Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door Medtskie
Vandaag om 21:57:35
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Bennis
Vandaag om 21:52:59
NS 8100 in 0 door moonlicht
Vandaag om 21:45:27
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:45:18
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door cor_b
Vandaag om 21:43:56
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:39:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:32:25
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 21:26:01
Rijnstraat door R1954
Vandaag om 21:17:15
PBM/PWM met joystick door Eric v C
Vandaag om 20:59:39
Digitaal-delta door Dick Bernard
Vandaag om 20:57:28
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Rick
Vandaag om 20:43:43
modulebaan in spoor 1 door hervé
Vandaag om 20:17:37
Rondom Charlois door Wim1969
Vandaag om 20:16:47
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 20:03:18
Piko 2025 door Eelco Storm
Vandaag om 19:58:52
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Huup
Vandaag om 19:44:33
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door prutser
Vandaag om 19:20:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:56:57
vrijgavecode z21 centrale door VAM65
Vandaag om 18:56:05
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RobbertJan
Vandaag om 18:16:15
Line-up foto's van modellen door Martijn193
Vandaag om 18:15:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
Vandaag om 17:31:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:56:34
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 16:06:29
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 15:33:08
  

Auteur Topic: Roco DKW15 wissel (42451) en puntstuk polarisatie?  (gelezen 10470 keer)

Joost V

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Roco DKW15 wissel (42451) en puntstuk polarisatie?
« Gepost op: 03 November 2008, 20:07:24 »
Hoi,

Ik kom er niet uit... De eerste 'engelse wissel' DKW van Roco (zonder bedding) aangesloten en dit wilde ik doen met puntstuk polarisatie, maar helaas... zodra het lokje de wissel oprijd dan is het tijd voor kortsluiting...

Heb het nu als volgt aangesloten...
2 x electrische aandrijving 40295 waarbij vanaf elke aandrijving 3 draden naar de wissel lopen.



Zodra ik 1 van de twee aansluitingen (3 draden) voor polarisatie weer los haal, dan komt de lok op de helft (en dan kortsluiting), Het lijkt het me logisch dat mijn manier van aansluiten het probleem is, maar...


Wie o wie???

Thx,
Joost





Joost V

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re: Roco DKW15 wissel (42451) en puntstuk polarisatie?
« Reactie #1 Gepost op: 03 November 2008, 20:32:54 »
Hmmm,

Even terug naar de 'tekentafel' geweest en de diverse onderdelen eens doorgemeten om te doorgronden hoe het e.e.a. met elkaar in verbinding staat.

Oplossing: bij beide aandrijvingen de draden A en C omgewisseld.

Weer wat geleerd  :-[  ;D

Groet,
Joost

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re: Roco DKW15 wissel (42451) en puntstuk polarisatie?
« Reactie #2 Gepost op: 03 November 2008, 20:34:57 »
Inderdaad, het staat dacht ik niet in de handleiding. Let er ook nog op dat ze niet diagonaal naast elkaar kunnen liggen.

Joost V

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re: Roco DKW15 wissel (42451) en puntstuk polarisatie?
« Reactie #3 Gepost op: 03 November 2008, 20:36:42 »
Hoi Arnold.

Wat bedoel je met "Let er ook nog op dat ze niet diagonaal naast elkaar kunnen liggen."??
Groet,
Joost

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re: Roco DKW15 wissel (42451) en puntstuk polarisatie?
« Reactie #4 Gepost op: 03 November 2008, 20:57:21 »
Foto volgt...

IPIO'er

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • "Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
Re: Roco DKW15 wissel (42451) en puntstuk polarisatie?
« Reactie #5 Gepost op: 03 November 2008, 21:33:15 »
Hallo Joost,

Je kan deze Engelse wissels op twee manieren aansluiten en staat in de handleiding. (bij de wissel of bij de aandrijving)

1. de manier die jij nu heeft gedaan met de aandrijvingen nr. 40295 (links)
    maar dan moet je de draden inderdaad verwisselen A met C.

