Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen D 4 deurs spoor 0 door BartvD
Vandaag om 16:00:55
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 15:29:38
Veevervoer ss/ ns door TonM
Vandaag om 15:07:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 15:03:16
vervangen draaistel Trix wagon door grossraumwagen
Vandaag om 14:50:28
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 14:48:48
PB Models, ICR-rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 14:17:41
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door Jeroen Water
Vandaag om 14:16:13
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:06:09
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door Chris
Vandaag om 13:54:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 13:35:43
ACTS containerwagens door fissy
Vandaag om 13:29:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 13:21:38
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Sven
Vandaag om 13:17:05
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 13:04:08
The Summer of 69 door spoorijzer
Vandaag om 12:37:49
Minder wissels door Rick
Vandaag om 12:26:23
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 12:19:20
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:24:47
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen 15 en 16 November. door Tijdperk||
Vandaag om 11:22:46
Brainwave: magneetkoppelingen elektrisch ontkoppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:53:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:50:05
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door MadhouseNL
Vandaag om 09:59:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:47:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door SvenW
Vandaag om 08:43:14
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Lambert
Vandaag om 08:42:37
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
02 September 2025, 22:28:32
Station Roodeschool door Torikoos
02 September 2025, 21:51:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
02 September 2025, 21:43:43
NS-1000 in spoor-1 door arnout
02 September 2025, 21:16:37
  

Auteur Topic: Trix 1100 problemen ??  (gelezen 6577 keer)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Trix 1100 problemen ??
« Gepost op: 01 November 2008, 15:28:54 »
Ik heb diverse keer gelezen dat de Hamo/Trix 1100 slecht rijd.
Die ervaring heb ik zelf niet.

Wat is het probleem met dit model  ???

(ik wil hier niet gaan vergelijken met de zojuist uitgekomen Roco 1100 met botsneus...)
Vr. groeten,
Bob

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Trix 1100 problemen ??
« Reactie #1 Gepost op: 02 November 2008, 08:46:09 »
Geen problemen dus, dacht ik ook :-*
Vr. groeten,
Bob

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: Trix 1100 problemen ??
« Reactie #2 Gepost op: 02 November 2008, 09:44:39 »
heb zelf de nieuwste trix 1144 gehad.
deze had een zeer beroerde trekkracht.
4 rijtuigen op een vlak stuk was al een probleem.
deze heeft hier dan ook maar een maandje gestaan.

tinus.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22551
Re: Trix 1100 problemen ??
« Reactie #3 Gepost op: 02 November 2008, 09:59:02 »
Heb ooit de 1139 gehad. Lawaai, beroerde trekkracht, stroomafname over 4 wielen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Trix 1100 problemen ??
« Reactie #4 Gepost op: 02 November 2008, 10:59:48 »
Ik heb de Trix 1144.

Ik heb zat problemen met dat ding.

de rijeigenschappen zijn ronduit waadeloos.
-De trekkracht is niks, bij een IC met 6 rijtuigen doet hij al moeilijk.
-Op wisselstraten stottert dat ding als een gek (bij lage snelheid).
-Ik rij digitaal, en het optrekken verloopt heel erg onregelmatig.
-En enorm veel lawaai maakt hij (precies een cirkelzaag)

het enige wat ik goed gelukt vind aan deze loc, zijn de kap en de draaistellen.


Jos.
« Laatst bewerkt op: 02 November 2008, 11:10:05 door J. Beckers. Reden: Regel toegevoegd »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Trix 1100 problemen ??
« Reactie #5 Gepost op: 02 November 2008, 11:03:11 »
Lawaai ? typisch Marklin (geen excuus, goeie rede om de Roco binnen te halen!).
Maar trekkracht?
Bij mij 1 van de sterkere locomotieven, dit zijn beide dan wel de oudere versies.
4 rubber bandjes.
Stroomafname geeft alleen problemen door die schakelaar voor de afname van de bovenleiding.

Misschien is het alleen bij de laatste oplage? (mijn 2 exemplaren zijn niet digitaal)
« Laatst bewerkt op: 02 November 2008, 11:05:00 door Bob »
Vr. groeten,
Bob

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: Trix 1100 problemen ??
« Reactie #6 Gepost op: 02 November 2008, 11:13:59 »
Zo de ICE bestond vroeger ook al dus in de berlijns blauwe tijd. 0.2 seconden op topsnelheid. Ik hoop dat niemand zijn nek gebroken heeft.
Voor grootspoorfoto's zie site

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Trix 1100 problemen ??
« Reactie #7 Gepost op: 02 November 2008, 11:20:15 »
 ;D, express zo loeihard gereden, test weetjewel ;)
Vr. groeten,
Bob

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: Trix 1100 problemen ??
« Reactie #8 Gepost op: 02 November 2008, 11:22:27 »
haha snap ik. Anders had je beter een formule 1 circuit kunnen bouwen :P
Voor grootspoorfoto's zie site

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
Re: Trix 1100 problemen ??
« Reactie #9 Gepost op: 02 November 2008, 12:39:12 »
Heb zelf een Märklin 1100 en hier valt me weer iets op. Net als bij de 1200 zijn de trekkrachtresultaten zeer wisselend. Nou ben ik benieuwd hoe dat mogelijk is. Ligging van de rails misschien?

