Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
  

Auteur Topic: Ik bouw een US Micro layout in 2 weken!  (gelezen 28036 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Ik bouw een US Micro layout in 2 weken!
« Gepost op: 28 oktober 2008, 12:46:15 »
Hoi luitjes,

Omdat mijn Harlan Wade baan even in de wacht staat en die eigenlijk mee moest naar een show in Walferdange (LU) 8 en 9 November moet ik wat anders meenemen.
Een tijdje terug voor de zomer heb ik meegedaan met een wedstrijd bij Carl Arendt's site over Micro Layouts. Ondanks dat het een ontwerp wedstrijd was waar alleen een tekening noodzakelijk was heb ik op een mooie zomermiddag het ding toch maar direct gebouwd. Na de achtergrond geschilderd te hebben ook maar direkt de rails gelegd. Dit zijn overblijfselen van mijn oude baan Metusa Junction en is nog code 100 rail.





Het thema echter was gebaseerd op wat oude gebouwen van MJ, en die dus gebruikt bij het uitleggen van het plan.
Totale bouwtijd van dit stukje bedraagt ongeveer 1,5 dag. 1 halve dag voor de bouw van het bakje + poten, een halve voor het schilderwerk en een halve voor het leggen van de rails.

Echter wil ik voor de 2e Duitse US Conventie in September volgend jaar (waar ik voor uitgenodigd ben) een Proto87 Finescale baan bouwen met als naam "Cornfield Yard". Omdat ik een leuke kit gekocht had de laatste keer in Houten van een "mill" ga ik die gebruiken om een zelfde thema te bouwen, echter nu als Micro Layout op basis van de al gebouwde Micro. Zie vorige foto's! ;)

Thema basis is de Cornfield Yard samen met de Taylor Yard zoals die samen in Los Angeles hebben gelegen tot in de jaren negentig vorige eeuw. Als inspiratie dient de baan van Bob Smaus, een amerikaan die Southern Pacific rijd en bouwt, net als ik.
Dus het bakje er maar bij gepakt, gebouw weer ingepakt zodat we een basis hebben om mee verder te gaan de komende 2 weken:



Ter info; het bakje (althans de basis waar de rails op liggen) staat 1,50 meter hoog vanaf de vloer. Ik weet, erg hoog maar dit zijn de nieuwste ideeën in de states voor wat betreft het bekijken op een goede hoogte van een modelspoorbaan. Een proef mijnerzijds dus!

De kit is een Walthers Cornerstone background building genaamd "Centennial Mill". De kleur echter is niet de kleur die de mill ooit gehad heeft. Die was veel lichter. Dus gisteravond eerst maar de wand delen gespoten met crème en de ramen/deuren met roestbruin (kit kleur respectievelijk grijs en groen):

Het spuiten en drogen van de ramen:



De wanden:



En vanmorgen los tegen de achterwand met als proef 2 ramen er in gelijmd:



D'r zat een extra lang wandje bij, dus die gaan we "kitbashen" tegen de andere aan. Voor wie het (nog) niet weet; kitbashen is een bestaand kitje aanpassen naar eigen wens, dus verbouwen met zaag en mes.

De bedoeling is verder om aan de linkerkant een viaduct te maken in de typische US stijl. Deze zal vanwege het tijdgebrek niet gekocht, maar zelf gemaakt worden.

Zo, vanavond gaan we verder!

Grtz,  8) Ronald 8)

EDIT: Ter aanvulling; alles na de bak wordt IRL gebouwd, is dus nu op dit moment nog niet klaar. Dit omdat sommigen denken dat de bouwdraadjes van een ieder al op een eerder moment zijn gebouwd en pas later geplaatst. Is dus niet het geval hier! ;)



« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2008, 15:49:44 door Ronald Halma. Reden: EDIT »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Ik bouw een US Micro layout in 2 weken!
« Reactie #1 Gepost op: 28 oktober 2008, 20:02:04 »
Hallo,

We gaan verder. De wanden van het gebouw moeten gekoppeld worden. Daarvoor moet er eentje iets ingekort worden. Inmiddels had ik al wel de meeste ramen en deuren er in gelijmd. Dus is de rechtse wand doorgezaagd:





Daarna de randjes bijgewerkt en de zaak aan elkaar geplakt met dikke plastic lijm, en tevens verstevigings strips ingelijmd. En zo ziet het er nu uit:



Afdak links voor vrachtwagens is al gemonteerd. Wordt vervolgd!

Grtz,  8) Ronald 8)

olaf99

  • Offline Offline
  • Berichten: 895
    • bouwwerken van olaf
Re: Ik bouw een US Micro layout in 2 weken!
« Reactie #2 Gepost op: 28 oktober 2008, 20:29:14 »
Hallo

Kijk dit is echt leuk. Een mooie timesaver als ik het goed zie.

Ik wens je veel succes met het bouwen.