2. De aandrijvingen nr. 40296 (rechts) gebruiken dan hoeven de draden niet
    verwisseld worden.

mvg.
Marc
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.

Joost V

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re: Roco DKW15 wissel (42451) en puntstuk polarisatie?
« Reactie #6 Gepost op: 03 November 2008, 22:07:20 »
Hoi Marc,

Ik begrijp 't, maar niet gevonden (of overheen gelezen) in de handleiding. Daar vond ik alleen "polarisatie verplicht" als ik het goed vertaald heb ;)

Houd het spannend he? :)
Groet,
Joost

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Roco DKW15 wissel (42451) en puntstuk polarisatie?
« Reactie #7 Gepost op: 03 November 2008, 22:56:48 »
Polarisatie is inderdaad verplicht anders is dat hele metalen middendeel spaningsloos en komt er geen loc overheen.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

randmeer

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re:Roco DKW15 wissel (42451) en puntstuk polarisatie?
« Reactie #8 Gepost op: 02 March 2012, 11:38:26 »
Hallo,

Ik heb het een en ander gelezen over de aansluiting van Roco engelsman 42451.

Ik heb voor dit wissel twee condrad wisselmotors aangeschaft, maar heb problemen met het aansluiten.
(nog)Niet me het besturen maar hoe welke draadjes waar moeten worden aangesloten.

Op het wissel zitten een aantal aansluitingen ( 4 x drie in de bielzen)

Van de conrad wisselmotor heb ik een gele draad die naar het puntstuk moet. twee blauwe draden die naar de rails moeten.
en dan nog twee bruine voor de schakelaar(s)
Moet ik nu alleen de gele aansluiten op de middelste van de drie bielsaansluitingen en de twee blauwe aan de ringleiding of moet er ook nog wat naar de twee andere bielsaansluitingen.

--
een en ander dus voor de " twee geisoleerde" helften van het wissel.

--
Kunt u het nog volgen???
Ik niet en in de doos van het wissel zat geen handleiding DKW wissel, wat info " wissel zonder ballastbed"

Wie helpt??
Alvast bedankt

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Roco DKW15 wissel (42451) en puntstuk polarisatie?
« Reactie #9 Gepost op: 02 March 2012, 12:13:41 »
Hoi,

Je moet de blauwe draden ook in de bielzen steken. anders werkt het niet.



Het is even uitzoeken of het puntstuk goed gepolariseerd wordt als de spanning op de baan staat. Als het sluiting geeft moet je de twee draden omdraaien.

Op de foto zie je twee groene draden aangesloten op de blauwe draden en een zwarte op de gele. De groene zijn de twee buitenste aansluitingen en de zwarte de middelste. Let erop dat je het tegenovergestelde puntstuk polariseerd bij deze wissels. zie ook puntstuk polariseren

Succes,

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:Roco DKW15 wissel (42451) en puntstuk polarisatie?
« Reactie #10 Gepost op: 02 March 2012, 13:04:26 »
Als je die twee blauwe draden aan de beide polen van de ringleiding van je baan aansluit, werkt het ook gewoon (even aangenomen dat de sporen van het wissel ook direkt op diezelfde ringleiding zijn aangesloten).
Van de drie gaatjes in de bielzen zijn er twee gewoon met de spoorstaven verbonden. Of je die blauwe draden nu direkt aan de ringleiding aansluit of via de gaatjes in de biels aan de spoorstaven van het wissel die ook aan de ringleiding zit, maakt voor de werking niet uit.

Huub

randmeer

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re:Roco DKW15 wissel (42451) en puntstuk polarisatie?
« Reactie #11 Gepost op: 02 March 2012, 13:44:10 »
Hallo Ruud en Robertus!

Bedankt voor de uitleg!

De wissel liggen in de baan en de gehele baan is op diverse plekken aansloten op de ringleiding.

Wissel moet dus werken zonder aansluiting met de blauwe draadjes direct op het wissel.
Ik ga een en ander weer uitpluizen enevtl. de blauwe draden omdraaien

Nogmaals bedankt!

prettig weekend

Chris - randmeer