Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:29:08
Lokpilot 4 defect door Montanbahn
Vandaag om 15:25:36
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 15:16:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 14:35:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 13:48:15
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
  

Auteur Topic: Schaduwstation - (Baanplan N)  (gelezen 4681 keer)

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Schaduwstation - (Baanplan N)
« Gepost op: 25 October 2008, 23:06:25 »
Graag zou ik wat advies en tips ontvangen over mijn te bouwen schaduwstation. Hieronder heb ik al iets geschetst waaruit de opzet blijkt. Ik heb aan beide zijden van de zolder een dubbelsporige verborgen baan die in het schaduwstation uitkomen. De totale breedte is ongeveer 4,50 meter, de diepte maximaal ongeveer een meter. Het wordt gebouwd in schaal N met Peco code 55.

Ik heb een aardige hoeveelheid wissels liggen, dus dat is niet echt een issue. Verder wil treinen kunnen stallen tot ongeveer 1,50 meter en mogelijkheden hebben om vanaf elk spoor in beide richtingen uit te kunnen rijden.
Aparte sporen voor treinstellen zou ook leuk zijn :)

Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Schaduwstation - (Baanplan N)
« Reactie #1 Gepost op: 25 October 2008, 23:18:21 »
Peter, ben je je bewust dat je aan de rechterkant op het binnenspoor een keerdriehoek hebt getekend ? Als het de bedoeling is, dan ben ik bang dat de benen van de driehoek te kort zijn, om een keerlus schakeling (ultieme keerlus) aan te leggen. Daarvoor heb je meer meters nodig.

In verhoudig tot de totale afmetingen, heb je relatief weinig opstelruimte. Eigenlijk heb je bovenaan maar 2 opstelsporen - de doorgaande sporen moet je natuurlijk vrijhouden voor passerend verkeer.

Sander

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re: Schaduwstation - (Baanplan N)
« Reactie #2 Gepost op: 25 October 2008, 23:31:00 »
Ik ben denk ik niet heel duidelijk geweest ;)
Dit is natuurlijk veel minder dan er op 4,5 meter past. Het is puur een schets om een mogelijkheid aan te geven. Uiteraard zullen de sporen in een definitief sporenplan veel langer zijn. En in het geval van een keerlus zal ik ook dan zorgen voor voldoende lengte om de schakeling te implementeren :)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Paul Haagsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
    • De software (tja waarvoor...)
Re: Schaduwstation - (Baanplan N)
« Reactie #3 Gepost op: 26 October 2008, 07:25:58 »
Peter,

Het is nooit echt handig om heel veel te willen combineren. Zoals jij schrijft: van elk spoor en elke richting. Dit gaat opstoppingen veroorzaken.

Trein kom van rechts het bovenste schaduw station in kiest om wat voor reden dan ook het onderste spoor. Meteen wordt nu het uitrijden vanuit het schaduwstation naar rechts geblokkeerd.

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re: Schaduwstation - (Baanplan N)
« Reactie #4 Gepost op: 26 October 2008, 21:38:27 »
Ik zie wat je bedoelt Paul, dank voor je feedback (en voor de feedback tijdens Eurospoor :)). Ik zal er rekening mee houden tijdens het maken van het definitieve sporenplan.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2355
  • Bnlx treinendokter.
Re: Schaduwstation - (Baanplan N)
« Reactie #5 Gepost op: 26 October 2008, 22:43:42 »
Het idee waar ik het met je over heb gehad.
t rode spoor boven en het andere gedeelte onder (of andersom .. ;D)
PLaatje 1

Of Uitgewerkt in een 3d-tje:
Plaatje 2


Steek opstelsporen voor keertreinen kun je in de lange lussen kwijt (en de overloop wissels)

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Saraan

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
    • Brussel-Noord anno 1920
Re: Schaduwstation - (Baanplan N)
« Reactie #6 Gepost op: 27 October 2008, 14:17:23 »
Peter,

Bij het plannen van een schaduwstation moet je er ook rekening mee houden dat het (per definitie) een overdekt station wordt, buiten zicht, en waar je blind op moet kunnen vertrouwen. Hou het plan dus eenvoudig en betrouwbaar. Dat voorkomt ergernis later. Het plan van Jan-Peter voldoet hier prima aan, dacht ik.

't Is maar een idee.
groeten,
Michiel

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re: Schaduwstation - (Baanplan N)
« Reactie #7 Gepost op: 27 October 2008, 14:25:33 »
Ja, goed punt.
Dat plan voldoet er zeker aan. Ik denk wel dat ik nog wat kleine verbindingen ga toevoegen, maar dit zal 'm ongeveer worden. Dank tot zover! :)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Schaduwstation - (Baanplan N)
« Reactie #8 Gepost op: 27 October 2008, 14:28:28 »
Bij het idee van Jan-Peter is het alleen wel zo dat je vanaf de rode naar de zwarte sporen compleet tegen de richting in moet rijden om er te kunnen komen.
Andersom is prima te doen over het juiste spoor.  :)

Dat betekend ook dat wanneer je een trein van de zwarte sporen naar de rode wilt laten rijden er nog zeker 2 andere treinbewegingen tegelijkertijd mogelijk zijn! (dat is altijd gunstig)

Maar als je een trein van de rode naar de zwarte sporen wilt laten rijden moet je dus tegen de richting in gaan rijden waardoor de alle andere treinen in of nabij het schaduwstation moeten wachten tot je klaar bent met die handeling.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re: Schaduwstation - (Baanplan N)
« Reactie #9 Gepost op: 27 October 2008, 14:40:29 »
Een optie is misschien om bovenin nog een verbinding te maken. Dus vanuit de boog rechts naar de boog links. Dan kan je vanuit het 'rode' schaduwstation zo het 'zwarte' schaduwstation inrijden.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Saraan

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
    • Brussel-Noord anno 1920
Re: Schaduwstation - (Baanplan N)
« Reactie #10 Gepost op: 27 October 2008, 15:47:23 »
Ik zou, voor de eenvoud, die verbinding tussen het rode en het zwarte deel niet plaatsen, behalve als je een goede, logische reden hebt om die mogelijkheid te hebben. Ik zou het simpel houden, en de aandacht en toewijding vooral steken in de bovenbouw.

groeten,
Michiel

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re: Schaduwstation - (Baanplan N)
« Reactie #11 Gepost op: 28 October 2008, 12:51:42 »
Ik denk dat ik je suggestie volg.
Wel ga ik nog enkele extra verbindingen maken voor keersporen voor treinstellen. Als ik er aan denk zal ik vanavond mijn uitwerking even plaatsen :)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re: Schaduwstation - (Baanplan N)
« Reactie #12 Gepost op: 28 October 2008, 22:08:29 »
Dit is wat ik er van gemaakt heb:
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Schaduwstation - (Baanplan N)
« Reactie #13 Gepost op: 29 October 2008, 13:53:26 »
Als niet van plan bent om:
Van de linker naar de rechter tunnel in/uitgang te rijden
En niet meer dan 4 treinstellen en 4 getrokken treinen kwijt wilt in je schaduwstation..
...Is dit een perfect plan!

En je hebt nu wel 2 keerlussen, Wat verder prima is op te lossen hoor! 

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 29 October 2008, 13:56:09 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re: Schaduwstation - (Baanplan N)
« Reactie #14 Gepost op: 29 October 2008, 14:38:37 »
Ik moet sowieso nog aanpassingen doen om aan die 4,5 meter breedte te komen. Het aantal sporen zal ook nog wel iets oplopen ;)
De 2 keerlussen gaan goedkomen, ik heb reeds 2 ultieme modules :)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek