Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 00:33:43
Veevervoer ss/ ns door Edwin2121992
10 September 2025, 23:52:59
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
10 September 2025, 23:36:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
10 September 2025, 23:16:30
tandwiel lux modellbau door Olav
10 September 2025, 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
10 September 2025, 22:56:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 September 2025, 22:51:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
10 September 2025, 22:47:52
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
10 September 2025, 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
10 September 2025, 22:26:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
10 September 2025, 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
10 September 2025, 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
10 September 2025, 21:32:12
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
10 September 2025, 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
10 September 2025, 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
10 September 2025, 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
10 September 2025, 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
10 September 2025, 19:03:41
Da's Daz 2 door NS264
10 September 2025, 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
10 September 2025, 18:32:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
10 September 2025, 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
10 September 2025, 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
10 September 2025, 17:47:49
19 Toen door ES44C4
10 September 2025, 17:20:58
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
10 September 2025, 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
10 September 2025, 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
10 September 2025, 15:57:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
10 September 2025, 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 September 2025, 14:26:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
10 September 2025, 12:07:16
  

Auteur Topic: NS stations in de jaren '80  (gelezen 9103 keer)

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1065
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
NS stations in de jaren '80
« Gepost op: 30 October 2008, 15:29:07 »
Hoe zagen die er nou precies uit?
Ik ben dan zelf wel uit die tijd, maar ik hield me toen meer bezig met de zandbak en Lego  8)

Maar mijn toekomstige baan zal de periode 1985-1995 beslaan, en hiervoor wil ik een specifiek jaren 80 station hebben. Dus wat ik eigenlijk graag wil is foto's van station, perronaankleding, wat voor winkels waren er toen, enz enz.
Het gaat trouwens om een station in een stad van het formaat Tilburg of Breda ofzo. Nu heeft ieder station van dat formaat een AH to Go, een Smullers en een Free Recordshop. Maar hoe was dat in de jaren 80?

Nu ja, jullie snappen wel wat ik bedoel denk ik  :)
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: NS stations in de jaren '80
« Reactie #1 Gepost op: 30 October 2008, 17:03:19 »
Dan moet je zeker het wereldberoemde stationsweb bezoeken.
Vr. groeten,
Bob

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1065
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re: NS stations in de jaren '80
« Reactie #2 Gepost op: 30 October 2008, 17:21:48 »
Dan moet je zeker het wereldberoemde stationsweb bezoeken.

Hij was nog niet wereld beroemd bij mij, maar dankjewel :)
Helaas staan bij de foto's geen jaartallen, anders was het helemaal perfect geweest :)

Maar er zijn hier op het forum vast wel meer mensen die graag foto's meemaken, en de jaren 80 iets bewuster hebben meegemaakt dan ik ;)
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: NS stations in de jaren '80
« Reactie #3 Gepost op: 30 October 2008, 17:24:25 »
Euhm, er staan wel degelijk jaartallen bij die foto's!

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1065
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re: NS stations in de jaren '80
« Reactie #4 Gepost op: 30 October 2008, 17:34:52 »
Euhm, er staan wel degelijk jaartallen bij die foto's!

Hmm ja, er staat wel iets bij idd.  :-[
Maar ik zie bij Tilburg een hoop foto's van een kant en klaar station met 1960 in het bijschrift terwijl het station in 1965 pas klaar was...  :-|
Staat trouwens wel een mooie tekening van het station in aanbouw uit 1963 :)

Maar ik ga verder snuffelen op de site!!
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1065
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re: NS stations in de jaren '80
« Reactie #5 Gepost op: 30 October 2008, 18:29:04 »
Dit is ook een leuke site: http://www.stationsinfo.nl/ :)
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: NS stations in de jaren '80
« Reactie #6 Gepost op: 30 October 2008, 18:43:07 »
Als je echt iets wilt hebben wat als typisch voor de jaren '80 kan worden beschouwd, kijk dan vooral naar stations die in deze tijd zijn neergezet. Denk hierbij aan Zaandam, Almere en Lelystad. Iets meer spectaculair is Sloterdijk, dat een kruising van twee lijnen vormt.

Wat mij aan deze stations is bijgebleven, is het gebruik van de basiskleuren geel, blauw en rood voor het stationsmeubilair. Van de wachtruimtes waren de kozijnen vaak in hardblauw geschilderd, zittingen van banken waren hardrood en gele accenten waren meestal terug te vinden in pilaren of bij handgrepen van deuren. Mooie voorbeelden hiervan waren ook de haltes aan de voormalige Zoetermeer Stadslijn, die allemaal rondom dezelfde periode zijn gebouwd aan het einde van de jaren '70. Denk ook aan de kunst op de wanden in de oorspronkelijke uitvoering van de Sprinters.

Het gebruik van de basiskleuren kwam in zwang in de jaren '70 en liep door tot de oplevering van Sloterdijk, dat wel als hoogtepunt van deze stijl kan worden aangemerkt. Na Sloterdijk liet men de basiskleuren los ten gunste van pastelkleuren (vaak in combinatie met tegelwerk). De situatie op Utrecht CS, na de verbouwing eind jaren '80, was hiervan een mooi voorbeeld. Hoewel nog steeds de basiskleuren blauw en rood waarneembaar waren in de constructie van de hal, hadden de winkels aan de randen zachte pastelkleuren. Dit was een begin van de 'verpastellisering' die zo kenmerkend was voor de NS in de jaren '90 en stations op zou leveren als Den Bosch en Hilversum. Weer later gingen wit en lichtblauw/-grijs de boventoon voeren (Leiden Centraal, Duivendrecht, Amersfoort).

Voorbeelden nodig?
- Deze foto van Stationsweb laat het gebruik van de basiskleuren blauw, geel en rood zien zoals hierboven genoemd.
- Vergeet ook het bekende wachtmeubilair niet: de banken met reclame en stationsaanduiding, hier te vinden.
- En deze foto geeft een indruk van Sloterdijk.
- Een voorbeeld van kunst in basiskleuren zoals op de wanden in de Sprinter kun je hier vinden.

Wil je een station van oudere datum de sfeer van de jaren '80 meegeven, zoek het dan vooral in de hoek van het stationsmeubilair, zoals de wachtbanken, pictogrammen, de bakken met de bestemmingsaanduidingen e.d. Let dan ook op zaken als brievenbussen, bushaltes en glasbakken op je stationsplein.

Hopelijk heb je wat aan mijn uitleg. Tot zover mijn lesje stationsarchitectuur.  ;)

Succes,

Geoffrey

Jojo

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
  • Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
Re: NS stations in de jaren '80
« Reactie #7 Gepost op: 30 October 2008, 19:05:05 »
Al heeft mijn voorganger het helemaal juist, mijn herinneringen uit de jaren '80 gaan juist naar stationsgebouwen die in de jaren '50 zijn neergezet met veel beton en veel glas en een overwegend gelige kleur [Rotterdam, Eindhoven], zo ook naar 19e eeuwse gebouwen die nog gesloopt moesten worden, b.v. Hilversum, met rondom allerlei jaren '50 kenmerken [fietsenstalling, ingang "over het spoor'']. En geen Smullers maar een snackbar met veel kroketten "uit de muur", geen GWK maar een Grenswisselkantoor, een VVV-vestiging, en dat alles op plekken waar vroeger nijvere ambtenaren de kantoorruimtes bevolkten. Veel pictogrammen om je de weg te wijzen en de onvermijdelijke reclameborden. Denk ook eens aan telefooncellen [nog grijs maar al rap lichtgroen] op de perrons of het stationsplein en de rood/grijze brievenbussen. Geen liften voor rolstoelgebruikers en liefst nog een vestiging van Van Gend & Loos naast de deur. En geen "Meeting Point" maar gewoon een stationsklok voor de deur waar iedereen als vanzelf afspreekt. Scheefliggende stoeptegels, diepe sporen in het asfalt bij de bushaltes en geen onkruid tussen de rails maar wel heel erg veel haarkammetjes [raadsel van de eeuw].

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: NS stations in de jaren '80
« Reactie #8 Gepost op: 30 October 2008, 19:09:39 »
Jojo, dank voor de aanvullingen. Vergeet ook de ouwe stationsrestauratie niet: op menig station toen nog een heus restaurant met zo'n ruitvormig bord. Meestal werden er hamburgers met friet en blikgroente geserveerd, maar er was ook een maandmenu en sommige koks leefden zich echt uit. Zo bewaar ik nog warme herinneringen aan de restauratie van Maastricht tot 1995. En de snackbar op Den Haag HS, wat nog een echte groezelige snackbar was met de beste pindasaus van alle NS-stations. Niet van die diarree uit zo'n sauzenautomaat bij de Smullers (waar zit die braak-avatar?).

