Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 20:25:38
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 20:02:08
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 19:49:55
info gezocht over ETS aandrijfunits door Pauldg
Vandaag om 19:41:05
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door verst107
Vandaag om 19:19:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:11:06
De prachtige reeksen van Bemo door Ronald Halma
Vandaag om 19:05:14
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:05:11
Layne, Somewhere South. door Noordernet
Vandaag om 18:40:14
Show je werkplek door Sven
Vandaag om 18:38:09
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door prutser
Vandaag om 18:16:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:33:41
Een leuke vrachtwagen door barry1972
Vandaag om 17:27:36
Modelbaan Beltheim. door Paul1969
Vandaag om 17:01:07
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Camickaeze
Vandaag om 16:32:55
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
Vandaag om 16:20:52
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 16:10:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:47:37
Tsjechische Sikken door maartenvdb
Vandaag om 15:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 15:13:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 15:10:59
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door klusser
Vandaag om 15:07:35
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 15:01:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 14:39:38
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:59:16
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 13:54:42
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:40:07
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Dennis.
Vandaag om 13:34:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 11:34:27
Modelspoorbeurs MSC Spijkspoor 11 oktober 2025 door MOVisser
Vandaag om 09:57:16
  

Auteur Topic: Schaduwstation - (Baanplan N)  (gelezen 4830 keer)

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2321
    • Somda
Schaduwstation - (Baanplan N)
« Gepost op: 25 October 2008, 23:06:25 »
Graag zou ik wat advies en tips ontvangen over mijn te bouwen schaduwstation. Hieronder heb ik al iets geschetst waaruit de opzet blijkt. Ik heb aan beide zijden van de zolder een dubbelsporige verborgen baan die in het schaduwstation uitkomen. De totale breedte is ongeveer 4,50 meter, de diepte maximaal ongeveer een meter. Het wordt gebouwd in schaal N met Peco code 55.

Ik heb een aardige hoeveelheid wissels liggen, dus dat is niet echt een issue. Verder wil treinen kunnen stallen tot ongeveer 1,50 meter en mogelijkheden hebben om vanaf elk spoor in beide richtingen uit te kunnen rijden.
Aparte sporen voor treinstellen zou ook leuk zijn :)

Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Schaduwstation - (Baanplan N)
« Reactie #1 Gepost op: 25 October 2008, 23:18:21 »
Peter, ben je je bewust dat je aan de rechterkant op het binnenspoor een keerdriehoek hebt getekend ? Als het de bedoeling is, dan ben ik bang dat de benen van de driehoek te kort zijn, om een keerlus schakeling (ultieme keerlus) aan te leggen. Daarvoor heb je meer meters nodig.

In verhoudig tot de totale afmetingen, heb je relatief weinig opstelruimte. Eigenlijk heb je bovenaan maar 2 opstelsporen - de doorgaande sporen moet je natuurlijk vrijhouden voor passerend verkeer.

Sander

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2321
    • Somda
Re: Schaduwstation - (Baanplan N)
« Reactie #2 Gepost op: 25 October 2008, 23:31:00 »
Ik ben denk ik niet heel duidelijk geweest ;)
Dit is natuurlijk veel minder dan er op 4,5 meter past. Het is puur een schets om een mogelijkheid aan te geven. Uiteraard zullen de sporen in een definitief sporenplan veel langer zijn. En in het geval van een keerlus zal ik ook dan zorgen voor voldoende lengte om de schakeling te implementeren :)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Paul Haagsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
    • De software (tja waarvoor...)
Re: Schaduwstation - (Baanplan N)
« Reactie #3 Gepost op: 26 October 2008, 07:25:58 »
Peter,

Het is nooit echt handig om heel veel te willen combineren. Zoals jij schrijft: van elk spoor en elke richting. Dit gaat opstoppingen veroorzaken.

Trein kom van rechts het bovenste schaduw station in kiest om wat voor reden dan ook het onderste spoor. Meteen wordt nu het uitrijden vanuit het schaduwstation naar rechts geblokkeerd.

