24 »
Hoi,
Ik kom er niet uit... De eerste 'engelse wissel' DKW van Roco (zonder bedding) aangesloten en dit wilde ik doen met puntstuk polarisatie, maar helaas... zodra het lokje de wissel oprijd dan is het tijd voor kortsluiting...
Heb het nu als volgt aangesloten...
2 x electrische aandrijving 40295 waarbij vanaf elke aandrijving 3 draden naar de wissel lopen.
Zodra ik 1 van de twee aansluitingen (3 draden) voor polarisatie weer los haal, dan komt de lok op de helft (en dan kortsluiting), Het lijkt het me logisch dat mijn manier van aansluiten het probleem is, maar...
Wie o wie???
Thx,
Joost
Gelogd
Joost V
Offline
Berichten: 277
Re: Roco DKW15 wissel (42451) en puntstuk polarisatie?
«
Reactie #1 Gepost op:
03 November 2008, 20:32:54 »
Hmmm,
Even terug naar de 'tekentafel' geweest en de diverse onderdelen eens doorgemeten om te doorgronden hoe het e.e.a. met elkaar in verbinding staat.
Oplossing: bij beide aandrijvingen de draden A en C omgewisseld.
Weer wat geleerd
Groet,
Joost
Gelogd
Arnold
Offline
Berichten: 1715
Re: Roco DKW15 wissel (42451) en puntstuk polarisatie?
«
Reactie #2 Gepost op:
03 November 2008, 20:34:57 »
Inderdaad, het staat dacht ik niet in de handleiding. Let er ook nog op dat ze niet diagonaal naast elkaar kunnen liggen.
Gelogd
Joost V
Offline
Berichten: 277
Re: Roco DKW15 wissel (42451) en puntstuk polarisatie?
«
Reactie #3 Gepost op:
03 November 2008, 20:36:42 »
Hoi Arnold.
Wat bedoel je met "Let er ook nog op dat ze niet diagonaal naast elkaar kunnen liggen."??
Groet,
Joost
Gelogd
Arnold
Offline
Berichten: 1715
Re: Roco DKW15 wissel (42451) en puntstuk polarisatie?
«
Reactie #4 Gepost op:
03 November 2008, 20:57:21 »
Foto volgt...
Gelogd
IPIO'er
Offline
Berichten: 341
"Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
Re: Roco DKW15 wissel (42451) en puntstuk polarisatie?
«
Reactie #5 Gepost op:
03 November 2008, 21:33:15 »
Hallo Joost,
Je kan deze Engelse wissels op twee manieren aansluiten en staat in de handleiding. (bij de wissel of bij de aandrijving)
1. de manier die jij nu heeft gedaan met de aandrijvingen nr. 40295 (links)
maar dan moet je de draden inderdaad verwisselen A met C.
2. De aandrijvingen nr. 40296 (rechts) gebruiken dan hoeven de draden niet
verwisseld worden.
mvg.
Marc
Gelogd
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.
Joost V
Offline
Berichten: 277
Re: Roco DKW15 wissel (42451) en puntstuk polarisatie?
«
Reactie #6 Gepost op:
03 November 2008, 22:07:20 »
Hoi Marc,
Ik begrijp 't, maar niet gevonden (of overheen gelezen) in de handleiding. Daar vond ik alleen "polarisatie verplicht" als ik het goed vertaald heb
Houd het spannend he?
Groet,
Joost
Gelogd
GerritM
Offline
Berichten: 485
Re: Roco DKW15 wissel (42451) en puntstuk polarisatie?
«
Reactie #7 Gepost op:
03 November 2008, 22:56:48 »
Polarisatie is inderdaad verplicht anders is dat hele metalen middendeel spaningsloos en komt er geen loc overheen.
Groet Gerrit
Gelogd
H0, 2-rail DCC, Lenz
randmeer
Offline
Berichten: 34
Re:Roco DKW15 wissel (42451) en puntstuk polarisatie?
«
Reactie #8 Gepost op:
02 March 2012, 11:38:26 »
Hallo,
Ik heb het een en ander gelezen over de aansluiting van Roco engelsman 42451.
Ik heb voor dit wissel twee condrad wisselmotors aangeschaft, maar heb problemen met het aansluiten.
(nog)Niet me het besturen maar hoe welke draadjes waar moeten worden aangesloten.
Op het wissel zitten een aantal aansluitingen ( 4 x drie in de bielzen)
Van de conrad wisselmotor heb ik een gele draad die naar het puntstuk moet. twee blauwe draden die naar de rails moeten.
en dan nog twee bruine voor de schakelaar(s)
Moet ik nu alleen de gele aansluiten op de middelste van de drie bielsaansluitingen en de twee blauwe aan de ringleiding of moet er ook nog wat naar de twee andere bielsaansluitingen.
--
een en ander dus voor de " twee geisoleerde" helften van het wissel.
--
Kunt u het nog volgen???
Ik niet en in de doos van het wissel zat geen handleiding DKW wissel, wat info " wissel zonder ballastbed"
Wie helpt??
Alvast bedankt
Gelogd
Ronaldk
Offline
Berichten: 8821
Re:Roco DKW15 wissel (42451) en puntstuk polarisatie?
«
Reactie #9 Gepost op:
02 March 2012, 12:13:41 »
Hoi,
Je moet de blauwe draden ook in de bielzen steken. anders werkt het niet.
Het is even uitzoeken of het puntstuk goed gepolariseerd wordt als de spanning op de baan staat. Als het sluiting geeft moet je de twee draden omdraaien.
Op de foto zie je twee groene draden aangesloten op de blauwe draden en een zwarte op de gele. De groene zijn de twee buitenste aansluitingen en de zwarte de middelste. Let erop dat je het tegenovergestelde puntstuk polariseerd bij deze wissels.
zie ook puntstuk polariseren
Succes,
Groeten Ronald.
Gelogd
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen:
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
!
hubertus
Offline
Berichten: 3270
Re:Roco DKW15 wissel (42451) en puntstuk polarisatie?
«
Reactie #10 Gepost op:
02 March 2012, 13:04:26 »
Als je die twee blauwe draden aan de beide polen van de ringleiding van je baan aansluit, werkt het ook gewoon (even aangenomen dat de sporen van het wissel ook direkt op diezelfde ringleiding zijn aangesloten).
Van de drie gaatjes in de bielzen zijn er twee gewoon met de spoorstaven verbonden. Of je die blauwe draden nu direkt aan de ringleiding aansluit of via de gaatjes in de biels aan de spoorstaven van het wissel die ook aan de ringleiding zit, maakt voor de werking niet uit.
Huub
Gelogd
randmeer
Offline
Berichten: 34
Re:Roco DKW15 wissel (42451) en puntstuk polarisatie?
«
Reactie #11 Gepost op:
02 March 2012, 13:44:10 »
Hallo Ruud en Robertus!
Bedankt voor de uitleg!
De wissel liggen in de baan en de gehele baan is op diverse plekken aansloten op de ringleiding.
Wissel moet dus werken zonder aansluiting met de blauwe draadjes direct op het wissel.
Ik ga een en ander weer uitpluizen enevtl. de blauwe draden omdraaien
Nogmaals bedankt!
prettig weekend
Chris - randmeer
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Roco DKW15 wissel (42451) en puntstuk polarisatie?