Gr. Geoffrey

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1065
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re: NS stations in de jaren '80
« Reactie #9 Gepost op: 31 October 2008, 08:51:11 »
Jojo, dank voor de aanvullingen. Vergeet ook de ouwe stationsrestauratie niet: op menig station toen nog een heus restaurant met zo'n ruitvormig bord. Meestal werden er hamburgers met friet en blikgroente geserveerd, maar er was ook een maandmenu en sommige koks leefden zich echt uit. Zo bewaar ik nog warme herinneringen aan de restauratie van Maastricht tot 1995. En de snackbar op Den Haag HS, wat nog een echte groezelige snackbar was met de beste pindasaus van alle NS-stations. Niet van die diarree uit zo'n sauzenautomaat bij de Smullers (waar zit die braak-avatar?).

Gr. Geoffrey

Jojo en en_voyage, bedankt!!!
Hier heb ik heel veel aan. Het gebruik van die 3 basiskleuren had ik zelf ook al in gedachten idd.
Maar wat is zo'n ruitvormig bord bij een restaurant? Dat zegt mij niks helaas..

Mijn station moet zo'n station worden dat eind jaren 70, begin 80 is gebouwd. Maar werd er in station uit die tijd ook nog ruimte gelaten voor een echt restaurant?
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22559
Re: NS stations in de jaren '80
« Reactie #10 Gepost op: 31 October 2008, 09:00:06 »
Voor stations die in die periode zijn gebouwd is het boekje NS laat bouwen interessant.
Wat mij vooral bijstaat is dat de loketten toen nog heel belangrijk waren. Ieder station van enig formaat had een batterij loketten op een zeer zichtbare plaats. Tegenwoordig moet je er naar zoeken als ze er al zijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1065
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re: NS stations in de jaren '80
« Reactie #11 Gepost op: 31 October 2008, 09:31:32 »
Voor stations die in die periode zijn gebouwd is het boekje NS laat bouwen interessant.
Wat mij vooral bijstaat is dat de loketten toen nog heel belangrijk waren. Ieder station van enig formaat had een batterij loketten op een zeer zichtbare plaats. Tegenwoordig moet je er naar zoeken als ze er al zijn.

Ja, dat boekje had ik gisteren ook gevonden :)
Ik had de verkoper gevraagd of er veel foto's in staan, maar misschien kan jij hier ook antwoord op geven Henk?
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Jojo

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
  • Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
Re: NS stations in de jaren '80
« Reactie #12 Gepost op: 31 October 2008, 09:39:46 »
Ik vermoed dat dat ruitvormig bord slaat op de eenvormige formule waaronder de stationsrestaurants op een goede dag gingen werken: Het Station. Of ben ik nou in de war met Radio 3 ?
Inderdaad veel loketten inclusief Internationaal, en daar tegenover een AKO en als je veel geluk had zelfs een weegschaal, al is me nooit helemaal duidelijk geworden of dat nou voor de bagage was of om de reizger aan te moedigen vooral niet naar de snackbar te gaan. En vergeet vooral niet die bordjes onder de perronrand, speciaal voor Oost-Duitse passagiers: Verboden Over Te Lopen.

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1065
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re: NS stations in de jaren '80
« Reactie #13 Gepost op: 31 October 2008, 09:49:43 »
Ik vermoed dat dat ruitvormig bord slaat op de eenvormige formule waaronder de stationsrestaurants op een goede dag gingen werken: Het Station. Of ben ik nou in de war met Radio 3 ?
Inderdaad veel loketten inclusief Internationaal, en daar tegenover een AKO en als je veel geluk had zelfs een weegschaal, al is me nooit helemaal duidelijk geworden of dat nou voor de bagage was of om de reizger aan te moedigen vooral niet naar de snackbar te gaan. En vergeet vooral niet die bordjes onder de perronrand, speciaal voor Oost-Duitse passagiers: Verboden Over Te Lopen.

Bestond Ako toen ook al??  :-[

Bij m'n speurtocht zag ik op foto's van utrechts CS half leesbare reclames met Concordia. Na nog meer speurwerk ben ik er achter gekomen dat dit een verzekeringsmaatschappij was (is?). En na nog wat meer google geweld kwam ik hier op uit: geheugen van nederland
Dat is wel een mooie bruikbare poster voor op het perron ;D
Ik type gewoon een jaartal in + reclame, en ik kreeg allemaal bruikbare posters  ;D
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re: NS stations in de jaren '80
« Reactie #14 Gepost op: 31 October 2008, 10:06:51 »
Dat is een mooie link. Bedankt Automatic-rock!

Hier staan goede zaken op voor de detailering  om het geheel pas echt af te maken!

Gerard