Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Doornvliet door Wim Vink
Vandaag om 11:25:08
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 11:25:01
De (3d) knutsels van Ronald. door Edsko Hekman
Vandaag om 11:21:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 11:18:53
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Dave.......
Vandaag om 10:49:12
7 april De Karel on tour door Rick
Vandaag om 10:39:15
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
  

Auteur Topic: Wissels ???  (gelezen 7998 keer)

modelspoorgroentje

  • Gast
Wissels ???
« Gepost op: 23 september 2006, 16:54:48 »
hallo luitjes...

Wat is het verschil tussen al die soorten wissels??

Hoe kom ik daarachter, want zou zonde zijn als ik straks iets koop waar ik niks aan heb.. toch?! ;)

groetjes..

(worden jullie al gek van die (stomme) vragen?? )

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: Wissels ???
« Reactie #1 Gepost op: 23 september 2006, 16:57:58 »
Nee, maar wees wel specifieker in je vraagstelling, want dat kan leiden tot irritatie.
Dus plaats even wat je nu precies bedoelt.

Soorten wissels (dus 15 of 10 graden, beton of hout, link of rechts, boog of kruis)

of

bedoel je Merken wissels. ?

modelspoorgroentje

  • Gast
Re: Wissels ???
« Reactie #2 Gepost op: 23 september 2006, 17:05:08 »
Sorry.. is inderdaad niet mijn bedoeling, om irritant overtekomen, maar om er wat van te leren, dus probeer het nog maar een keer...

Het lijkt er dus op dat ik ga beginnen met een baan van het merk rocco, dat is dus een ovale baan, als ik dan extra rails heb, en dus i.p.v 1 ovale baan ook nog een 2de baan wil aanleggen( dus bijv een ovaal in de ovaal ofzo), , in het conrad boek staan o.a. : wissel links, wissel rechts, driewegwissel, engelse wissel, gebogen wissels..???

Denk dat het nog niet duidelijk is, maar weet anders ook niet hoe ik het kan omschrijven... 

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: Wissels ???
« Reactie #3 Gepost op: 23 september 2006, 17:06:45 »
hallo modelbaangroentje,

zou je niet beginnen met het inlezen? Bijvoorbeeld hier in het archief onder baanplan of modelspoorhulp, op het internet of in boeken/catalogi?

De catalogus van Roco is vast een aanrader, daar staan ook de verschillende wissels in en voorbeelden van toepassing. Een baanplanboek zoals Marklin ze uitbrengt (en Roco ongewijfeld ook) zet je ook op het goede spoor.

En tot slot: als je nog helemaal niet weet waar je moet beginnen is E45,- ook nog een smak geld...

Sicco Jan

modelspoorgroentje

  • Gast
Re: Wissels ???
« Reactie #4 Gepost op: 23 september 2006, 17:09:01 »
weet niet hoe het moet, maar dit kan dus van het forum !!!

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: Wissels ???
« Reactie #5 Gepost op: 23 september 2006, 17:11:23 »
Het is nu wel duidelijk, echter ligt de keuze van wissels helemaal aan de baan die je wilt gaan maken.
Dus een ovaal in een ovaal, kan je maken door gebruik van een rechtse en linke wissel, of rechtse en linkse boogwissel.
Bij gebruik van boogwissel, kan je inhaalspoor groter zijn.

Maar dat zijn puur voorbeelden. De mogelijkheden zijn legio.

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Wissels ???
« Reactie #6 Gepost op: 23 september 2006, 17:44:19 »
Vaak zit in de naam van een wissel een hint over hoe het er misschien uit zal zien.

Misschien is het programmaatje www.drail.nl wel een uitkomst. Kan je gelijk een leuk baantje ontwerpen.

Succes
« Laatst bewerkt op: 23 september 2006, 17:47:10 door Jeroen1975 »
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Wissels ???
« Reactie #7 Gepost op: 23 september 2006, 17:45:04 »
Wel, groentje, (heb je ook nog een voornaam? dat praat wat gemakkelijker)

Een wissel splitst een spoor in tweeën. Meestal kun je rechtdoor blijven gaan of afbuigen. Omdat je zowel links als rechts af kunt buigen, heb je linker en rechter wissels. Dit is de essentie van een wissel; alle andere zijn in feite hiervan afgeleid.

Een driewegwissel zijn een linker en rechter wissel in elkaar geschoven, zodat je dus links, rechts en rechtdoor kunt gaan: drie wegen dus. In het echt komen ze vrijwel niet voor, maar op een modelbaan kunnen ze aardig wat ruimte besparen.

Het zelfde geldt voor meegebogen wissels: in het echt komen ze vrijwel niet voor, maar op een modelbaan besparen ze ruimte omdat een modelbaan immers veel meer bogen heeft dan een echt spoortraject. Het is een wissel die in een boog past. (Een bocht wordt in spoorwegjargon een 'boog' genoemd.) Dus beide railstukken, waaruit het wissel bestaat, zijn gebogen. Je gebruikt het voornamelijk om bij een dubbelspoor van het ene op het andere spoor te komen.