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2321
    • Somda
Re: Schaduwstation - (Baanplan N)
« Reactie #4 Gepost op: 26 October 2008, 21:38:27 »
Ik zie wat je bedoelt Paul, dank voor je feedback (en voor de feedback tijdens Eurospoor :)). Ik zal er rekening mee houden tijdens het maken van het definitieve sporenplan.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2352
  • Bnlx treinendokter.
Re: Schaduwstation - (Baanplan N)
« Reactie #5 Gepost op: 26 October 2008, 22:43:42 »
Het idee waar ik het met je over heb gehad.
t rode spoor boven en het andere gedeelte onder (of andersom .. ;D)
PLaatje 1

Of Uitgewerkt in een 3d-tje:
Plaatje 2


Steek opstelsporen voor keertreinen kun je in de lange lussen kwijt (en de overloop wissels)

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Saraan

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
    • Brussel-Noord anno 1920
Re: Schaduwstation - (Baanplan N)
« Reactie #6 Gepost op: 27 October 2008, 14:17:23 »
Peter,

Bij het plannen van een schaduwstation moet je er ook rekening mee houden dat het (per definitie) een overdekt station wordt, buiten zicht, en waar je blind op moet kunnen vertrouwen. Hou het plan dus eenvoudig en betrouwbaar. Dat voorkomt ergernis later. Het plan van Jan-Peter voldoet hier prima aan, dacht ik.

't Is maar een idee.
groeten,
Michiel

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2321
    • Somda
Re: Schaduwstation - (Baanplan N)
« Reactie #7 Gepost op: 27 October 2008, 14:25:33 »
Ja, goed punt.
Dat plan voldoet er zeker aan. Ik denk wel dat ik nog wat kleine verbindingen ga toevoegen, maar dit zal 'm ongeveer worden. Dank tot zover! :)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Schaduwstation - (Baanplan N)
« Reactie #8 Gepost op: 27 October 2008, 14:28:28 »
Bij het idee van Jan-Peter is het alleen wel zo dat je vanaf de rode naar de zwarte sporen compleet tegen de richting in moet rijden om er te kunnen komen.
Andersom is prima te doen over het juiste spoor.  :)

Dat betekend ook dat wanneer je een trein van de zwarte sporen naar de rode wilt laten rijden er nog zeker 2 andere treinbewegingen tegelijkertijd mogelijk zijn! (dat is altijd gunstig)

Maar als je een trein van de rode naar de zwarte sporen wilt laten rijden moet je dus tegen de richting in gaan rijden waardoor de alle andere treinen in of nabij het schaduwstation moeten wachten tot je klaar bent met die handeling.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2321
    • Somda
Re: Schaduwstation - (Baanplan N)
« Reactie #9 Gepost op: 27 October 2008, 14:40:29 »
Een optie is misschien om bovenin nog een verbinding te maken. Dus vanuit de boog rechts naar de boog links. Dan kan je vanuit het 'rode' schaduwstation zo het 'zwarte' schaduwstation inrijden.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Saraan

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
    • Brussel-Noord anno 1920
Re: Schaduwstation - (Baanplan N)
« Reactie #10 Gepost op: 27 October 2008, 15:47:23 »
Ik zou, voor de eenvoud, die verbinding tussen het rode en het zwarte deel niet plaatsen, behalve als je een goede, logische reden hebt om die mogelijkheid te hebben. Ik zou het simpel houden, en de aandacht en toewijding vooral steken in de bovenbouw.

groeten,
Michiel

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2321
    • Somda
Re: Schaduwstation - (Baanplan N)
« Reactie #11 Gepost op: 28 October 2008, 12:51:42 »
Ik denk dat ik je suggestie volg.
Wel ga ik nog enkele extra verbindingen maken voor keersporen voor treinstellen. Als ik er aan denk zal ik vanavond mijn uitwerking even plaatsen :)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2321
    • Somda
Re: Schaduwstation - (Baanplan N)
« Reactie #12 Gepost op: 28 October 2008, 22:08:29 »
Dit is wat ik er van gemaakt heb:
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Schaduwstation - (Baanplan N)
« Reactie #13 Gepost op: 29 October 2008, 13:53:26 »
Als niet van plan bent om:
Van de linker naar de rechter tunnel in/uitgang te rijden
En niet meer dan 4 treinstellen en 4 getrokken treinen kwijt wilt in je schaduwstation..
...Is dit een perfect plan!

En je hebt nu wel 2 keerlussen, Wat verder prima is op te lossen hoor! 

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 29 October 2008, 13:56:09 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2321
    • Somda
Re: Schaduwstation - (Baanplan N)
« Reactie #14 Gepost op: 29 October 2008, 14:38:37 »
Ik moet sowieso nog aanpassingen doen om aan die 4,5 meter breedte te komen. Het aantal sporen zal ook nog wel iets oplopen ;)
De 2 keerlussen gaan goedkomen, ik heb reeds 2 ultieme modules :)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek