Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:57:45
AI is (gelukkig) nog niet perfect door MOVisser
Vandaag om 22:47:50
20 jaar BNLS door 1200blauw
Vandaag om 22:30:02
lais dcc decoder aan sluiten door Biesje
Vandaag om 22:25:45
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 22:16:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:10:43
Lichtprintjes NS2400 door patrick
Vandaag om 21:51:00
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 21:42:38
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 21:41:02
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:34:33
Piko NS1100, materieelbespreking door cor_b
Vandaag om 21:30:55
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 21:23:23
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door GD
Vandaag om 21:11:12
Nahmertaler Kleinbahn door GD
Vandaag om 21:04:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 20:57:54
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door 008200
Vandaag om 19:44:08
Rails roestig verven door ruudns
Vandaag om 19:34:43
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:21:49
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Plan E - 2023 oplage door Petertje
Vandaag om 18:58:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 18:44:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 16:35:45
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Zillertalbahn002
Vandaag om 16:31:44
Railcom zender bouwen door AP3737
Vandaag om 16:19:27
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door Ronald69
Vandaag om 16:10:55
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jerrytrein
Vandaag om 15:25:05
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
Vandaag om 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
Vandaag om 14:35:23
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 13:19:12
  

Auteur Topic: Hobbytrain taurus (1e gen) met NEM schacht  (gelezen 2157 keer)

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Hobbytrain taurus (1e gen) met NEM schacht
« Gepost op: 31 October 2008, 15:53:10 »
Hoi,

Inleiding
Hobbytrain heeft sinds enige jaren een taurus in het assortiment zitten, vele van jullie kennen het model wel. Hobby model, betrekkelijk goede rij-eigenschappen en vooral een zachte prijs. Het model werd als eerste door conrad uitgegeven en al snel stroomde de klachten binnen. De lok kon niet gekoppeld worden, laat staan kortgekoppeld. De oorzaak een verkeerd ontworpen NEM-schacht. Als oplossing werd er een verlengde standaard haakkoppeling ontwikkeld (een prima eerste oplossing overigens) maar ja, ik wil flm profi kortkoppeldingen (9545) en dat was daarmee nog niet opgelost.

Sinds halverwege dit jaar worden echter vervangende NEM schachten aangeboden door Lemke-Hobbytrain onder de artikelnummers H2700-1A (antraciet-grijs) en H2700-1B (zwart).

De benodigdheden
Een taurus van de eerste generatie (eigenlijk alle taurussen van voor dit jaar, de EK-tauri hebben de nieuwe NEM koppelingen al)
Een kortkoppelsetje H2700-1A of -1B, afhankelijk van de kleurstelling van de taurus in kwestie. Kosten kwanta €9,95.
Een schroevendraaier
Maskeertape (0,5 cm) van Tamiya
Geduld, en nog eens geduld. En anders in ieder geval een stressballetje om vliegende stieren (Red Bulletjes) te voorkomen.

De ombouw

Allereerst een fotootje van de patiënt; Hobbytrain taurus H2741 in Mittelweserbahn kleurstelling.



Een close up van de huidige koppelingen.



Die dus niet werken als je de 9545 van FLM wil gebruiken.



En de implantaten nodig om deze ingreep tot een succes te maken (in dit geval H2700-1A).



Als eerste verwijderen we de kap zodat de klipjes die de oude koppelingen op hun plek houden vrij komen te liggen. Vervolgens nemen men een schroevendraaier en wat goed gedoseerde kracht om de klipjes (4st.) 1 voor 1 open te duwen eerst de linker en dan de rechter zijde (het maakt niet of je links of rechts begint overigens :mrgreen:).
De draaistellen moet je laten zitten want om die te verwijderen moet je het chassis uiteen nemen en dan mag je na het plaatsen van de koppelingen de boel weer loshalen om de draaistellen terug te plaatsen.



Vervolgens gaan we de nieuwe houdertjes plaatsen met behulp van wat Tamiya masking tape. Dit is wel handig want de koppelingen hebben twee verende uiteindjes die anders niet op hun plek blijven zitten (volgende foto). Door die een voor 1 vast te plakken en wat aan te duwen blijven ze zitten in het houdertje en kan jij de hele handel onder het chassis bevestigen.



Zodra de koppeling op z'n plek zit kan je het maskeertape er gemakkelijk weer tussenuit trekken (want het plakte niet erg sterk). Het resultaat is een nieuwe schacht en iets kortere bufferbalk. Het stootwerk wordt zo geplaatst.



Het verschil met de oude schachten (eerst de oude en dan de nieuwe)





Even testen dan maar. En ja ook dat is een succes



Het eindresultaat met de kap erop.





Conclusie
De setjes zijn niet zo heel gemakkelijk te plaatsen in mijn beleving omdat de vering van koppelingen nogal gemakkelijk uit het houdertje komt. Maar met een half uurtje moeten ze er wel onder te frotten zijn. Het resultaat is wel erg goed. Je bent het korkoppelprobleem kwijt en omdat de baanruimers ook wat hoger tov het spoor liggen heb je ook minder last van aanlopen in hellingen.

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Hobbytrain taurus (1e gen) met NEM schacht
« Reactie #1 Gepost op: 31 October 2008, 16:33:09 »
Goed verhaal, Robert. Duidelijke foto's. Daar hebben we nog es wat aan.....

Nog één opmerking: om het af te maken moet je hem eigenlijk ook een beetje verlagen, en dan niet in de IkhebmijnlelijkeGolftype1dieuitelkaarpleurtvanellende-verlagen stijl. Kijk even op 1zu160, want daar staat dat ook. Met dergelijke close-up foto's zie je wel dat de buffers van de loc hoger staan dan die van de wagon erachter.

Ikzelf vind het niet zo'n punt, bij mij rijdt alles langs en staat het niet lang stil (....), maar ik kan me voorstellen dat iemand het minder vind. Bovendien is er een duidelijke handleiding voor....

J

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re: Hobbytrain taurus (1e gen) met NEM schacht
« Reactie #2 Gepost op: 31 October 2008, 16:44:04 »
Hee J,

Dank, het was echt noodzakelijk voor mij om de boel aan te passen aangezien ik liefst van die koppelwagen onzin af wil in de toekomst. Goederentreinen wil ik liefst qua lok kunnen varieren. Personenvervoer gaat toch grotendeels in vaste wagenstammen. Koppelwagens zijn alleen leuk als ik de Taurus even in Boppard laat buurten.

Dat ombouwen is overigens geen ingreep van een half uurtje. Het hele chassis moet aan gort gezaagd worden en er moeten flink wat dingen op de print aangepast worden om de kap te laten zakken. Dat kan bij de mijne sowieso niet meer aangezien ik nog een Sx-decoder erin heb zitten (en waar ga ik die dan weer laten, zeg maar).

Maar voor de liefhebber: 1zu160-klik (uiteraard Duitstalig)

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)