Maar in ieder geval, ik heb de Märklin en die sleurt moeiteloos een trein van 4 meter over de baan. Normaal trekt hij 7 Märklin ICR rijtuigen en dat is geen enkel probleem.  Toch blijf k het apart vinden.
Van het geluid moet je houden. Ik vind het niet erg. En bovendien heb je ook locs met sound en dat maakt ook een enorme herrie.
Maar het is echt je mening.
Mvgr Jan Wiebrand

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Trix 1100 problemen ??
« Reactie #10 Gepost op: 02 November 2008, 12:54:26 »
Een loc met sound maakt inderdaad veel geluid, maar dat klinkt stukken mooier dan het gekrijs van de Trix koffiemolen.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22551
Re: Trix 1100 problemen ??
« Reactie #11 Gepost op: 02 November 2008, 13:08:36 »
Lawaai ? typisch Marklin (geen excuus, goeie rede om de Roco binnen te halen!).
Maar trekkracht?
Misschien is het alleen bij de laatste oplage? (mijn 2 exemplaren zijn niet digitaal)

Nee hoor, ik had de allereerste Märklin hamo 1139. Was reuze blij dat de botsneus 1100 op de markt kwam. Met de eigenaardige kleustelling kon ik wel leven, maar ik vond hem gewoon niet prettig rijden. Hij is uiteindelijk definitief de deur uitgegaan toen ik overstapte op Rocoline en de wielen niet aan nem bleken te voldoen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

v140

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
Re: Trix 1100 problemen ??
« Reactie #12 Gepost op: 02 November 2008, 13:54:36 »
Ik heb zowel een hamo 1139 als een blauwe hamo1135. Bij beide loc's heb ik een hoogvermogens motor ingebouwd en ze lopen nog mooier dan ze al deden.
De trekkracht is bij beide loc's dik in orde. De bovenleidingschakelaar heb ik uit de stroomkring gehaald dus daar heb ik geen last van.
Belangrijk is wel dat je de loc's goed onderhoud geeft, veel meer dan bv roco.
1x per jaar het hele motordraaistel uitspuiten met wasbenzine en opnieuw smeren.
Paar nieuwe koolborstels erin en slipbandjes er onder en ze blijven ook goed rijden.
In principe zou je een trix 1144 op dezelfde manier goed moeten kunnen laten lopen.
Gr. Ron

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2214
  • Bruggen-IG:
Re: Trix 1100 problemen ??
« Reactie #13 Gepost op: 02 November 2008, 15:16:44 »
Kan het misschien zijn dat de loc eigenlijk niet voor gelijkstroom bedoeld is? Ik dacht dat de gelijk- en wisselstroomversies wel dezelfde motor hebben.
Is er soms iemand die beide versies kent (bv. op een clubbaan) en daar iets over kan zeggen?
Ik heb zelf de 1144 (gelijkstroom) en ook allerlei problemen: met gelijkmatig rijden, met langzaam rijden, met de stroomafname, en met rijden door krappe bogen (komt vooral door de absurd geplaatste bovenleiding/rail voedingsschakelaar: binnen de draaicirkel van de draaistellen, zodat de loc maar met 1 van beide kant 'binnen' door een r2 boog kan. Over doordacht ontwerp gesproken...
De problemen met gelijkmatigheid werden wel minder na een paar uur ononderbroken inlopen. Het geluid vind ik geen probleem: lijkt in feite op dat van de echte (met een bijgeluid als een hoge toon ergens erdoorheen).
« Laatst bewerkt op: 02 November 2008, 15:27:55 door janw »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22551
Re: Trix 1100 problemen ??
« Reactie #14 Gepost op: 02 November 2008, 16:21:05 »
Er zijn technisch verschillende versies.
1. De loc is in eerste instantie voor drierail ontworpen. Intertijd betekende dat de driepolige draaistelmotor met veldspoel.
2. Voor de hamo-versie werd de veldspoel vervangen door een permanent magneet (hamo-magneet), werden uiteraard de wielen geïsoleerd en diodes naar de lampjes geplaatst. De flenzen voldenden niet aan de nem-normen voor tweerail en de stroomafname bleef van 4 wielen.
3. De 1144 kreeg dezelfde motor, maar met zogenaamde hoogvermogenonderdelen: vijfpolig anker en sterkere magneet (die onderdelen kon je ook in de oudere locs monteren). Dat was voor drierail en tweerail hetzelfde. Bovendien heeft de 1144 wel wielen die aan de nem-norm voldoen.

Het model is vaker aan de orde geweest en er lijken flinke verschillen in het gedrag van afzonderlijke exemplaren zitten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.