Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 22:44:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
Vandaag om 22:41:11
Goede wensen voor 2026 door Frank 123
Vandaag om 22:26:36
Pappe und Nass-Halten, een TT modulebaantje door Reinout van Rees
Vandaag om 22:19:32
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door Ido Peter
Vandaag om 22:19:04
Modellbau Lingen 2026 door Frank 123
Vandaag om 22:13:49
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:10:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 22:07:35
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 21:44:16
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 21:42:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 21:39:02
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:26:59
Beginnersvraag Märklin Delta "Circus Mondolino" door Boerammetje
Vandaag om 20:54:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:53:14
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Rick
Vandaag om 20:51:14
Show je realistische treinsamenstelling door Rick
Vandaag om 20:45:16
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Ad Cleijsen
Vandaag om 20:44:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 20:38:46
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 19:59:34
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 19:48:06
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:55:06
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 18:01:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:57:27
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
  

Auteur Topic: Hobbytrain taurus (1e gen) met NEM schacht  (gelezen 2269 keer)

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Hobbytrain taurus (1e gen) met NEM schacht
« Gepost op: 31 October 2008, 15:53:10 »
Hoi,

Inleiding
Hobbytrain heeft sinds enige jaren een taurus in het assortiment zitten, vele van jullie kennen het model wel. Hobby model, betrekkelijk goede rij-eigenschappen en vooral een zachte prijs. Het model werd als eerste door conrad uitgegeven en al snel stroomde de klachten binnen. De lok kon niet gekoppeld worden, laat staan kortgekoppeld. De oorzaak een verkeerd ontworpen NEM-schacht. Als oplossing werd er een verlengde standaard haakkoppeling ontwikkeld (een prima eerste oplossing overigens) maar ja, ik wil flm profi kortkoppeldingen (9545) en dat was daarmee nog niet opgelost.

Sinds halverwege dit jaar worden echter vervangende NEM schachten aangeboden door Lemke-Hobbytrain onder de artikelnummers H2700-1A (antraciet-grijs) en H2700-1B (zwart).

De benodigdheden
Een taurus van de eerste generatie (eigenlijk alle taurussen van voor dit jaar, de EK-tauri hebben de nieuwe NEM koppelingen al)
Een kortkoppelsetje H2700-1A of -1B, afhankelijk van de kleurstelling van de taurus in kwestie. Kosten kwanta €9,95.
Een schroevendraaier
Maskeertape (0,5 cm) van Tamiya
Geduld, en nog eens geduld. En anders in ieder geval een stressballetje om vliegende stieren (Red Bulletjes) te voorkomen.

De ombouw

Allereerst een fotootje van de patiënt; Hobbytrain taurus H2741 in Mittelweserbahn kleurstelling.



Een close up van de huidige koppelingen.



Die dus niet werken als je de 9545 van FLM wil gebruiken.



En de implantaten nodig om deze ingreep tot een succes te maken (in dit geval H2700-1A).



Als eerste verwijderen we de kap zodat de klipjes die de oude koppelingen op hun plek houden vrij komen te liggen. Vervolgens nemen men een schroevendraaier en wat goed gedoseerde kracht om de klipjes (4st.) 1 voor 1 open te duwen eerst de linker en dan de rechter zijde (het maakt niet of je links of rechts begint overigens :mrgreen:).
De draaistellen moet je laten zitten want om die te verwijderen moet je het chassis uiteen nemen en dan mag je na het plaatsen van de koppelingen de boel weer loshalen om de draaistellen terug te plaatsen.



Vervolgens gaan we de nieuwe houdertjes plaatsen met behulp van wat Tamiya masking tape. Dit is wel handig want de koppelingen hebben twee verende uiteindjes die anders niet op hun plek blijven zitten (volgende foto). Door die een voor 1 vast te plakken en wat aan te duwen blijven ze zitten in het houdertje en kan jij de hele handel onder het chassis bevestigen.



Zodra de koppeling op z'n plek zit kan je het maskeertape er gemakkelijk weer tussenuit trekken (want het plakte niet erg sterk). Het resultaat is een nieuwe schacht en iets kortere bufferbalk. Het stootwerk wordt zo geplaatst.



Het verschil met de oude schachten (eerst de oude en dan de nieuwe)





Even testen dan maar. En ja ook dat is een succes



Het eindresultaat met de kap erop.





Conclusie
De setjes zijn niet zo heel gemakkelijk te plaatsen in mijn beleving omdat de vering van koppelingen nogal gemakkelijk uit het houdertje komt. Maar met een half uurtje moeten ze er wel onder te frotten zijn. Het resultaat is wel erg goed. Je bent het korkoppelprobleem kwijt en omdat de baanruimers ook wat hoger tov het spoor liggen heb je ook minder last van aanlopen in hellingen.

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Hobbytrain taurus (1e gen) met NEM schacht
« Reactie #1 Gepost op: 31 October 2008, 16:33:09 »
Goed verhaal, Robert. Duidelijke foto's. Daar hebben we nog es wat aan.....

Nog één opmerking: om het af te maken moet je hem eigenlijk ook een beetje verlagen, en dan niet in de IkhebmijnlelijkeGolftype1dieuitelkaarpleurtvanellende-verlagen stijl. Kijk even op 1zu160, want daar staat dat ook. Met dergelijke close-up foto's zie je wel dat de buffers van de loc hoger staan dan die van de wagon erachter.

Ikzelf vind het niet zo'n punt, bij mij rijdt alles langs en staat het niet lang stil (....), maar ik kan me voorstellen dat iemand het minder vind. Bovendien is er een duidelijke handleiding voor....

J

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re: Hobbytrain taurus (1e gen) met NEM schacht
« Reactie #2 Gepost op: 31 October 2008, 16:44:04 »
Hee J,

Dank, het was echt noodzakelijk voor mij om de boel aan te passen aangezien ik liefst van die koppelwagen onzin af wil in de toekomst. Goederentreinen wil ik liefst qua lok kunnen varieren. Personenvervoer gaat toch grotendeels in vaste wagenstammen. Koppelwagens zijn alleen leuk als ik de Taurus even in Boppard laat buurten.

Dat ombouwen is overigens geen ingreep van een half uurtje. Het hele chassis moet aan gort gezaagd worden en er moeten flink wat dingen op de print aangepast worden om de kap te laten zakken. Dat kan bij de mijne sowieso niet meer aangezien ik nog een Sx-decoder erin heb zitten (en waar ga ik die dan weer laten, zeg maar).

Maar voor de liefhebber: 1zu160-klik (uiteraard Duitstalig)

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)