Groeten,
Olaf

Marc tramt

  • Online Online
  • Berichten: 10555
Re: Ik bouw een US Micro layout in 2 weken!
« Reactie #3 Gepost op: 28 oktober 2008, 20:32:20 »
Aha! Mee gedaan aan de Trackmobile Layout Design Contest?
Topsite Carendt! Leuk om te zien dat je het ontwerp ook bouwt. En kleine baantjes zijn uiteraard altijd top.
No dress rehearsel, this is our life.

ronald56

  • Gast
Re: Ik bouw een US Micro layout in 2 weken!
« Reactie #4 Gepost op: 28 oktober 2008, 20:47:26 »
Ronald,

Dat ziet er al heel erg leuk uit .

Vooral de onderbouw spreekt me erg aan ( de rest is natuurlijk ook mooi)
Kan je daar wat meer over vertellen ( maten enzo ), en hoe compact het er vervoersklaar uit ziet.

Mooi ontwerp , ben benieuwd als het klaar is .
Succes met het (speed)bouwen

« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2008, 21:10:10 door ronald56 »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Ik bouw een US Micro layout in 2 weken!
« Reactie #5 Gepost op: 28 oktober 2008, 21:15:04 »
Dank U mannen!

@Olaf: Dank U!

@Marc:

Citaat
Aha! Mee gedaan aan de Trackmobile Layout Design Contest?

Ja! Maar niet gewonnen.... ;)

@Ronald ( ;D): De bak is 110 cm lang en 30 cm diep (zichtbaar 27). Het uitbouwtje met uitloopspoor en wissel is 50 cm lang en 14 cm diep. Tesamen blijf ik daarmee net onder de gestelde uiterste maat van een micro, en in het bijzonder voor deze wedstrijd waar ik hem voor gebouwd heb.

Onderstaande foto's zijn gemaakt tijdens de bouw. De 1e is ongeverfd en zonder "dak":



Zoals je ziet is de bak opgebouwd uit 3 U-vormige dragers met daarop een plaat voor de sporen e.d. en een achtergrondplaat. Daar bovenop komt een dakplaat, ervoor een frieslijstdrager en klaar is kees:



Transportklaar is het bakje zoals het op de poten staat. Het kan dus inclusief alles zo in de auto meegenomen worden. Opbouwen is een kwestie van de poten opzetten (die zijn 2 aan 2 gekoppeld) door de beide latten tussen de poten te klemmen en de schoor er in te zetten. Daarna bak er op, kleine uitloopbak er aan bouten, steun er onder en de zaak staat.
Hieronder het detail van de latten tussen de poten die op de potenset geklemt worden:



Waarbij het dwarsstuk (de linkse A) bovenin ingekeept is en de tussenlat (de rechtse ) van onder ingekeept is. Zo kunnen ze in elkaar gedrukt worden.

Easy en simpel!

Hoogte is 150 cm rail hoogte. Dat is hoog, maar dat is een beetje de nieuwe trend in tentoonstellen in de states. Ik wil dit zo graag testen en kijken wat mijn kijkerspubliek ervan vindt. Je kijkt als het ware direct in het tafereel, en maakt de beleving beter cq. mooier bij het kijken.

Hier in een teststadium waarbij ik het bakje ruw klaar had en de poten nog niet. Hier sta ik er naast/voor en kun je zien hoe hoog de bak is. Voor de goede orde; die knappe vent ( ::) :P) is 195 cm lang:



Oke, dat is een heel verhaal. Roept U maar!

Grtz,  8) Ronald 8)

olaf99

  • Offline Offline
  • Berichten: 895
    • bouwwerken van olaf
Re: Ik bouw een US Micro layout in 2 weken!
« Reactie #6 Gepost op: 28 oktober 2008, 21:28:56 »
Hallo

Die hoogte lijkt mij juist erg goed. Zoals in een ander topic is te lezen wil ik misschien ook op een beurs gaan staan. Ik had ook iets van 1.4m kijk hoogte in gedachten. Dan hoef je niet als een "vogel" de baan te bekijken.

Dit soort rangeerbaantjes zijn toch wel een voorbeeld voor mij. Je kunt wel een hele mooie lange baan bouwen met een spoor er op maar dan is die trein er snel voorbij. Bij dit soort banen blijf je continu wat zien. Je gebruikt dan de oppervlakte beter.

Ga je trouwens ook met een waybill system (vrachtbrieven) werken?

Nogmaals veel succes met bouwen, ben erg benieuwd naar het eindresultaat.

Groeten,
Olaf



ronald56

  • Gast
Re: Ik bouw een US Micro layout in 2 weken!
« Reactie #7 Gepost op: 28 oktober 2008, 21:45:27 »
Ronald,

Bedankt voor de info.
Dit is eigenlijk precies waar ik naar op zoek was , dus misschien kom je je eigen ontwerp nog wel eens tegen  ;D 

Ik denk dan bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om verschillende bakjes te gebruiken met maar 1 set poten en dezelfde kap met event.aanpasbare verlichting ( moet nog even uitgewerkt worden )

Groetjes , Ik zal je niet langer ophouden.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Ik bouw een US Micro layout in 2 weken!
« Reactie #8 Gepost op: 28 oktober 2008, 22:02:14 »
Je mag me zeker wel ophouden... ;D

De Mill staat er nu zo bij. Beetje slecht verlicht, maar het is niet zo vroeg op de avond meer....:



Ach, en het is allemaal geen geheim hoor.... Toch leuk als anderen van jou baantje kunnen leren?

Wordt vervolgd!

Citaat
Ga je trouwens ook met een waybill system (vrachtbrieven) werken?

Bij deze niet, maar bij zijn Proto 87 opvolger die hier na komt waarschijnlijk wel. Maar dan wel in een redelijk eenvoudige manier, met switchlijsten ipv kaarten.

Grtz,  8) Ronald 8)
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2008, 22:03:54 door Ronald Halma. Reden: Toevoeging laatste zin »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Ik bouw een US Micro layout in 2 weken!
« Reactie #9 Gepost op: 29 oktober 2008, 07:38:16 »
Het is weer genieten Ronald!

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Ik bouw een US Micro layout in 2 weken!
« Reactie #10 Gepost op: 29 oktober 2008, 08:47:22 »
Dank je Jaap. Ik heb me weer wat op de hals gehaald..... ::) ;)

Grtz,  8) Ronald 8)

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re: Ik bouw een US Micro layout in 2 weken!
« Reactie #11 Gepost op: 29 oktober 2008, 10:52:35 »
Je moet je onderschrift maar even aanpassen,
Dit moeten we nu maar even volgen.
Ziet er nu alweer gelikt uit.
Ach en met die brede nek van die knappe man past dit baantje makkelijk, hoogte klopt al aardig ;D

Groeten,
Patrick

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Ik bouw een US Micro layout in 2 weken!
« Reactie #12 Gepost op: 29 oktober 2008, 11:02:45 »
//Beetje slecht verlicht, maar het is niet zo vroeg op de avond meer....:// Grtz,  8) Ronald 8)
Hoe ga je je verlichting wegwerken? (als je die gaat maken?)

btw : Is trouwens ouderwets smullen! Ik blijf kijken hoe het (verder) gaat. Greetz, Paul

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Ik bouw een US Micro layout in 2 weken!
« Reactie #13 Gepost op: 29 oktober 2008, 11:10:30 »
@Patrick
Citaat
Ach en met die brede nek van die knappe man past dit baantje makkelijk, hoogte klopt al aardig

Toe maar, peper 't er maar even flink in..... ;D ;) Knap bedoel ik dan  ::)

@Paul:
Citaat
Hoe ga je je verlichting wegwerken? (als je die gaat maken?)

Da's 't enige "foutje" in het ontwerp. Er past namelijk geen standaard bouwmarkt TL armatuur van 120 cm in. Dat is in mijn optiek namelijk nog gewoon een van de beste manieren van verlichten. Oke, je kunt twisten over welke buis te gebruiken, maar in The Shop had ik speciale buizen gekocht met een andere kleur en warmte tint, en dat vond ik niet geweldig.

Maarrrr.... de meeste bouwmarkten verkopen ook de halve variant, en die is ongeveer 65 cm. Ik zaag een stukje uit de middelste drager en monteer die dan. Er zijn tussenmaten van een 90 cm, moet ik nog even kijken of daar een goedkoop exemplaar van te krijgen is.

Uiteraard blijven volgen, want het moet af voor volgende week vrijdag.... ::)

Grtz,  8) Ronald 8)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Ik bouw een US Micro layout in 2 weken!
« Reactie #14 Gepost op: 29 oktober 2008, 20:49:59 »
Update!

Om het geheel iets te breken wil ik graag een viadukt aan de linkerkant, en dan zo'n typische Amerikaanse. Een duitse vriend van mij heeft er ook een op zijn nieuwe baan, en heeft hem zelf gemaakt van rondhout en profielen. Aangezien de tijd te kort is om er een te bestellen van kunststof heb ik maar besloten om 'm zelf te maken (geheel tegen mijn normaal gebruik in ;)).

Voorbeeld dient deze:



Commercieel ziet het er zo uit:



Dus na het eten en mijn werk afhebbende (vloertje gelegd vanmiddag) gauw naar de bouwmarkt gereden en een paar latten en rondhout gehaald:

- rondhout 14 mm voor de pilaren
- 15 x 15 mm voor de basisfundering
- 9 x 9 mm voor de dwarsdragers
- 4 x 9 mm voor de wegdekdragers

Eerst alles op maat gemaakt. Rondhout op 8,5 cm gezaagd x 10 stuks. Tevens de fundering gemaakt, 2 x 15 cm lang. Daarna eerste setje gelijmd met ordinaire houtlijm:



Daarna de 2e set:



Deze even laten drogen, tussentijds 7 wegdekdragers gezaagd van de 4 x 9's:



Toen de dragers ietwat aangedroogd waren deze op de baan gezet (los) en de wegdekdragers er een voor een opgelijmd. Het dek loopt iets scheef ten opzichte van de bak. Breekt een beetje, en lijkt ook beter:



Het geheel staat nu te drogen. Morgen na mijn werk maak ik het wegdek.

Het idee is een soort "zicht-blok" in de vorm van een viaduct dat denkbeeldig doorloopt. Je kijkt er als het ware in.

Tot dan!

Grtz,  8) Ronald 8)