Een Engels wissel is wederom twee wissels in elkaar geschoven, maar nu op zo'n manier dat je twee kruisende sporen krijgt. Vanuit alle richtingen kun je rechtdoor gaan of afbuigen. Je gebruikt dit vooral in wisselstraten waar er toch niet hard gereden wordt.

Een half Engels wissel is de helft van een Engels wissel. Je kant dan maar vanuit twee richtingen nog afbuigen; vanuit de andere richtingen kun je alleen maar rechtdoor.

Een kruiswissel, tenslotte, zijn vier wissels (twee linker en twee rechter) in elkaar geschoven. Je gebruikt het om bij dubbelspoor van het eerste naar het tweede spoor te geraken, of van het tweede naar het eerste, vanuit beide richtingen. Deze zijn niet meer te koop voor Roco en je zou zelf moeten gaan zagen - dus daar zou ik voorlopig niet aan beginnen.

Dan zijn er nog andere soorten wissels, zoals symmetrische, tegengebogen en ontsporingswissels, maar die zijn vrij exotisch en niet echt van belang voor dit verhaal.
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Wissels ???
« Reactie #8 Gepost op: 23 september 2006, 22:17:56 »
Als je een bochtwissel neemt moet je opletten dat al je wagons/loks(en die je wil gaan kopen) door de binnenste boog kunnen, anders heb je er nog niets aan(hier hebben vooral lange wagons en loks met veel assen/wielen en een korte basis last van). En in het echt komen 3wegwissels i.d.d. niet voor, maar wel 2 in 1 geschoven wissels. En met wissels met lage graden hoeken, die zijn meer voor de "hoge" snelheid. In grootspoor worden deze toegepast om zo min mogelijk snelheid te minderen. Ook in het modelspoor kan het handig zijn om soms wat snelheid te minderen als je een wissel neemt met een grote hoek. Een voordeel aan een grote hoek is weer dat het minder ruimte inneemt.
Wat ook handig is als je een rangeerterrein maakt, is aan het begin in een rechtstuk 1 of 2 onkoppelrail plaatsen(2 natuurlijk wel ver uit elkaar)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8040
  • Spoor N
Re: Wissels ???
« Reactie #9 Gepost op: 24 september 2006, 15:00:39 »
Ik vind het wel zielig dat niemand de vijfwegwissel noemt. (ja, die bestaat, plaatje staat in een of andeer boekje dta ik weer eens op moet zoeken).
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Wissels ???
« Reactie #10 Gepost op: 24 september 2006, 23:10:46 »
Het zelfde geldt voor meegebogen wissels: in het echt komen ze vrijwel niet voor,
In Nederland niet, maar in Duitsland en Zwitserland heb ik er heel veel gezien.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2146
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Wissels ???
« Reactie #11 Gepost op: 25 september 2006, 00:07:20 »

Een driewegwissel zijn een linker en rechter wissel in elkaar geschoven, zodat je dus links, rechts en rechtdoor kunt gaan: drie wegen dus. In het echt komen ze vrijwel niet voor, maar op een modelbaan kunnen ze aardig wat ruimte besparen.


Vreemd genoeg dacht ik dit ook, echter was ik vorige week op bezoek in Friesland, en op de terugweg zag ik voor het eerst dat er te Ut CS 2 van die dingen liggen.

Hoewel ik wist dat er 2 kruismogelijkheden liggen op die plek, was het me niet opgevallen dat het 3wegwissels waren.



Zo zie je maar weer  ;D

Oh ja, het plaatje is uiteraard afkomstig van Sven's site : sporenplan.nl
« Laatst bewerkt op: 25 september 2006, 00:10:15 door Marijn »
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8040
  • Spoor N
Re: Wissels ???
« Reactie #12 Gepost op: 25 september 2006, 13:40:58 »
ja, die driewegwissels in Utrecht heb ik ook een keer gezien maar toen ik er laatst nog een keer nara keek viel het me op dat ze een klein beetje verschoven zijn. Ik zal er nog eens goed naar kijken (Op het plaatje zijn ze trouwens ook licht verschoven). Bij Abcoude lag er trouwens ook eentje, als ik dat goed zag uit de trein.
Vreemd toeval dat ik die 3 op dezelfde dag zag :D
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Wissels ???
« Reactie #13 Gepost op: 25 september 2006, 19:23:48 »
Driewegwissels in het grootbedrijf zijn meestal verschoven. De tongen van het tweede wissel beginnen waar de tongen van het eerste wissel eindigen. Dat is constructief eenvoudiger dan ze gelijk te laten beginnen.  In model komen symmetrische driewegwissels wel voor, maar daar worden vaak tongconstructies toegepast die in het groot helemaal niet kunnen i.v.m. de sterkte.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2146
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Wissels ???
« Reactie #14 Gepost op: 25 september 2006, 20:09:51 »
..
« Laatst bewerkt op: 25 september 2006, 20:14:05 door Marijn »
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.